MP3-formatet går i graven

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

AAC är det uppenbara svaret, men jag tror inte att det finns någon anledning att byta p.g.a det här.

Vid närmare läsning verkar det inte så, nej. Det verkar mest vara ett totalt desperat uttalande från dem för att de vill fortsätta få in pengar på andra format. Jag tror jag somnar om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är tråkigt att en del okunniga personer sitter här och uttalar sig att mp3-formatet redan är dött och inte används något mer.

Ni har verkligen inte en aning!

Permalänk

Bland musiksamlare online så är ju några av de vanligaste formaten flac (för lossless) om man inte vill kompromissa. Men för dom som vill ha väldigt bra kvallité så är ju MP3 med hög variabel bitrate, så kallat V0 varit väldigt vanligt. Ogg kändes som att det inte riktigt slog, aac förekommer oxå.

Permalänk
Medlem

Behöver tips på en guldstandard man kan följa för lossy musik till telefon och annat. Har mitt musik bibliotek i FLAC och har än så länge kört med MP3 320kbps filer. Problemet jag har är att min musik inte får plats på telefonen.

Är OGG 128kbps något att satsa på och hur får man då med album cover?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Vad är detta? "Går i graven"? Nu när alla patent utgått så är det enklare än någonsin att använda mp3, exempelvis kommer Fedora nu med mp3-support som standard!

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem

Va bra att det är kommentarer i tråden som säger samma sak, "bra inlägg" är väl inte för alla antar jag.....
Samma sak med dom som postar flera gånger efter sig själva, man kan faktiskt citera flera.
Det ser bedrövligt ut...

Tråkigt om man plockar bort stöd för mp3, det fungerar bra till väldigt många äldre apparater.
Nu verkar det väl inte bli så men det hade varit surt att behöva byta stereo i bilen bara för att formatet skulle vara utdaterat.

Permalänk
Medlem

Man kan väl sammanfatta det som så att mp3 är inte dött, men mp3 är frånsprunget av nyare codecs. mp3 är egentligen rätt kass, speciellt vid låga bitrates för annat än ljud i vanligt talspektra, typ.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, MP3 är långt ifrån dött.

I särklass det mest populära formatet bland DJ's. Dock tycker jag man borde köra lossless som DJ, typ .aiff eller .wav (vilket jag själv gör).

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Har ju svårt att se hur det är dött, igen licens kostnad längre och patenten gått ut, gött för open-source alltså.

Formatet lär nog leva kavar ett bra tag till och utan licenskostnader så lär nog billiga produkter som spelar formatet göras ganska läge till.

Så förstår inte riktigt hur artikeln kan får det till att Mp3 är dött, snarare får det nytt liv ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har ju svårt att se hur det är dött, igen licens kostnad längre och patenten gått ut, gött för open-source alltså.

Formatet lär nog leva kavar ett bra tag till och utan licenskostnader så lär nog billiga produkter som spelar formatet göras ganska läge till.

Så förstår inte riktigt hur artikeln kan får det till att Mp3 är dött, snarare får det nytt liv ett tag till.

Om det inte framkommer något specifikt som förklarar vad det eventuella problemet skulle vara så får man nog förmoda att det helt enkelt är så som Fraunhofer vinklat det i sin pressrelease.
De har väl inget intresse av att folk ska hålla kvar vid MP3 om de nu inte längre själva tjänar pengar på det, däremot har de ju andra patent som de kan tjäna licenspengar på om man väljer nyare format.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Innebär det att man inte längre kommer kunna rippa mp3 i mediaspelaren i windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Behöver tips på en guldstandard man kan följa för lossy musik till telefon och annat. Har mitt musik bibliotek i FLAC och har än så länge kört med MP3 320kbps filer. Problemet jag har är att min musik inte får plats på telefonen.

Är OGG 128kbps något att satsa på och hur får man då med album cover?

