Har du köpt eller kommer du att köpa AMD Ryzen?

Permalänk
Medlem

Jag köper nytt till hösten då min 4790k är 3 år. Inte omöjligt att det blir AMD då om det finns vettiga mitx kort ute då samt att minnes-problematiken är fixad.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en 1700 och ångrar mig inte Går stabilt i 3.825Ghz med stockkylaren. Jag väntar på monteringskit från NZXT.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så länge styrkretsen är som den är för ryzen så blir det ej köp hade varit kul men!
(kanske blir en ryzen när dom kommer med 399 kretsen innan är det helt ointressant för mig)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Finns inget som är värt att byta till

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Just nu står det AMD - 40. Intel - 19. Nu kanske inte det här kan tas som som 100% reflektion av hur det verkligen ser ut men det verkar onekligen bra för AMD om det stämmer.

Den här tråden är ju länkad i samlingstråden om Ryzen också så många som letar efter nyheter om sina processorer i den klickar sig så klart vidare vilket kan påverka resultatet i en viss riktning.

Jag tror inte denna tråden är så givande om man söker någon slags statistiskt säkerställd data att gå på av flera olika anledningar.

Jag valde alternativet att inte köpa något just nu. Motivering att min 4790k är så pass framtidssäkrad som det ser ut idag att det inte kommer finnas något fram tills släpp av Cannonlake eller vad AMD piffat till sin Ryzen till som kommer behöva något bättre i spelväg.

Coffelake kommer ge oss 6c/12t prestanda med samma singeltrådsprestanda som en i7a, vilket är trevligt till troligen bättre pris än 6800k. Sedan tar det säkert ett år till innan vi kommer se några större nytta av de extra kärnorna i vissa spel som är det jag numera om än ganska lite gör med min dator utanför jobbet. Så kanske runt Cannonlake lanseringen och vad AMD har framme just då skall jag börja fundera över det. Skulle dock inte förvåna mig om jag åker på att vänta ytterligare ett år och köper ett grafikkort istället där emellan.

Lite här problemet som både AMD & Intel har. Finns så liten ide att uppgradera cpu så länge man inte sitter på något riktigt gammalt eller kommer från ingenting. Nu hänvisade jag iofsig bara till gaming segmentet men det är o andra sidan så överlägset störst att det egentligen är det absolut viktigaste för tillverkarna sätt till försäljning.

Permalänk
Medlem

Använt en 3770K väldigt länge nog, och det blir nog en 1600X eller 1800X + MOBO + RAM + NVMe SSD (alternativt en bil, eller om AMD HEDT platformen hinner komma ut) till hösten/vintern då jag förhoppningvis har ett jobb.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa snabbt som bara den, men...

Vill ju köra Linux, med Windows virtuellt, med fullt hårdvarustöd.

Så, det blev "Köpt eller kommer att köpa en annan AMD CPU i stället".

Nja, vilken? X399 verkar lockande, då den verkar få mer stöd för virtualiseringar, enligt rykten. Men, kommer det ut vettigare moderkort och bios innan dess så lär det bli Ryzen 7 1700, med mer pengar över för bättre GPU och snabbare minnen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kört 1700 sen lansering och bytet från 3570k är mer än vad jag kunde hoppas på. Halverade renderningstiden på 4k@60p material rakt av, utan överklockning.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Kommer nog att köpa 1700x när det kommer mITX mobos, alt. Vänta på ryzen 2 + vega

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Har precis köpt och fått hem en 1700 och skall bygga den imorn (får grafikkortet då). Så fort det kommer mini itx kort skall jag köpa en till. Blir mycket spännande och se hur stora skillnaderna är. Har för närvarande kompileringstider på över 5 minuter för ett projekt i C++

Permalänk
Avstängd

Ryzen är grym. Dock kommer jag att avvakta detta år för att se vad som bjuds på vid nästa generation. Tills dess uppdaterar jag nuvarande dator då de blir billigare.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Blev en Ryzen 1800X för mig och en Intel i7 7700K. Av dessa var jag mest nöjd med Ryzen, den levererade som förväntat. Jag kör inga tunga saker på den men många. Min 7700K som jag tänkte ha för en större applikation i taget har jag annat att säga om, då varenda större applikation idag mer eller mindre kräver minst 8 core för att vara körbart. -Försökte t.ex öppna en BIM-fil i FreeCad, efter 12h la jag ner och insåg att 7700K var nog för klen.

