Bugg i Windows 7 och Windows 8 kraschar datorn via webbläsaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Det vore intressant om buggen kan drabba andra webbläsare än IE.

Den kan inte drabba Chrome, åtminstone inte på det uppenbara sättet, eftersom Chrome blockerar användning av protokollet file: för sidor som hämtas över http: eller https: Om någon eventuellt använder Safari för Windows (varför?) fungerar den på samma sätt. Hur FF fungerar i det här avseendet vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@Ozzed:
Nej, jag har inte vägrat smartphones, jag surfar varje dag på min. Då jag bara använder det som följde med den och det fungerar för mina behov sen 2013, jag kunde till och med se på twitch tills de gjorde om hemsidan, men det kanske beror på att jag inte uppdaterat mobilen.
Och det som nog alla har stört sig på någon gång är när en uppdatering flyttar om eller tar bort menyer, ändrar inställningar, eller knappar(alltså gör om allting) som man vant sig vid och helt utan någon som helst förklaring till varför.
Och med win10 görs ju detta varje år, och struntar sen i användarnas inställningar.
Det är lite så virus fungerar, eller buggar. Men nu är det designers som jävlas med en.
Ett operativsystem ska vara en trygghet för användarna inte en nyhet efter varje uppdatering.

Har du använt Windows 10 själv eller gissar du bara? Tycker inte det var några nämnvärda UI-skillnader mellan Anniversary update och creators update.

Sen tycker jag inte alla att ett operativsystems främsta roll skall vara att vara en "trygghet" åt användaren, utan det skall ju vara ett modernt verktug som ser till att användaren får ut det mesta av sin dator och dess tillhörande hård/mjukvara. Känner man att man tappar "trygghet" för att de då och då stökas om i utseendet så vet man antingen inte vad trygghet betyder eller så behöver man ångestdämpande medicin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Exempelvis, min granne vågade inte ens köra igång Malwarebytes pga den där popuprutan med User account control godkännandet förrän jag sa att det var helt i sin ordning.

Det är väl ganska så bra att det är så?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Jag gillar Dilberts inlägg på arstechnica där personen faktiskt testar vad som händer i cmd, och då det gäller ntfs. Kan det här hända i Fat32? Och då väldigt många använder ntfs(vad använder win10 då de är förskonade från denna bugg?), kan man inte göra detta utnyttjandet på hemsidor som en varning i antivirusprogrammen så de blockar sidor som ens skriver detta? Fyller detta $MFT någon funktion eller är det bara trollande?

Well... it works. I opened command prompt and did cd c:\$MFT\123 That gave me system cannot find the path specified. Expected behavior. Buuuut. The system became unresponsive. It clearly can't read from the file system. Start menu search doesn't work. Nothing new will launch. File explorer won't open. Ttask manager won't open! I can only move existing windows on the desktop and that's about it. System didn't BSOD or reboot however. It is just sitting here, half running half screwed up. Behaves very much like a system that unexpectedly lost a disk mounted via iSCSI or fibre - which I've seen.

Edit: hehe after maybe 10 minutes of hang-up finally got a: process Microsoft Windows is not responding do you want to terminate. Clicked yes and explorer shell terminated. Got an empty desktop with my cmd.exe on it which no longer accepts key presses. Can't restart the shell because can't open task manager, or type into the command prompt.

Edit2: system would not reboot so had to kill it (VM; easy) and reproduced the problem again. cd c:\$MFT\123 is all it takes. This is Win 7 Pro BTW. I'll leave it alone let's see if it BSODs or reboots this time.

Edit3: clearly this is a complex bug in the ntfs.sys. There were new events logged during the hang-up. Not possible if the OS could not access the disk at all. Anyway, no relevant errors in the event viewer! That's interesting.

Edit4: I can't leave this alone! No activity at all in resource monitor > disk, after the $MFT path is accessed. There ya go. There should always be some disk activity.

Dold text

Sen att alla som kör win10 är obetalda betatestare och det fungerar helt okej för det flesta spelar väl ingen roll då tian innehåller så mycket onödigt som många inte ens vill ha.

