Vad behöver jag? - Dator för högskolestudier

Permalänk

Vad behöver jag? - Dator för högskolestudier

Till hösten ska jag flytta till Göteborg och läsa Datorteknik på Chalmers. Jag hade tänkt inhandla något bärbart att ha med mig under skoldagar.

Jag har redan en kraftfull stationär dator (4770k 4.5Gz, GTX 1080) som jag planerat ha kvar och använda när det passar sig att studera från min lägenhet. Dock har jag ingen erfarenhet av exakt hur mina studievanor kommer att se ut, samt vad studierna kommer ställa för krav rent hårdvarumässigt.

För närvarande sitter jag på en Macbook Air (2011) som funkat utmärkt som bärbart komplement för gymnasiestudier. Ett alternativ är ju att installera Windows, byta ut batteriet och fortsätta använda denna dator – är detta en dålig ide? Varför?

Är det viktigt att min bärbara dator har mer kraft än vad som behövs för allmänt surfande och videotittande? Själv vill jag främst ha något som är lätt och smidigt med bra batteritid. Jag har besparingar att dra från men självklart hade man velat komma undan så billigt som möjligt. Finns det verkligen en poäng i att titta bland dessa 8k+ datorer som jag ser rekommenderade mycket när jag redan har en vettig stationär?

Alla råd är välkomna!

- Olle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TacticalRetreat:

Till hösten ska jag flytta till Göteborg och läsa Datorteknik på Chalmers. Jag hade tänkt inhandla något bärbart att ha med mig under skoldagar.

Jag har redan en kraftfull stationär dator (4770k 4.5Gz, GTX 1080) som jag planerat ha kvar och använda när det passar sig att studera från min lägenhet. Dock har jag ingen erfarenhet av exakt hur mina studievanor kommer att se ut, samt vad studierna kommer ställa för krav rent hårdvarumässigt.

För närvarande sitter jag på en Macbook Air (2011) som funkat utmärkt som bärbart komplement för gymnasiestudier. Ett alternativ är ju att installera Windows, byta ut batteriet och fortsätta använda denna dator – är detta en dålig ide? Varför?

Är det viktigt att min bärbara dator har mer kraft än vad som behövs för allmänt surfande och videotittande? Själv vill jag främst ha något som är lätt och smidigt med bra batteritid. Jag har besparingar att dra från men självklart hade man velat komma undan så billigt som möjligt. Finns det verkligen en poäng i att titta bland dessa 8k+ datorer som jag ser rekommenderade mycket när jag redan har en vettig stationär?

Alla råd är välkomna!

- Olle

En Mac är väldigt bra för utbildningar inom DATA/IT eftersom MAC OS bygger på UNIX. Det är bättre att använda Mac än en Windows-dator. Många som pluggar data eller liknande ämnen och har Windows-datorer brukar installera Linux på dem eftersom det passar bättre för utveckling.

Permalänk
Medlem

En air är ett bra alternativ om man redan har en. Som @anon99339 säger så passar Mac OS ofta men mycket mjukvara kräver windows beroende på vilken mjukvara de valt att köra. Om man har cad och viss elektronikutrustning fungerar bara till windows och då får man ju installera det ändå och jag har sett vissa labbar som har krävt linux där MAC OS inte fungerat.

Nu vet jag inte exakt vad för mjukvara och vad för mjukvarukrav på labbar de har på Chalmers men du behöver nog inte byta dator för det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

För närvarande sitter jag på en Macbook Air (2011) som funkat utmärkt som bärbart komplement för gymnasiestudier.

Den kommer fungera utmärkt som ett bärbart komplement för högskolestudier också.

Är batteritiden dålig kanske det kan vara läge att byta batteriet. Hur mycket RAM har den?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

@Afrasbaba:
4GB RAM, och jo det är nog läge att byta batteri i så fall. Har problem med att datorn ibland dör under 25% batteri-kapacitet utan förvarning.

Angående operativsystem så vet jag inte vad det kan tänkas finnas för restriktioner angående programvara osv. Kanske skulle det vara lättare att hålla allt synkat mellan laptop och stationära om båda kör windows dock. Får se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

En Mac är väldigt bra för utbildningar inom DATA/IT eftersom MAC OS bygger på UNIX. Det är bättre att använda Mac än en Windows-dator. Många som pluggar data eller liknande ämnen och har Windows-datorer brukar installera Linux på dem eftersom det passar bättre för utveckling.

Alltså, det finns inga Windows och MacOS datorer, det finns "PC" av olika märken. Däremot är Apples datorer lite speciella och MacOS i sig är rätt låst till att bara fungera bra på Macar. Men idag när VMs är så pass mogna och finns även i gratisvarianter är det inga problem att köra de OS man behöver dom när man behöver dom. Så t.ex. Linux kan köras på det mesta. Sen kan det vara lite si och så med drivrutiner ibland men även det kan underlättas av att köra i en VM. Med andra ord, vet man med sig att man ska köra just MacOS kanske en Mac är att föredra, men vill man köra Windows, Linux etc så funkar det oavsett vilket. Iaf för någon som läser data på Chalmers...om inte kanske man borde fundera på en annan linje

(Detta inte specifikt sagt till just kazen_90 utan mer allmänt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

@Afrasbaba:
4GB RAM, och jo det är nog läge att byta batteri i så fall. Har problem med att datorn ibland dör under 25% batteri-kapacitet utan förvarning.

Angående operativsystem så vet jag inte vad det kan tänkas finnas för restriktioner angående programvara osv. Kanske skulle det vara lättare att hålla allt synkat mellan laptop och stationära om båda kör windows dock. Får se hur det blir.

4GB RAM kan nog bli lite tajt om man ska dra igång en VM också, minst 8GB brukar vara det som rekommenderas. Tror dock att nästan alla programvaror du kommer stöta på under första året ska gå att köra native i macOS.

Vet att digiflisp är en av programvarorna man stöter på, och trots att den är rätt buggig har den ändå stöd för Windows, Linux och macOS.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Grattis till en bra utbildning, jag läste själv Datateknik på Chalmers och blev klar för ett par år sedan. En del program man kör kräver Windows, om jag inte minns helt fel. Dock är det inte allt för många.

Generellt tror jag att alla operativsystem funkar bra, om än att kanske MacOS kräver lite mer pill för att lira i de olika kurserna (i alla fall fick jag den uppfattningen). Personligen körde jag på en Window-laptop och upplevde aldrig några problem. Endera får man slänga på en Linux-partition (Windows räcker inte till alla kurser), eller så öppnar man bara en tunnel till din personliga Linux-VM på Chalmers (med Putty eller liknande). Jag körde på det senare, vilket fungerade otroligt bra.

Så mitt spontana råd är att köra på vad som du tycker känns bäst. Ska du införskaffa en ny dator så kan man (om man vill hålla nere priset lite) med fördel välja en Windows-laptop med bra batteritid. Sedan, som jag nämnde ovan, lägga på Linux eller tunnla in till en VM. För skolarbeten i sig kommer det inte behövas något överdrivet med beräkningskraft (i alla fall inte för de kurser jag läste). Men en lätt dator med bra batteritid är inte att underskatta!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla om det går att byta HD-disken i din MacAir till en SSD-drive.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power