Permalänk
Medlem

Bör man byta nätagg?

Tjena!

Sitter med ett Corsair AX 1200 sedan några år tillbaka. Funderar på att bygga ihop en ny dator nu till sommaren och är inte så insatt i vad som har hänt på psu fronten som senaste åren. Tänkte mest om det är bättre strömförsörjning vid överklockning osv ? Har dock inga problem med mitt nätagg som sittter i just nu.

Tack!

Permalänk
Medlem

AX-serien med 80+ Gold? Garantin är väl på minst 7 år om jag inte minns fel. Den enda skillnaden med nyare nätagg är väl egentligen bara energieffektiviteten, dvs mindre elkostnader och mindre värme.

Så länge du inte stoppar in 2-4st grafikkort i burken så borde det inte vara några problem

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Hedersmedlem

@Akezz0n: AX 1200 är ett äldre aggregat från Corsairs toppserier från några år tillbaka. Om du redan äger ett så ser inte jag någon som helst vits att byta ut det. Skillnaden mot nyare aggregat i samma serie är att de nya är lite mer energieffektiva och att du har möjlighet att övervaka PSUns driftvärden direkt i datorn, men skillnaden i spänningar m.m. är på sin höjd så små att de är försumbara och har knappast någon inverkan på systemets stabilitet.

1200W är för övrigt overkill för i princip vilket system som helst oavsett hur många grafikkort du använder.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Har själv ett AX850 som rullat på i snart 7 år. Kommer även använda det till nästa bygge i höst, känns onödigt att byta något som funkar fint!
Ser ingen anledning för dig att byta ut det nätaggregat. Ett riktigt kvalitets nätaggregat är det också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Min AX850 blir 7år under September månad (varit igång i princip 24/7). Lastat den med 2x GTX 470 och 2 x GTX 680, nu med ett GTX 980 Ti.

Den verkar bara rulla på 24/7, förutom fläkten som inte går vid för låg last.

Permalänk
Medlem

Eftersom ditt nätaggregat bara (ja, bara) är ett par år så kan du gott behålla den. Som andra redan skrivit så är det ett bra nätaggregat, du har säkert 5 år kvar i livslängd. Mitt nätaggregat är inne på sitt 9:e år så den är iaf dags att byta ut (är ett annat Corsair agg)

Skickades från m.sweclockers.com