Nej, det kan inte hända i FAT32. Hela poängen med syntaxen $MFT är att kunna läsa diverse metadata i filsystemet med hjälp av APIer som en gång skrevs för FAT. Buggen är att om man försöker behandla $MFT som en katalog istället för en fil så sätter OSet ett lås som sedan aldrig släpps, så ingen kan skriva till filsystemet. Sådana lås är vanliga om man vill köra flera trådar på samma datastruktur - varje tråd sätter ett lås innan det börjar jobba med en viss struktur och släpper det sedan när den är klar, så att övriga trådar får vänta tills datan är ledig. Här sätter man låset men släpper det aldrig - det är det som är buggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

då får vi väl hoppas dom tar sig tid o fixar buggarna i creators update då också! ....

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

All som kommer ihåg hur kul man kunde ha med Winnuke på slutet av 90-talet räcker upp en hand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Just det här får man höra ofta. Jag undrar då om de som fortfarande sitter med Windows 7 också har vägrat smartphones? Där är det väl verkligen mycket onödigt som många inte ens vill ha? Och det gäller ju oavsett om man kör IOS eller Android.

Ja Android är skit, hela vårt 3G,4G nät suger det är därför för de som mer vill ha mer pålitlighet kör med Rakel eller liknande.
Men för den stora skaran så ställer användarna inga större krav på deras mobiltelefon, vare sig i driftsäkerhet eller funktionsmässigt, detta med att köra appar i mobilen är också lite ute, folk vill göra allt i webbläsaren. Att mobilen kan krascha och stängas av utan att larma är ej bra, men den stora skaran bryr sig ej så mycket.

Ens persondator däremot så ställs det betydligt högre krav, det är inte precis bara gå och köpa en ny om den skulle strula. Men visst en stor skara gör inget vettigt med datorn och därför kan slänga in alla uppdateringar innan Microsoft ens har släppt den. (jag tänker på creation update etc)

Permalänk
Medlem

@Triton242: Räckte med en liten ping eller ett par i fel storlek från en linuxdator för att sänka vilken win 9x dator som hellst inklusive ME. Den buggen blev aldrig fixad alls. Bara att uppgraders till windows NT3-4, 2k eller XP fixade problemet med den sketna nätverkstacken som 9x hade..

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

ingen som skriver om den allvarliga windows 10 buggen där man inte längre kommer in i inställningar och inte heller kan uppdatera windows. problemtråden låst på windows webbplats. de har en lösning som bara fungerar med engelska windows, resten av världen skiter de i. https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

@Triton242: Räckte med en liten ping eller ett par i fel storlek från en linuxdator för att sänka vilken win 9x dator som hellst inklusive ME. Den buggen blev aldrig fixad alls. Bara att uppgraders till windows NT3-4, 2k eller XP fixade problemet med den sketna nätverkstacken som 9x hade..

At öppna ping utåt är ett rent sbs fel. Och folk stängde ner detta i sin brandvägg.
Linuxanvändare av vissa typer fick passa sig så de ej råkade pinga 127.0.0.1 för där sitter det alltid en riktig stor idiot och när denna får sin dator hängd så blir den ej så glad.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ping_of_death

Permalänk
Medlem

@anon159643: Hahaha jo, på localhost brukar problemen oftast stå att finna nånstans mellan tangentbordet och stolsryggen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

efter att ha läst den här tråden så verkar ju precis alla som fortfarande använder Windows 7 som galna tomtar som tror på konspirationsteorier och allt vet vad.

mycket skrik om att "win7 användare tycker si och så" däremot har jag inte sett i närheten lika mycket av det som just det här skitsnacket mot win7, dra alla över en kam?

Det är alltså fullt möjligt att veta om att win 10 ÄR bättre men fortfarande inte vilja byta till det, helt otroligt eller hur? har ingen lust att blåsa min dator som den är och helt ärligt bryr jag mig inte så mycket så länge den funkar, så jag antar att jag är en sån här som är lite dum i huvet då eller hur? bara för att jag kör vidare på något som funkar.

denna dator har Win7, nästa bygge skall ha Win10, men fortsätt snacka skit om såna som mig ni, trevligt. (trött på detta)

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Det är ju en kostnadsfråga att uppgradera OS:et. Så jag förstår helt att folk som inte passade på att uppgradera när det var gratis, inte vill lägga ut med pengar i onödan.

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du använt Windows 10 själv eller gissar du bara? Tycker inte det var några nämnvärda UI-skillnader mellan Anniversary update och creators update.

Sen tycker jag inte alla att ett operativsystems främsta roll skall vara att vara en "trygghet" åt användaren, utan det skall ju vara ett modernt verktug som ser till att användaren får ut det mesta av sin dator och dess tillhörande hård/mjukvara. Känner man att man tappar "trygghet" för att de då och då stökas om i utseendet så vet man antingen inte vad trygghet betyder eller så behöver man ångestdämpande medicin.

Allvarligt Ozzed.. Du är verkligen Microsoft personifierad i själslig form. Samma tänkesätt, samma bemötande av gamla trogna kunder och lika spydig och otrevlig. Mest av allt helt oförstående, noll insikt i att andra människor har andra behov, upplevelser och synsätt än dig/er.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Anniversary update sänkte polarens dator samt två viktiga datorer på jobbet. Creators update sänkte min OCH raderade alla system restore points så det fick bli formatering. Kommer ev. spana in LTSB-utgåvan senare men annars är ju 8.1 faktiskt helt underbar. Inga fortsatta ändringar med UI eller funktionalitet, bara buggfix- och säkerhetspatchar.

Klart som korvspad att MS kommer fixa denna bugg. Men en annan som givetvis använder annan webbläsare än IE verkar ju inte vara i riskzonen hur som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det vore ju intressant att få reda på om windows 10 verkligen har "fixat" buggen, eller om det bara är filtrerat i browser och cmd window. Dels för att om det är fixat så undrar man ju varför det inte är fixat i äldre OS, som fortfarande hade support när win10 släpptes. Och dels så om det fortfarande inte är fixat så är det ju fortfarande en sårbarhet i NTFS filsystemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laggzor:

efter att ha läst den här tråden så verkar ju precis alla som fortfarande använder Windows 7 som galna tomtar som tror på konspirationsteorier och allt vet vad.

Vissa av den är säkert såna där konstiga personer som 5 dagar i veckan går till något som de kallar för arbete. Nu vet jag inte vad arbete är för något, men jag tror inte på tramset att de påstår sig att ha behov att köra vissa applikationer.

Skrivet av Laggzor:

Det är alltså fullt möjligt att veta om att win 10 ÄR bättre men fortfarande inte vilja byta till det, helt otroligt eller hur? har ingen lust att blåsa min dator som den är och helt ärligt bryr jag mig inte så mycket så länge den funkar, så jag antar att jag är en sån här som är lite dum i huvet då eller hur? bara för att jag kör vidare på något som funkar.

Tänk om du kunde övertyga industrin och du skulle bokstavligen bli rikare än Bill Gates. Det är bara gå till vilken fabrik, infrastrukturanläggning, fastighets övervakningsanläggning som helst och se att typ inte en enda klientdator som windows 10.
Fler såna som dig behöv, där du hade förklarat att t.ex. dessa 2st klienter som där, hade du kunnat uppgraderat från windows 7 till windows 10 utan att en enda licenskostnad hade uppstått till Microsoft. Visst behövs lite licenser till andra företag och lite arbete säg kanske 2 miljoner i omkostnader för att uppgradera till Windows 10, men det är försumbart i sammanhanget. (liksom man hade sparat in 3000kr på att ej behöva köpa 2st Windows 10 licenser om man hade gjort uppgraderingen i rätt tid)

Så min rekommendation till er mer begåvade personer som tycker folk är idioter som ej uppgradera är varför inte ta vara på era kunskaper och bli bokstavligen mångmiljonärer, eller är det så att ni inte tycker om pengar? Ja men skänk då pengarna till behövande.

Permalänk

@Ozzed:
Behöver jag göra det, när jag hör så mycket märkligt om det och inte har något jag behöver än?
Ändrade inställningar, installerat spel eller nya program och menyer är på sätt och vis ett förändrat UI, dessutom om det dyker upp en ny ikon, om inte jag självmant installerat det och microsoft har installerat utan min vetskap, hur ska jag då kunna veta att det just är från microsoft det kommer ifrån?

Det Barnacules Nerdgasm säger kanske är helt och hållet påhittat?
Stop Microsoft Windows 10 Spying & Forced Application Installs. How to Take Back Control of Your PC.

Windows 10 Creators Update Problems, Privacy Invasion & Petition for Change

@martinot:
När jag visade upp programmet och förklarade att det kan vara bra att använda ibland så hade jag redan klickat förbi UAC godkännandet. Att veta vad UAC betyder är bra, ja.
När denna person själv skulle använda Malwarebytes några månader senare så poppar UAC upp och har ingen aning om vad som händer, tror att något blivit fel och klickar nej, men frågade aldrig mig om den där UAC heller. Att ge sitt godkännande till UAC är inte något alla gjort eller hört talas om men det är ju ändå något man borde veta vad det innebär med tanke på hur länge UAC funnits i windows.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Allvarligt Ozzed.. Du är verkligen Microsoft personifierad i själslig form. Samma tänkesätt, samma bemötande av gamla trogna kunder och lika spydig och otrevlig. Mest av allt helt oförstående, noll insikt i att andra människor har andra behov, upplevelser och synsätt än dig/er.

Tack, då vet jag att du tycker så. Det här förde verkligen diskussionen frammåt på ett revolutionerande sätt

Skrivet av Punnisher:

@Ozzed:
Behöver jag göra det, när jag hör så mycket märkligt om det och inte har något jag behöver än?

Det fetstilta sätter fingret på problemet. Folk idag tycker det räcker att de "hört" något som bekräftar deras världsbild och så är det bra sedan.

Nej, du behöver självklart ingenting, men dina argument får ingen tyngd om du baserar det på något du "hört".

Om du själv använder Windows 10 och faktiskt upplevde de här sakerna så skulle det vara en annan sak. I och för sig lite konstigt då att de som faktiskt använder Windows 10 inte har problemen som du har "hört" om.

Det är bra rent generellt att vara kritisk mot saker man "hört" men inte upplevt själv. Speciellt i en tid där "FUD" is king. Detta gäller u även politiken. Det är många som "hört" att det är problem med allt möjligt men påverkas inte själva.

Hur ska du göra nästa gång det är dagt för processorbyte? Både Intel och AMD har ju gått med på Microsofts önskemål att bara ge drivrutiner till Windows 10 för nya processorer, och Microsoft blockerar uppdateringar. Ska du sitta kvar med din ganla processor och Windows 7 tills döden skiljer er åt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nämen. Har windows buggar?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Kommer med en liten rant och med det en WoT här men skit samma...Konstigt att det alltid ska bli en konflikt mellan de som gått vidare till W10 och de som stannar kvar med W7/whatever av olika anledningar när nyheter som detta kommer...Fattar inte varför. Alla har sina anledningar för att uppgradera eller stanna kvar...finns inget 100% rätt eller fel här i mina ögon men det är väl bara jag?

Vad kommer härnäst, ska vi börja ge folk skit för att de sitter med en några år gammal CPU eller GPU också? Respekterar man inte att folk behåller äldre mjukvara av olika anledningar kan vi ju inte acceptera de som använder gammal hårdvara, eller hur?

Man kan ju vända på steken...Har man W7 och känner ett starkt behov av att ge W10 användare skit utgår jag från att man stolt äger gammal hårdvara och ger folk som köper ny hårdvara skit! Dubbla standarder om man försvarar ett gammalt OS men sen gärna köper ny hårdvara.

Eller ska vi kanske börja ge folk skit för att de inte överklockat sin hårdvara kanske? W10 är mindre resurskrävande än W7, dvs presterar bättre osv. Dvs det måste ju vara lika illa att använda W7 som att inte överklocka sitt system då ju!? Du går ju miste om prestanda annars? Inga mellanmjölks OC heller...ska maxas, annars ska man ha skit!

Går nog att komma på fler krystade exempel som egentligen inte känns så krystade om man jämför mot att ge en person skit för hans val av OS...Nivån är ju densamma enligt mig.

Jag använder W7 förövrigt kan jag ju nämna....Finns två enkla anledningar till detta...Allt funkar som det ska för det jag använder datorn till och jag är lat. Behöver jag någon mer anledning egentligen? Nej. Man behöver inte gilla denna anledning, men man kan ju kanske respektera den. Precis som att jag respekterar dina anledningar för att uppgradera till W10. Min situation ser annorlunda ut så varför skulle jag inte respektera den? Jag menar...jag skiter ju i vilken hårdvara du har....vilken mobil du har...vilken bil(och årsmodell) du kör...och i samma veva skiter jag fullständigt i vilket OS du använder så länge det duger för dig...och jag använder det som duger för mig. Svårare än så är det liksom inte.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Kommer med en liten rant och med det en WoT här men skit samma...Konstigt att det alltid ska bli en konflikt mellan de som gått vidare till W10 och de som stannar kvar med W7/whatever av olika anledningar när nyheter som detta kommer...Fattar inte varför. Alla har sina anledningar för att uppgradera eller stanna kvar...finns inget 100% rätt eller fel här i mina ögon men det är väl bara jag?