Tyvärr finns det inget bra alternativ för mig idag, Ryzen anser jag ej vara tillräcklig beprövad för produktion än, kanske ryzen 2 blir det? Intel har inget vettigt att komma med, man kan argumentera att vissa cpuer är bättre, men det är mycket pengar för marginell prestandaökning.
*edit*
Dessutom är 64GB ramstödet i minsta laget, jag har enskilda applikationer som helt själva gör en enda operation vill ha mer ram-minne än så. T.ex. 3D cad. Så det blir att swapa som bara tusan på min 960 Evo m.2 disk för att få 64GB ram att räcka,

Holy shit! Detta är en power user

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Holy shit! Detta är en power user

Tackar. Men det behöver faktisk inte mycket för att sänka dagens datorer och det är lite som med spel. Det är inget svårt att hitta ett spel som sänker vilken dator som helst, detsamma gäller arbetsprogram.
Där det för mig framförallt är caden som enskilt sänker datorerna, annars är det mer att jag kör väldigt mycket. Har man redundanta databaser igång på en dator och grejer, ja inte konstigt att datorn sänks.

Och jag använder som sagt min Ryzen och 7700K olika. Tanken med Ryzen är att den ska köra allt lullull, så att jag kan arbeta på 7700K och låta den göra en enda sak helt ostört. Om det så tar några timmar för 7700K att göra saken så har jag fler datorer som jag kan pilla med.
Men när man börjar prata dagar för processorn att bearbeta datan, ja då börjar mitt tålamod ryta.
Det jag skulle vilja ha är en 20 core med 7700K entrådsprestanda där jag enbart skulle köra en app i taget, helsk-tta vad snabbt de skulle flyta och det är tyvärr egentligen vad som man borde ha inom vissa områden. Liksom om en export med test tar 4h, så är det svårt att jobba och testa så utan tiden rusar iväg.

*edit*
Allt som behövs för att sänka vilken dator som helst idag med de vanliga program som finns.
Fixa 2st större BIM filer i IFC format på runt 3GB/st, försök sedan att merga den. Vem som helst klarar av att göra uppgiften, men inte så många datorer. Jag skulle tipsa på att man behöver ha runt 500GB ram eller så i datorn för att klara detta. (jag har bara mergat 800MB filer och då gick arbetsminnesförbrukningen på runt 100GB)

Permalänk
Medlem

Min gamla 3770k håller än, känns inte som jag behöver något nytt. Det ska dock erkännas att jag funderat i banorna, mest bara för att det vore kul att bygga en AMD-burk igen.

I praktiken blir det nog att jag väntar ett tag, och ser var det bär hän framöver. Jag tror de närmsta åren kan bli jäkligt intressanta, med AMD tillbaka på banan, och Intel som inte längre kan ligga på latsidan.

Skrivet av ClintBeastwood:

Just nu står det AMD - 40. Intel - 19. Nu kanske inte det här kan tas som som 100% reflektion av hur det verkligen ser ut men det verkar onekligen bra för AMD om det stämmer.

Den här tråden är ju länkad i samlingstråden om Ryzen också så många som letar efter nyheter om sina processorer i den klickar sig så klart vidare vilket kan påverka resultatet i en viss riktning.

Jo, den här sortens undersökningar får alltid en bias. Den som står i begrepp att köpa en Ryzenpropp är sannolikt mer intresserad av en tråd/omröstning gällande sådana än den som inte är det, även utan inlänkning från andra Ryzenrelaterade trådar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Va för köpkåt och orkade inte vänta på Ryzen så det blev en 7700k. Skulle jag köpt idag hade det helt klart blivit en Ryzen.

Permalänk
Medlem

Tanken var att det skulle bli en Ryzen, men så för två veckor sedan så kom jag över en 6700K billigt från Komplett.

Så då slutade det med ett helt nytt bygge á la Intel.

Men jag ångrar mig inte en sekund, nya maskinen spinner som en katt och går som en dröm

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan vara kul att veta hur många har som har eller tänker köpa AMD:s nya Ryzen.
Blev en R7 1700 för mig.

Du borde lägga till valet Har inte bestämt mig än så jag röstade inte alls. Jag är en av dom som inte vet vilken Ryzen det blir än, men Ryzen blir det i alla fall. Jag kommer i alla fall avvakta tills vidare

Skrivet av Ratatosk:

@Kronvrak: Jag känner inte till annat, än att det fungerar bra, under Linux och Windows 7.

Ska ju till och med finnas ett hack för Windows 7 användare så att man kan fortsätta uppdatera Windows 7. Kommer inte ihåg vilken tråd jag såg det

Edit:
Här är tråden #16783649

Skrivet av Fatty:

Jag vet många som kör windows 7 på ryzen, det enda problemet är om ditt moderkort du har bara har usb 3.0, då windows 7 ej kan installera om du ej har drivers för det etc.

Sen linux, där har även jag en vän som har ryzen och allt funkar bra för honom utan något problem.
Det är jö prat om att amd ska släppa allt så dom kan programmera allt själv till linux, om jag ej läste fel nu?

Har man ett PS/2 tangentbord så kan man lägga in dessa USB3 drivers efteråt eller använda nLite för att baka in drivrutinerna på en ny skiva eller ISO filen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell:
Inte överklockat något själv då jag inte behöver eller har lärt mig så mkt om det, men när jag ställer in Gamemode med medföljande program så säger bios att CPU'n kör i 4,1 GHz

Är snuskigt nöjd med mitt 1800X, har spelat en del på det nu, men inte börjat rendera ännu... så det godaste är kvar

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tänkte först köpa Ryzen 1600X. 6 kärnor för de pengarna är ju lite ballt
Men jag insåg snabbt att det hade varit pengar i sjön då de inte ger någonting i faktiskt prestanda för mitt användningsområde (spel). Min 4790k i 4.7 ghz är minst lika snabb för det. Något annat tyngre kör jag inte på hemdatorn. Har 32 kärnor i servern på jobbet så den kan ta hand om allt annat. Och streaming av mitt spelande är jag alldeles för gammal för att se något roligt med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Du borde lägga till valet Har inte bestämt mig än så jag röstade inte alls. Jag är en av dom som inte vet vilken Ryzen det blir än, men Ryzen blir det i alla fall. Jag kommer i alla fall avvakta tills vidare

Fixat!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kommer alltid att välja nått som inte är Intel så länge det finns alternativ och det börjar kännas som det är dags att lämna 6 kärnor men bara 6 trådar.
Jag är däremot fortfarande lite besviken på moderkortsutbudet för jag vill ha ett bra "nyttomoderkort" men det verkar ju mest komma kort för spel och storleksmässigt små kort, jag vill ha nått som är minst atx i storlek och packat med kontakter och gärna en minst 8 kärnig Ryzencpu med integrerad grafik som kan driva 3-4 skärmar, helt enkelt en vettig nyttodator som klarar sig utan separat grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

1600 + mkort skickas idag.
gött

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Blir en R5 1500X om jag överhuvudtaget ska skaffa ny dator.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad det är med AMD som får folk att vilja uppgradera sin dator NU! så att de köper en Intel eller nVidia-pryl istället för den AMD-pryl som de egentligen är sugna på? Är det för att slippa stigmat med att köpa ngt som inte är socialt accepterat?

Skrivet av anon159643:

Blev en Ryzen 1800X för mig och en Intel i7 7700K. Av dessa var jag mest nöjd med Ryzen, den levererade som förväntat. Jag kör inga tunga saker på den men många. Min 7700K som jag tänkte ha för en större applikation i taget har jag annat att säga om, då varenda större applikation idag mer eller mindre kräver minst 8 core för att vara körbart. -Försökte t.ex öppna en BIM-fil i FreeCad, efter 12h la jag ner och insåg att 7700K var nog för klen.

Tyvärr finns det inget bra alternativ för mig idag, Ryzen anser jag ej vara tillräcklig beprövad för produktion än, kanske ryzen 2 blir det? Intel har inget vettigt att komma med, man kan argumentera att vissa cpuer är bättre, men det är mycket pengar för marginell prestandaökning.
*edit*
Dessutom är 64GB ramstödet i minsta laget, jag har enskilda applikationer som helt själva gör en enda operation vill ha mer ram-minne än så. T.ex. 3D cad. Så det blir att swapa som bara tusan på min 960 Evo m.2 disk för att få 64GB ram att räcka,

Detta är nog första gången jag hör någon prata BIM:) Hur kommer det sig att du arbetar med detta? Hur mycket data finns det i modellerna?

Skrivet av mrqaffe:

Jag kommer alltid att välja nått som inte är Intel så länge det finns alternativ och det börjar kännas som det är dags att lämna 6 kärnor men bara 6 trådar.
Jag är däremot fortfarande lite besviken på moderkortsutbudet för jag vill ha ett bra "nyttomoderkort" men det verkar ju mest komma kort för spel och storleksmässigt små kort, jag vill ha nått som är minst atx i storlek och packat med kontakter och gärna en minst 8 kärnig Ryzencpu med integrerad grafik som kan driva 3-4 skärmar, helt enkelt en vettig nyttodator som klarar sig utan separat grafikkort.

Amen! Gott om SATA, gott om anslutningar, stöd för SR-IOV alt. bra IO-MMU-grupper:)

Vilket för mig till trådens frågeställning. När Virtualliseringsstödet för Ryzen mognat ser jag framför mig en maskin som kommer att agera spelmaskin/spel- teamspeakserver/lagringsserver/etc för en vanlig familj fram till sin pension om 10 år eller så:) Förhoppningen är såklart att man kan dela ett Vega till flera olika datorer så att vi var och en får en egen desktop att sitta vid. Behövs mer prestanda allt eftersom spelen (och smaken!) utvecklas blir det att hänga i ytterligare resurser, alternativt att migrera maskiner till ny hårdvara allt eftersom behoven ändras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

Detta är nog första gången jag hör någon prata BIM:) Hur kommer det sig att du arbetar med detta? Hur mycket data finns det i modellerna?

Tänk dig ett megastort sjukhus, sedan ska precis allt som finns i sjukhuset in i en cadritning. När jag menar allt så från ameringsjärn i betong, pelare, väggar, dörrar, stolar, toaletter, ja t.o.m kaffebrygge är ibland med.

Huvudorsaken till varför det går så segt är dock dåligt optimering, standardisering som innebär att oavsett vilket bim program man använder så ska kunna arbeta med filerna.
Hur det kommer sig att jag jobbar med det, är att jag pillar med det mesta, förra veckan var det BIM, denna vecka är det Molnet.
Och när jag frågade en megastor Molnleverantör om vad jag önskade för server så höll de på att skita ner sig.. Inte att processorkraften nu var så extremt hög utan kommunikationskraven.

Sammanfattningsvis så är behoven av hårdvara inom alla områden idag ofta betydligt högre än vad som finns.

Permalänk

Uppgraderade min gamla dator från 2008 med Ryzen 1700 & mATX moderkort. Var orolig för de omtalade barnsjukdomarna men hittills är systemet mer stabilt än med q6600.
Trots att jag ännu inte installerat om win10.
Jäkligt nöjd helt enkelt, nu gäller det att sluta hänga på sweclockers så jag inte får för mig att byta nästa dyra komponent: grafikkortet... :3

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Uppgraderade min gamla dator från 2008 med Ryzen 1700 & mATX moderkort. Var orolig för de omtalade barnsjukdomarna men hittills är systemet mer stabilt än med q6600.
Trots att jag ännu inte installerat om win10.
Jäkligt nöjd helt enkelt, nu gäller det att sluta hänga på sweclockers så jag inte får för mig att byta nästa dyra komponent: grafikkortet... :3

Haha, Ryzen är bra mycket för snabb för det där grafikkortet. Jag har ett lika dant grafikkort i min andre dator som duger till mindre krävande spel och surf

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kommer alltid att välja nått som inte är Intel så länge det finns alternativ och det börjar kännas som det är dags att lämna 6 kärnor men bara 6 trådar.
Jag är däremot fortfarande lite besviken på moderkortsutbudet för jag vill ha ett bra "nyttomoderkort" men det verkar ju mest komma kort för spel och storleksmässigt små kort, jag vill ha nått som är minst atx i storlek och packat med kontakter och gärna en minst 8 kärnig Ryzencpu med integrerad grafik som kan driva 3-4 skärmar, helt enkelt en vettig nyttodator som klarar sig utan separat grafikkort.

Skrivet av Gruarn:

...

Amen! Gott om SATA, gott om anslutningar, stöd för SR-IOV alt. bra IO-MMU-grupper:)

...

Vad sägs om Asrock X370 Taichi? 10 SATA-portar. Eller ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming. Tramsnamnet till trots så är den samma som Tachi fast med en 5Gbit ethernetport utöver Intel 1Gbit.

Sen vet jag inte hur det är med virtualisering eller ECC-stöd, tycker det varit oklart. Processorerna har stöd för det som jag förstått, men med mammabrädorna har dt varit blandade och ibland motstridiga besked.

Skrivet av Gruarn:

Jag förstår inte vad det är med AMD som får folk att vilja uppgradera sin dator NU! så att de köper en Intel eller nVidia-pryl istället för den AMD-pryl som de egentligen är sugna på? Är det för att slippa stigmat med att köpa ngt som inte är socialt accepterat?

Ja, det kan man fråga sig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat det jag letat efter, priset på AMD HEDT Zen, dvs Ryzen med 16C/32T som kommer att stödja ECC mm.

$999 USD för värstingmodellen.

Ryktet är nu gammalt, och kommer från ChipHell, men jag har inte sett det tidigare.

Tydligen kommer den i enklare utförande också. Vågar man gissa på Ryzen 9 med 1950X i topp med en 1900X och en 1900. Blir det så, så kanske man vågar gissar 1950X - $999, 1900X - $899 och 1900 för $799. $799 = 799 US dollar = 6.766,41 Svenska kronor. Så ca 7 tusen för en 1900. Hmmmm... Källa? Hmmm. Det är mina dagdrömmerier ovanpå två, tre lager av hänvisningar ner i botten av en grå massa, lite som i en källare i Resident Evil. Jag valde TweakTown.com av alla tillgängliga ryktesväga, för de sammanfattade det med bäst formulerat språk och mest relevanta jämförelser.

Från http://www.tweaktown.com/news/56757/amd-ryzen-cpu-16c-32t-com...

Citat:

AMD has shaken up the consumer CPU market with its new Ryzen processors, led by the Ryzen 7 1800X flagship CPU - offering 8C/16T @ 4GHz for $499. This disrupts Intel's market in a big way, because AMD is offering performance similar to, or better than the Core i7-6900K, a processor that costs $999.

och fortsätter efter reklamen med

Citat:

The latest rumor is that AMD is ready to hit Intel in the HEDT market even harder, offering a new 16C/32T processor for the $1000 mark - beating out Intel's current flagship Core i7-6950X, which costs $1600+. AMD would reportedly unveil this new Ryzen CPU behemoth at Computex, in just two months time - while Intel launches its next-gen X399 chipset and new flagship Core i7 processor. The rumor is floating over from the ChipHell forums, picked up by Overclock3D.net.

According to the rumor: "Public knowledge by now but AMD has a new HEDT platform coming out in a couple of months. You'll see more of it at Computex I believe. It's a 16 core /32 Thread, quad channel behemoth. And it is insanely quick in the tests that Ryzen is already excelling at. So Cinebench, and all other related productivity programs. The gaming issues that were causing the Ryzen AM4 CPUs to behave erratically to say the least have been ironed out. It's akin to a newer revision on a newer platform. This should be competing with the Xeon and of course 6950X Intel offers for $1700~$1800USD, but at about $1,000 USD if not less for some Skews. Coming soon".

Kommer det en 1900 blir jag glad.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam

Såg att Intel i7 7700k låg på första plats i prisjakt och I5 7600k på tredje.
Tycker inte själv att 7700k känns prisvärd, men det är onekligen en kraftfull CPU och jag tror att de flesta som köper den, kommer ha glädje av den i många år.

Men att köpa en i5 7600k i stället för en R5 1600?
Hundra spänn mer i pris, två kärnor mindre, 8 trådar mindre och ingen kylare, för vad? aningen bättre spelprestanda i 720p?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |