SNES Mini - Super Nintendo Classic Edition släpps 29 september!

Permalänk
Medlem

Min bokning blev också borttagen från Inet, men jag är inte ledsen, vill inte stödja Nintendo när de beter sig såhär.

Permalänk
Skrivet av KoiKoo:

Självklart säger Inet att de har gjort vad de kan men tror inte alls på dom. Är övertygad om att det är en kartellbildning av butikerna i Sverige som ger oss konsumenter priset på ca 1500 kr. De vet ju att alla tilldelade konsoller redan är uppbokade och kan ta ut den 500 lappen extra mot vad den borde kosta egentligen. Priset borde vara 990 kr till 1090 kr max.

Fast det behövs ingen kartellbildning för att ge oss detta pris. Det räcker att Bergsala sätter ett högt pris (av någon anledning). Om priset landar på kring 1500 kr på samtliga butiker är det troligtvis så lågt de är villiga att pressa sin marginal, detta beror inte på att de är med i en kartell utan för att de har ett högt inköpspris från distributören.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Kommer få min förbeställning av Inet iallafall
Har Mini Nes hemma så nu kommer den få tillökning! Förbokade typ 10min efter att det lagts upp på facebook.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av altair4:

Jag hoppas inköpspriset kommer fram. För om den går för ca 800:- inom EU så känns 1500:- helt absurt även om Bergsala får storhetsvansinne som de brukar. Kan inte tänka mig att inköpspriset är högre än 1000:- max.

Bergsala har en gång blivit straffade och fått betala 1,25 miljoner Euro i böter för att de fulspelat.

Nu kan ju skenet bedra men det lutar ju mera åt att de fortsätter med något.
Enheten väger ju varken flera kilo eller kommer speciellt maxad och eller paketerad med något särskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Boom! Kan du inte droppa ett ungefärligt ordernummer så kan vi jämföra det med nuffrorna nånstans hos dom som började få rejects?
Reverse engineering ftw!

Jag var totalägd på ett nummer runt 7691600, timmar för sen

Hehe, var lite snabbare än dig där Ca 7688900 ligger mitt ordernr på!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan ta det här till konkurrensverket?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer inköpspriset fram. Då vet man om det är Bergsala man ska anmäla eller ej.

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Någon som vet om man kan ta det här till konkurrensverket?

Klippt och klistrat:

Tips och frågor om konkurrens eller offentlig upphandling
E-post: tipsa@kkv.se
Du kan även ställa frågor eller läsa våra svar på andras frågor i vårt frågeforum.
http://kundo.se/org/konkurrensverket/

Permalänk
Medlem

Inte helt säker att så är fallet här men om detta stämmer för SNES mini att Bergsala utnyttjar en begränsad produktion i kombination med stor efterfrågan vid sin prissättning till butiker så borde det finnas något sätt att komma åt problemet.
Det skadar ju svensk handel då kunder rimligen väljer att köpa online från utlandet.
Just den här produkten sticker ut med en sådan stor prisskillnad i Skandinavien, vilket gör det svårt att inte reagera.

SNES mini är ju visserligen bara en enskild produkt i liten upplaga så handeln klarar sig naturligtvis ändå men ändå väldigt tvivelaktigt av Bergsala. Hoppas att det inte stämmer och att priset kommer ner på en rimlig nivå ,men från flera butiker verkar priset tyvärr hamna runt 1500 kr.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som fått mer info än orderbekräftelsen från någon annan återförsäljare än Inet.

Jag la en order på NON på eftermiddagen 27/6 och fick orderbekräftelsen. Fick även detta mailet i onsdags 28/6. Det känns iaf som att jag fått en plats i kön där.

*****************************
Bäste kund!

Vi kontaktar dig gällande din inneliggande order hos oss.

Nintendo Mini SNES Art.nr: 246253 på din beställning har preliminär release 2017-09-29.
Genom denna beställning har du förhandsbokat produkten och er order kommer skickas så fort varan finns i lager.

Om du har några frågor om din order är du välkommen att kontakta oss via mail, chatt eller telefon. Kom i så fall ihåg att ha ditt ordernummer tillhands.

Önskar dig en trevlig dag!

*********************

Permalänk
Medlem

Den fula fisken i det hela är ju Bergsala, det är dom som sätter inköpspriset här i norden. Skulle ex Inet eller nån annan butik sälja den för, vad som får anses vara smärtgränsen hos många, 999:- eller nåt skulle dom ju gå back 500:- på varje enhet.
Skäll inte på återförsäljarna, gäller inte enbart Inet utan ALLA. Det är Bergsala som behöver komma med ett betydligt mer utförligt svar på varför vi i norden får ett sånt saftigt påslag på 80% eller vad det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Någon som vet om man kan ta det här till konkurrensverket?

Om Nintendo försökte hävda någon form av ensamrätt på spelkonsoler så hade det absolut varit aktuellt.
Men att Nintendo har ensamrätt på Super Nintendo borde inte konkurrensverket ha något emot.

Om vi ska ta bilanalogi så har Ford ensamrätt på Ford Mustang, men de har inte ensamrätt på att vara den enda som tillverkar bilar.

Jag tycker det är tråkigt att Nintendo skötte NES classic så dåligt och att det verkar bli samma sak med SNES Classic.
Men vill inte Nintendo ha mina pengar så kan jag säkert hitta något annat att lägga dem på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Är det någon här som fått mer info än orderbekräftelsen från någon annan återförsäljare än Inet.

Jag la en order på NON på eftermiddagen 27/6 och fick orderbekräftelsen. Fick även detta mailet i onsdags 28/6. Det känns iaf som att jag fått en plats i kön där.

*****************************
Bäste kund!

Vi kontaktar dig gällande din inneliggande order hos oss.

Nintendo Mini SNES Art.nr: 246253 på din beställning har preliminär release 2017-09-29.
Genom denna beställning har du förhandsbokat produkten och er order kommer skickas så fort varan finns i lager.

Om du har några frågor om din order är du välkommen att kontakta oss via mail, chatt eller telefon. Kom i så fall ihåg att ha ditt ordernummer tillhands.

Önskar dig en trevlig dag!

*********************

Jag fick samma, har du inte även ett namn på en kundtjänstmedarbetare på sista raden du utelämnade?
Det har jag, vilket gör att det känns som ett manuellt utskickat brev och bör ju då på samma sätt vara en manuell genomgång likt den Inet gjorde och inte bara nått automatiskt som pumpas ut till alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Är det någon här som fått mer info än orderbekräftelsen från någon annan återförsäljare än Inet.

Jag la en order på NON på eftermiddagen 27/6 och fick orderbekräftelsen. Fick även detta mailet i onsdags 28/6. Det känns iaf som att jag fått en plats i kön där.

*****************************
Bäste kund!

Vi kontaktar dig gällande din inneliggande order hos oss.

Nintendo Mini SNES Art.nr: 246253 på din beställning har preliminär release 2017-09-29.
Genom denna beställning har du förhandsbokat produkten och er order kommer skickas så fort varan finns i lager.

Om du har några frågor om din order är du välkommen att kontakta oss via mail, chatt eller telefon. Kom i så fall ihåg att ha ditt ordernummer tillhands.

Önskar dig en trevlig dag!

*********************

Så här skrev dom i ett mail till min bror:

Tack för ditt mail!

Vår vision är att leverera Nintendo Mini SNES till alla de kunder som har förhandsbokat den via vår hemsida!
Vi har fått bekräftat utav leverantören att vi kommer kunna leverera konsolen till de kunder som har förhandsbokat
den hos oss, men vi kommer att återkoppla längre fram så fort vi har mer information.

Så det ser väl ganska ljust ut för dom som förbokat där.

Permalänk
Medlem

Fick också samma brev dagen efter.
Ringde dock imorse och kundtjänst sa att de inte hade någon detaljinfo utan de skulle återkomma senare?

Provade även att beställa från Dustin och där står nu att det är slut och att första batchen är slutbokad. Låter iaf positivt har ej fått definitiv bekräftelse dock.