Vad kommer härnäst, ska vi börja ge folk skit för att de sitter med en några år gammal CPU eller GPU också? Respekterar man inte att folk behåller äldre mjukvara av olika anledningar kan vi ju inte acceptera de som använder gammal hårdvara, eller hur?

Man kan ju vända på steken...Har man W7 och känner ett starkt behov av att ge W10 användare skit utgår jag från att man stolt äger gammal hårdvara och ger folk som köper ny hårdvara skit! Dubbla standarder om man försvarar ett gammalt OS men sen gärna köper ny hårdvara.

Eller ska vi kanske börja ge folk skit för att de inte överklockat sin hårdvara kanske? W10 är mindre resurskrävande än W7, dvs presterar bättre osv. Dvs det måste ju vara lika illa att använda W7 som att inte överklocka sitt system då ju!? Du går ju miste om prestanda annars? Inga mellanmjölks OC heller...ska maxas, annars ska man ha skit!

Går nog att komma på fler krystade exempel som egentligen inte känns så krystade om man jämför mot att ge en person skit för hans val av OS...Nivån är ju densamma enligt mig.

Jag använder W7 förövrigt kan jag ju nämna....Finns två enkla anledningar till detta...Allt funkar som det ska för det jag använder datorn till och jag är lat. Behöver jag någon mer anledning egentligen? Nej. Man behöver inte gilla denna anledning, men man kan ju kanske respektera den. Precis som att jag respekterar dina anledningar för att uppgradera till W10. Min situation ser annorlunda ut så varför skulle jag inte respektera den? Jag menar...jag skiter ju i vilken hårdvara du har....vilken mobil du har...vilken bil(och årsmodell) du kör...och i samma veva skiter jag fullständigt i vilket OS du använder så länge det duger för dig...och jag använder det som duger för mig. Svårare än så är det liksom inte.

Jag håller med dig med några tillägg. Anledningen som de flesta förespråkare tar upp är säkerhet och det kan påverka alla andra. De som dock hävdar att en windowsuppgradering för alla är jätteenkelt, ja de har dock inte sett många system i sina dagar. Jag vet inget annat område där personer som inte jobbar med avancerade saker förespråkar hur dessa ska skötas, visst polisen, rättsväsendet etc har vissa enkla lösningar för.

Angående överklockning skull jag säga att detta görs av två grupper, experter och folk som ej gör något vettigt på sin dator ändå. Även om deras cpu+moderkort skulle börja stödja Ecc minne, så skulle de aldrig gå över till detta.

Jag själv ser överklockning lite såhär. Säg att en operation på min dator tar 2h, skulle min dator vara så bra klockad så det bara går säg 1h 30minuter för att vara snäll. Jag har alltså sparat 30 minuter vilket är grymt, frågan är sedan hur väl litar jag på resultatet?
På min dator i orginalklock med extrem bra kylning, så rätt så mycket om jag har gjort liknande operationer tidigare med lyckad resultat.
Min dator överklockad, ja mitt förtroende för resultatet är inte hög även om jag skulle testa 2 gånger. Vilket gör datorn obrukbar till något vettigt.

Visst man behöver inte klocka så mycket, men då blir dessutom tiden man sparar minimal. Och man kan även fråga att trots 7700 kan gå upp i 4.2GHz original, så ska man verkligen vara riskbeläggen så man vågar gå den så högt? Det beror som sagt på vad man gör på sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@martinot:
När jag visade upp programmet och förklarade att det kan vara bra att använda ibland så hade jag redan klickat förbi UAC godkännandet. Att veta vad UAC betyder är bra, ja.
När denna person själv skulle använda Malwarebytes några månader senare så poppar UAC upp och har ingen aning om vad som händer, tror att något blivit fel och klickar nej, men frågade aldrig mig om den där UAC heller. Att ge sitt godkännande till UAC är inte något alla gjort eller hört talas om men det är ju ändå något man borde veta vad det innebär med tanke på hur länge UAC funnits i windows.

