474 mb/s read speed Samsung 960 evo

Permalänk
Avstängd

474 mb/s read speed Samsung 960 evo

Alltid är det något!
Börjar bli rätt less på allt strul med burken och nu är det dags igen.
Testade att köra en benchmark och ligger mellan 350-580mb/s så frågan är vad som hänt?
Har installerat samsungs drivisar . Dock avinstallerat och återinstallerat chipset drivrutinerna.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag har en 950 pro och jag får samma hastighet som dig också av någon konstig anledning

Permalänk

@Wiruz: du har inget på samma pci-x lane som disken? min har 2st M2 portar som delar lanes, så länge man inte har något som delas är det inga fara.
jag installerade chipset drivers både från moderkortets hemsida sen uppdaterade jag från amds hemsida, kändes som det vore bra med tanke på storleksskillnaden.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Jag har 960 Pro och nyinstallerat win10 lagt in det mesta men får samma resultat som dig , kör jag min SSD i magican så blir resultatet mycket bättre känns riktigt surt men tanke på priset. Kör MSi godlike gaming moderkort.
Börjar oxså bli urless på detta

Permalänk

@Ryzer: är problem på båda sidor så, knappast något särskilt i detta fallet.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@Ryzer: är problem på båda sidor så, knappast något särskilt i detta fallet.

Oftast har det dock handlat om äldre moderkort på Intel sidan vad jag sett.
Threadripper kan ju ha buggar eftersom det är så nytt däremot.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wiruz:

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W

Så, nu kvarstår trådens värde även när du byter signatur, så att andra lättare kan lösa samma problem i framtiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam

@Wiruz: Det är bara sekventiell läsning som är låg.
Misstänker något i Windows, Antivirus tex.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Wiruz: Det är bara sekventiell läsning som är låg.
Misstänker något i Windows, Antivirus tex.

Jo vill hålla med om det... 230k IOPs är ju ffs 900MB/s, så hur fan du får högre 4k läsprestanda än sekventiellt låter suspekt som någon mjukvara som fubarar.

Permalänk

Känns igen det här, och för att ge en känga till intel så hade jag extremt mycket problem med X99 när jag var en early adpoter. Det var så illa att systemet inte ens kunde bota med vissa USB enheter inkopplad i den. För att inte tala om problemen med ram-minnen som jag hade! Ska snart köra igång mitt TR system men detta är något man får räkna med i nya system.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Bildexpert 📺

Dolde några inlägg som inte tillförde något vettigt till diskussionen.

Permalänk
Medlem

Verkar som den SSD ni benchar är samtidigt systemdisk, klart att det inte blir det resultat ni tror ni ska få, det kommer bli lägre mot uppgivna spes i många fall mycket lägre.

Ska ni bencha så behöver disken vare sig det är en HDD eller SSD vara ej systemdisk = ej C:
När det är en systemdisk så läses och skrivs det filer ofta hela tiden, och när benchprogramet inte kan få exklusiv rätt till driven så går prestandan i benchprogramet ner mer eller mindre mycket, beroende på hur mycket andra processer vill ha tillgång till systemet, detta måste först minimeras så mycket det går först innan bench, så stäng av AV indexeringar, kolla med resursövervakaren vad som går på disken och stäng av dessa dess processer som vill ha disktillgång så mycket som möjligt först

Antivirus kan bromsa väldigt mycket också..

Om ni bootar datorn med en tex USB Windows PE med inlaggda rätt drivare, så blir resultatet rättvisande..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Verkar som den SSD ni benchar är samtidigt systemdisk, klart att det inte blir det resultat ni tror ni ska få, det kommer bli lägre mot uppgivna spes i många fall mycket lägre.

Ska ni bencha så behöver disken vare sig det är en HDD eller SSD vara ej systemdisk = ej C:
När det är en systemdisk så läses och skrivs det filer ofta hela tiden, och när benchprogramet inte kan få exklusiv rätt till driven så går prestandan i benchprogramet ner mer eller mindre mycket, beroende på hur mycket andra processer vill ha tillgång till systemet, detta måste först minimeras så mycket det går först innan bench, så stäng av AV indexeringar, kolla med resursövervakaren vad som går på disken och stäng av dessa dess processer som vill ha disktillgång så mycket som möjligt först

Antivirus kan bromsa väldigt mycket också..

Om ni bootar datorn med en tex USB Windows PE med inlaggda rätt drivare, så blir resultatet rättvisande..

Det ska verkligen inte vara så lågt som systemdisk.
Jag har alltid fått typ full spec benches med mina ssd som varit systemdiskar.

Permalänk
Avstängd

Tusen tack alla som svarat!
Ska uppdatera här med resultat när jag kommer hem sen men tänkte inaktivera mitt antivirusprogram NOD32 för att se om det kan vara det som spökar, Vet att jag kommit upp i runt 1800mb/s read innan så därför jag blev lite fundersam!

*EDIT* Verkar vara antivirusprogrammet som sänker hastigheten .
Sen hjälper det inte att aktivera spelmode eller vad man ska kalla det utan man får helt enkelt inaktivera antivirusprogrammet helt och hållet!

Tack för all hjälp!!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Ratatosk hade huvudet på spiken mao

@Wiruz Vissa AV envisas om att skanna allt man läser och skriver till disk. Detta är något som hjälpte på 1990/2000-talet. Men idag är det rätt meningslöst då malware är största hoten idag.

Det som laddas ner behövs skannas, och det som startas behövs skannas i minnet. Men ren rådata läsning hittar sällan något, och får ofta mer falsk-fel än annat, samt det rent av sänker prestandan på datorn. Och när man får prestandan som att man har virus i datorn från ett AV... vf är då poängen?

Kanske dags att byta AV mao...
PS... ironiskt med tanke på ditt nick

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@Ryzer: är problem på båda sidor så, knappast något särskilt i detta fallet.

Inte alls.