AMD bekräftar fyra kärnor för Ryzen 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Skall bli mycket intressant att få se en högklockad i3:a i verkliga speltester mot dessa. Med dagens spel är jag rätt övertygad om att i3:an krossar Ryzen 3, tack vare de betydligt högre frekvenserna.

Så får vi se vad priset hamnar på. Blir Ryzen 3 betydligt billigare än en rejält klockad i3:a så är den motiverad. Annars inte. För spel.

.

Du kan redan kolla upp detta hyfsat genom att jämföra en Ryzen 5 1400 mot t.ex. i3 7350k eftersom SMT/hyperthreading inte gör någon stor skillnad i spel för Ryzen(kan va att spelen inte är optimerade för fler än 4 trådar)

Ryzen 5 1400 vs i3 7350k är så gott som lika snabba i spel
https://www.youtube.com/watch?v=BVWTFPJJdtc

Här ser du att en simulerad Ryzen3 1200 är lika snabb som en Ryzen5 1400 i spel
https://www.youtube.com/watch?v=WupP7sPLto4

Detta bör ändra din övertygan om att i3 piskar Ryzen R3.

mvh Jonas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

1. Jo
2.Nej
3.Nej

7700K@5GHZ ligger runt 80-90% usage i Bf1 och andra spel som gillar många trådar..Ryzen 1600@3,9GHZ ligger runt 50-60% i samma spel

Och Ryzen verkar vara få bättre och bättre prestanda..Verkar det som, men vad vet jag..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså inte så fel ute. Mellan Thunderbird och Barton kunde man låsa upp multiplar och cache med silverpenna eller blyerts som @Snubb1 nämner lite grann. Man kunde även tjuvkoppla spänningen för att mata högre spänning till processorn än vad som var möjligt via BIOS.

Bara för dem som inte är gamla nog att minnas.
https://www.nordichardware.se/test/cpuchipset/athlon-xp-multi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej du bör kolla spec på r5 1400 och r5 1500x står tydligt hur många kärnor dessa har.

SÅg ut som att han menade i3-6300an som har två kärnor men kanske misstog mig där. Hur som kan ju denna överklockningsbara 4kärniga bli rkitgt intressant till rätt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Tror detta kan bli en stor säljare!

Vill man bara spela i 1080p (som de flesta ännu gör) och parar en Ryzen 3 med 570/580/1060 så har man en bra gaming dator för ca 800-1000kr mindre än vad det skulle kosta idag (förutsatt att man vill ha 4c/4t minst).

Btw var får ni att det är integrerad grafik på Ryzen 3?

Vad jag hört så är det exakt samma chip till R7, R5 och R3. Tror endel blandar ihop det med AMD Raven Ridge.

Går väl att lira i stort sett alla dagens spel på en G4560 med ett de grafikkorten du listade. Den har 2c/4t men presterar galet bra för sitt pris. Det är nog den som R3 kommer behöver konkurrera mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Man kan ju misstänka att komponenterna i en CPU på 14nm är något mer komplicerade, känsliga och svårpåverkade (i den riktning man vill) än 15 år gamla processorer på 10dubbla storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Man kan ju misstänka att komponenterna i en CPU på 14nm är något mer komplicerade, känsliga och svårpåverkade (i den riktning man vill) än 15 år gamla processorer på 10dubbla storleken.

Äh du får vässa pennan ordentligt bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

7700K@5GHZ ligger runt 80-90% usage i Bf1 och andra spel som gillar många trådar..Ryzen 1600@3,9GHZ ligger runt 50-60% i samma spel

Och Ryzen verkar vara få bättre och bättre prestanda..Verkar det som, men vad vet jag..

Fast usage säger inget om vilken FPS du har, bara hur mycket av processorn som används ("you don't say!").
Säg att BF1 kan använda sig av 8 trådar.
i7-7700k ligger nära 100% usage så klart, då alla 8 trådarna används.
R5 1600X ligger runt 66% usage då 8 av dess 12 trådar används. (BF1 klarar inte av att nyttja de sista 4.)

Har då R5 1600X mer att ge? Absolut, om mjukvaran i fråga klarar av att nyttja 12 trådar.
Ger R5 1600X mer fps/bättre prestanda än i7-7700k i BF1 dock? Nej, båda processorerna belastas i 8 av sina trådar, men 7700k har bättre IPC och högre klock så levererar också fler fps. Lägre usage betyder inte att du får högre fps.
Hade R5 1600X legat runt 100% usage i BF1 och belastat alla sina 12 trådar dock, så hade situationen kanske varit annorlunda. Tyvärr så lär det dröja ett bra tag innan spel överlag nyttjar 6+ kärnor och trådar bra, för att inte nämna alla indiespel som knappt nyttjar 2 kärnor bra...

Med det sagt är R5 1600 en väldigt prisvärd processor som jag sneglar på dagligen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Fast usage säger inget om vilken FPS du har, bara hur mycket av processorn som används ("you don't say!").
Säg att BF1 kan använda sig av 8 trådar.
i7-7700k ligger nära 100% usage så klart, då alla 8 trådarna används.
R5 1600X ligger runt 66% usage då 8 av dess 12 trådar används. (BF1 klarar inte av att nyttja de sista 4.)

Har då R5 1600X mer att ge? Absolut, om mjukvaran i fråga klarar av att nyttja 12 trådar.
Ger R5 1600X mer fps/bättre prestanda än i7-7700k i BF1 dock? Det har inte alls med usage att göra, och svaret är fortfarande nej.
Hade R5 1600X legat runt 100% usage i BF1 och belastat alla sina 12 trådar dock, så hade situationen kanske varit annorlunda.

Med det sagt är R5 1600 en väldigt prisvärd processor som jag sneglar på dagligen.

Fast folk säger ju om prollen ligger 80-90% så flaskar processorn..

Då GPU-usage ligger det samma hos båda Ryzen och 7700k?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fast folk säger ju om prollen ligger 80-90% så flaskar processorn..

Då GPU-usage ligger det samma hos båda Ryzen och 7700k?

En processor kan flaska en applikation utan att ligga i närheten av 100% usage.
Ett spel som bara nyttjar 4 kärnor kommer som bäst ligga i 50% usage på en 8-kärnig processor, det betyder inte att processorn inte är en flaskhals. Det spelar ingen roll om man sitter på 1 eller 2 GTX 1080 Ti, processorn kommer fortfarande flaska.

Detta kan vi se när man jämför t.ex. i7-7700k med i7-6900k och R5 1600X med R7 1700. Varför ligger i7-7700k lite före i7-6900k när den senare har dubbelt så mycket kärnor/trådar? Jo för att dom kärnorna/trådarna inte gör någon nytta, medans i7-7700ks högre frekvens och IPC gör nytta.

Varför ligger R5 1600X lite före R7 1700 när den senare har fler kärnor och trådar? Återigen för att R5 1600X har högre frekvens (dock samma IPC), som ger en liten prestandaökning till skillnad från R7ans extra kärnor som ger noll prestandaökning.
I BF1 då så hade R5 1600X legat på 66% usage och R7 1700 legat på 50% usage, men R5 1600X hade fortfarande presterat bättre.

I fallet med i7-7700k/R5 1600X och BF1 är det samma princip som gäller:
7700k ligger på närmare 99% för att samtliga kärnor och trådar belastas och arbetar.
Processorn må vara "flaskhalsen", men levererar ändå stadiga 120* fps.

R5 1600X ligger på 66% för att bara 8 av 12 trådar belastas och arbetar. (BF1 klarar inte av fler trådar).
Processorn är även här en flaskhals till BF1, trots att den inte jobbar i 100%, och levererar säg, stadiga 90 fps*. Mindre fps än 7700k trots lägre cpu-usage, då den har lägre IPC och lägre klockfrekvens. (Återigen, CPU-usage säger inget om frekvens och IPS.)
Fördelen för R5 1600X är att resterande 4 trådar kan syssla med annat samtidigt utan att "inkräkta" på de 8 trådar som jobbar för fullt med BF1.