Tycker att det verkar rätt hanterat av både systemet (Windows) att fråga efter tillåtelse, och helt rätt agerat av din bekant (grannen) att inte bara klicka "OK" eller "Ja" på första bästa fråga/ruta utan att först ta reda på vad det innebär. Det är så det skall fungera (tycker jag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Kommer med en liten rant och med det en WoT här men skit samma...Konstigt att det alltid ska bli en konflikt mellan de som gått vidare till W10 och de som stannar kvar med W7/whatever av olika anledningar när nyheter som detta kommer...Fattar inte varför. Alla har sina anledningar för att uppgradera eller stanna kvar...finns inget 100% rätt eller fel här i mina ögon men det är väl bara jag?

Vad kommer härnäst, ska vi börja ge folk skit för att de sitter med en några år gammal CPU eller GPU också? Respekterar man inte att folk behåller äldre mjukvara av olika anledningar kan vi ju inte acceptera de som använder gammal hårdvara, eller hur?

Man kan ju vända på steken...Har man W7 och känner ett starkt behov av att ge W10 användare skit utgår jag från att man stolt äger gammal hårdvara och ger folk som köper ny hårdvara skit! Dubbla standarder om man försvarar ett gammalt OS men sen gärna köper ny hårdvara.

Eller ska vi kanske börja ge folk skit för att de inte överklockat sin hårdvara kanske? W10 är mindre resurskrävande än W7, dvs presterar bättre osv. Dvs det måste ju vara lika illa att använda W7 som att inte överklocka sitt system då ju!? Du går ju miste om prestanda annars? Inga mellanmjölks OC heller...ska maxas, annars ska man ha skit!

Går nog att komma på fler krystade exempel som egentligen inte känns så krystade om man jämför mot att ge en person skit för hans val av OS...Nivån är ju densamma enligt mig.

Jag använder W7 förövrigt kan jag ju nämna....Finns två enkla anledningar till detta...Allt funkar som det ska för det jag använder datorn till och jag är lat. Behöver jag någon mer anledning egentligen? Nej. Man behöver inte gilla denna anledning, men man kan ju kanske respektera den. Precis som att jag respekterar dina anledningar för att uppgradera till W10. Min situation ser annorlunda ut så varför skulle jag inte respektera den? Jag menar...jag skiter ju i vilken hårdvara du har....vilken mobil du har...vilken bil(och årsmodell) du kör...och i samma veva skiter jag fullständigt i vilket OS du använder så länge det duger för dig...och jag använder det som duger för mig. Svårare än så är det liksom inte.

Det kan jag respektera. Det som jag är trött på och som gör mig förbannad är när folk tar konspirationsteorier för fakta. Nej jag vill inte ha Windows 10 för Microsoft "övervakar" mig. Den skiten... Det tål jag inte, det gör mig förbannad.

Microsoft samlar in telemetridata för att göra sin produkt bättre. Det är bra och absolut inget fel med det.

När Microsoft inte samlade in data om hur verkligt folk faktiskt använde sina datorer, vad hände då? Jo då tog de bort startmenyn och vi fick fucking metro startskärmshelvetet. Total katastrof och mycket dåligt.

Men nu när de faktiskt har koll på hur folk använder datorn så har de satt tillbaka startmenyn som jag verkligen älskar och tycker är jättebra på alla sätt, och de som tyckte om startskärmen (alla fyra) kan välja den också, så det är ju bara bra liksom.

Hur som helst, att man är lat och att saker funkar kan jag köpa, men jag blir så trött på att folk idag sväljer FUD med hull och hår.. Microsoft övervakas oss, etablerade media har en "vänsteragenda" osv osv.. Jag vill liksom bara spy folk rakt i ansiktet när jag hör sådan jävla skit. Jävla skitsnack helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsoft samlar in telemetridata för att göra sin produkt bättre. Det är bra och absolut inget fel med det.

När Microsoft inte samlade in data om hur verkligt folk faktiskt använde sina datorer, vad hände då? Jo då tog de bort startmenyn och vi fick fucking metro startskärmshelvetet. Total katastrof och mycket dåligt.

