Windows 10 Creators Update nu tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Creators Update nu tillgänglig för nedladdning

Microsoft har nu börjat rulla ut Creators Update till Windows 10-användare. Denna kommer bland annat med en ny version av ritprogrammet Paint och spelfunktionen Game Mode.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En recension/test av Game Mode från redaktionen vore grymt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vågar inte riktigt testa själv, låter några vara försökskaniner först och ser om man kan installera utan problem.

Kan Sweclockers göra ett test med Game Mode och se hur mycket det gör?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Jag har den här sen tidigare då ja gick med i Insider med Release Preview.
Men det ja inte förstår med Game Mode är, hur vet ja om den är aktiv?

På Skyrim tex så kan ja inte ta upp Game Bar så ja ja kan bara anta att det funkar då den iaf är kryssad på inställningarna.

Permalänk
Inaktiv

En tyst minut för alla datorer som inte kommer startar upp efter att ha installerat denna?

Annars har jag självklart fördröjt denna uppgraderign på min privata dator genom Defer upgrades.
https://www.howtogeek.com/223083/what-does-%E2%80%9Cdefer-upg...

Permalänk

Ser också fram emot ett test någonstans. Har förhoppningar att det åtminstone kommer ha en viss effekt på min budgetbetonade laptop.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Man får lite fler saker..som barnkontrolltid, eller vad man ska kalla det? Man kan ställa in hur många timmar sitt barn får sitta vid datorn, sen har det inbyggda virusskyddet ändrat utseende till det värre, mer klöddigt känns det som, Xbox inspelningsprogrammet är mer användarvänligt, utöver detta så är det inget märkvärdigt?

Känns som ''hårt utbajsade'' funktioner som man hade enkelt kunnat vara utan, de skulle fokuserat mer på DX12.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar två år innan jag funderar på att ladda ner det, för säkerhets skull asså.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Deltar i Insider-programmet så jag har också kört den ett bra tag nu. Inget att klaga på än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

Gick smärtfritt på 4 datorer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt. Kör den både hemma och på jobbdatorn. Game Mode hjälper bara om man drar igång mycket i bakgrunden. På en helt ren installation gör den varken från eller till men så snart man startar Spotify, Skype, Steam, Origin, A/V, CCleaner osv i bakgrunden är det tänkt att den ska bidra. Inte testat själv ännu.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

En recension/test av Game Mode från redaktionen vore grymt!

Instämmer, gärna med frametimes.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Jag har den här sen tidigare då ja gick med i Insider med Release Preview.
Men det ja inte förstår med Game Mode är, hur vet ja om den är aktiv?

På Skyrim tex så kan ja inte ta upp Game Bar så ja ja kan bara anta att det funkar då den iaf är kryssad på inställningarna.

I vissa spel händer inget när man trycker Windows+G, eller så blinkar bara skärmen till. Skumt. Har märkt att om man tillfälligt byter till Windowed mode så fungerar det, sedan kan man gå tillbaks till fullskärm.

Har dock inte upptäckt någon märkbar skillnad, men jag antar att med 8 kärnor så påverkar inte Windows bakgrundsprocesser märkbart prestandan. Detta hade varit mer användbart när man hade 1 kärna och typ 512 MB RAM...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Tror jag väntar två år innan jag funderar på att ladda ner det, för säkerhets skull asså.

Normalt hade jag väntat länge (väntade 1-2 år innan jag gick över till Win10 då kvaliteten initialt inte var den bästa på all hårdvara), men är inte säker på att det är nödvändigt så länge i detta fallet. Detta då uppgraderingen inte verkar vara så omfattande denna gången. Små och väldigt få ändringar i kärnan, och några enstaka lite förbättrade appar runt om kring (som inte heller verkar speciellt kritiska).

Däremot att vänta någon månad eller lite mer är nog som alltid smart och att rekommendera rent generellt som gällande alla system (om man inte har bråttom av något skäl).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

I vissa spel händer inget när man trycker Windows+G, eller så blinkar bara skärmen till. Skumt. Har märkt att om man tillfälligt byter till Windowed mode så fungerar det, sedan kan man gå tillbaks till fullskärm.

Har dock inte upptäckt någon märkbar skillnad, men jag antar att med 8 kärnor så påverkar inte Windows bakgrundsprocesser märkbart prestandan. Detta hade varit mer användbart när man hade 1 kärna och typ 512 MB RAM...

Jo märkte att skärmen blinkar och då verkar det iaf bekräftas att "game dvr grejset finns". Men aa, ja kan inte säga ja märker något.
Dock är det väl som förväntat, men vore väldigt trevligt att se tester på just frametimings och så,
känns som det vore en av de "stora" grejerna som kan förbättras med sånt här.

Permalänk
Medlem

Installerat på 2 datorer utan några som helst problem, fort gick det också. Ca 15 minuter så var hela installationen färdig.
Enda negativa jag kan komma på är att någon personaliseringsinställning gick förlorad så jag fick bocka i en ruta igen (tog 5 sekunder). Så från och med nu förväntar jag mig att inställningar inte går förlorade vid dessa större uppdateringar iom UUP men vi får väl se :).

Night light är grymt <3

Permalänk
Medlem

Det var någon som hade problem att systemet blandade språken. Det blev engelska i vissa menyer och svenska i andra.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kört den någon vecka eller så. Lycka till att hitta hur man ändrar du på text från standard 9. Ni får gärna berätta om ni hittar det. Hade ett märkligt problem med dubbla nätverkskort mitt interna kort med 192 adress utan gateway med intern dns vart standard dns. Så den frågade den interna dns på ett netvärkskort. Istället för att fråga kortet på dhcp med publicerad adress och gw. Efter en timeout på minst 8s. Ca 30s för att slå upp sweclockers.com har inte heller hittat någon ny meny gör att prioritera olika nätverkskort över andra. Bortsett från dessa problem fungerar det bra, även om det känns lite ovant att mer och mer delar flyttats bort från den gamla kontrollpanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat och självklart som amen i kyrkan återställdes associationerna för bilder, filmer m.m. till de inbyggda apparna igen. Skärp er nu MS! Så jävla tröttsamt att behöva sitta och ändra tillbaka detta varenda gång det kommer en större uppdatering. De borde ha lärt sig vid det här laget.

I övrigt funkar allt som det ska. Men de nya funktionerna är inget jag kommer att använda och jag hade hellre sett att de fixat personlighetsklyvningen som fortfarande finns kvar sen Windows 8 med helt olika gränssnitt i olika program, uppdelningen mellan inställningar och kontrollpanelen osv.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meninglösa språkpolis-inlägg, se §1.6)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fick väldigt mörk skärm. Konstigt. Har kanske något med HDR att göra?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

En recension/test av Game Mode från redaktionen vore grymt!

Gärna på både modern och något äldre/långsammare hårdvara. Då gamemode ser ut att rumstrera runt med hur trådarna körs hade det varit extra intressant att se hur det beter sig på exempelvis en i3 med HT eller en Bulldozer.

Skrivet av yrfhar:

Fick väldigt mörk skärm. Konstigt. Har kanske något med HDR att göra?

Ren gissning, men det skulle kunna ha att göra med om du kör full range RGB eller limited range, titta i nvidia-inställningarna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på är att kontrollpanelen har försvunnit från menyn när man högerklickar på startknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Installerat på 2 datorer utan några som helst problem, fort gick det också. Ca 15 minuter så var hela installationen färdig.
Enda negativa jag kan komma på är att någon personaliseringsinställning gick förlorad så jag fick bocka i en ruta igen (tog 5 sekunder). Så från och med nu förväntar jag mig att inställningar inte går förlorade vid dessa större uppdateringar iom UUP men vi får väl se :).