OM du vill spara plats är det att gå ner i Kbps, jag kör mp3 192 Variabel bitrate, en perfekt kombination för storlek ljud för telefonlyssning. Om du vill ha mindre filer kan du alltid laborera med att ställa in mindre thumbnails bild på filen, eller ta bort och ha en fil per mapp. OGG är ju schysst och likvärdigt med AAC, dessa båda klår mp3 lätt på läggre bit rates, te.x 128, men går du upp och använder mp3 Varibel så vinner den tydligen äver båda. (Finns mängder med artiklar att läsa som förmodligen både håller med och dissar det jag skrev just nu saken är att du nog inte kommer märka skillnad.

Om du vill vara välidt framtidsäker samt spara plats blir det väl aac i något lägre format för att få bästa möjliga kombon, men mitt råd är ovanstående. Att MP3 skulle vara dött nu är bara larvigt. Det är nu det är fritt och vem som helst kan trycka in support i vad sjutton man vill utan att prångla upp licenspengar. FÖrsta Android mickråvågsugnen med mp3 spelare och direkt-chat med Kellyanne Conway är på G

För att bli lite mer seriös så får man väl vänta och se vad som är på G, MQA formatet är på gång, men jag har faktiskt ingen aning om hur bra det är vare sig på att komprimera eller hur det låter ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Innebär det att man inte längre kommer kunna rippa mp3 i mediaspelaren i windows?

Det låter som att "problemet" är att Microsoft inte längre behöver betala pengar till Fraunhofer för att du ska kunna rippa (och spela) MP3 i mediaspelaren i Windows.
Det är också därför det är stor förvirring i tråden, antingen finns det något faktiskt problem eller så är det väldigt vinklat hur det hela lagts fram.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det låter som att "problemet" är att Microsoft inte längre behöver betala pengar till Fraunhofer för att du ska kunna rippa (och spela) MP3 i mediaspelaren i Windows.
Det är också därför det är stor förvirring i tråden, antingen finns det något faktiskt problem eller så är det väldigt vinklat hur det hela lagts fram.

Detta är ju som upplagt för förvirring:

Citat:

Beslutet beskrivs av många som formatets dödsdom, då det innebär att det framöver inte kommer tillverkas varken spelare och avkodare för detta.

På detta låter det som att det inte kommer finnas avkodare för MP3 längre. D.v.s framöver kommer saker som mjukvara, appar, smart tv, NAS, mediaspelare o.s.v. inte ha stöd för MP3.

Frågan är om MP3 blir "fritt", eller kommer de behålla någon rättighet till MP3 men inte längre licensiera ut det?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det låter som att "problemet" är att Microsoft inte längre behöver betala pengar till Fraunhofer för att du ska kunna rippa (och spela) MP3 i mediaspelaren i Windows.
Det är också därför det är stor förvirring i tråden, antingen finns det något faktiskt problem eller så är det väldigt vinklat hur det hela lagts fram.

Ah ok, bara rippa på då med de framtida cd köpen då. Lät på tråd/artikel rubriken som mp3 skulle försvinna.

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar som mp3 vaknat till liv på allvar och inte dött, det är visserligen kommersiellt dött men nu kommer det fullt stöd i linux.
A couple of weeks ago IIS Fraunhofer and Technicolor terminated their licensing program and just a few days ago Red Hat Legal provided the permission to ship MP3 encoding in Fedora. There will be a bit of time whilst package reviews are carried out and tools that are safe to add are identified
https://fedoramagazine.org/full-mp3-support-coming-soon-to-fe...

Hi, So just wanted everyone to know that we now have the go ahead to ship mp3 encoding in Fedora too. So anyone involved with packaging mp3 encoders can now start migrating them to the Fedora repositories. We are still in the process of evaluating other codecs.
https://lists.fedoraproject.org/archives/list/devel@lists.fed...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad de menar med går i graven. Om det nu blir helt gratis att använda, ger det inte ett uppsving då istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Nej, MP3 är långt ifrån dött.

I särklass det mest populära formatet bland DJ's. Dock tycker jag man borde köra lossless som DJ, typ .aiff eller .wav (vilket jag själv gör).

