Permalänk
Medlem

Ryzen och minnes kontroller.

tjena tjena, har läst massa om att 1700 har en sämre minnes kontroller jämnfört med 1700x och 1800x, är något av detta sant? Kan inte förstå varför det skulle vara så, de är ju mer eller mindre samma kisel.
Någon som kanske har märkt att 1700 kanske inte når samma RAM oc som syskonen? Ska uppgradera nästa månad så skulle vilja veta för det kanske är bra att veta. Även om det inte gör så stor skillnad.

Tack i förhand!

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Det är nog mest tur. 1700, 1700X och 1800X, är samma kisel, i samma konfiguration, med olika klockfrekvens. Rimligtvis finns det någon anledning till att en 1700 blev en 1700, och inte en 1800X, och det är testresultatet när man försöker köra dem stabilt i de olika hastigheterna.
Ett chip som klarar 5% högre klockfrekvens från början, har möjligen bättre möjligheter även för överklockning av minneskontrollern, men eftersom nästan alla 1700 klockar till 1800X nivåer, så verkar det inte vara en speciellt stor faktor i sammanhanget. Så jag tänker fortsätta hävda att den avgörande faktorn är tur.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Daark: Tja igen!, min 1700 ligger i 4ghz,minnes hastighet 3200 mhz på ett gigabyte ax370 gaming 5
Cpuerna är ungefär samma, min farsa har en 1800x och min presterar likvärdigt den i 3.6 ghz, skiljer lite.

Det är i stort sätt samma cpu i min mening förutom klockhastigheten .

1700 är ett billigt alternativ till 1700x eller 1800x men du får ut ungefär samma, inget du märker någon större skillnad på

http://imgur.com/9EDLSPd
En bild på min cpu och minnes, även temperatur och volt antal.

EDIT: såg att RPM på cpu fläkten står på 9247RPM, vet inte varför det står så men den går iallafall i normal hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Daark: Tja igen!, min 1700 ligger i 4ghz,minnes hastighet 3200 mhz på ett gigabyte ax370 gaming 5
Cpuerna är ungefär samma, min farsa har en 1800x och min presterar likvärdigt den i 3.6 ghz, skiljer lite.

Det är i stort sätt samma cpu i min mening förutom klockhastigheten .

1700 är ett billigt alternativ till 1700x eller 1800x men du får ut ungefär samma, inget du märker någon större skillnad på

http://imgur.com/9EDLSPd
En bild på min cpu och minnes, även temperatur och volt antal.

EDIT: såg att RPM på cpu fläkten står på 9247RPM, vet inte varför det står så men den går iallafall i normal hastighet

Hej hej, jo jag vet hur de är i hierarkin. Ville veta om det sant med allt folks prat med om minnes kontrollern. Alltså om det är vaf som gör en 1800x till en 1700.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Daark: Svårt att säga, men en 1700 i 3.6 är typ samma som en 1800x, kan typ säga att det är samma cpu men annan klockhastighet .
Har själv svårt att fatta, men 1700 är ingen svår cpu att klocka iallafall
De tog nog en 1800x och klockade ner den och gjorde något mer på den.
Märkte att kör jag min i 3.6 och samma minnes hastighet som farsan så är min 15% långsammare än hans i cpu ids benchmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Daark: Svårt att säga, men en 1700 i 3.6 är typ samma som en 1800x, kan typ säga att det är samma cpu men annan klockhastighet .
Har själv svårt att fatta, men 1700 är ingen svår cpu att klocka iallafall

Jo någon skillnad måste det vara tycker jag, men det gör ju verkligen ingen skillnad I spel så det blir en 1700 eller 1700x om det är rea när lönen kommer. Sedan 3200mhz ram, blir nog bra.

För min 4670k saktar ner mitt 1080 en aning tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Daark: Förstår, men om du vill klocka cpun och spara lite så kör på en 1700.
De är inget problem att dra upp de i hastighet.
Var noga med moderkort när du väljer, jag har ju ett gigabyte gaming 5, farsan k7.
Mitt funkar bättre i klock/minnena då jag har nyare bios och andra minnen som har något som hans inte har
Så sånna saker är att tänka på med, bra moderkort och minnen.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225255-corsa... kör jag, klockade de till 3200 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Daark: Förstår, men om du vill klocka cpun och spara lite så kör på en 1700.
De är inget problem att dra upp de i hastighet.
Var noga med moderkort när du väljer, jag har ju ett gigabyte gaming 5, farsan k7.
Mitt funkar bättre i klock/minnena då jag har nyare bios och andra minnen som har något som hans inte har
Så sånna saker är att tänka på med, bra moderkort och minnen.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225255-corsa... kör jag, klockade de till 3200 .

