Smartphones är så stora. Hur hanterar ni era?

Permalänk
Medlem

När jag hade Samsung S7 Edge körde jag med skal för mina händer kom emot edge funktionerna hela tiden, blev skogstokig! Nu har jag en iPhone 7+ och den är så hal så jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Men bortsett från dessa i-landsproblem så tycker jag inte det är så problematiskt mer än att mobilen får en ficka för sig och alla andra prylar (nycklar, plånbok) får en sin egna ficka för att minimera rispningar osv.

Inte konstigare än så helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TomKe:

Uoff, där har du en poäng. Fan va man ogillar det där. Folk som ska umgås, så sätter sig nästan alla och stirrar ner i mobilen, allt tystnar, och t.o.m. börjar SMSa eller facebook-messa varandra runt bordet .. då är man rätt solo. Lite dåligt, tycker jag, jag brukar säga ifrån faktiskt. Har hänt att nån snäst "Bara för du har mobil från 1800-talet?" haha. Men man är väl ute bland folk för att umgås och ha kul o så. Som väl är så händer det inte så mycket, för mig af. Är nog mer vanligt om man är under 20.

Överlag, om man vill surfa mobilt, använda tjänster, apps eller se content med bildkvalitet o bildyta, så är det ju surfplatta man behöver - tänker jag.. Kan ju ringa från dom flesta av dom med. Fasen så mycket bättre än 4-tum skärm. Men det är väl den där brutalkompromissen "allt-i-ett" som gäller kanske.

Nä, nu börjar det låta som man gnäller. Jag vet ju folk som har Porsche och kör den som pensionärer, kommer aldrig lägga i 4ans växel i den, typ nånsin. All power to them, antar jag. Man är bara nyfiken på perspektiven, och vad som kan passa en själv bättre, sett ur andras perspektiv.

Mjo, tur att jag inte är sådan som behöver fylla varje sekund med babbel. För jag kan säga att det går en bit uppåt också. Blev förr lite småstörd när jag var med 1 bekant som helt plötsligt fick för sig att stirra ned i luren längre perioder.. Det är lite väl respektlöst. Men jag orkar inte direkt bry mig nu mera. Sure, det är väl inte som om jag värderar en sådan relation allt för högt, men jag vet också när det ska tolkas som "du är trist" och inte. Längtar tills denna instant gratification trenden är förbi..

Jo, jag är nog beredd att hålla med. Det är lite sisådär att kolla video på en mobil. Läsa fungerar dock rätt bra med valfri mobil, enligt mig.
Jag drar gränsen vid en mobil som är för stor för att det ska kännas normalt att enhandsmanövrera. Om jag någonsin har behov av mer yta, då köper jag något annat, t ex surfplatta/bärbar dator. Därför jag drar gränsen vid Iphone 5 - SE storleken. Så om du känner igen dig där så föreslår jag att gå och klämma lite tills du hittar din gräns, då större skärm helt klart är trevligt.

Vad ska man med 4an till på en sådan? Sådana trodde jag att folk köpte för att kunna komma upp i 100+ på 2an utan problem

Permalänk
Medlem

Jag tycker oldschool var större för de var så tjocka. Tjockleken påverkar mitt bärandr mycket mer än ytans storlek. Har du testat en tunn 5tummare? Skulle sldrig börja bära en gammal klump igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag har normalstora/stora manshänder och för mig så räcker min tumme precis till hörnen i skärmens överkant. Det är väl det som är tanken, att tummen ska nå över hela skärmen utan att man behöver flytta mobilen i handen eller använda andra handen ? Om jag vill använda båda händerna så har jag surfplattan till det.

Tidigare har jag fått långa större mobile från Telia när jag har haft min på rep och det var ingen trevlig upplevelse att hela tiden behöva anstränga tummen/handen för att nå hela vägen på skärmen.