Tror inte att målgruppen som många DJ:s har är lika kräsna kring perfekt ljudkvalitet. Sen är inte heller lagringsutrymmet obegränsat, även om vissa kör redan färdigmixad musik för sina evenemang. Det gäller även att vara redo när faster Agda önskar "Ovan där" med Roland Cedermark

En rätt komprimerad MP3:a från en bra källa låter bättre än Lossless från en söndermixad release. Idag är det sällsynt med musik i "studiokvalitet". Istället är det redan hårt komprimerat från början, vilket gör lossless helt onödigt.

https://www.youtube.com/watch?v=j-O5l6NSsdY

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Tror inte att målgruppen som många DJ:s har är lika kräsna kring perfekt ljudkvalitet. Sen är inte heller lagringsutrymmet obegränsat, även om vissa kör redan färdigmixad musik för sina evenemang. Det gäller även att vara redo när faster Agda önskar "Ovan där" med Roland Cedermark

En rätt komprimerad MP3:a låter bättre än Lossless från en söndermixad release. Idag är det sällsynt med musik i "studiokvalitet". Istället är det redan hårt komprimerat från början, vilket gör lossless helt onödigt.

https://www.youtube.com/watch?v=j-O5l6NSsdY

https://www.youtube.com/watch?v=j-O5l6NSsdY

Mjo beror kanske lite på vilken typ av DJ man är. Kör man mycket bargig, möhipper, bröllop etc spelar det egentligen ingen roll om man kör MP3 eller lossless.

Jag själv spelar elektronisk musik, och ibland händer det att det spelas på riktigt stora ställen med läskigt bra PA-system. Då vill jag hellre ha lossless, för att inte ta några risker. Men ja, är ju flera faktorer som spelar in - däribland producenten.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

En rätt komprimerad MP3:a låter bättre än Lossless från en söndermixad release. Idag är det sällsynt med musik i "studiokvalitet". Istället är det redan hårt komprimerat från början, vilket gör lossless helt onödigt.

https://www.youtube.com/watch?v=j-O5l6NSsdY

https://www.youtube.com/watch?v=j-O5l6NSsdY

På vilket sätt lyckas MP3an laga den söndermixade releasen? Är möjligt att jag missar något, men jag tycker det verkar konstigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hjälpsam

@walkir: En stor fördel med FLAC är att du kan konvertera till MP3 Ogg, eller något annat utan att det låter skit.
Det fungerar ibland riktigt uselt att konvertera från tex MP3 till Ogg Vorbis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

På vilket sätt lyckas MP3an laga den söndermixade releasen? Är möjligt att jag missar något, men jag tycker det verkar konstigt.

Blev syftningsfel från min sida. Nu står det "En rätt komprimerad MP3:a från en bra källa låter bättre än Lossless från en söndermixad release"

Det jag menade är att så länge man inte håller hög kvalitet genom hela kedjan, så kvittar det vilken kvalitet enskilda delar håller. Lite som när fotografer använder dyra kamerahus, men snålar på objektiven.

Permalänk
Medlem

Wow. Lite vemodigt. Äntligen! säger en del av mig. Allt för många envisas fortfarande med mp3. Jag vägrar befatta mig med det sedan ett antal år. En annan del av mig sörjer Fraunhofer-institutets avsteg från denna marknad. Men jag antar att andra aktörer helt enkelt har tagit över.

Men jag blir konfundrad över årtalet. 30 år sedan? Jag hade för mig MP3 kom 1991 eller 1992. Det är i alla fall de åren som det brukar stå att det är upphovsrättsskyddat.

Skrivet av anon279748:

Svårt att döda något som redan är dött.

Värre är det med levande döda. Zombien mp3 verkar hasa vidare.

Skrivet av Gropenator:

Jaha. Fraunhofer går ut och säger att Mp3-formatet är dött och pratar istället om AAC och MPEG-H.

Det har ju inget att göra med att de inte längre kan få in några pengar på mp3-formatet men att de fortfarande får in pengar på AAC och MPEG-H formaten...

Vill också notera att patenten för Mp3-formatet gick ut 2012 i EU. Det har alltså varit "dött" i fem år för oss...

Det låter ju som att jag har rätt ändå. 20 år sedan, låter som en rimlig patenttid för en sådan sak.

Och är det så att de har nyare patent i nyare format och gärna vill styra över de komersiella aktörerna dit?