Kollar på asrocks taichi, bästa vrm på av alla AM4 brädor just nu (källa är överklockare "buildzoid") och 8x2 g.skill ripjaws V på grund av att de har samsung b-die krestar vilket kan få högre hastigheter än de andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Daark: Bara att köra på, men oavsett så har folk inte samma tur när de köper samma, ingen del är tydligen samma som den andra.
Alltså du kan få ett moderkort/minnen som funkar sämre än de som du kollar på använder :),
Men du ska helt klart välja de du tycker passar dig /pris som bäst.
Jag valde 1700 pga pris och jag visste att jag skulle bli nöjd
Hade min 7700"nonk" innan som jag sålde iväg, var inte ens hälften så nöjd med den som jag är nu.
Det har heller inte med att det heter ryzen eller amd/intel, den var helt enkelt bättre ifrån vad jag märker när jag spelar .
Men iallafall, vill du klocka den lite 3.6 eller 3.7 som är turbo hastigheten så kan du köpa den, annars 1700x
Jag kan få min att gå i 3.6/3.7 i stock volt pga att det är turbo hatigheten.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Surxx:

@Daark: Tja igen!, min 1700 ligger i 4ghz,minnes hastighet 3200 mhz på ett gigabyte
Cpuerna är ungefär samma, min farsa har en 1800x och min presterar likvärdigt den i 3.6 ghz, skiljer lite.

Det är i stort sätt samma cpu i min mening förutom klockhastigheten .

1700 är ett billigt alternativ till 1700x eller 1800x men du får ut ungefär samma, inget du märker någon större skillnad på

http://imgur.com/9EDLSPd
En bild på min cpu och minnes, även temperatur och volt antal.

EDIT: såg att RPM på cpu fläkten står på 9247RPM, vet inte varför det står så men den går iallafall i normal hastighet

Vilka minnen kör du med? Är rätt taggad på just ax370 gaming 5.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Daark: Bara att köra på, men oavsett så har folk inte samma tur när de köper samma, ingen del är tydligen samma som den andra.
Alltså du kan få ett moderkort/minnen som funkar sämre än de som du kollar på använder :),
Men du ska helt klart välja de du tycker passar dig /pris som bäst.
Jag valde 1700 pga pris och jag visste att jag skulle bli nöjd
Hade min 7700"nonk" innan som jag sålde iväg, var inte ens hälften så nöjd med den som jag är nu.
Det har heller inte med att det heter ryzen eller amd/intel, den var helt enkelt bättre ifrån vad jag märker när jag spelar .
Men iallafall, vill du klocka den lite 3.6 eller 3.7 som är turbo hastigheten så kan du köpa den, annars 1700x
Jag kan få min att gå i 3.6/3.7 i stock volt pga att det är turbo hatigheten.

Blir nog 1700, sedan köra upp spänningen till 1.35V och se om den orkar 4Ghz. Samt få ramet till 3600Mhz om jag har lite tur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Daark: 4ghz på 1.35 kan du ju alltid hoppas, jag kör min i 1.4 volt ungefär och kör den i 4ghz.
Gigabytes sida står det att man ska inte gärna gå över 90 grader eller 1.555 volt.
Men 1.4 kan du köra om den går i 4ghz, så länge cpun och vrm:en går svalt så är den ingen fara för cpun
Men dör datorn, alltså får svart skärm är det bara att starta om och prova höja volten liten.
Höjde ifrån början till 1.4360 volt men kunde sänka den sen då jag såg att den funkar utan att dö,Hade problem med värmen " Chassit"

Men det blir bra fart i cpun när man lirar, spelar ju bf1/wildlands etc. har inte gått över 60 grader i spel , ligger i 27 grader just nu i skrivbordet på 4 ghz.så den är rätt sval med tanke på att jag kör en 120 mm radiator och har 2 chassi fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Daark: 4ghz på 1.35 kan du ju alltid hoppas, jag kör min i 1.4 volt ungefär och kör den i 4ghz.
Gigabytes sida står det att man ska inte gärna gå över 90 grader eller 1.555 volt.
Men 1.4 kan du köra om den går i 4ghz, så länge cpun och vrm:en går svalt så är den ingen fara för cpun
Men dör datorn, alltså får svart skärm är det bara att starta om och prova höja volten liten.
Höjde ifrån början till 1.4360 volt men kunde sänka den sen då jag såg att den funkar utan att dö,Hade problem med värmen " Chassit"

Men det blir bra fart i cpun när man lirar, spelar ju bf1/wildlands etc. har inte gått över 60 grader i spel , ligger i 27 grader just nu i skrivbordet på 4 ghz.så den är rätt sval med tanke på att jag kör en 120 mm radiator och har 2 chassi fläktar

