AMD Radeon RX Vega 64 i bristvara världen över – partnermodeller dröjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Varför rusar folk och köper dessa referenskort med usla kylare? Bara för att vara först?

Eller så har personen i fråga ett litet chassi? Kör FE på mitt 1080ti för att låta värmen gå ut ur chassit istället för att snurra runt därinne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Inaktiv

RX Vega verkar prestera ganska dåligt i Folding@Home single precision, RX Vega 64 air levererar bara 75% av vad ett GTX 1070 klarar av. http://www.anandtech.com/show/11717/the-amd-radeon-rx-vega-64...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LadyAlva:

Eller så har personen i fråga ett litet chassi? Kör FE på mitt 1080ti för att låta värmen gå ut ur chassit istället för att snurra runt därinne

Skickades från m.sweclockers.com

Onekligen en fördel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hade tänkt vänta på custom korten men om det stämmer att MSRP har gått upp 100 dollar + att custom kort kan gå upp 100 dollar till så varför ska jag köpa ett Vega för samma peng som ett 1080 Ti?

Folk avvaktade redan på 499 dollar, kommer ju inte ens att se Vega som ett alternativ på 599.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

RX Vega verkar prestera ganska dåligt i Folding@Home single precision, RX Vega 64 air levererar bara 75% av vad ett GTX 1070 klarar av. ]

Vad genererar ett 1070 då man kör folding@home?

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Håller med.
Var det inte samma sak med Fury x?
Har för mig det iallafall.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jaha... Nu har Komplett också höjt priserna med en tusing.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jacozz:

Jaha... Nu har Komplett också höjt priserna med en tusing.

XFX Radeon RX Vega 64 black, 5090 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

wow nu var det inte ens prisvärt längre, då kan man ju verkligen hellre köpa ett 1080ti om man ska ge 8k för vattenvarianten.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Illa illa AMD...

Nä asså nu är droppen rågad! Jag hade verkligen hoppats på att få köpa ett Vega och byta ut mitt 780Ti, framförallt för att mitt stackars kepler kort inte fått en enda optimering i någon av nvidias drivrutiner. Den presterar rent ut sagt sämst jämfört med ett 290x idag. Hade tänkt satsa på att AMD's fine wine åldrande skulle gälla ett tag till.

Jäkla AMD stäng dörrarna och öppna upp för försäljning! Allvarligt sälj skiten till högsbjudande, ursäkta språket men så jäkla sämst dom är!

  1. Idag 2 år och 2 månader och har dom fortfarande inte fått ut en ersättare till Fury X som släpptes 2015 24 Juni. Jo tänker vissa av er. NEJ papperslansering räknas inte! När dom finns tillgängliga för kunder att köpa i butik, det kan man kalla lansering.

  2. Kretsen drar jämt skägg med Nvidias 1080 i prestanda som är 1 år 3 månader gammalt men drar 120-135W mer och korten ligger förmodligen redan rätt nära sin högsta coreklock, kanske en av anledningarna till att korten drar så jäkla mycket ström. Nvidia har däremot gott om utrymme för att öka sin strömförbrukning om Amd någonsin skulle börja närma sig i prestanda. För Nvidias kort överklockar bra och drar ändå mindre ström även överklockade! Vill inte ens nämna hur mycket VEGA 64 drar överklockad.

  3. Som plåster på såren då entusiaster fått vänta i mer än 2 år så släpper AMD korten med förlust. Förmodligen för att någon ens ska överväga att köpa deras nya "High end"kort. Dock spelar det föga roll för konsumenten då korten ÄNDÅ inte går att köpa..

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Vega 56 anser jag vara den mer intressantaste av dom alla.

Att inte AMD tog lite tid och kunde göra Vega 64 ännu bättre och lansering oktober-november och ställt den nära ett 1080Ti fast ännu bättre än ett standard GTX 1080.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

@jacozz: Ja och nej. De nya priserna är så kallade "packs". Du får Wolfenstein och Prey med på köpet

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Vad genererar ett 1070 då man kör folding@home?

Jag kör med 2 st. GTX 1070 i en dator, 16 timmar\dygn som enligt loggfilen genererar ett sammanlagt 'Final credit estimate' på 620000 per dag så runt 300000 per kort.

Om jag kollar loggarna i den dator jag kör med 3 st. Radeon R9 290 så genererar den ca 440000 i 'Final credit estimate' per dag.

De här siffrorna verkar stämma för det verkliga utfallet ligger sammanlagt på liter drygt 1 miljon per dag för båda datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyAlva:

Eller så har personen i fråga ett litet chassi? Kör FE på mitt 1080ti för att låta värmen gå ut ur chassit istället för att snurra runt därinne

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar ju tredjepartstillverkarna ha koll på också, beroende på vilken fläktlösning man väljer.

Permalänk
Medlem

@Tobbbe__: Det gick utmärkt att köpa det vid släpp i förrgår, mitt kommer på posten imorgon. Priset var också bra, 5090 kr för Vega 64, 1080 är dyrare och stödjer ej Freesync, vilket min 32 tums skärm har. Referenskylaren passar bra eftersom chassit är ett Ncase M1, vill inte ha onödig varmluft i chassit. Återstår bara att köra på Radeon Chill, Low-Power profile, och sänka fläktens max RPM till ca 1500, tyst kort med gott om prestanda : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Tobbbe__: Det gick utmärkt att köpa det vid släpp i förrgår, mitt kommer på posten imorgon. Priset var också bra, 5090 kr för Vega 64, 1080 är dyrare och stödjer ej Freesync, vilket min 32 tums skärm har. Referenskylaren passar bra eftersom chassit är ett Ncase M1, vill inte ha onödig varmluft i chassit. Återstår bara att köra på Radeon Chill, Low-Power profile, och sänka fläktens max RPM till ca 1500, tyst kort med gott om prestanda : )

Mvh

Då har du väldigt tur gosse.

https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=vega%2064

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jag kör med 2 st. GTX 1070 i en dator, 16 timmar\dygn som enligt loggfilen genererar ett sammanlagt 'Final credit estimate' på 620000 per dag så runt 300000 per kort.

Om jag kollar loggarna i den dator jag kör med 3 st. Radeon R9 290 så genererar den ca 440000 i 'Final credit estimate' per dag.

De här siffrorna verkar stämma för det verkliga utfallet ligger sammanlagt på liter drygt 1 miljon per dag för båda datorerna.

Nice. Får man något för besväret? Mina grafikkort räknar mest kryptovalutor. Oavsett, så är det ju bra att få sjysst utnyttjande på dom.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Nä asså nu är droppen rågad! Jag hade verkligen hoppats på att få köpa ett Vega och byta ut mitt 780Ti, framförallt för att mitt stackars kepler kort inte fått en enda optimering i någon av nvidias drivrutiner. Den presterar rent ut sagt sämst jämfört med ett 290x idag. Hade tänkt satsa på att AMD's fine wine åldrande skulle gälla ett tag till.

Jäkla AMD stäng dörrarna och öppna upp för försäljning! Allvarligt sälj skiten till högsbjudande, ursäkta språket men så jäkla sämst dom är!

  1. Idag 2 år och 2 månader och har dom fortfarande inte fått ut en ersättare till Fury X som släpptes 2015 24 Juni. Jo tänker vissa av er. NEJ papperslansering räknas inte! När dom finns tillgängliga för kunder att köpa i butik, det kan man kalla lansering.

  2. Kretsen drar jämt skägg med Nvidias 1080 i prestanda som är 1 år 3 månader gammalt men drar 120-135W mer och korten ligger förmodligen redan rätt nära sin högsta coreklock, kanske en av anledningarna till att korten drar så jäkla mycket ström. Nvidia har däremot gott om utrymme för att öka sin strömförbrukning om Amd någonsin skulle börja närma sig i prestanda. För Nvidias kort överklockar bra och drar ändå mindre ström även överklockade! Vill inte ens nämna hur mycket VEGA 64 drar överklockad.

  3. Som plåster på såren då entusiaster fått vänta i mer än 2 år så släpper AMD korten med förlust. Förmodligen för att någon ens ska överväga att köpa deras nya "High end"kort. Dock spelar det föga roll för konsumenten då korten ÄNDÅ inte går att köpa..