Skrivet av Ozzed:

Att patentet går up borde väl snarare innebära att formatet blir licensfritt att använda?

Fan alltså... Mina låtar är ju i MP3-format på websidan för jag har trott att det är "gulsdtandard".

Vad för annat format har stöd för taggar och så utan att ta för stor plats jämfört med cbr på 320kbit/s??? Låter som jag har en del jobb framför mig. "Kul" Inte

AAC är väl det närmsta guldstandard som finns. Det är en del av ISO och lär därför inte försvinna hur som helst på ett bra tag. Annars FLAC, det är ju fritt är väldokumenterat även om stödet i avspelare är sisådär.

Skrivet av insu:

Ja precis, nu när mp3 formatet är licensfritt borde det bli en boost för alla som jobbar med det, då det inte kommer att kosta ett skit att använda mp3-formatet... Räkna med att mp3 kommer att finnas kvar i gamet minst 10 år till om inte mer

Neeeeeeeeeeeej..!!!!!

Skrivet av evil penguin:

Om det inte framkommer något specifikt som förklarar vad det eventuella problemet skulle vara så får man nog förmoda att det helt enkelt är så som Fraunhofer vinklat det i sin pressrelease.
De har väl inget intresse av att folk ska hålla kvar vid MP3 om de nu inte längre själva tjänar pengar på det, däremot har de ju andra patent som de kan tjäna licenspengar på om man väljer nyare format.

Där ser man.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Många som inte vill ha 5st olika abonnemang för 999:- per månad kör nog med MP3's.

Spotify m.fl har inte alla låtar man vill ha heller, speciellt dessa EMD's låtar. Jag är inte sugen på att betala månadsvis till dessa streamingmedia när man kan betala till artisten direkt för deras arbete en gång och inte resten av livet.

EXAKT!!!
Det är alltid det jag säger. Jag har helt enkelt inte viljan att månadsvis pröjsa pengar till ett abonemang för att sen sluta betala och gå miste om hela min library. Sen är man ochså starkt beroende på att man har internet connection när man ska streama. Och det tar massivt på bandbredden man har till mobilabonemanget. I mitt fall har jag inte ens internet i mobilen, då jag absolut inte behöver det.

Jag sparar hela min CD-Samling som 320 kbps mp3:or på hdd:n och känner inte av behovet att ändra på det.

Tror ochså att investeringen i ett 128GB micro-SD som sen kan fyllas med egna mp3:or blir långt mycket billigare i längden än ett abonemang och man är som sagt inte beroende på att ha uppkoppling till nätet.

När det kommer till högre upplöst mp3 såsom 320 kbps, är skillnaden mellan DSD, flac och andra hig-res ljudfiler marginal.
Dom flesta har inte ens utrustning att höra skillnaden.
Så mp3 duger gott och väl även för hemma bruk till dom allra flesta.

Mp3 är långt ifrån död. Det är bara så att formatet slutat fungerar som mjölkkossa till Fraunhofer. Så det är kossan som dog, men inte formatet i sig.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Istället är det redan hårt komprimerat från början, vilket gör lossless helt onödigt.

Absolut inte. Det är två olika sorters kompression vi pratar om, de har ingenting med varandra att göra.

En låt som har fått sitt dynamiska omfång komprimerat hårt (dvs en viskning och ett jetplan som flyger förbi låter lika högt) låter bättre i FLAC än i MP3. MP3 kommer nämligen att förvränga ytterligare genom förstörande kompression (kastar detaljer som människor oftast inte kan uppfatta, eller inte uppfattar särskilt störande - beroende på hur mycket information man nu måste kasta för att uppnå önskad filstorlek).

Men visst är det synd att man förstör musiken redan innan man distribuerar den. Det går alltid att komprimera det dynamiska uppfånget vid uppspelning om man sitter i en brusig miljö - som en bil, men det är helt omöjligt att återställa det vid uppspelning. Vinnarna på "loudness wars" är de som kör bil, förlorarna är de som köpt en dyr ljudanläggning och sitter i ett bra akustikbehandlat rum.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Koltrast:

Vad är detta? "Går i graven"? Nu när alla patent utgått så är det enklare än någonsin att använda mp3, exempelvis kommer Fedora nu med mp3-support som standard!

Precis. Formatet blir öppet för vem som helst att använda utan att behöva tänka på licenser och andra påfund.
Då Fraunhofer inte kan tjäna mer licenspengar på formatet, så går de ut och förklarar formatet "dött" istället för att säga som det är: "Fritt fram för alla".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

30 år? Så länge kan man inte ha patent i sverige iaf. I Sverige är det 20 år för detta https://www.prv.se/sv/patent/forvalta-dina-patentintressen/up...

Vad är det för tillägg det pratas om, är det typ VBR?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

30 år? Så länge kan man inte ha patent i sverige iaf. I Sverige är det 20 år för detta https://www.prv.se/sv/patent/forvalta-dina-patentintressen/up...

Vad är det för tillägg det pratas om, är det typ VBR?

Man kan förlänga patent om fem år så vitt jag vet. Men jag är inte säker på om det gäller alla typ av grejor man kan ta patent på.

Dock är jag ganska glad över att patentet löpt ut nu för gott. Öppnar upp för andra open source projekt att implementera det bättre.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

OM du vill spara plats är det att gå ner i Kbps, jag kör mp3 192 Variabel bitrate, en perfekt kombination för storlek ljud för telefonlyssning. Om du vill ha mindre filer kan du alltid laborera med att ställa in mindre thumbnails bild på filen, eller ta bort och ha en fil per mapp. OGG är ju schysst och likvärdigt med AAC, dessa båda klår mp3 lätt på läggre bit rates, te.x 128, men går du upp och använder mp3 Varibel så vinner den tydligen äver båda. (Finns mängder med artiklar att läsa som förmodligen både håller med och dissar det jag skrev just nu saken är att du nog inte kommer märka skillnad.

Om du vill vara välidt framtidsäker samt spara plats blir det väl aac i något lägre format för att få bästa möjliga kombon, men mitt råd är ovanstående. Att MP3 skulle vara dött nu är bara larvigt. Det är nu det är fritt och vem som helst kan trycka in support i vad sjutton man vill utan att prångla upp licenspengar. FÖrsta Android mickråvågsugnen med mp3 spelare och direkt-chat med Kellyanne Conway är på G

För att bli lite mer seriös så får man väl vänta och se vad som är på G, MQA formatet är på gång, men jag har faktiskt ingen aning om hur bra det är vare sig på att komprimera eller hur det låter ännu.

Mp3 har ju brett hårdvarustöd, massor cdspelare t ex kan ju spela dem. Mer musik på en cd är ju kul.
Däremot skulle jag aldrig använda något annat än flac och opus. Android klarar ju opus genom vlc och opus@64kbps låter som mp3@192kbps men tar avsevärt mindre plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Absolut inte. Det är två olika sorters kompression vi pratar om, de har ingenting med varandra att göra.

En låt som har fått sitt dynamiska omfång komprimerat hårt (dvs en viskning och ett jetplan som flyger förbi låter lika högt) låter bättre i FLAC än i MP3. MP3 kommer nämligen att förvränga ytterligare genom förstörande kompression (kastar detaljer som människor oftast inte kan uppfatta, eller inte uppfattar särskilt störande - beroende på hur mycket information man nu måste kasta för att uppnå önskad filstorlek).

Men visst är det synd att man förstör musiken redan innan man distribuerar den. Det går alltid att komprimera det dynamiska uppfånget vid uppspelning om man sitter i en brusig miljö - som en bil, men det är helt omöjligt att återställa det vid uppspelning. Vinnarna på "loudness wars" är de som kör bil, förlorarna är de som köpt en dyr ljudanläggning och sitter i ett bra akustikbehandlat rum.

Bara för att jag kom att tänka en pubertal (varan-tv) liknelse:

Om mastern är dynamikkomprimerad, allmänt söndermixad och överproducerad är det att likställa med en kock som lägger bajs i maten. Om man i nästa steg väljer mellan lossless och lossy, så är det senare som om kocken innan servering glömmer bort det sista varvet med pepparkvarnen. Med tanke på 💩 gör det varken till eller från...