Varför upplevs min dator för 4000:- (elgiganten) snabbare än den för 15 000:- (inet)?

Permalänk

Oops, my bad, det var nog Win10-uppdateringen som höll igång i bakgrunden som segade ner mus- och tangenbord-switchen! Efter att den uppdaterat färdigt blev det mycket bättre! (Till mitt försvar kunde jag inte veta att den höll på ladda ner updaten i bakgrunden)

However, boottiden på Elgigants-datorn är fortfarande bättre. Den är helt otroligt snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Har inte kört några benchmarks, vilken fps jag har i CS är irrelevant för mig. Jag spelar inte spel. Det viktiga för mig är att kunna använda KVM-switchen så effektivt som möjligt.

Hur det funkar med vad? Boot-tiden? Samma.

och framförallt, det allra viktigaste, switchen som jag använder (KVM-switch) som gör att jag kan använda samma mus och tangentbord till båda datorerna, den är mycket långsammare på datorn som jag har köpt från inet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Oops, my bad, det var nog Win10-uppdateringen som höll igång i bakgrunden som segade ner mus- och tangenbord-switchen! Efter att den uppdaterat färdigt blev det mycket bättre! (Till mitt försvar kunde jag inte veta att den höll på ladda ner updaten i bakgrunden)

However, boottiden på Elgigants-datorn är fortfarande bättre. Den är helt otroligt snabb.

Skönt att det löste sig för dig så att du slapp felsöka allt för mycket.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meninglösa och ohjälpsamma svar. Passade även på att justera rubriken lite grann.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@BingoBenny: Skulle direkt säga som flera andra att de beror på att datorn från Elgiganten är optimerad från fabrik och att den har minimalt med möjligheter, vilket gör att den inte behöver leta.

Det du kan göra är att optimera bort väntetider i BIOS genom att alltid boota från din SSD som första val och stänga av alla portar som du vet inte används samt försöka ändra så många auto som möjligt till ett fast val. I dag är det ganska ofarligt att ändra inställningarna och det farligaste som kan hända är att en enhet inte syns i ditt operativsystem.

Det enda du bör ha auto på är i princip CPU med antal aktiva kärnor, GHz / Multipel samt ditt ramminne om du är osäker. Allt annat kan du testa inställningarna på.

En bra metod är att köra Load Setup Defaults i BIOS så får du ett optimalt utgångsläge. Det värsta som kan hända efter detta är ditt ramminne blir för slött eller att en disk som sitter på en sekundär kontroller stängs av.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon