Ryzen Threadripper köp - Osäker på vilka minnen mm

Permalänk
Avstängd

Ryzen Threadripper köp - Osäker på vilka minnen mm

Okej så jag har börjat införskaffa komponenter för ett nytt Threadripper system.
Jag avvaktar till i slutet av September med sista komponenterna dels för att det var snack om att CPU,n kommer sjunka i pris och för att jag har ingen brådis med att få ihop systemet innan slutet av september helt enkelt.

Det jag har köpt hittills är det jag rödmarkerat, Resten förutom CPU,n är ett öppet blad

*När det kommer till Grafikkortet så är frågan om det finns något alternativ som är bättre?Asus avstår jag helst från så det är inget alternativ!

*När det kommer till ram minnena så har jag tänkt så att det ska vara 3200, 4x8Gb (32gb) och inte överstiga 3500:- helst.
Just nu har jag hittat ett par Corsair LPX men frågan är om dessa går att köra i 3200?

*Eftersom jag inte hittar någon CPU kylare (Med vatten) som täcker hela SoC så får det bli en Noctua.

*Sen la jag till en 250gb M2 disk men frågan är om det kanske är smartare att köra på en SSD?

Gigabyte x399 QVL
http://imgur.com/a/THBG5

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Nu har jag dåliga erfarenheter av Corsair Vengeance (3 GHz i mitt fall, fast då har jag ett enkelt B350-moderkort och annan Ryzen). G-skill verkar rekommenderas, de är dock svindyra. Kör man Threadripper kanske en eller ett par tusenlapp extra i minnen gör så mycket dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Nu har jag dåliga erfarenheter av Corsair Vengeance (3 GHz i mitt fall, fast då har jag ett enkelt B350-moderkort och annan Ryzen). G-skill verkar rekommenderas, de är dock svindyra. Kör man Threadripper kanske en eller ett par tusenlapp extra i minnen gör så mycket dock.

Okej ja G-skill är svindyra! Känner inte för att lägga flera tusen extra för samma antal GB, Tanken är att jag ska lägga till ytterligare 32GB senare. Sen bara för att man lägger dessa sjuka summor på komponenter så betyder det inte att man är ekonomiskt oberoende tyvärr

Får börja kolla av QVL listan som Gigabyte har .Har dock aldrig brytt mig tidigare och köpt minnen utan att det strulat men verkar vara en issue när det kommer till Ryzen :/

Tack för ditt svar!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Okej ja G-skill är svindyra! Känner inte för att lägga flera tusen extra för samma antal GB, Tanken är att jag ska lägga till ytterligare 32GB senare. Sen bara för att man lägger dessa sjuka summor på komponenter så betyder det inte att man är ekonomiskt oberoende tyvärr

Mina får tills vidare gå i 2133 MHz... symptomen vid överklockning varierar. Att den hamnar i bootloop ibland efter kall uppstart. Detta kan eventuellt dock gå att komma runt på ditt moderkort om det går att sätta startspänningen på DRAM eller om BIOS fungerar bättre på något annat sätt.

Sedan får den helt random för sig att (ofta) stanna upp vid post-uefi skärmen under (varierande) lång tid i olika situationer.

Permalänk
Inaktiv

Just CORSAIR verkar vara en skog av versioner att hålla reda på och ofta framgår det inte när man handlar exakt vilket versionsnummer minnena man tänker köpa har, har kollat på ett annat ASUS moderkort än det du tänker skaffa och har börja grotta ner mig i det här. Jag tror jag kommer skippa Corsair helt och hållet pga. versionsdjungel som satsar nog på G.SKILL eller HyperX minnen.

Håller på att traggla med den här lista och försöker hitta motsvarande minnen hos handlarna http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socketTR4/PRIME_X399-A/PR...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Mina får tills vidare gå i 2133 MHz... symptomen vid överklockning varierar. Att den hamnar i bootloop ibland efter kall uppstart. Detta kan eventuellt dock gå att komma runt på ditt moderkort om det går att sätta startspänningen på DRAM eller om BIOS fungerar bättre på något annat sätt.

Sedan får den helt random för sig att (ofta) stanna upp vid post-uefi skärmen under (varierande) lång tid i olika situationer.

Låter som något som borde gå att få fixat via en bios update i framtiden?
Nej jag är som sagt osäker på hur känslig Aorus x399 moderkortet är och hur långt det kommit till Dram support.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon999:

Just CORSAIR verkar vara en skog av versioner att hålla reda på och ofta framgår det inte när man handlar exakt vilket versionsnummer minnena man tänker köpa har, har kollat på ett annat ASUS moderkort än det du tänker skaffa och har börja grotta ner mig i det här. Jag tror jag kommer skippa Corsair helt och hållet pga. versionsdjungel som satsar nog på G.SKILL eller HyperX minnen.

