Permalänk
Medlem

Men som andra skrivit tidigare, facket gör otroligt mycket som man inte ser om man inte är aktiv själv och deltar.

Vi hade inte haft löneökning, semester etc utan facken Facket är som sagt ovan, personen du har i ringen med dig, den som ger chefen en örfil och säger åt dem att sitta ner och prata.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte varit medlem i ett fack hade jag nog känt behov över att sätta mig in i allt det som de fixar åt en, blir en hel del avtal/lagar etc. Känns bra att ha ett fack i ryggen istället så man inte behöver göra det. Tycker detta, tillsammans med det faktum att facken historiskt är anledningen till att våra anställningar inte bara innebär en massa rättigheter för arbetsgivaren och skyldigheter för oss arbetstagare, är anledning nog att vara med. Sedan är det ju också skönt att veta att de finns där om det väl skulle bli något problem.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Den ekonomiska aspekten: förhandlar du verkligen din lön själv årligen?
Hemförsäkringen som ingår är många gånger bättre än den "bas hemförsäkringen" (för att LO-förbunden äger stora delar i folksam). dvs du får inkomstföräkring, hemförsäkring, olyksafallsförsäkring, Kompletterings-TGL (livförsäkring),, utöver det har man möjligheten att ansluta sambo & barn till försäkringen.

Vad skulle det ha kostat?
Om du hade köpt motsvarande försäkringslösning på egen hand - vad skulle kostnaden då bli ungefär?

Hemförsäkring - premie i snitt 1 050 kr per år
Olycksfallsförsäkring fritid - premie cirka 1 300 kr per år
Inkomstförsäkring - kostar vanligen 50-100 kr per månad
Kompletterande Tjänstegruppliv - kan inte tecknas individuellt, kommer med som ”bonus”
Barngruppliv - kan inte tecknas individuellt, kommer med som ”bonus”
(Källa: kommunal.se)

De andra aspekterna. "Facket" är ju alla ni på arbetsplatsen, det är ni som väljer vem/vilka som ska företräda just er - Rimligtvis någon ni har förtroende för. (där av benämningen "förtroendevald"). Sen kan det vara så att ingen är villig att bråka med chefen om OB ersättning, ledig på röda dagar, mera semeter ju äldre man blir, att ni får lön specifika datum varje månad, årliga löneökningar, att pension betalas in, att ni har arbetskläder / skyddskläder, att ni har uppsägningstid, kaffemaskin?, kylskåp, micro och massor annat som man har förhandlat genom åren. Då kan det hända att någon från "central ort" kommer och förhandlar. Eftersom jag själv har varit aktiv inom ett fackförbund kanske jag är lite färgad - men jag lovar dig att jag fått slå chefer på fingrarna många gånger då dom helt enkelt inte har koll på lagar, regler och avtal. Upplever du att "facket" inte gör något - gör något åt saken själv -men gör det som förtroendevald, då är du skyddad av förtroendemannalagen.

Permalänk
Medlem

Är bara med i facket för att jag får rabatt på hem och barnförsäkring via dem. Inte så insatt fackligt själv eller haft behov av det, är för min del bara en bekvämlighet.

Skickades från m.sweclockers.com