Men nu när de faktiskt har koll på hur folk använder datorn så har de satt tillbaka startmenyn som jag verkligen älskar och tycker är jättebra på alla sätt, och de som tyckte om startskärmen (alla fyra) kan välja den också, så det är ju bara bra liksom.

Men vänta nu... Hade inte Microsoft samlat in lika mycket data sedan urminnes tider, som de gör i Win10?
Är ju ingen skillnad har jag fått höra gång på gång i forumet...

Att de satte tillbaka startmenyn har inget med insamlande av data i Windows att göra, det var ett samlat missnöje som visade sig på alla forum, kanaler och meddelanden till Microsoft.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

@Ozzed:
Jag har redan pratat med dig om Win10, och ja, har redan en win10 dator(med en 6700k sedan Juli dock med integrerad grafik) men jag har även en win7 dator(i7-5775c) så varför ska jag använda båda? Jag tar bsod alla dagar i veckan som denna nyhet handlar om jämfört med intetsägande svart skärm, 2st där den första hände när skärmsläckaren gick igång, den andre när mediaspelaren spelade upp en video. Lösningen? stänga av skärmsläckare och byta till mediaplayer classic.

Räknas det här som FUD, för integritet är väl något dåligt idag?
"How to make Windows 10 respect your privacy"
https://arstechnica.com/information-technology/2015/08/window...

Skrivet av martinot:

Tycker att det verkar rätt hanterat av både systemet (Windows) att fråga efter tillåtelse, och helt rätt agerat av din bekant (grannen) att inte bara klicka "OK" eller "Ja" på första bästa fråga/ruta utan att först ta reda på vad det innebär. Det är så det skall fungera (tycker jag).

Det fungerar ju som du säger men det var inte det jag pratade om.
Poängen är att användaren bör veta vad man klickar på. På 90 talet med dos, sen 4dos och liknande så var man tvungen att läsa och skriva rätt till vad man skulle göra. Om jag vill starta ett program idag, och UAC dyker upp så ska man väl inte klicka nej för att man tror något fel har hänt, ska man låta microsoft bestämma allting, och installera allt de tycker att man ska ha, då fördummar man ju användarna ännu mer.
Exemplet jag valde var ju ett exempel på hur folk idag klickar bort alla popups bara för att det räknas som en dålig sak utan att ens läsa vad det står.
Jag tror inte ens virus idag frågar om de ska få bli installerade, de gör det av sig själv.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men vänta nu... Hade inte Microsoft samlat in lika mycket data sedan urminnes tider, som de gör i Win10?
Är ju ingen skillnad har jag fått höra gång på gång i forumet...

Att de satte tillbaka startmenyn har inget med insamlande av data i Windows att göra, det var ett samlat missnöje som visade sig på alla forum, kanaler och meddelanden till Microsoft.

Mja, det du tänker på är förmodligen att tror att Microsoft har "övervakningsverktyg" i Windows 10 som de inte hade tidigare.

Men om Microsoft skulle vilja spionera åt sig själva eller andra så är det lika lätt i W7 som i W10, så man är inte "skyddad" från sådant i större utsträckning bara för att man har Windows 7. Det är det som är grejen.

PRISM och liknande grejer är ju inget Microsoftpåhitt utan det är NSA som ligger bakom, och det bygger ju på att man är uppkopplad. Sen om du använder Windows 10, 7, FreeBSD eller en diskmaskin är skit samma.

Men om vi leker med tanken att Microsoft helt enkelt vill snoka, för att någon praoelev har tråkigt på kafferasten eller vad det kan vara, så är det ju bara för dem att trycka ut en "säkerjetsuppdatering" med en medveten bakdörr i. Stängd källkod så det kommer ta tid att göra reverse-engineering och upptäcka. Och både W7 och W10 är ju mottagliga för säkerhetsuppdateringar så båda kan lätt få ner den, oavsett version.

Det jag alltså inte får ihop är att om man lever med vanföreställningen att Microsoft är ute efter att spionera på en, så tror man att man är säkrare bara för att man har Windows 7. Det går ju inte ihop. Det är en slags falsk trygghet som saknar verklighetsförankring.

Om man nu är paranoid så borde det väl snarare vara så att man tror att eftersom Microsoft väldigt gärna vill att folk kör Windows 10 så gör de vad de kan för att jävlas med Windows 7-användare, inklussive installerar spionprogram dolda i säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, det du tänker på är förmodligen att tror att Microsoft har "övervakningsverktyg" i Windows 10 som de inte hade tidigare.