Håller på att traggla med den här lista och försöker hitta motsvarande minnen hos handlarna http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socketTR4/PRIME_X399-A/PR...

Ja verkar ju som du säger vara en skog av versioner! Säg till om du kommer fram till något. Jag måste börja kolla runt jag också

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Låter som något som borde gå att få fixat via en bios update i framtiden?
Nej jag är som sagt osäker på hur känslig Aorus x399 moderkortet är och hur långt det kommit till Dram support.

Jag har provat med 2 olika, uppgraderade senast igår och provade. Men jag kommer väl testa igen när dom skickar något nytt...

Permalänk
Medlem

GSkill TridentZ 4 X 8GB 3200/C14 kostar 4027 hos Proshop. Knappt 750 mer alltså. Det skulle jag definitivt kosta på mig om jag var du.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BjornS:

GSkill TridentZ 4 X 8GB 3200/C14 kostar 4027 hos Proshop. Knappt 750 mer alltså. Det skulle jag definitivt kosta på mig om jag var du.

Vågar man köpa från Proshop? Tänker hur RMA hantering är till att börja med då det inte verkar vara ett svenskt företag . Sen har jag läst en hel del negativt dock gamla inlägg om just Proshop

Kan nämnas att jag personligen aldrig handlat där så det är därför jag frågar.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Jag har provat med 2 olika, uppgraderade senast igår och provade. Men jag kommer väl testa igen när dom skickar något nytt...

Hoppas du får någon rätsida på problemet! Vore som sagt skönt att slippa problem helt men med tanke på att det är en helt ny arkitektur så är det kanske något man får räkna med i tidiga biosversioner tills det är fixat.

Har haft en regel där jag väntat minst ett halvår/År innan jag köpt nya cpuer med helt ny arkitektur men nu kunde jag inte hålla mig.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BjornS:

GSkill TridentZ 4 X 8GB 3200/C14 kostar 4027 hos Proshop. Knappt 750 mer alltså. Det skulle jag definitivt kosta på mig om jag var du.

Har du länken? Hittar dom inte för det priset

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Har du länken? Hittar dom inte för det priset

Finns på prisjakt, gamla modellen utan led.

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Det är inte problem med Threadripper och minnen om du köper dom som passar. Dom du har valt är billiga av en anledning, om jag vore i din situation skulle jag returnera dom eller sälja dom begagnat, och köpa nya, och det är ett råd i all välmening.

Här är en bra tråd som du kan läsa igenom; http://www.overclock.net/t/1636550/amd-ryzen-threadripper-own...

Det finns generellt en annan kunskap på det forumet jämfört med Sweclockers, och inte lika polariserat.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

@Wiruz: Det är inte problem med Threadripper och minnen om du köper dom som passar. Dom du har valt är billiga av en anledning, om jag vore i din situation skulle jag returnera dom eller sälja dom begagnat, och köpa nya, och det är ett råd i all välmening.

Här är en bra tråd som du kan läsa igenom; http://www.overclock.net/t/1636550/amd-ryzen-threadripper-own...

Det finns generellt en annan kunskap på det forumet jämfört med Sweclockers, och inte lika polariserat.

Mvh

Hej Aeig.
Som tur är så har jag inte köpt några minnen än, Det var lite det som var min fråga vilka minnen jag skulle köpa samt om EVGA FTW3 är ett bra val med tanke på att det saknar rating på prisjakt
Uppskattar all hjälp och det lutar åt att det blir dyrare än jag först tänkt mig trots att det är sjukt mycket pengar som det redan är.
Tusen tack för länken, Ska ta och läsa den!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Tackar!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Ok, då ber jag om ursäkt, fick intrycket av att du redan köpt.

Jag tycker inte du ska "dumsnåla" på ett bygge som detta, du kommer kunna använda det i flera år. Minneshastigheten hypas också för mycket med Ryzen, sanningen är att om du kör dom i 2400-3600MHz så är det OK och fungerar bra, allra bäst stabilitet får du upp till 2667MHz, det är vad Ryzen stödjer inneboende, allt över det är OC och det är specifikt i dom fallen som kvalitén på minnet spelar större roll pga subtimings mm.

Om du accepterar 2666MHz som högst, då kan du i princip köpa vadsomhelst.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

@Wiruz: Ok, då ber jag om ursäkt, fick intrycket av att du redan köpt.