Nuvarande mobilen är en Sony Xperia z3 compact 4,6''. Jag har alltid kört med ''mindre'' smartphones. Samsung s1, s2, sony z1 compact, sony z3 compact. Kan tillägga att jag alltid kört med antingen skal eller fodral till mobilen, och då blir den givetvis lite större, men va fan hur ska man annars skydda den från påverkan ? Dessutom får jag ner fånen i fickan lätt även med skydden på.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Skrivet av Ohem:

Vill ha en 4" smartphone men dem är intill obefintliga och dem modeller som finns är ett par år gamla.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3609322

För övrigt så tycker jag personligen at 4'' är för litet och dessutom är den för tjock =P

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

De må ha blivit större till ytan, men volymen minskar iallafall!

En Nokia 3310 är nästan 30% större till volymen jämfört med en Samsung S8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3609322

För övrigt så tycker jag personligen at 4'' är för litet och dessutom är den för tjock =P

7.6mm, oj vad tjock. Det är ungefär genomsnittet bland moderna smartphones. Samsungs S8 Plus som sägs vara den mest futuristiska mobilen just nu är... håll i något så att du inte faller... 8.1mm. Fullkomligt obrukbar!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

7.6mm, oj vad tjock. Det är ungefär genomsnittet bland moderna smartphones. Samsungs S8 Plus som sägs vara den mest futuristiska mobilen just nu är... håll i något så att du inte faller... 8.1mm. Fullkomligt obrukbar!

haha, ja jag antar att du har koll på måtten. Den såg då tjock ut på bild !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Wtf? Är den tillbaka?
Men .. ser den verkligen ut precis sådär? Det där ser ju ut som nån leksak. Annars vore det lite av en dröm, om dom fått det funka bra vill säga.

EDIT: Kollade närmare. 2,4 skärm, 2MP cam, dubbla SIM, 16mb ram och <32gb på SD, 11,5cm x 5cm, och 1 månads standy batteri-tid mellan laddningar. Inte helt fel.
Feta haken är nog "Operativsystem: Series 30+". Va i helsike är DET för nåt? Antalet tredjeparts-appar som görs för det systemet är nog .. typ minus 10st. :/

--

Hittade annars den här http://www.gsmarena.com/posh_micro_x_s240-7493.php
Kanske lite extremt, men det finns gott om folk på nätet som säger dom uppgraderat Andriod 4.4 i den, till v7.
Inte så .. eh .. maskulin dock.

Att den inte har stöd för tredjeparts-appar kan väl inte räknas som en nackdel när du endast vill kunna ringa och skicka sms.
Du skriver till och med att du inte ens behöver kunna kolla din e-post.

Nya 3310 känns lite som en gimmick dock. Det finns en del andra telefoner med små skärmar. Doro brukar vara ett märke som tillverkar "nerdummade gubb-telefoner". https://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&b...

Vill du har stöd för tredjeparts-appar rekommenderar jag en smartphone! Ta en titt på iPhone, väldigt användarvänliga. Även om det är större och bredare än din gamla är dom väldigt mycket tunnare, vilket i mitt tycke är skönare. Vill du hellre ha Android eller en mer prisvärd så kolla in Huaweis modeller, deras UI är ganska simpla.

Permalänk
Medlem

Klarar inte stora mobiler längre.

Var tidigt ute med 4,3 och 5,3 tums mobiler men sedan fick jag nog som ansågs stora blaffor i början 2010-talet.
Bytte ut Original (SGN1) Note mot först en 3,2" SGYoung sedan gamla SonyEricsson mobiler som Hazel, T707,C902 innan behovet av smartphone för navigation och hantering av stort musikarkiv ökade.
Provade först ett år med LG Smart Easy men dess processor var något klen och skärm för begränsad.

Skaffade en Samsung A3 4,6" skärm, den klarar allt som jag behöver den till, skärmen är inte förstor men inte för liten heller.
I jeans får man ibland ta ut den från fickan när man kör bil men i arbetsbyxorna kan den ibland "försvinna", stressar och lägger A3 i fel ficka, den ska ligga i vänstra bakfickan upp och ner men ibland hamnar den i benfickorna eller framfickorna och då märker man inte den alls...