(*Jag tog dessas siffrorna ur tomma intet, jag vet inte exakt hur många fps 7700k/1600X levererar i BF1, jag vet bara att i7-7700k levererar fler.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså inte så fel ute. Mellan Thunderbird och Barton kunde man låsa upp multiplar och cache med silverpenna eller blyerts som @Snubb1 nämner lite grann. Man kunde även tjuvkoppla spänningen för att mata högre spänning till processorn än vad som var möjligt via BIOS.

Ja, jag vet. Jag gjorde det själv nämligen. Men det var andra tider.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Du kan redan kolla upp detta hyfsat genom att jämföra en Ryzen 5 1400 mot t.ex. i3 7350k eftersom SMT/hyperthreading inte gör någon stor skillnad i spel för Ryzen(kan va att spelen inte är optimerade för fler än 4 trådar)

Ryzen 5 1400 vs i3 7350k är så gott som lika snabba i spel
https://www.youtube.com/watch?v=BVWTFPJJdtc

Här ser du att en simulerad Ryzen3 1200 är lika snabb som en Ryzen5 1400 i spel
https://www.youtube.com/watch?v=WupP7sPLto4

Detta bör ändra din övertygan om att i3 piskar Ryzen R3.

mvh Jonas

Inte ett dugg, faktiskt. Du tror väl inte att AMD kommer att släppa en Ryzen 3 som är jämförbar med en Ryzen 5?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Inte ett dugg, faktiskt. Du tror väl inte att AMD kommer att släppa en Ryzen 3 som är jämförbar med en Ryzen 5?

Hehe jo i spel vilket va det du efterfrågade, där jag nog kan lova att det kommer vara ytterst liten skillnad med dagens spel när det gäller Ryzen 5 med 4 kärnor + SMT och Ryzen R3 med 4 kärnor utan SMT med ungefär samma frekvens.
Gissar att du inte sett sista klippet tills slutet och summeringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Inte ett dugg, faktiskt. Du tror väl inte att AMD kommer att släppa en Ryzen 3 som är jämförbar med en Ryzen 5?

Jag tror inte heller det kommer skilja så mycket för 4 trådar presterar rätt lika i spel och dom kommer vara starkare multitrådat än Intels budget segment och är kanske inte någon 240hz/240fps cpu men jag tror många kommer bli förvånade över prestandan i R3 serien och då 1400 ligger på 3200/3400mhz och man antagligen kan få ur t.e.x 1200an 3800-4ghz kan den säkert den slå 1400an i rätt många spel

Men hur kan det blir så ?? jo för att SMT i spel ger inte många % extra fps och ligger någonstans från ungefär identisk prestanda med det av och på till 10% boost men i program som cinnebench skulle jag gissa på det är mer mot 30-35% boost på 1400mot r3 serien i samma mhz för 1400an är en starkare cpu

Nu är det bara höftade siffror som jag kör från huvudet så är ingen exakt vetenskap men jag tror vi kommer se för spel som sämst 10% skillnad 90fps där 1400an klarar 100 och skillnaden kan man lätt klocka förbi så för en budget/mellan gamer blir det en intressant cpu men är inget för den som kör renderingar men som gamer kan man nog spana in 1400 och är man inte rädd för oc så kan man lägga på några fps mot vad 1400an får i spel och får ett ganska ärligt resultat skulla jag gissa på

men som sagt är bara mina tankar om dom och jag kan ha fel även om det händer jävligt sällan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, jag vet. Jag gjorde det själv nämligen. Men det var andra tider.

Jag ritade på min T-Bird 900 MHz och spräckte på så vis 1 GHz-gränsen för första gången Det var tider det.

R3 är väldigt intressant då den kommer ge 4 kärnor även på de absolut billigaste CPU:erna. Men den kommer inte få helt lätt att konkurrera mot i3:an då den saknar integrerad grafik (vilket är standard i denna typ av prispressade system). Det riktigt intressanta i low-end segmentet blir Raven Ridge, som troligen kommer ha 1 CCX med 4 Zen-kärnor och integrerad grafik.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

En processor kan flaska en applikation utan att ligga i närheten av 100% usage.
Ett spel som bara nyttjar 4 kärnor kommer som bäst ligga i 50% usage på en 8-kärnig processor, det betyder inte att processorn inte är en flaskhals. Det spelar ingen roll om man sitter på 1 eller 2 GTX 1080 Ti, processorn kommer fortfarande flaska.

Detta kan vi se när man jämför t.ex. i7-7700k med i7-6900k och R5 1600X med R7 1700. Varför ligger i7-7700k lite före i7-6900k när den senare har dubbelt så mycket kärnor/trådar? Jo för att dom kärnorna/trådarna inte gör någon nytta, medans i7-7700ks högre frekvens och IPC gör nytta.

Varför ligger R5 1600X lite före R7 1700 när den senare har fler kärnor och trådar? Återigen för att R5 1600X har högre frekvens (dock samma IPC), som ger en liten prestandaökning till skillnad från R7ans extra kärnor som ger noll prestandaökning.
I BF1 då så hade R5 1600X legat på 66% usage och R7 1700 legat på 50% usage, men R5 1600X hade fortfarande presterat bättre.

I fallet med i7-7700k/R5 1600X och BF1 är det samma princip som gäller:
7700k ligger på närmare 99% för att samtliga kärnor och trådar belastas och arbetar.
Processorn må vara "flaskhalsen", men levererar ändå stadiga 120* fps.

R5 1600X ligger på 66% för att bara 8 av 12 trådar belastas och arbetar. (BF1 klarar inte av fler trådar).
Processorn är även här en flaskhals till BF1, trots att den inte jobbar i 100%, och levererar säg, stadiga 90 fps*. Mindre fps än 7700k trots lägre cpu-usage, då den har lägre IPC och lägre klockfrekvens. (Återigen, CPU-usage säger inget om frekvens och IPS.)
Fördelen för R5 1600X är att resterande 4 trådar kan syssla med annat samtidigt utan att "inkräkta" på de 8 trådar som jobbar för fullt med BF1.

(*Jag tog dessas siffrorna ur tomma intet, jag vet inte exakt hur många fps 7700k/1600X levererar i BF1, jag vet bara att i7-7700k levererar fler.)

När jag skrev detta så tyckte alla jag var en idiot och blev typ hatad..hur ska folk ha det?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

@Clint Eastwood
Hoppas det då intel i3 6300 går att klocka till runt 5,8GHz.

Men då krävs väl dyr kylanläggning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, kan du löda i 14 nm så är det fritt fram

Jag dog nästan när jag läste detta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fast folk säger ju om prollen ligger 80-90% så flaskar processorn..

Då GPU-usage ligger det samma hos båda Ryzen och 7700k?

Jag tycker att MinscS2 förklarade det ganska bra.

Kortfattat kan man säga att det var mycket enklare att tolka CPU belastning på det viset när processorerna var enkeltrådade utan SMT.

Exempel
När jag hade Pentium 4 med Hyper Threading (SMT) så gick det att aktivera och avaktivera HT i BIOS.
Jag provade CPU Burn för att kolla temperaturer.

HT avstängt
1 session CPU burn = 100% belastning

HT aktiverat
1 session CPU burn = 50% belastning
2 sessioner CPU burn = 100% belastning

Men med HT aktiverat så gav i de specifika exemplet 1 session CPU burn mer värme än 2 sessioner CPU burn.
Alltså lyckades den utföra mer arbete vid "50% belastning" än vid "100% belastning" för att HT inte lyckades öka effektiviteten i det fallet.

Så vid 1C/2T så kan man se det som att den verkliga belastningen är allt mellan den siffra som Windows visar och upp till det dubbla (Dock max 100%).

Ännu fler kärnor/trådar kan beroende på scenario göra nytta, men gör att det blir ännu mer komplicerat att tolka.
100/16=6,25
Har du 8C/16T så motsvarar full belastning på en tråd endast 6,25% total belastning.
Har du ett program som bara kan utnyttja en kärna/tråd, så i värsta fall så kan allt från 6,25% belastning och uppåt vara lika illa som 100% belastning på en enkelkärning processor utan SMT.
(Nåja, åtminstone lite fördel brukar det vara att ha en extra kärna utöver vad programmet kör, så bakgrundsaktiviteter inte behöver köra på samma kärna/kärnor).

Permalänk
Medlem

Att få i princip R5 prestanda för lägre pris är inte helt fel. Enda skillnaden jag ser är SMT och möjligtvis lägre turbo (XFR). SMT gör inte särskilt mycket så länge du inte tungt använder flera trådar och i princip ingenting i de flesta spel.

Däremot är det lite tråkigt att AMD inte släpper någonting för det ännu billigare segmentet så dessa sannolikt kommer ligga närmare 1500kr än 1000kr (men det är bara en kvalificerad gissning). Det känns som om att det inte finns någonting att konkurrera med Pentium G32XX eller Celeron såvida det inte är tänkt att äldre FM2 processorer och APU:er ska ta den platsen. I och för sig erbjuder AMD okej prestanda för pengarna i segmentet men en uppdatering är välkommen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

När jag skrev detta så tyckte alla jag var en idiot och blev typ hatad..hur ska folk ha det?

Det kan jag tyvärr inte svara på, för jag kan nog garantera att jag inte var en av dom personerna som tyckte det.

Det är just den anledningen till att jag personligen vill byta ut min i7-3930k mot något nyare. Jag spelar mest indiespel som knappt kan nyttja mer än 2 kärnor, så när jag spelar så ligger mitt GTX 980 Ti och halvsover i ~30% (ej flaskhals) medans processorn som bara ligger i ~25% är en flaskhals eftersom kanske bara 2c/2t av mina 6c/12t faktiskt arbetar med spelet.

I just det spel-scenariot så är alla extrakärnorna totalt överflödiga, och en gammal i5-2500k överklockat till 4,5 GHz hade gjort mer nytta än min i7-3930k. Ryzen må ha (lite) sämre IPC än Kaby Lake, men IPC-hoppat från Sandy Bridge-E är så pass stort att jag ändå känner att det kan vara värt att uppgradera. Bäst hade så klart varit en i7-7700k överklockad till ~5 GHz, för i många indiespel så är många kärnor totalt meningslösa, och hög IPC och frekvens är det enda viktiga. Tänker dock inte köpa en 7700k men det beror på andra anledningar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Men då krävs väl dyr kylanläggning?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett extremfall som ingen normal användare kommer upp i. Du kan dock räkna med en boost till runt 4,5ghz med en väl tilltagen kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Men den har två kärnor mindre också Såvitt jag vet så är det redan fastslaget att Ryzen 3 ska få integrerad grafik, men det skulle ju förstås kunna vara så också att de skippar den för företagsmodellerna, och därav det låga TDP-värdet.

Det senaste jag hört är att alla modeller hittills Zen/Threadripper/Epyc är Zeppelin-baserade inklusive R3. Alltså utan iGP.

Så alla chip är samma men man har deaktiverat funktioner/kärnor osv i de billigare modellerna.

Jag kan vara ute och cykla här men det är så jag fattat det.

Vi kommer dock se R3 med iGPU när Raven Ridge kommer. Och vissa av dessa blir kanske vanliga R3 med deaktiverat IGP. Ungefär som du kan köpa deaktiverade FM2 APUer som begränsats till CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I samband med tillkännagivandet av Ryzen Pro avtäcker AMD en duett av Ryzen 3-modeller, som får fyra kärnor utan SMT-stöd och går direkt upp mot Intels tvåkärniga Core-processorer.

Läs hela artikeln här

Bra att AMD konkurerar även i detta segment men jag är inte övertygad att detta blir en storsäljare till företagen.
En Ryzen 3 med en iGPU behövs för att konkurera med stationära kontorsmaskiner, och en liknande för bärbara.
Jag tror faktiskt att mobilvarianten av Ryzen 3 med iGPU i en bärbar kan bli en riktigt intressant kontorsmaskin.

Permalänk
Citat:

Toppmodellen kallas Ryzen 3 1300 Pro och har en basfrekvens på 3,5 GHz med turboläget 3,7 MHz.