Jag tycker inte du ska "dumsnåla" på ett bygge som detta, du kommer kunna använda det i flera år. Minneshastigheten hypas också för mycket med Ryzen, sanningen är att om du kör dom i 2400-3600MHz så är det OK och fungerar bra, allra bäst stabilitet får du upp till 2667MHz, det är vad Ryzen stödjer inneboende, allt över det är OC och det är specifikt i dom fallen som kvalitén på minnet spelar större roll pga subtimings mm.

Om du accepterar 2666MHz som högst, då kan du i princip köpa vadsomhelst.

Mvh

Behöver inte be om ursäkt! Har nog rört till det själv med tanke på att jag dragit in komponenter jag redan köpt i tråden men som sagt minnena har jag kvar och eftersom det varit mycket Issues med minnen och Ryzen så blev jag osäker på vad man ska ha för minnen.

Nej det är förmodligen rätt och funderar på ett par G-skill Trident Z RGB (F4-3200C14Q-32GTZR) . Ska bara kolla av dessa med QVL listan eller vad det nu heter.

Ja jag tror jag kommer bli väldigt nöjd även om det tuffar på i 2666MHz men vill såklart säkra så det går att köra i 3200MHZ.

Tackar för info!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Skillnaden mellan 2666MHz och ex 3200MHz handlar om fåtal procentenheter, och hamnar stundtals inom felmarginalen. Däremot finns det en annan signifikant skillnad, betydligt mindre huvudvärk : ) Jag har satt ihop och flera system med Ryzen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ryzen Threadripper KLARAR 3600Mhz eller ?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Jag har aldrig haft några problem att handla från Proshop. De levererar snabbt om sakerna finns i lager.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Minnen med Samsung B-die ska tydligen vara mumma för Ryzen och Threadripper, Hynix tydligen inte lika överklockningsbart.

Enligt informationen om mina minnen är de Samsung B-die, men har inte hunnit testa överklockning ännu.

Följande förslag har jag fått som fungerar för en annan person som också kör 1950x och ASUS ROG Zenith Extreme:
Try upping your SOC voltage to about 1.25v, failing that try the 'post dram voltage' setting at something like 1.5v - you really should be able to POST on those sticks at those speeds. my buddy with x399 ZE & 1950x is running 3600mhz on his B-die quad-channel 32gb kit.

Enormt värdefull informationskälla gällande Ryzen är http://www.overclock.net/f/11/amd-motherboards
Där finns även stor tråd gällande klockning av minnen och rekommenderade settings baserat på vilka minnen man använder.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Detta är ju drömmen, kommer nog kosta då det är helt galna timings på dom hastigheterna och mängden minne, däremot får man vad man betalar för, snabbhet och 100% kompatibilitet;

http://gskill.com/en/press/view/g-skill-announces-new-ddr4-sp...

Detta är en bra förklaring från Buildzoid, börjar ca 01:15;

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

@Wiruz: Detta är ju drömmen, kommer nog kosta då det är helt galna timings på dom hastigheterna och mängden minne, däremot får man vad man betalar för, snabbhet och 100% kompatibilitet;

http://gskill.com/en/press/view/g-skill-announces-new-ddr4-sp...

Detta är en bra förklaring från Buildzoid, börjar ca 01:15;

frw9HRwqODk

Mvh

Haha mmm
Efter det här så blir det potatismos i en månad och cykel till jobbet
Hittade på Inet och det verkar ju bli billigare än RGB varianten. Frågan är om det är samma minnen men verkar så?
Dock bara 2 stickor, Är det noga att köra 4 pack direkt eller kan man köra 2+2.Tänkte om dom är mer samkörda i 4pack?
https://www.inet.se/produkt/5300305/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

*edit* ska tydligen vara 4 matchade stickor som gäller.

Och man undrar om den där ettan först är rätt vilket är helt horribelt om så skulle vara fallet!
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Flare-X-series/2614202

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiruz:

Haha mmm
Efter det här så blir det potatismos i en månad och cykel till jobbet
Hittade på Inet och det verkar ju bli billigare än RGB varianten. Frågan är om det är samma minnen men verkar så?
Dock bara 2 stickor, Är det noga att köra 4 pack direkt eller kan man köra 2+2.Tänkte om dom är mer samkörda i 4pack?
https://www.inet.se/produkt/5300305/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

*edit* ska tydligen vara 4 matchade stickor som gäller.

Och man undrar om den där ettan först är rätt vilket är helt horribelt om så skulle vara fallet!
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Flare-X-series/2614202

Undrar om det är nån annan skillnad än rent kosmetiskt jämfört med dessa som också finns hos Inet? https://www.inet.se/produkt/5300299/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...