Skrivet av Aeig:

@Tobbbe__: Det gick utmärkt att köpa det vid släpp i förrgår, mitt kommer på posten imorgon. Priset var också bra, 5090 kr för Vega 64, 1080 är dyrare och stödjer ej Freesync, vilket min 32 tums skärm har. Referenskylaren passar bra eftersom chassit är ett Ncase M1, vill inte ha onödig varmluft i chassit. Återstår bara att köra på Radeon Chill, Low-Power profile, och sänka fläktens max RPM till ca 1500, tyst kort med gott om prestanda : )

Mvh

Samma här, kommer på posten i morgon. Samma pris.
Vattenblock från EKWB: https://www.ekwb.com/shop/ek-fc-radeon-vega på väg

Blir nog bra som

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

[li]Som plåster på såren då entusiaster fått vänta i mer än 2 år så släpper AMD korten med förlust. Förmodligen för att någon ens ska överväga att köpa deras nya "High end"kort. Dock spelar det föga roll för konsumenten då korten ÄNDÅ inte går att köpa.. [/li]
[/ol]

Tror du har rätt i att korten egentligen säljs för billigt. 5090kr inkl moms för ett grafikkort med HBM2 minne, 12½ milj. transistorer och lång utvecklingskostnad. Antagligen är det dock nödvändigt då de inte fått ut tillräckligt bra utväxling av sina transistorer i spelprestanda.

Permalänk
Medlem

@QuantumPersuader: Ja, jag är också hyfsat säker på att det var ett kap för 5090 kr : ) Bästa vore att sätta det under vatten, men jag har inte utrymme i chassit med övriga komponenter. Har ett RX 560 i datorn idag, så det blir en bra skillnad ändå, har inte haft ett high-end kort på tre månader : ) Får så brutalt mycket för pengarna, 1080 prestanda, den mest välbyggda referens PCBn någonsin (enligt Buildzoid), och massor med godbitar i form av framtida teknik. Wendell sa idag på L1Tech news att HBM2 verkligen är framtiden, så att.

Buildzoid om Vega FE PCB, identisk med Vega 56 och 64.

Förstår uppriktigt inte vad problemet är, kortet gick att köpa från ca 15:30 igår till 21-22, därefter tog dom slut, vilket är naturligt vid en release av en ny produkt som trots allt är efterlängtad av många. Om ni inte höll er framme får ni skylla er själva.

Dessutom kommer det fler bara inom en vecka.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Nice. Får man något för besväret? Mina grafikkort räknar mest kryptovalutor. Oavsett, så är det ju bra att få sjysst utnyttjande på dom.

Nej inget för besväret. Jag hoppas bara att det ska bidra till något bra, förutom en riktigt varm lägenhet vintertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Förstår uppriktigt inte vad problemet är, kortet gick att köpa från ca 15:30 igår till 21-22, därefter tog dom slut, vilket är naturligt vid en release av en ny produkt som trots allt är efterlängtad av många. Om ni inte höll er framme får ni skylla er själva.

Dessutom kommer det fler bara inom en vecka.

Mvh

Problemet i mitt tycke är att Komplett är enda återförsäljaren som får sälja korten i dagsläget. Man ser att de har 100+ i lager medan alla andra butiker har 0, så i själva verket är det totala lagersaldot för Vega rätt lågt.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Ja precis, om de använder sig utav samma design som FE/Reference. En fläkt som suger in luft från chassit och ut vid I/O. Alla dessa kort når 80+ celcius så varför vänta tills AiB släpper ref isåfall? Nvidias FE-kylare är dessutom väldigt mycket snyggare än t.ex. Msi Aero eller Asus Turbo

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Problemet i mitt tycke är att Komplett är enda återförsäljaren som får sälja korten i dagsläget. Man ser att de har 100+ i lager medan alla andra butiker har 0, så i själva verket är det totala lagersaldot för Vega rätt lågt.

Om man undersöker status på komplett just nu ser man att det preliminärt kommer in 97 st den 25:e Augusti. Priset ligger på 6090 istället för 5090...

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis sjunker priserna lite igen..

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyAlva:

@DasIch: Ja precis, om de använder sig utav samma design som FE/Reference. En fläkt som suger in luft från chassit och ut vid I/O. Alla dessa kort når 80+ celcius så varför vänta tills AiB släpper ref isåfall? Nvidias FE-kylare är dessutom väldigt mycket snyggare än t.ex. Msi Aero eller Asus Turbo

Asus DirectCU har en "blower" för att kyla GPU;n och leda ut luften genom baksidan, och det är där du har störst värmeutveckling. Visst, en del varmluft går ut i chassit men det har ingen negativ effekt så länge du har lite luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Verkar som att det kommer att dröja..

http://www.pcgamer.com/nvidias-next-gen-volta-gaming-gpus-are...

