Permalänk
Administrativ avgift

Sweclockers ansiktsvårds tips?

Hejsan behöver lite tips o trixx då min förra setup inte finns att köpa längre , jobbar inom IT så sitter mycket vid datorn men har även naturlig vit o känslig hud. Jag håller mig ganska bra med dieten på fet mat inget godis osv. Men märker att jag endå får lite finnar ibland , röda utslag osv nu när min förra setup är slut.

Så jag är 23 år men måste raka mig varje dag (Kan skippa 1 dag ibland) men ja ni förstår , Så vad använder ni för att rengöra , återfukta och göra huden fin o len? Länka gärna produkterna + ifall det finns färdiga kits o köpa!

(8h dator på jobbet, ofta 1-3h hemma) men är fortfarande ute en del men blir inte brun. Ska jag säga att jag är inte ginger men lite strawberryblonde?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94: Som man ofta säger, desto enklare, desto bättre.

Angående medel:
Skölj ansiktet med vatten + torka av ansiktet med en handduk 1-3 gånger per dag. Det räcker.

Angående kost:
Choklad har en tendens att göra huden fet och fin, undvik i större mängder. Annars, ät och drick vad du vill.

Permalänk
Medlem

Kan varm rekomendera Dermalogica Special Cleansing Gel.
Den är sjukt dryg och man behöver bara en droppe.
Jag har problem med finnar, men sen jag börja med den har jag en typ en gång i månaden max.
Det är också allt jag använder, behöver ingen återfuktning eller liknande.
Min syster som haft svår acne har blivit helt utan finnar sen hon börja med den också.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Administrativ avgift

@Overwatch: Hade jag frågat om bara det funkade ?

@zOlid någon speciell butik du handlar den ifrån ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

För mig kommer finnländarna om jag dricker CocaCola
Dricker du läsk mycket?

Permalänk
Medlem

Hej där!
Skulle säga att tvätta dig med vatten torkar ut mer än att använda en riktig "tvål" gjord för att tvätta ansiktet.

Tvätta ansiktet morgon och kväll, gå till apoteket och få någon riktigt tvål som är gjord för känslig hy. Blir du inte torr så behöver du ingen hudkräm, om du blir torr skaffa en hudkräm och smörj dig efter du tvättat ansiktet fast undvik en som är fet.

Jag har Rosacea (kronisk inflammation i ansiktet) så har väldigt känslig hy och kör produkter av La Roche-posay (finns på apoteket) och tycker det fungerar riktigt bra. Har i dagsläget inga tecken på Rosacea. (Röda utslag, röd blommig hy, acneliknande utslag)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Overwatch: Hade jag frågat om bara det funkade ?

@zOlid någon speciell butik du handlar den ifrån ?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=271798

Den är svårt att hitta i butik faktiskt. Brukar gå att få fraktfritt.
Jag rekommenderade även denna till en tjej kompis som har problem med finnar, hon är också sjukt nöjd med den.
Går säkert hitta en hel del recensioner på nätet om den också.
Och som sagt, jag behöver inget annat än bara den, ingen återfuktning eller liknande, och det använder inte dom andra 2 (syrra o kompis) heller. Men vi är alla olika!
Dom har även en som är specifikt för finnar, men denna är mildare, och verkar som många med finnar gillar denna bättre.
Jag köper den i 500ml flaskan, och har sen i den i en rese flaska, för att kunna ta en liten droppe bara till kvällen, och vid dusch. (är svårt att få sådan liten klick som behövs utan tycker jag, speciellt på 500ml flaskan som har en pump.)
För man behöver verkligen inte mer än en halv ärta. Så en flaska räcker mig ett halv år minst.
Det är värt 250kr för att prova för dig i några veckor och se om det hjälper

Sen en annan grej man ska tänka på, är att man inte tar sig i ansiktet med händer/naglar.
För det får man lätt finnar av.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Hedersmedlem

*Tagit bort meningslöst/ohjälpsamt inlägg*
/moderator

On topic:

Skrivet av andra94:

Hejsan behöver lite tips o trixx då min förra setup inte finns att köpa längre , jobbar inom IT så sitter mycket vid datorn men har även naturlig vit o känslig hud. Jag håller mig ganska bra med dieten på fet mat inget godis osv. Men märker att jag endå får lite finnar ibland , röda utslag osv nu när min förra setup är slut.

Så jag är 23 år men måste raka mig varje dag (Kan skippa 1 dag ibland) men ja ni förstår , Så vad använder ni för att rengöra , återfukta och göra huden fin o len? Länka gärna produkterna + ifall det finns färdiga kits o köpa!