Under hela tiden LG410 och SonyEricsson mobilerna användes följde gamla Note1 phablet:en med som surfplatta, ända tills den slutade fungera överhuvudtaget.

Har även surfplattor på 8" och 10" men inga av dessa tas med på resor någonsin.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Att den inte har stöd för tredjeparts-appar kan väl inte räknas som en nackdel när du endast vill kunna ringa och skicka sms.
Du skriver till och med att du inte ens behöver kunna kolla din e-post.

Nya 3310 känns lite som en gimmick dock. Det finns en del andra telefoner med små skärmar. Doro brukar vara ett märke som tillverkar "nerdummade gubb-telefoner". https://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&b...

Vill du har stöd för tredjeparts-appar rekommenderar jag en smartphone! Ta en titt på iPhone, väldigt användarvänliga. Även om det är större och bredare än din gamla är dom väldigt mycket tunnare, vilket i mitt tycke är skönare. Vill du hellre ha Android eller en mer prisvärd så kolla in Huaweis modeller, deras UI är ganska simpla.

TS skriver tydligt i första posten att han vill ha stöd för appar. Det är ju därför han ska köpa en smartphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

TS skriver tydligt i första posten att han vill ha stöd för appar. Det är ju därför han ska köpa en smartphone.

Ja det är väl valet och kvalet i alla fall. Det är så många tjänster idag som kräver app-stöd. Jag har en email-tjänst som erbjuder två-faktor login. Men enbart via en app - inte genom SMS eller telefonnummer eller annat. Man blev lite putt när man upptäckte det.
Det är mycket sånt. Det är väl teknikens välsignelse och förbannelse i ett. Kör man old school slipper man mycket skit, men man blir även utan några få riktigt bra grejor med.
Lite av en säkerhetsfråga med, för mig. Har sett kunniga personer bara stå stilla i folksamlingar eller på torg, och snappa upp dussintals med vidöppna blåtand-portar, i förbipasserandes mobiler, som ligger i fickor/väskor. Det är en anslutning som kan användas, och de flesta vet inte att såna olika anslutningar är påslagna i deras mobiler ens. Det är bara haka på, gå efter personen (så inte kontakten förloras pga avstånd) medan man kör ett par script, och sen är man inne i dennes telefon. Det är lite läbbigt va mycket enkla sätt det verkar finnas att utnyttja andras smarta mobiler. Det slipper man nästan helt med gam-mobil.

Ja är väl velig helt enkelt bara ...

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TomKe:

Lite av en säkerhetsfråga med, för mig. Har sett kunniga personer bara stå stilla i folksamlingar eller på torg, och snappa upp dussintals med vidöppna blåtand-portar, i förbipasserandes mobiler, som ligger i fickor/väskor. Det är en anslutning som kan användas, och de flesta vet inte att såna olika anslutningar är påslagna i deras mobiler ens. Det är bara haka på, gå efter personen (så inte kontakten förloras pga avstånd) medan man kör ett par script, och sen är man inne i dennes telefon. Det är lite läbbigt va mycket enkla sätt det verkar finnas att utnyttja andras smarta mobiler. Det slipper man nästan helt med gam-mobil.

Haha.. Läs vidare om sådant du. Kontaktlösa kort kanske kan vara en början, då det börjar bli standard nu. Själv börjar jag bli lite mörkrädd ang just detta, den digitala framtiden.. Allt går före säkerhet och integritet.. Hoppas någon som faktiskt har lite koll på detta kommer till någon position att ställa vettiga krav.. Men men, om inget annat så blir det i alla fall spännande.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med att få ner min nuvarande eller dåvarande mobil med 5,5" skärm i mina byxor eller jacka, och då har jag mobilen i ett plånboksfodral också, 5,5" skärm är för mig ett minimum tycker jag, skulle aldrig skaffa en med mindre men större skulle gå bra...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300