Skrivet av xlr8:

Är det någon här som fått mer info än orderbekräftelsen från någon annan återförsäljare än Inet.

Jag la en order på NON på eftermiddagen 27/6 och fick orderbekräftelsen. Fick även detta mailet i onsdags 28/6. Det känns iaf som att jag fått en plats i kön där.

*****************************
Bäste kund!

Vi kontaktar dig gällande din inneliggande order hos oss.

Nintendo Mini SNES Art.nr: 246253 på din beställning har preliminär release 2017-09-29.
Genom denna beställning har du förhandsbokat produkten och er order kommer skickas så fort varan finns i lager.

Om du har några frågor om din order är du välkommen att kontakta oss via mail, chatt eller telefon. Kom i så fall ihåg att ha ditt ordernummer tillhands.

Önskar dig en trevlig dag!

*********************

Skrivet av SkooB_E:

Så här skrev dom i ett mail till min bror:

Tack för ditt mail!

Vår vision är att leverera Nintendo Mini SNES till alla de kunder som har förhandsbokat den via vår hemsida!
Vi har fått bekräftat utav leverantören att vi kommer kunna leverera konsolen till de kunder som har förhandsbokat
den hos oss, men vi kommer att återkoppla längre fram så fort vi har mer information.

Så det ser väl ganska ljust ut för dom som förbokat där.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Den fula fisken i det hela är ju Bergsala, det är dom som sätter inköpspriset här i norden. Skulle ex Inet eller nån annan butik sälja den för, vad som får anses vara smärtgränsen hos många, 999:- eller nåt skulle dom ju gå back 500:- på varje enhet.
Skäll inte på återförsäljarna, gäller inte enbart Inet utan ALLA. Det är Bergsala som behöver komma med ett betydligt mer utförligt svar på varför vi i norden får ett sånt saftigt påslag på 80% eller vad det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast mig veterligen har inte 29 September 2017 varit ännu. Så vi vet inte det slutgiltiga priset bortom allt rimligt tvivel ännu.
Det är fullt normalt att återförsäljare lägger ut saker till förhandsbokning med plasceholder pris som är högre än uppskattat försäljningspris om de inte har fått slutgiltiga priser bekräftade till 100%

Säg exempelvis att du skulle köpa någonting av mig.

Jag säger, du för köpa den för 2000kr
Du tycker att det är en okej deal och säger att du vill göra det.
Sen när det blir dags att göra upp affären så säger jag, ah du för köpa den för 1000kr istället.

Skulle du börja gorma och skrika åt mig och kalla mig för massa fula ord för att jag tar 1000kr betalt av dig istället för 2000kr som vi kom överens om först?
Nu känner jag inte dig personligen, men troligtvis inte. De flesta blir bara glada att det blev billigare än väntat.

Om vi tar den omvända situationen, att du ska få köpa en grej av mig för 1000kr och vi har kommit överens.
Sen när vi ska göra upp affären så säger jag att jag vill ha 2000kr istället.
Då blir du troligtvis inte så glad...
Kommer med "men du hade ju lovat att sälja till mig för 1000kr" osv.

Bättre att gå ut med ett för högt pris och sen sänka än tvärtom.

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Någon som vet om man kan ta det här till konkurrensverket?

Hört att nått är på g men det skadar ju inte att flera anmäler å det går att göras här:
https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/

Permalänk
Medlem

Mediamarkt skriver så här på Facebook

"Vi kommer att gå i turordning, och endast att ta så många förbokningar som vi har fått allokering för.

MVH
Kajsa"

Så boka hos dem om du inte har en bokning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Mediamarkt skriver så här på Facebook

"Vi kommer att gå i turordning, och endast att ta så många förbokningar som vi har fått allokering för.

MVH
Kajsa"

Så boka hos dem om du inte har en bokning

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man alltså tolka det som att så länge det är öppet för förbokningar så kommer det finnas ex som man kommer bli garanterad?

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Om Nintendo försökte hävda någon form av ensamrätt på spelkonsoler så hade det absolut varit aktuellt.
Men att Nintendo har ensamrätt på Super Nintendo borde inte konkurrensverket ha något emot.

Om vi ska ta bilanalogi så har Ford ensamrätt på Ford Mustang, men de har inte ensamrätt på att vara den enda som tillverkar bilar.

Jag tycker det är tråkigt att Nintendo skötte NES classic så dåligt och att det verkar bli samma sak med SNES Classic.
Men vill inte Nintendo ha mina pengar så kan jag säkert hitta något annat att lägga dem på.

Jag gissar att Bergsala upptäckte att tilldelningen blev extremt begränsad och tog tillfället i akt.
För även om det skulle vara fritt fram för Inet et al. att köpa en konsolerna från Nintendo Europe eller liknande så har inte heller de fått tillräckligt för att täcka deras behov. Så begränsningen till parallellimport sker utan att Bergsala behöver lägga sig i. Och kvickt som attan slängde de på en femhundring per konsol.

De hoppas väl öka på kassan med någon miljon utan att få problem med KKV som de tidigare fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fast mig veterligen har inte 29 September 2017 varit ännu. Så vi vet inte det slutgiltiga priset bortom allt rimligt tvivel ännu.
Det är fullt normalt att återförsäljare lägger ut saker till förhandsbokning med plasceholder pris som är högre än uppskattat försäljningspris om de inte har fått slutgiltiga priser bekräftade till 100%

Säg exempelvis att du skulle köpa någonting av mig.

Jag säger, du för köpa den för 2000kr
Du tycker att det är en okej deal och säger att du vill göra det.
Sen när det blir dags att göra upp affären så säger jag, ah du för köpa den för 1000kr istället.

Skulle du börja gorma och skrika åt mig och kalla mig för massa fula ord för att jag tar 1000kr betalt av dig istället för 2000kr som vi kom överens om först?
Nu känner jag inte dig personligen, men troligtvis inte. De flesta blir bara glada att det blev billigare än väntat.

Om vi tar den omvända situationen, att du ska få köpa en grej av mig för 1000kr och vi har kommit överens.
Sen när vi ska göra upp affären så säger jag att jag vill ha 2000kr istället.
Då blir du troligtvis inte så glad...
Kommer med "men du hade ju lovat att sälja till mig för 1000kr" osv.

Bättre att gå ut med ett för högt pris och sen sänka än tvärtom.

Jag väljer i vilket fall att tro helhjärtat på att detta är det pris som dom fått, och inte att dom försöker tjäna en extra slant.
Men jag förstår ditt tänk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkooB_E:

Ska man alltså tolka det som att så länge det är öppet för förbokningar så kommer det finnas ex som man kommer bli garanterad?

Det är iaf min tolkning. Fråga dem mer ingående om du vill på Facebook

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det är iaf min tolkning. Fråga dem mer ingående om du vill på Facebook

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, jag är en av dom som inte har Facebook så jag kanske tar och chansar.

Permalänk
Medlem

Är det bara pajasar som jobbar på Nintendo + Bergsala? Kan inte @Inet beställa från nån annan än Bergsala?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Jag betalar hellre 1500:- på ebay än att betala dom pengarna till Bergsala.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det fortfarande går att boka på Media Markt, i alla fall om man ska tro deras facebooksida (vilket även personer ovan skrivit om) och mailutskicket som kom precis. Så testa där om ni är intresserade!

Länk till MMs SNES sida

Edit: länken

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av Annero:

Det verkar som att det fortfarande går att boka på Media Markt, i alla fall om man ska tro deras facebooksida (vilket även personer ovan skrivit om) och mailutskicket som kom precis. Så testa där om ni är intresserade!

Länk till MMs SNES sida

Edit: länken

verkar vara erbjudande för klubbmedlemmar att kunna boka enligt ett mail jag fick från dom.

Permalänk

har sätt det också, konstigt att ebay inte tar bort dom där då det strider mot deras regler.

Permalänk
Avstängd

@Twelve Monkeys:

Får man inte sälja det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666