(8h dator på jobbet, ofta 1-3h hemma) men är fortfarande ute en del men blir inte brun. Ska jag säga att jag är inte ginger men lite strawberryblonde?

Rakning med moderna rakhyvlar leder ofta till irriterat hy och "finner". Ta gärna en titt på trådarna Rakning och Rakning med rakkniv & double edge rakhyvel FAQ där det finns massor tips och råd gällande rakning med DE-hyvlar, rakknivar osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zOlid:

Sen en annan grej man ska tänka på, är att man inte tar sig i ansiktet med händer/naglar.
För det får man lätt finnar av.

Peta sig själv i ansiktet rankas väl strax efter onani i topplistan över aknefrämjande aktiviteter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Hejsan behöver lite tips o trixx då min förra setup inte finns att köpa längre , jobbar inom IT så sitter mycket vid datorn men har även naturlig vit o känslig hud. Jag håller mig ganska bra med dieten på fet mat inget godis osv. Men märker att jag endå får lite finnar ibland , röda utslag osv nu när min förra setup är slut.

Så jag är 23 år men måste raka mig varje dag (Kan skippa 1 dag ibland) men ja ni förstår , Så vad använder ni för att rengöra , återfukta och göra huden fin o len? Länka gärna produkterna + ifall det finns färdiga kits o köpa!

(8h dator på jobbet, ofta 1-3h hemma) men är fortfarande ute en del men blir inte brun. Ska jag säga att jag är inte ginger men lite strawberryblonde?

Är det lite så klarar du dig fint med en bra apotekstvål + tvätta ansiktet 3 gånger om dan. Blir det värre och sprider sig kan du höra av dig till mig för jag vet starka mediciner som fungerar, hade problem i det förflutna. Du ska veta att läkare skiter på dig in i det sista då det gäller acne.

Permalänk
Medlem

Är mer mat från växtriket, dra ner/sluta med kött och mejeriprodukter.
Använd sällan rengöringsmedel på kroppen när du tvättar dig, vatten fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saker som hjälper huden:
Utvilad sömn a.k.a. beauty sleep
Lagom mängd sol (bränn dig inte)
Normal, balanserad kost
Lugn och fin miljö
Kärlek
Träning

Saker som sätter spår på ditt ansikte (och andra delar samt psyket)
Dålig sömn
Allt för mycket solbränna eller tvärtom vara vampyrblek
Dålig kost
Stressig tillvaro
ångest
brist av träning

Utöver dessa enkla tips som ovan, alltså gällande krämer och liknande, enl. de forskning jag har tagit del utav så tappar kroppen sin egna förmåga att återfukta och andra liknande funktioner vid överdriven användning av krämer och liknande, som försöker att "över-hjälpa" kroppen med funktioner som den klarar av själv.

Kroppen är bäst på att reparera sig själv, se till att du ger den de bästa förutsättningarna i första hand.
Därefter så kan man ta de krämer och liknande med minst skit i, regeln är ju färre ingredienser desto bättre brukar det vara T.ex. Barnängens produkter är ett bra exempel.
Detta då för att komplettera kroppen, kompensera för t.ex torr luft, kallt väder, sol(solskydd) etc.

Jag som kille har gjort många tjejer lite avundsjuka när de ser och tar på mina mjuka händer speciellt de som överanvänder skit blir mest förvånade av hur lite saker jag använder jämfört med dem trots fina (bättre) resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

Så jag är 23 år men måste raka mig varje dag (Kan skippa 1 dag ibland) men ja ni förstår , Så vad använder ni för att rengöra , återfukta och göra huden fin o len? Länka gärna produkterna + ifall det finns färdiga kits o köpa!

Jag rekommenderar Bulldog´s sortiment, använder det själv sen något år tillbaka.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av zOlid:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=271798

Sen en annan grej man ska tänka på, är att man inte tar sig i ansiktet med händer/naglar.
För det får man lätt finnar av.

Ska nog beställa en låter som uber kurren ju

Skrivet av Kent:

*Tagit bort meningslöst/ohjälpsamt inlägg*
/moderator

On topic:
Rakning med moderna rakhyvlar leder ofta till irriterat hy och "finner". Ta gärna en titt på trådarna Rakning och Rakning med rakkniv & double edge rakhyvel FAQ där det finns massor tips och råd gällande rakning med DE-hyvlar, rakknivar osv.

Inte riktigt dessa som är mitt problem utan de kommer på ställen där jag inte behöver raka osv, utan har lite mer utslag pga torr hud osv ex om jag dricker koffein drycker så märker jag att utslag kommer enklare. Även om jag blir lite förkyld eller dylikt. Rakning har jag koll på , men rekommendera gärna någon gammal rakhyvel som finns att köpa (orkar inte gå på loppis)

Skrivet av Navicula:

Är det lite så klarar du dig fint med en bra apotekstvål + tvätta ansiktet 3 gånger om dan. Blir det värre och sprider sig kan du höra av dig till mig för jag vet starka mediciner som fungerar, hade problem i det förflutna. Du ska veta att läkare skiter på dig in i det sista då det gäller acne.

Hört att tvål ska vara dåligt då det torkar ut men är apotekstvål något annat? Låter lite väl många gånger om dagen och inget som skulle funka rent praktiskt för mig tror jag.

Skrivet av thexps:

Är mer mat från växtriket, dra ner/sluta med kött och mejeriprodukter.
Använd sällan rengöringsmedel på kroppen när du tvättar dig, vatten fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kött is life det kan man ju inte sluta med Men det är inte kosten som är problemet utan mer skitig/torr hud.

Skrivet av SolidReactor:

Saker som hjälper huden:
Utvilad sömn a.k.a. beauty sleep
Lagom mängd sol (bränn dig inte)
Normal, balanserad kost
Lugn och fin miljö
Kärlek
Träning

Saker som sätter spår på ditt ansikte (och andra delar samt psyket)
Dålig sömn
Allt för mycket solbränna eller tvärtom vara vampyrblek
Dålig kost
Stressig tillvaro
ångest
brist av träning

Utöver dessa enkla tips som ovan, alltså gällande krämer och liknande, enl. de forskning jag har tagit del utav så tappar kroppen sin egna förmåga att återfukta och andra liknande funktioner vid överdriven användning av krämer och liknande, som försöker att "över-hjälpa" kroppen med funktioner som den klarar av själv.

Kroppen är bäst på att reparera sig själv, se till att du ger den de bästa förutsättningarna i första hand.
Därefter så kan man ta de krämer och liknande med minst skit i, regeln är ju färre ingredienser desto bättre brukar det vara T.ex. Barnängens produkter är ett bra exempel.
Detta då för att komplettera kroppen, kompensera för t.ex torr luft, kallt väder, sol(solskydd) etc.

Jag som kille har gjort många tjejer lite avundsjuka när de ser och tar på mina mjuka händer speciellt de som överanvänder skit blir mest förvånade av hur lite saker jag använder jämfört med dem trots fina (bättre) resultat.

Självklart därför jag mer tänker använda dessa tvättskrubbar som tar bort död hud osv , dvs du tvättar 1-2ggr per vecka, sen har jag ju lite speciell hud så att säga. Räknar med att jag inte behöver några krämer runt 25-27år+

Skrivet av Peppar2014:

Jag rekommenderar Bulldog´s sortiment, använder det själv sen något år tillbaka.

Vilka i kitet behöver man? Cleansing face osv? Säg gärna vilka i "Kitet" du har Har hört både bra och dålig om Bulldog men mest positivt!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Om det inte är finnar i skäggbotten som strular så är mitt tips att tvätta ansiktet med en produkt som är gjord för att tvätta ansiktet med! En vanlig handtvål torkar ut huden (oftast) för mycket, vilket gör att din hud överkompenserar sin produktion av talg och detta leder till finnar.

Köp en bra ansiktstvätt, själv använder jag en av tjejens märken (seriöst, produkten för män på denna front är år efter.. ) och smörj sedan in med en bra ansiktslotion. Tyvärr kostar ansiktsvård sin beskärda slant, men tro mig att det är värt det i längden!

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

Vilka i kitet behöver man? Cleansing face osv? Säg gärna vilka i "Kitet" du har Har hört både bra och dålig om Bulldog men mest positivt!

Face Scrub,Face Wash och Moisturiser. Sen vilken serie du ska använda får du avgöra, beroende på om du har känslig hy eller inte.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lathranir:

Om det inte är finnar i skäggbotten som strular så är mitt tips att tvätta ansiktet med en produkt som är gjord för att tvätta ansiktet med! En vanlig handtvål torkar ut huden (oftast) för mycket, vilket gör att din hud överkompenserar sin produktion av talg och detta leder till finnar.

Köp en bra ansiktstvätt, själv använder jag en av tjejens märken (seriöst, produkten för män på denna front är år efter.. ) och smörj sedan in med en bra ansiktslotion. Tyvärr kostar ansiktsvård sin beskärda slant, men tro mig att det är värt det i längden!

Om man endå hade en flickvän fortfarande

Skrivet av Peppar2014:

Face Scrub,Face Wash och Moisturiser. Sen vilken serie du ska använda får du avgöra, beroende på om du har känslig hy eller inte.

Tack för hjälpen , får se ska testa ovan nämnda först då han får det att låta som en mirakelkur

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3