Jo överklockning förstår jag. Vrm kommer inte bli värm alls, vid normala överklockningar kommer vrmen bara ge ifrån sog ungeför 35W, vilket inte ens behöver kylflänsen. Så det kommer bli bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Daark: Kör på en 1700 och försök nå 4ghz, men kan bli knepigt med olika moderkort/bios etc.
Men när du väl når 4ghz och den blir stabil så kommer du att bli nöjd,en stor skillnad att gå från 3.6 till 4 ghz på den cpun.
Önskar att de var 4 ghz i från paketet.
Men har läst på google etc att 1080 slöar ner AMDs cpuer, vet inte hur det stämmer än då jag inte orkat försöka få in mitt fury i lådan än.
Men när man ligger i 100-135 fps och skjuter i bf1 i avg fps så är det bra , har nåt 165 fps som max fpsn.

Vet inte vilka spel du spelar, men den funkar lika bra som 7700"k" i csgo, har inte droppat under 240 fps någon gång
Hade inte tillåtit det , sitter med en 240 hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Hej hej, jo jag vet hur de är i hierarkin. Ville veta om det sant med allt folks prat med om minnes kontrollern. Alltså om det är vaf som gör en 1800x till en 1700.

Det kan ingen svara på. Stock kör de samma busshastighet till minnet, och överklockat beror som jag skrev tidigare, på hur mycket tur man har. AMD, och alla andra som tillverkar CPU'er (och GPU'er) tar den "lådan" med chip som närmast passar specifikationen för den CPU'n man ska tillverka, och, om det inte finns en som exakt motsvarar kraven, tar man en annan, som möter högre krav, och förpackar den på samma sätt.
Av den anledningen är det inte ovanligt att "low end" CPU'er överklockar som fan, speciellt mot slutet av en produkts tillverkning. Man har fått till tillverkningen så pass bra, att man helt enkelt inte har några "low end" chip kvar i produktionen, och "tvingas" använda bättre.

Skrivet av Surxx:

@Daark: Svårt att säga, men en 1700 i 3.6 är typ samma som en 1800x, kan typ säga att det är samma cpu men annan klockhastighet .

Inte typ samma. Exakt samma. Det enda som skiljer är klockfrekvens. Tillverkaren tar sin design, och bygger kiselbrickor. När det är gjort har man x antal tusen chip, som är mer eller mindre identiska pga tillverkningsdefekter. En del fungerar inte alls, och de kasseras. Andra fungerar bara delvis, och har någon defekt del, en kärna, osv. De sorteras i kategorier efter antalet kompletta fungerande delar, och därefter sorteras de i olika kategorier efter hur hög klockfrekvens de är stabila vid, vid vilken vCore. Utifrån dessa kategorier plockar man chip när man gör CPU'erna. AMD verkar ha lyckats väldigt bra med att få alla chip att klocka till ungefär 4gHz, hur stor del av dem som har defekta kärnor, vet vi helt enkelt inte. SMT eller inte, påverkar "nog" inte i det här sammanhanget.

Skrivet av Surxx:

Märkte att kör jag min i 3.6 och samma minnes hastighet som farsan så är min 15% långsammare än hans i cpu ids benchmark

Hans 1800X klockar ju till 4+gHz så din 4gHz överklockning vore en mer... realistisk, jämförelse. 15% motsvarar 4.14gHz, om allt skalar linjärt. Vid 4gHz borde det i så fall fortfarande skilja typ 4% till far dins fördel. Något ska han ha för extra kostnaden antar jag.

Skrivet av Surxx:

De tog nog en 1800x och klockade ner den och gjorde något mer på den.

Nja... Man tar ett ryzenchip, och tillverkar en ryzen 3,5,7, enligt sitt produktionsschema. För att göra det, tar man ett chip ur en hållare, placerar på ett PCB, ansluter det till alla benen, och kortsluter en flock ben för att den färdiga CPU'n ska identifiera sig som produkt X, så att den får rätt spänning, osv. Någonstans längs vägen från rätt chip på PCB, och färdig CPU i låda, så har man även stoppat in microcoden i CPU'n som står för identifieringskoder, vilka flaggor som är aktiva, för stödda funktioner, bränt av kopplingar till vissa funktioner, om man kopplat bort dem fysiskt överhuvudtaget, osv. Det är helt enkelt ingen skillnad på chipen innan de är färdiga, så man tar inte en 1800x, och gör den till något annat, man har ett chip, som kan bli allt möjligt, och väljer vad man ska göra av det, utifrån vad som ska tillverkas just då, och vilka funktioner som faktiskt fungerar. En Ryzen 7 1800x, och en Ryzen 3 1200, har exakt samma kiselbricka. De tillverkas på samma waffer, och är alla "avsedda" att bli "Ryzen X" CPU'er. Det optimala för AMD är att alla chip hade gått att använda till en 1800X, men chip med en, eller flera, defekta kärnor blir helt enkelt Ryzen 3/5, chip som inte klarar de högre klockfrekvenserna, blir 3/5/7, med lägre klockfrekvens, osv. (exempelvis Ryzen 3 1200 och Ryzen 7 1700...)

