Elsäkerhetsverket säljstoppar USB-laddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Och att aldrig låsa tillhållarlåset från insidan när man är hemma.
Här är det ju äckel-svenskar som bryter mot lagen för att tjäna pengar.
Saker tillverkas ju inte bara lite slumpmässigt, det kommer uppdrag och beställningar från internationella kunder till fabrikerna i Kina. Kunderna bestämmer hur sakerna ska tillverkas, vilka krav som ska uppfyllas och vad det får kosta.

Om det då kommer en svensk och säger att de ska tillverka X och Y enligt hans specifikationer varför ska de då börja gissa om EU-regler uppfylls eller inte när det är svenskens skyldighet att göra det. Om de vägrar kommer bara någon annan fabrik att ta uppdraget.

Det är knappast rimligt att varje liten fabrik i Kina har koll på exakt alla regler i hela världen och håller sig kontinuerligt uppdaterade. Särskilt som det inte är de som bestämmer vad som ska tillverkas utan det är kunderna som gör det.

Sen är det ganska självklart att importören måste ha koll på alla produkter som importeras från Kina. Både i lagens mening och praktiskt.

Om du har en butik får du köpa av en importör i Sverige eller EU, då är det importörer som måste ha koll på alla bestämmelser, tester och att produkterna uppfyller kraven. Det är inte rimligt att Kalles Korvkiosk och Mobilskal ska få importera vad billig skit som helst och sälja utan ansvar.

Ditt argument är att kinesiska fabriker ska vara ansvariga för elsäkerheten i Sverige, hur ska det kunna fungera praktiskt? Det kan det inte.

Nu har du nog missförstått mitt resonemang helt och hållet. Du har ju fattat allt totalt fel.

Jag tar det här väldigt tydligt nu. (ursäkta för övertydligheten men jag är lack på att poängerna verkar flyga över huvudet på folk).

Steg 1: Ozzed säger att en fabrik skall tillverka Ozzed's mobilladdare enligt en dålig spec.
Steg 2. Fabriken tillverkar laddaren och sätter Ozzed's klisterlapp på.
Steg 3: Nisses mobilskal köper laddaren av Ozzed.
Steg 4: Katarina köper en Ozzed-laddare från Nisses mobilskal
Steg 5: Katarinas hus brinner ner till grunden.

Du verkar ha trott att jag med "tillverkaren" här menar "en fabrik", i steg 1, men det är ju helt fel. Det jag menar är Ozzed, som nämns i steg 1, 2, 3, och 4, som är tillverkare sett ur kuindens perspektiv.

Jag tycker inte det är rimligt att avkräva ansvar från Nisses mobilskal, utan från Ozzed, det är det jag menar. Och det jag inte förstår rimligheten i är varför det skal åligga Nisses mobilskal att kontrollera att Ozzed's laddare är säkra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

1000 kr/år?

Jag betalar ~0,85 kr/kWh. 1176 kWh per år är ju ruskiga mängder. Det är fullt effektuttag ur min bil i 5,88 timmar (hjuleffekt).
Ett Electrolux ERF3100OOX (kylskåp, 300 liter) förbrukar 71 kWh/år.

Jag kanske räknar helt fel?

Nej. Du tänker helt rätt. Jag har något andra siffror på förbrukningen för kylskåp än du men det kan bero på att jag kollat på större kylskåp än du. Enligt specarna så verkar dom flesta moderna fullhöga (180-200cm) kylskåp dra lite drygt 100 kWh/år. Dvs ca 100 kr.

1000 kr/år kräver en förbrukning på i storleksordningen 115 watt (Under förutsättning att du har ett väldigt dåligt elavtal med 1kr/kWh).
Den värmeavgivningen i en liten USB laddare skulle väldigt snabbt steka elektroniken och starta en brand även utan att något var fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu har du nog missförstått mitt resonemang helt och hållet. Du har ju fattat allt totalt fel.

Jag tar det här väldigt tydligt nu. (ursäkta för övertydligheten men jag är lack på att poängerna verkar flyga över huvudet på folk).

Steg 1: Ozzed säger att en fabrik skall tillverka Ozzed's mobilladdare enligt en dålig spec.
Steg 2. Fabriken tillverkar laddaren och sätter Ozzed's klisterlapp på.
Steg 3: Nisses mobilskal köper laddaren av Ozzed.
Steg 4: Katarina köper en Ozzed-laddare från Nisses mobilskal
Steg 5: Katarinas hus brinner ner till grunden.

Du verkar ha trott att jag med "tillverkaren" här menar "en fabrik", i steg 1, men det är ju helt fel. Det jag menar är Ozzed, som nämns i steg 1, 2, 3, och 4, som är tillverkare sett ur kuindens perspektiv.

Jag tycker inte det är rimligt att avkräva ansvar från Nisses mobilskal, utan från Ozzed, det är det jag menar. Och det jag inte förstår rimligheten i är varför det skal åligga Nisses mobilskal att kontrollera att Ozzed's laddare är säkra.

Om du skriver tillverkaren så antar jag att du menar just tillverkaren, vilket i det här fallet inte är Ozzed.

I alla fall, om "Ozzed" är ett europeiskt företag så är det ju "Ozzed" som är ansvarigt. Men om företaget inte ligger i EU är det inte rimligt att det är ansvarigt för att EU-reglerna är uppfyllda.

Sen så borde det vara mycket mer kännbara straff, t.ex. Deltaco har sålt massor med farliga och undermåliga produkter som stoppats av elsäkerhetsverket men de kör vidare och bryr sig inte och skyller bara ifrån sig. Självklart borde någon där få väldigt kännbara böter och kanske skaka galler vid det här laget.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

En USB-laddare som inte används men som är ansluten kan typiskt dra 0,2W om ni vill räkna på något. Jag har en 6-portars USB-laddare som ger upp till 60W ut och den drar bara 0,08W om inget är inkopplat.

Sen är det en idiotisk diskussion att argumentera varför man inte behöver köpa fler USB-laddare. Bara köp en säker laddare, som folk redan sagt tidigare är IKEA Koppla billig, bra och säker även om den inte har så bra drag i sig (max 3,5A på tre USB-portar). Annars är Blitzwolf och Aukey bra grejer billigt (om man köper på deras officiella butiker på Aliexpress).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hjälpsam

@mfm: Jag sade till, om att aldrig låsa tillhållarlåset ett antal gånger innan branden, nu kommer de i alla fall sköta sig vad gäller den saken.

Att dra ut sladden på en laddare som inte används, är en bra vana, oavsett hur mycket effekt den drar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

1: På det svarar jag - Nej.
2: På det svarar jag - Nej. Det känner jag inte igen alls!

Och på det flummiga påståendet att "vissa tillverkare även slutat skicka med laddare och nöjt sig med kabeln istället" Snälla ge mig ett exempel!!! Ge mig bara ett, så får du min respekt!!!

Om du vill ha ett exempel så kan du gå in på valfri elektronikaffär och kolla på exempelvis powerbanks (som ju inte är mer än ett batteripack med USB uttag som används för att kunna ladda upp en mobiltelefon på resande fot). Dom har i stort sett aldrig med en laddare. I alla fall så har ingen av dom jag sett levererats med laddare. Dom skall laddas upp med en mobilladdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tja det beror väl lite på hur man ser det. Det finns vad jag vet ingen officiell märkning som heter "China Export", å andra sidan finns det en CE-märkning som inte betyder "Conformité Européene". Eftersom "China Export" redan är en de facto etablerad term för märkningen som används för att efterlikna en riktig CE-märkning är det trots allt (i brist på bättre) det lättaste sättet att förmedla budskapet.

Om du har en bättre term för avsiktligt felanvänd CE-märkning är jag öppen för förslag.

Om man kollar specifikt på CE märkning så är det rätt viktigt att känna till att den egentligen inte säger så mycket om det är en oseriös tillverkare.

CE märkningen görs av tillverkaren själv och det som krävs är att dom skall ta fram vissa dokument. Bland annat riskbedömning, specifikation över vilka normer produkten uppfyller och lite annat. då får dom sätta på stämpeln. Men det finns ingen oberoende kontroll som rutinmässigt verkligen granskar produkten eller att dokumenten faktiskt är korrekta. Det är istället stickprovskontroller som görs av exempelvis elsäkerhetsverket eller liknande.

Dvs teoretiskt sett är det möjligt att tillverka en skitdålig och rent av livsfarlig produkt och sedan ta fram ett dokument som skickas med produkten där man mycket godvilligt tolkat det som att man uppfyller vissa normer eller rent av helt felaktigt hävdar att man uppfyller vissa normer och därför sätter på CE märkning på produkten.

Om det upptäcks och det blir importstopp till europa så är det bara att byta ut namnet på den och sedan sälja under nytt varumärke. Är man ambitiös så kan man ändra form eller färg på höljet lite.

Riktigt bra är det ju inte men det är så det ser ut i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om du skriver tillverkaren så antar jag att du menar just tillverkaren, vilket i det här fallet inte är Ozzed.

I alla fall, om "Ozzed" är ett europeiskt företag så är det ju "Ozzed" som är ansvarigt. Men om företaget inte ligger i EU är det inte rimligt att det är ansvarigt för att EU-reglerna är uppfyllda.

Sen så borde det vara mycket mer kännbara straff, t.ex. Deltaco har sålt massor med farliga och undermåliga produkter som stoppats av elsäkerhetsverket men de kör vidare och bryr sig inte och skyller bara ifrån sig. Självklart borde någon där få väldigt kännbara böter och kanske skaka galler vid det här laget.

Mja, det är nog lite av en tolkningsfråga i så fall. Ska man dra till med sådanna hårklyverier så är det ju sällan "en" tillverkare av en produkt då olika småkomponenter kan komma från massor av olika underleverantörer. Men tycker du inte att den vars klisterlapp sitter på produkten är tillverkaren, så visst.

Det jag menar är att det företag vars klisterlapp sitter på produkten "Samsung, Deltaco, Liontech, Belkin", osv osv, skall kunna avkrävas ansvar i de fall produkten är farlig. Gärna i form av dryga böter och långa fängelsestraff för de personer i ledningen som bär yttersta ansvaret. Det är allderles för lätt att gömma sig bakom sitt företag idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Om man kollar specifikt på CE märkning så är det rätt viktigt att känna till att den egentligen inte säger så mycket om det är en oseriös tillverkare.

CE märkningen görs av tillverkaren själv och det som krävs är att dom skall ta fram vissa dokument. Bland annat riskbedömning, specifikation över vilka normer produkten uppfyller och lite annat. då får dom sätta på stämpeln. Men det finns ingen oberoende kontroll som rutinmässigt verkligen granskar produkten eller att dokumenten faktiskt är korrekta. Det är istället stickprovskontroller som görs av exempelvis elsäkerhetsverket eller liknande.

Dvs teoretiskt sett är det möjligt att tillverka en skitdålig och rent av livsfarlig produkt och sedan ta fram ett dokument som skickas med produkten där man mycket godvilligt tolkat det som att man uppfyller vissa normer eller rent av helt felaktigt hävdar att man uppfyller vissa normer och därför sätter på CE märkning på produkten.

Om det upptäcks och det blir importstopp till europa så är det bara att byta ut namnet på den och sedan sälja under nytt varumärke. Är man ambitiös så kan man ändra form eller färg på höljet lite.

Riktigt bra är det ju inte men det är så det ser ut i dagsläget.

En del av kraven måste man faktiskt göra fysiska tester på och sen dokumentera. Det är importören som är ansvarig för att CE-märkningen är korrekt.

Skrivet av Ozzed:

Mja, det är nog lite av en tolkningsfråga i så fall. Ska man dra till med sådanna hårklyverier så är det ju sällan "en" tillverkare av en produkt då olika småkomponenter kan komma från massor av olika underleverantörer. Men tycker du inte att den vars klisterlapp sitter på produkten är tillverkaren, så visst.

Det jag menar är att det företag vars klisterlapp sitter på produkten "Samsung, Deltaco, Liontech, Belkin", osv osv, skall kunna avkrävas ansvar i de fall produkten är farlig. Gärna i form av dryga böter och långa fängelsestraff för de personer i ledningen som bär yttersta ansvaret. Det är allderles för lätt att gömma sig bakom sitt företag idag.

Det är knappast hårklyverier, det är uppenbart att den som sätter ihop komponenterna till en laddare är den faktiska tillverkaren. Tillverkaren av kondensatorerna i laddaren har ingen möjlighet att påverka om produkten blir säker eller inte. T.ex. på laddare från LG brukar det stå den faktiska tillverkaren: "LG MCS-01ER. Made in China by Sunlin".

Det behöver inte sitta någon klisterlapp alls eller så är det en kopia på en riktig laddare. Och vem är "Samsung"? Samsung i Sverige? Korea? England? Det kanske är fejk och inte alls tillverkad av/för Samsung? Om laddaren följer med en officiell svensk Samsung-mobil så är ju Samsung Sverige/Norden ansvarig. Är den en kopia eller en laddare som gråimporterats så är importören ansvarig.

Det finns ingen laglig eller praktisk möjlighet än att någon annan än importören är ansvarig, precis som i dag.

Om Kalles Korvkiosk och Mobilskal köper "Samsung"-laddare för 5 kr styck på ebay så är de självklart ansvariga om något går fel.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

1: På det svarar jag - Nej.
2: På det svarar jag - Nej. Det känner jag inte igen alls!

Och på det flummiga påståendet att "vissa tillverkare även slutat skicka med laddare och nöjt sig med kabeln istället" Snälla ge mig ett exempel!!! Ge mig bara ett, så får du min respekt!!!

Motorola Moto G1, Elephone 9000, diverse mobil tillbehör som högtalare t ex.

Skrivet av OldComputer:

Nej, faktiskt inte. Har fortfarande kvar laddade från gamla märkestelefoner som fortfarande fungerar (vissa äldre tar visserligen väldigt lång tid på sig). Sedan vet jag inte hur man lyckas springa omkring i lägenheten och leta efter laddaren stup i ett. Jag laddar alltid telefonen på samma plats när jag går och lägger mig, så är den färdig på två timmar och räcker i ca 36 timmar.

Sen ett tips, dra ur laddaren när den inte används, vilket sparar ca 1000 kr / år på din elräkning samt att om det börjar brinna så gäller inte din hemförsäkring om det sitter en laddare i, oavsett om den orsakade eller inte.

Vad det gäller datorn så är det bara en USB rakt in eller en genuin grendosa med USB. Fungerar utmärkt båda.

Skriv gärna ut hur du kom fram till 1000kr/år, isåfall har du världens sämsta elavatal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Om man kollar specifikt på CE märkning så är det rätt viktigt att känna till att den egentligen inte säger så mycket om det är en oseriös tillverkare.

CE märkningen görs av tillverkaren själv och det som krävs är att dom skall ta fram vissa dokument. Bland annat riskbedömning, specifikation över vilka normer produkten uppfyller och lite annat. då får dom sätta på stämpeln. Men det finns ingen oberoende kontroll som rutinmässigt verkligen granskar produkten eller att dokumenten faktiskt är korrekta. Det är istället stickprovskontroller som görs av exempelvis elsäkerhetsverket eller liknande.

Dvs teoretiskt sett är det möjligt att tillverka en skitdålig och rent av livsfarlig produkt och sedan ta fram ett dokument som skickas med produkten där man mycket godvilligt tolkat det som att man uppfyller vissa normer eller rent av helt felaktigt hävdar att man uppfyller vissa normer och därför sätter på CE märkning på produkten.

Om det upptäcks och det blir importstopp till europa så är det bara att byta ut namnet på den och sedan sälja under nytt varumärke. Är man ambitiös så kan man ändra form eller färg på höljet lite.

Riktigt bra är det ju inte men det är så det ser ut i dagsläget.

Mjo det finns ju de också men då är de iallafall nära spec. De som är riktigt farliga klistrar ju på ett CE-märke som om det vore dekor utan någon som helst grund för det. Saker som till exempel elektrodvärmare för vatten (ja, de existerar tydligen fortfarande).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför skall ansvaret ligga på säljaren snarare än tillverkaren? Vad är logiken i det?

Av den enkla anledningen att som svensk distributör så skall du ha ansvar för det du säljer. Om det är problem med varan så är det sedan upp till den som importerat produkten till Sverige att se till att ha avtal som täcker upp sådant.

Det är betydligt svårare för svenska myndigheter att utöva någon som helst makt eller utkräva ansvar för en utländsk tillverkare eftersom dom ju faktiskt inte lyder under Svensk lagstiftning.

En kinesiskt tillverkare har i grunden bara en legal skyldighet att uppfylla kinesiska regler. Sedan är det upp till den som köper större partier därifrån och importerar till Sverige att se till så att dom i avtalen specat vad produkten måste uppfylla.
Det är väl dessutom så att det inte finns något förbud mot att tillverka undermånliga eller farliga produkter men det är inte tillåtet att sälja farliga produkter till konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är orimligt. Tillämpar man den principen är det ju fullt möjligt att tillverka och tjäna pengar på produkter som är farliga, helt riskfritt.

Det är välkännt att om tillverkare kan snåla in på saker utan att det får konsekvenser för dem så gör de oftast det.

Dessutom blir det plötsligt väldigt krångligt att driva butik, om man som ägare skall behöva sätta sig in i att varenda produkt man säljer uppfyller de krav som tillverkaren påstår att det gör.

Jag tycker inte det skall finnas incitament att sälja farliga produkter. Det borde inte vara värre än att vill mam sälja till ett land får man tillverka produkten på ett sådant sätt att den uppfyller kraven för att så säljas i det landet.

Det är ju av den anledningen som den som köper av tillverkaren och importerar till Sverige måste se till att ha avtal som täcker in sådant så att det faktiskt blir kostsamt för tillverkaren.

Jag kan hålla med om att i en ideal värld skulle hela världen leva efter dom svenska elsäkerhetsreglerna så slapp vi bry oss.
Men i praktiken är det väldigt svårt att försöka tillämpa Svenska lagar på en kinesisk tillverkare. Kinesiska tillverkare skall efterleva kinesiska lagar, Svenska tillverkare skall uppfylla Svenska lagar osv.

En kinesisk tillverkare har väldigt svårt att hålla sig uppdaterad med alla dom olika regelverken som finns i världens alla länder. Dom har dessutom inte något ansvar för vert den som köper produkten finns. Där måste det istället vara så att dom ur ett affärsmässigt perspektiv skall se till att producera en produkt som uppfyller dom krav som specificeras av det avtal som finns mellan tillverkaren och den som köper och importerar produkten till ett annat land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

De som är riktigt farliga klistrar ju på ett CE-märke som om det vore dekor utan någon som helst grund för det. Saker som till exempel elektrodvärmare för vatten (ja, de existerar tydligen fortfarande).

Men att bara ha ett CE-märke påklistrat betyder egentligen ingenting, importören måste se till att all dokumentation inkluderande testprotokoll finns för att det ska vara värt något. Importerar man något bara för det står CE vet man inte vad man håller på med.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Om man säljer farliga produkter som inte uppfyller lokala krav i Australien kan en enskild person få upp till motsvarande 588 000 kr i böter och/eller två års fängelse. Ett företag kan få upp till motsvarande 5,8 miljoner kr i böter.

I Sverige får företaget betala några tusenlappar och får sluta sälja skräpet bara, även om det är för tionde gången (hej Deltaco!).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Men att bara ha ett CE-märke påklistrat betyder egentligen ingenting, importören måste se till att all dokumentation inkluderande testprotokoll finns för att det ska vara värt något. Importerar man något bara för det står CE vet man inte vad man håller på med.

Precis. Vet inte riktigt vad du invänder mot, vad jag kan se håller vi med varandra?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

På tal om detta... någon som har bra tips på en smidig timer som kan användas för att ladda och sedan stängs av? En tillförlitlig sådan bör ju eliminera lite av risken, även om det är ytterligare en produkt.

Tex: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Kika på denna: https://www.asmosolutions.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför skall ansvaret ligga på säljaren snarare än tillverkaren? Vad är logiken i det?

Tillverkaren finns inte i Sverige.
Att Sverige ska kunna lägga böter på en tillverkare i t.ex. Kina är orimligt.
Svensk konsumentlagstiftning handlar om affärer som sker i Sverige.

Sen är det upp till säljaren att driva frågan ifrån tillverkaren på deras hemmaplan isåfall.

Om tillverkningen sker i Sverige är det en annan sak, då ska ansvaret finnas även där.

Permalänk

Det är faktiskt skrämmande hur illa vissa grejer är tillverkat. Tyvärr tror jag det bästa hade varit om kunden hade varit lite mer uppmärksam, men det kan man kanske inte begära.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Marcuswb:

Tillägg på detta, källorna är inte de bästa, men det framgår rätt tydligt hur laddare från tex. Wish/Alibaba/DX kan se äkta ut - med "CE" märkning och allt.

https://blog.asiaqualityfocus.com/official-ce-logo-and-fake-l...
http://www.ybw.com/vhf-marine-radio-guide/warning-dont-get-co...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av prawler646:

Det är faktiskt skrämmande hur illa vissa grejer är tillverkat. Tyvärr tror jag det bästa hade varit om kunden hade varit lite mer uppmärksam, men det kan man kanske inte begära.

Jag tycker det är helt orimligt att jag som kund ska hålla koll på alla miljarders variabler vad gäller hälsofarliga ämnen, elsäkerhet osv osv osv.

Det bästa hade varit om vi hade haft experter som kontrollerade och godkände saker och att folk som säljer och tillverkar farliga saker blev straffade för det tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tillägg på detta, källorna är inte de bästa, men det framgår rätt tydligt hur laddare från tex. Wish/Alibaba/DX kan se äkta ut - med "CE" märkning och allt.

https://blog.asiaqualityfocus.com/official-ce-logo-and-fake-l...
http://www.ybw.com/vhf-marine-radio-guide/warning-dont-get-co...

Det där stämmer inte av den enkla anledningen att CE inte betyder något i Kina, alltså finns det ingen anledning att ha ett "falskt" CE-märke för korrekt eller inkorrekt märke är skit samma i Kina. I Kina har man CCC-märkning och står det CE eller inte CE gör det ingen skillnad för det kan betyda Church of England eller vad som helst.

I EU spelar det falska märket ingen roll för man kan inte komma undan med att säga att "det där CE-märket betyder China Export", för det som krävs är att kraven för CE-märkningen är uppfyllda.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mfm:

Det där stämmer inte av den enkla anledningen att CE inte betyder något i Kina, alltså finns det ingen anledning att ha ett "falskt" CE-märke för korrekt eller inkorrekt märke är skit samma i Kina. I Kina har man CCC-märkning och står det CE eller inte CE gör det ingen skillnad för det kan betyda Church of England eller vad som helst.

I EU spelar det falska märket ingen roll för man kan inte komma undan med att säga att "det där CE-märket betyder China Export", för det som krävs är att kraven för CE-märkningen är uppfyllda.

Det har o göra med att ingjuta en falsk säkerhet hos sina kunder om legitimitet hos sin produkt. Sedan vad innebörden är, det är skitsamma och har noll värde i praktiken då produkten inte är CE-certifierad.

Men genom att inte använda den äkta CE-märkningen så kan ingen hävda "den var ju CE-märkt!".

Det är fortfarande samma kopior som tex. denna Samsung laddare.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker det är helt orimligt att jag som kund ska hålla koll på alla miljarders variabler vad gäller hälsofarliga ämnen, elsäkerhet osv osv osv.

Det bästa hade varit om vi hade haft experter som kontrollerade och godkände saker och att folk som säljer och tillverkar farliga saker blev straffade för det tycker jag.

Om experterna inte är kunniga nog och inte ser alla saker så är det i slutändan den som använder skrotet som blir skyldig/drabbad. De sk experterna borde föra ut sina sk kunskaper i stället för att hålla inne dom. Hela statsapparaten är den del som alla ska känna till men där ingen får reda på vad dom hittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det har o göra med att ingjuta en falsk säkerhet hos sina kunder om legitimitet hos sin produkt. Sedan vad innebörden är, det är skitsamma och har noll värde i praktiken då produkten inte är CE-certifierad.

Men genom att inte använda den äkta CE-märkningen så kan ingen hävda "den var ju CE-märkt!".

Det är fortfarande samma kopior som tex. denna Samsung laddare.
https://www.techzac.com/wp-content/uploads/2015/11/Samsung-logo.png

De laddarna verkar mer som upphovsrättsintrång. Om man får sälja dom står det inget om och på bilden syns inte heller att den ena är sämre än den andre. Så kanske kopian är bättre än originalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

De laddarna verkar mer som upphovsrättsintrång. Om man får sälja dom står det inget om och på bilden syns inte heller att den ena är sämre än den andre. Så kanske kopian är bättre än originalet.

Knappast, det är mycket dyrare att göra bra laddare än dåliga laddare, så de flesta kopior är helt värdelösa och klarar inte ens hälften av strömmen av vad originalet klarar (och kan vara livsfarliga att använda). I bästa fall är kopian bara lite sämre än originalet (men det är knappast det man får när man köper billigaste man hittar på ebay).

Kan och vill man göra en bra laddare så säljer man förstås inte den olagligt under någon annans varumärke.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Knappast, det är mycket dyrare att göra bra laddare än dåliga laddare, så de flesta kopior är helt värdelösa och klarar inte ens hälften av strömmen av vad originalet klarar (och kan vara livsfarliga att använda). I bästa fall är kopian bara lite sämre än originalet (men det är knappast det man får när man köper billigaste man hittar på ebay).

Kan och vill man göra en bra laddare så säljer man förstås inte den olagligt under någon annans varumärke.

Det är inte så länge sen många originalladdare blev väldigt varma, det gäller inte alla men många. En bra piratkopia kan i de fallen vara bättre än originalet. Många vet vad som hände en av Samsungs nyare mobiler (dåliga batterier).
Vi har headset/hörlurar som i original börjat brinna. Så original är inget som säger att det är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är inte så länge sen många originalladdare blev väldigt varma, det gäller inte alla men många. En bra piratkopia kan i de fallen vara bättre än originalet. Många vet vad som hände en av Samsungs nyare mobiler (dåliga batterier).
Vi har headset/hörlurar som i original börjat brinna. Så original är inget som säger att det är bra.

Nu är du tyvärr helt ute och cyklar.

Det är inget konstigt eller farligt att en laddare blir varm. Blir den för varm är det inte så bra men hur vet du om den blir för varm? t.ex. 60 grader är normalt.

Anledningen till att piratladdare inte blir lika varma är att de är dåligt konstruerade och inte kan ge samma laddström som en riktig laddare. Så det är inte effektivare konstruktion som gör att den blir svalare utan att den laddar sämre och långsammare!

Sen vet du inte hur din piratladdare är med avseende på riktig säkerhet (vilket inte har något med "blir varm" att göra) som överspänningar (kommer man få starkström direkt ur USB-uttaget vid överspänningar) eller om plasten den är konstruerad med är flamskyddad.

Sen är dina andra argument helt felaktiga också, tror du produkter som inte ens försöker uppfylla säkerhetskraven är bättre än de produkter där man uppfyller eller försöker uppfylla kraven?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nu är du tyvärr helt ute och cyklar.

Det är inget konstigt eller farligt att en laddare blir varm. Blir den för varm är det inte så bra men hur vet du om den blir för varm? t.ex. 60 grader är normalt.

Anledningen till att piratladdare inte blir lika varma är att de är dåligt konstruerade och inte kan ge samma laddström som en riktig laddare. Så det är inte effektivare konstruktion som gör att den blir svalare utan att den laddar sämre och långsammare!

Sen vet du inte hur din piratladdare är med avseende på riktig säkerhet (vilket inte har något med "blir varm" att göra) som överspänningar (kommer man få starkström direkt ur USB-uttaget vid överspänningar) eller om plasten den är konstruerad med är flamskyddad.

Sen är dina andra argument helt felaktiga också, tror du produkter som inte ens försöker uppfylla säkerhetskraven är bättre än de produkter där man uppfyller eller försöker uppfylla kraven?

Å andra sidan så blir laddare som inte är rätt dimensionerade för varma. De försöker att ta ut mer än vad den tål. Har t.ex. vissa routrar som nätaggen blivit för varma och gått sönder i parti, trots att det är original. I de fallen är det bättre att gå ifrån originalen och använda bättre nätaggregat även om det inte är original.

Sen om originalet börjar brinna så har man i vart fall inget bra original.

Permalänk
Medlem

[quote postid="16795827" userid="123337" name="abki"]
Å andra sidan så blir laddare som inte är rätt dimensionerade för varma. De försöker att ta ut mer än vad den tål. Har t.ex. vissa routrar som nätaggen blivit för varma och gått sönder i parti, trots att det är original. I de fallen är det bättre att gå ifrån originalen och använda bättre nätaggregat även om det inte är original.

Sen om originalet börjar brinna så har man i vart fall inget bra original.[quote]

Så hela ditt case bygger alltså på nätaggregat i routrar som var defekta? OK, så låt tillverkaren byta ut aggen?

Och från det tror du att usla kopior som man riskerar elchock och brand med är bättre och att allt som är "varmt" är farligt?

Och du har från "det finns defekta original" dragit slutsatsen att "kopior av låg kvalitet som låtsas vara något annat än de är och inte uppfyller några säkerhetskrav alls är bättre".

Tjafs /moderator
Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W