Night light är grymt <3

Night light?
Är det en motsvarighet till f.lux?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Jag har den här sen tidigare då ja gick med i Insider med Release Preview.
Men det ja inte förstår med Game Mode är, hur vet ja om den är aktiv?

På Skyrim tex så kan ja inte ta upp Game Bar så ja ja kan bara anta att det funkar då den iaf är kryssad på inställningarna.

Jag kör RP på min man. Minna overlay problem som jag hade med origin fixades några builds innan RP på fastring. Har inte testat Skyrim men inte haft problem overlay i steam.

Till din fråga. I huvudmenyn på settings numera en gamling meny. Sen på vänster sida finns game mode. Kolla där. Kan inte de svenska namnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade i helgen, och det fick Dxtory att kruppa loss. Plötsligt ville det helt enkelt inte acceptera att jag hade Overwatch på datorn, så jag kunde inte spela in gameplay. Fick återställa till icke-Creators. Det blir till att vänta ett tag med den. :\

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

@Sisyfos: då är det nog digitalfoundry som gäller, SweC brukar sällan dyka så djukt.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fick väldigt mörk skärm. Konstigt. Har kanske något med HDR att göra?

Skrivet av sniglom:

Ren gissning, men det skulle kunna ha att göra med om du kör full range RGB eller limited range, titta i nvidia-inställningarna.

Nej, spelar ingen roll om jag kör gamla YCbCr422 12 bps eller bara RGB 8 bps. Blir nog att backa tillbaka för det är otrevligt att kisa ansträngande när man ska läsa på skärmen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fick väldigt mörk skärm. Konstigt. Har kanske något med HDR att göra?

Windows 10 now has a “Night Light” feature, which was known as “Blue Light” in earlier builds of the Creators Update.

Night Light works similarly to the venerable f.lux utility. It makes color temperatures warmer at night so it’s easier on your eyes and easier to get to sleep right after using the computer, in theory. Many operating systems have been adding this feature lately, like iOS with Night Shift.

Visit Settings > System > Display > Night Light Settings to enable Night Light mode and configure your desired color temperature. You can set Windows to automatically enable Night Light mode at sunset and enable it at sunrise, too.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Night light?
Är det en motsvarighet till f.lux?

Night light fungerar helt ok i Windows 10 Creators Update, men känns lite grovhugget jfm f.lux.
Vissa appar kan även slå ut Night light, så att det får aktiveras igen.

Då jag främst kör med Night light (samt Windows 10 Creators Update) på min Windows-platta, så kan jag dock leva med det.

Min huvuddator tuffar vidare med Windows 8.1 Pro samt f.lux.

Har uppgraderat tre datorer till Windows 10 Creators Update. Ingen av uppgraderingarna var helt smärtfria, men smidigast gick det från Windows 8.1 Pro till 10:an. Där var det bara Power Management-profilerna som behövdes nollställas manuellt. Dvs CPU:n körde "turbo mode" även i balanserat-läge. Efter återställning till standardinställningar, så lugnade CPU:n ned sig igen.

Jag uppdaterade även två Windows-plattor ifrån Anniversary Update till Creators Update. På dessa försvann nätverskortet ifrån Enhetshanteraren (Windows hittade inte längre enheten). Detta löstes genom att hålla ned powerknappen i ca 30 sekunder vid uppstart. Även ett par andra inställningar nollställdes, men inte alls lika illa som vid tidigare Windows 10 Feature Updates.

Är på det stora hela nöjd med Windows 10 Creators Update. Men buggfritt är det inte.

Skrivet av Icte:

En recension/test av Game Mode från redaktionen vore grymt!

Kan redan nu avslöja att det ger nada i skillnad, såvida inte systemet är tungt belastat av annat (som exempelvis Beam). I mina egna tester blev prestandan snarare sämre. Har som vana att alltid köra med optimerade system.