Antar att Nvidia drar ner på tempot nu när AMD inte riktigt hänger med.

Det har inte varit nVidias strategi hittills. De har fortsatt pusha på trots att AMD legat efter länge. Däremot har de också varit tydliga med att releasecyklerna blivit längre.

Jens har dessutom helt rätt. Pascal ligger i topp och är fortfarande ett bra köp. Finns ingen direkt mening med att pressa ut en ersättare till julhandeln. Q1 eller Q2 nästa år känns mer rimligt.

För övrigt lite facepalm på AMD. Dåliga drivrutiner, problem att få ut korten i butik och tveksamheter kring prissättningen. Snacka om att fälla krokben för sig själva.

Om man vill stjäla kunder från nVidia gäller det att göra saker rakt och enkelt. 1070- eller 1080-prestanda för en tusenlapp mindre är en bra deal, om du kan hantera strömförbrukningen och värmen. Så, vart köper jag ett? Hur länge måste jag vänta? Ah, krångliga drivrutiner till skillnad från nVidia som bara funkar? Priset kanske inte alls blev som det var tänkt?

Varför skulle jag bli kund hos AMD, nu igen?

Permalänk
Medlem

Tråkigt.
Men lär bli ett Vega 56 när dom kommer till handeln och en freesync skärm.
Nån måste ju stödköpa skiten

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att AMD i förstahand använder sina VEGA till sina professionella kort, som är bra mycket dyrare, än till konsumentkort. Det är mig veterligen samma krets till både VEGA RX och Radeon Pro (WX 9100/SSG). Skulle inte förvåna mig om det finns ett enormt sug efter dessa kort till datacenter och workstations med tanke på deras överlägsna beräkningsprestanda. Det förklarar också varför lanseringen av RX var då långt efter de professionella korten (samt FE).

MSRP på WX 9100 är $2199 och för SSG är det $6999. Då är det svårt för AMD att prioritera RX för $499 vid kretsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Nä asså nu är droppen rågad! Jag hade verkligen hoppats på att få köpa ett Vega och byta ut mitt 780Ti, framförallt för att mitt stackars kepler kort inte fått en enda optimering i någon av nvidias drivrutiner. Den presterar rent ut sagt sämst jämfört med ett 290x idag. Hade tänkt satsa på att AMD's fine wine åldrande skulle gälla ett tag till.

Jäkla AMD stäng dörrarna och öppna upp för försäljning! Allvarligt sälj skiten till högsbjudande, ursäkta språket men så jäkla sämst dom är!

  1. Idag 2 år och 2 månader och har dom fortfarande inte fått ut en ersättare till Fury X som släpptes 2015 24 Juni. Jo tänker vissa av er. NEJ papperslansering räknas inte! När dom finns tillgängliga för kunder att köpa i butik, det kan man kalla lansering.

  2. Kretsen drar jämt skägg med Nvidias 1080 i prestanda som är 1 år 3 månader gammalt men drar 120-135W mer och korten ligger förmodligen redan rätt nära sin högsta coreklock, kanske en av anledningarna till att korten drar så jäkla mycket ström. Nvidia har däremot gott om utrymme för att öka sin strömförbrukning om Amd någonsin skulle börja närma sig i prestanda. För Nvidias kort överklockar bra och drar ändå mindre ström även överklockade! Vill inte ens nämna hur mycket VEGA 64 drar överklockad.

  3. Som plåster på såren då entusiaster fått vänta i mer än 2 år så släpper AMD korten med förlust. Förmodligen för att någon ens ska överväga att köpa deras nya "High end"kort. Dock spelar det föga roll för konsumenten då korten ÄNDÅ inte går att köpa..

Det är lite ditt eget fel som väntat specifikt på en AMD-produkt som når upp till dina egna förväntningar. Jag gillar också AMD men inte fan väntade jag på VEGA när mitt 290X dog. Läser du din egen post så borde det bli uppenbart att du vill ha ett 1080 som du skulle köpt för ett år sedan.