Skrivet av Daark:

För min 4670k saktar ner mitt 1080 en aning tyvärr.

Med det utgångsläget har jag rätt dåliga nyheter, tror jag. Jag hade inte räknat med några större vinster i dagsläget. Dina 4'a trådar levererar rätt mycket högre singeltråd prestanda än vad den överklockade 1700(x) CPU'n kommer göra, och ytterst få spel klarar av att utnyttja mer än 4 kärnor fullt ut, så med mindre än att du ska göra mer än spela, är det inte säkert att du får det resultatet du förväntar dig.
Helt ärligt, skulle jag beskriva ett byte till en 1700, som ett byte i sidled, och inte en uppgradering. Det är absolut inget fel på AMD's Ryzen CPU'er, och 1700 är ett klockrent val om man vill ha en, men med ditt utgångsläge är jag rädd att du blir besviken.
En 4670K klockad till 4.3gHz borde dessutom inte vara någon flaskhals mer än i väldigt CPU-krävande spel, med "låg" skärmupplösning, och fortfarande räcka till stabila 144FPS+ i stort sett till "allt". Exakt vad är det du spelar, där du upplever att CPU'n flaskar?

Skrivet av Surxx:

Hade min 7700"nonk" innan som jag sålde iväg, var inte ens hälften så nöjd med den som jag är nu.
Det har heller inte med att det heter ryzen eller amd/intel, den var helt enkelt bättre ifrån vad jag märker när jag spelar.

Märkligt med det utgångsläget. Ryzen 7 1700, överklockad eller ej, skulle jag säga är helt överlägsen i7 7700, när den får använda alla kärnorna, och SMT, men i spel, torde skillnaden inte vara så stor att den egentligen är märkbar. Det är förstås bra att du blev nöjd, men jag hoppas verkligen du fick ett bra pris för din 7700.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Med det utgångsläget har jag rätt dåliga nyheter, tror jag. Jag hade inte räknat med några större vinster i dagsläget. Dina 4'a trådar levererar rätt mycket högre singeltråd prestanda än vad den överklockade 1700(x) CPU'n kommer göra, och ytterst få spel klarar av att utnyttja mer än 4 kärnor fullt ut, så med mindre än att du ska göra mer än spela, är det inte säkert att du får det resultatet du förväntar dig.
Helt ärligt, skulle jag beskriva ett byte till en 1700, som ett byte i sidled, och inte en uppgradering. Det är absolut inget fel på AMD's Ryzen CPU'er, och 1700 är ett klockrent val om man vill ha en, men med ditt utgångsläge är jag rädd att du blir besviken.
En 4670K klockad till 4.3gHz borde dessutom inte vara någon flaskhals mer än i väldigt CPU-krävande spel, med "låg" skärmupplösning, och fortfarande räcka till stabila 144FPS+ i stort sett till "allt". Exakt vad är det du spelar, där du upplever att CPU'n flaskar?

Sweclockers FE 1080 får 20k poäng i firestrike men min får 16k bara.

Är det på grund av att de kör med en starkare cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Deras system är helt nyinstallerat, ser inte dagligt användande, har inga bakgrundstjänster igång i onödan osv. Jag vet inte vilket test du refererar till, så jag har ingen aning om vad de använder för plattform, CPU, eller hastighet.
Firestrike, ska så vitt jag vet, sällan vara just CPU begränsat, så det borde inte ha något större inflytande.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ingen aning. Deras system är helt nyinstallerat, ser inte dagligt användande, har inga bakgrundstjänster igång i onödan osv. Jag vet inte vilket test du refererar till, så jag har ingen aning om vad de använder för plattform, CPU, eller hastighet.
Firestrike, ska så vitt jag vet, sällan vara just CPU begränsat, så det borde inte ha något större inflytande.

Ska göra fler tester, har några av deras testspel. Sedan vill jag ha något nytt och AM4 platformen är nice, kanske inte behöver 16 trådar men det är ibte mycker dyrare än 1600 för vaf man får enligt mig.

Testet jag kollade på är recensionen av FE 1080.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: hehe oj du har visst mer koll än mig angående cuper
Fick 2500 för den , ville inte ha mer heller . Var så missnöjd med den .
Den ryckte och hade låg fps i wildlands så att jag impuls köpte ryzen men tog mitt grafikkort och minnen . Men får helt klart grym fps på den . Sen kan jag streama i 1080p i ultra med 150 render scale i 100 fps , 3,7 ghz låg den i då . Den lagade inbland men mest ryckte