Gillar turboläget;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Med ny steping kan det helt klart vara möjligt

Tror ärligt inte steppingen kommer påverka frekvensen så mycket, men det kan hjälpa minnesproblemen, samt infinity fabric som trots allt är mycket stor del av Ryzens prestanda "problem".

De skulle ju börja med 14nm+ Nod, vilket kan hjälpa en del i frekvens, så kanske du kan få 4.2-4.3 eller något sånt.

Men det lustiga är att normalt så är det värmen som är problem med tex 7700k OC och även andra Intel CPUer innan. Du kan mata spänning på spänning och det ger "mer", tills du når en punkt där det blir för varmt, eller så hög spänning att det riskerar skada.

Med Ryzen verkar den logiken vara ut genom fönstret. Oavsett CPU verkar den 4.0 gränsen ligga hårt, och endast några få CPUer ser över detta. CPUerna har liksom inte samma värmeproblem, eller spänningsproblem, då det kvittar hur mycket du öser på så hjälper det inte.

Detta låter mer som att det är någon del av CPUn som vi inte kan styra eller påverka, som helt enkelt slår i taket runt den punkten, och den CPUn som kan högre har något bättre här. Så frågan är vad exakt det är som orsakar detta?

Om AMD hittat problemet kan de säkert lösa det i Ryzen2, typ som Intel gjort med både Haswell->Haswell-refresh och Skylake->KabyLake. Och då kan vi mycket väl se 4.5Ghz+ vilket med den redan lovade högre IPCn och fler kärnorna lär golva det mesta Intel har, då de inte direkt kan göra sin kokplatta varmare för 5.5Ghz om vi säger så... 7700k är typ max, och den brinner redan upp.

Jag finner det dock trevligt att AMD gjort öppen bana för CPUer. Alla har allt... så oavsett om du behöver en funktion eller inte, så behöver du inte välja en specifik CPU (som man måste hos Intel) för att få den. Detta är något som AMD lätt vinner kunder på, då det handlar om... hur många trådar och frekvens behöver du? Inte några fulknep att du måste köpa en dyr CPU för att få en funktion.

Skrivet av hyperbol:

1. Jo
2.Nej
3.Nej

Sen bör en hel del av er här komma ihåg att många system med lägre prestanda sitter på <4Ghz. Att nå 4-5Ghz är något sällsynt för de som har $$$, eller vill ha begagnat och vet vad de gör. Och till priserna Intel tar, så är det öppen marknad för AMD att ta alla dessa som inte vill ha kokplattan KabyLake.

Titta bara på Steam Hardware så ser ni att 3.7Ghz och över är ynka 5% på Windows och Intels sida. Det är vad ni gnäller om här... 5%. Resten är vid typ 3-3,5Ghz, vilket Ryzen klarar bra även idag.

Så lite perspektiv behövs här. Vi pratar trots allt ändå om CPUer som kostar mindre än en Intel i5a, har framtids tanke med flera kärnor/trådar, och utan problem kan spela dessa spel. AMD har trots allt bara börjat på denna CPUn, och den kommer finputsas. Intel har kört sin i taket... och måste nu hitta på något nytt.

Betyder detta att alla ska överge Kaby Lake nu!? Nej.
Men det betyder att AMD mer eller mindre bara kan gå framåt här, medan Intel har stått o stampat i samma gryta som nu håller på att bokstavligt koka över. Intel kan mao inte leverera ett mirakel här, utan endast "sälja sig" i hopp om att behålla kunderna, som tex 6 kärnor på konsument.

Deras X299/2066 sockel är ett skämt... och ett ihopkok av gårdagens rester. Varför köpa ett svindyrt X299 moderkort när du kan få 6 kärnor med Coffee Lake, med nästan samma mängd PCI-E slots på 270/370 chipset?

Och med tanke på att X299 moderkorten inte ens verkar orka driva en OCad 7900X... wtf is the point? Och enligt Intel ska du inte OCa 7700k... Så vad lämnar det dig?

Jo, att det är dags att titta om inte det är dags att lämna Intel iCore "Prescott" kaffekokaren och börja om igen, precis som man gjorde med P4an. Det kommer inte ske över en dag, en lansering, eller ens ett år, men det håller redan på att ske...