Men om Microsoft skulle vilja spionera åt sig själva eller andra så är det lika lätt i W7 som i W10, så man är inte "skyddad" från sådant i större utsträckning bara för att man har Windows 7. Det är det som är grejen.

PRISM och liknande grejer är ju inget Microsoftpåhitt utan det är NSA som ligger bakom, och det bygger ju på att man är uppkopplad. Sen om du använder Windows 10, 7, FreeBSD eller en diskmaskin är skit samma.

Men om vi leker med tanken att Microsoft helt enkelt vill snoka, för att någon praoelev har tråkigt på kafferasten eller vad det kan vara, så är det ju bara för dem att trycka ut en "säkerjetsuppdatering" med en medveten bakdörr i. Stängd källkod så det kommer ta tid att göra reverse-engineering och upptäcka. Och både W7 och W10 är ju mottagliga för säkerhetsuppdateringar så båda kan lätt få ner den, oavsett version.

Det jag alltså inte får ihop är att om man lever med vanföreställningen att Microsoft är ute efter att spionera på en, så tror man att man är säkrare bara för att man har Windows 7. Det går ju inte ihop. Det är en slags falsk trygghet som saknar verklighetsförankring.

Om man nu är paranoid så borde det väl snarare vara så att man tror att eftersom Microsoft väldigt gärna vill att folk kör Windows 10 så gör de vad de kan för att jävlas med Windows 7-användare, inklussive installerar spionprogram dolda i säkerhetsuppdateringar.

Att MS kan spionera även i Win7 är väl ingen nyhet och det verkade de vilja också, speciellt i samband med W10-lanseringen.
Så fort det kom en uppdatering, så ställdes alla privacy-inställningar om, så de skickade så mycket som möjligt. Även automatiska uppdateringar sattes på flera gånger, trots att jag hade det avstängt.
Var ett väldans pillande bland inställningarna, för att få det som man ville igen..

Kommer själv aldrig ha ett OS, där man tvingas till automatiska uppdateringar. Det är av många anledningar, som är viktiga för mig..
Men framför allt kommer jag aldrig ha ett OS, där tillverkaren inte respekterar sina kunder.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Det fungerar ju som du säger men det var inte det jag pratade om.
Poängen är att användaren bör veta vad man klickar på. På 90 talet med dos, sen 4dos och liknande så var man tvungen att läsa och skriva rätt till vad man skulle göra. Om jag vill starta ett program idag, och UAC dyker upp så ska man väl inte klicka nej för att man tror något fel har hänt, ska man låta microsoft bestämma allting, och installera allt de tycker att man ska ha, då fördummar man ju användarna ännu mer.
Exemplet jag valde var ju ett exempel på hur folk idag klickar bort alla popups bara för att det räknas som en dålig sak utan att ens läsa vad det står.
Jag tror inte ens virus idag frågar om de ska få bli installerade, de gör det av sig själv.

Dialogen motsvarar en grafisk variant av det som som man i Unix (Linux, FreeBSD, etc) gör med "su", dvs. att man låter en applikation köra under en annan user/säkerhetskontext (i detta fallet ökade privilegier jämfört med de som man normalt är inloggade med).

Till skillnad från Unix (Linux, FreeBSD, etc) och Windows (NT, 2000, XP, 7, 8, 10, etc) så har MS-DOS inget sådant här säkerhetslager eller säkerhetstänk alls.

Det kanske är "lättare" att slippa ha det och därmed slippa tänka, men knappast bättre. Det är som att säga att det är jobbigt med skit som lås och nycklar, och istället låta sin bil eller hus vara helt olåst. Normalt ingen bra säkerhetsmodell (om du frågar mig och de flesta).

Jo, om man inte bryr sig om att läsa en massa dialoger, eller inte förstår, så tycker jag att det normalt är absolut är mycket bättre att klicka "Nej" eller "Cancel" istället för att utan läsa klicka "Ja" eller "OK".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

(...) jag kunde till och med se på twitch tills de gjorde om hemsidan, men det kanske beror på att jag inte uppdaterat mobilen. (...)

Twitch har en app du kan använda istället nu

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB