Permalänk
Entusiast

Glöm inte att det blir fler RetroLan i Halmstad under året. Kravet är datordelar från senare delen av 90-talet, win98.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1472684-retrolan-i-halm...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Twidash:

Fyfan vad fint, ska bygga mig en egne retro burk men fuskar nog lite o kör P4 för sse2 stöd...

SSe2? Är det steam du vill åt eller? Vilka fördelar ger SSE2 instruktionerna ett retrobygge?
Är bara nyfiken.

Permalänk
Snusfri

Nostalgi deluxe

Har en gammal dual p3 733 kvar hemma, i med ett voodoo 2 i den så har man en trevlig retroburk.
Fast får nog bli Windows 2000 på den då 98 inte gillar dubbla cpu's

Annars kan jag nog skänka den så ni har en trevlig server.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast

För er som blir sugna på att bygga en retroburk
Här får ni ett fett tips som underlättar enormt med att föra över filer från internet till den gamla burken.

köp ett sådant här nätverkskort. tryck in det i retroburken
http://www.ebay.com/itm/142146319164?_trksid=p2060353.m2749.l....

drivrutiner
https://driverscollection.com/?file_cid=4191797850922824ada68....

installera vmware på eran primära dator.
Virtualisera win xp. Alltså du skapar en virtell dator med wmware. Sedan installerar du winXp på den.

Tanka hem allt ni behöver och kopiera över till winxp installationen. Dela ut det ni behöver få över till win98 i winXp installationen. Fullständing utdelning. Din sharekatalog i winxp måste vara fullständigt utdelad. Då winxp inte kommer år win10. Men det funkar tvärtom. Win10 kommer år winXp. Så du kopierar filer från win10datorn till winxp datorn.

Win 98 ser winxp i nätverket. Win10 ser winXp i nätverket.

Så Du letar upp det du behöver online med din moderna maskin. Tankar hem det. Sedan kopierar du över datan från den moderna maskinen till den virtuella winxp installationen. Sedan kopierar du via nätverket allt du behöver från winXp till 98.

Låter kanske lite krångligt, men det är det inte. Du behöver bara bränna ut en skiva en gång, och det är drivrutinerna till nätverskortet.

Nu kan ni sitta i lugn och på erar moderna win10 burk, grotta in er på ebay, leta delar, leta drivrutiner. Köpa delar, tanka hem drivisar. Sedan bygger ni eran dator, och kör över filerna på ett enkelt sett.

Jag skall så småningom lägga upp en torrent eller liknande på Bra att ha gratis program som är ett måste till win98.
Jag kan säga det att det var INTE lätt att hitta tex ett winrar som är 20 år gammalt osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nostalgi deluxe

Har en gammal dual p3 733 kvar hemma, i med ett voodoo 2 i den så har man en trevlig retroburk.
Fast får nog bli Windows 2000 på den då 98 inte gillar dubbla cpu's

Annars kan jag nog skänka den så ni har en trevlig server.

Vad snällt tas gärna emot! Vart bor du?

Permalänk
Medlem

IP eller IPX?

Permalänk

Diggar hur ni gått "all in" på all kringutrustning också

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

För er som blir sugna på att bygga en retroburk
Här får ni ett fett tips som underlättar enormt med att föra över filer från internet till den gamla burken.

Finns ju ftp klienter till win 98, bara starta ftp server, dela ut en mapp, anslut över lokal ip och bara dra över mappen.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Joyride:

Vad snällt tas gärna emot! Vart bor du?

Har redan skickat pm till honom. Vi kan väl höras på telefon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sleepyoh:

Finns ju ftp klienter till win 98, bara starta ftp server, dela ut en mapp, anslut över lokal ip och bara dra över mappen.

Funkar ju det med. Då får man ju även leta upp en sådan till 98:an och installera den på den burken om man väljer den vägen.

Jag kör för närvarande med den lösning som jag beskrev. Funkar hur smidigt som helst.
Fördelen som jag ser med min lösning är att jag kan ta med min moderna burk till valfritt retroLan och även ha den som filserver.

Skrivet av Darky:

IP eller IPX?

Ip. Vi har riktiga 3com 48portas 100mb switchar. Så nätverket fungerar bra

Permalänk
Medlem

Ah! Fan vilka minnen som väcktes.
1996, nollmodem-kabel mellan två Pentium 66 mhz. Command and Conquer 1 hela nätterna

Permalänk
Medlem

Jag känner mig väldigt väldigt gammal när jag ser sån här nostalgi

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Riktigt fint måste jag säga, får så otroligt mycket flashbacks när jag bara tittar på det.

UT, CS, Sven-Coop, Serious Sam, Quake 1,2,3, Starcraft, Dungeon Siege, WBC, några utav dom spel man spelade mycket under LANet.

Tack för nostalgitrippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Ah! Fan vilka minnen som väcktes.
1996, nollmodem-kabel mellan två Pentium 66 mhz. Command and Conquer 1 hela nätterna

Vi körde Duke Nukem tills vi skrikit oss hesa på varandra i hetsiga dueller.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen som dyker upp så man börjar gråta.

C&C, DOOM, Duke Nukem warcraft 2 Diablo Cyber Dogs m.m

Ett starkt minne som sitter i är när Red Alert kom och skulle kopiera det ca 70mb på 1,36 mb disketter så det blev en jävla massa disketter och som vi alla vet hur pålitliga dessa är så blev några fel på vissa disketter.
Det var lagomt kul efter 40 disketter så ERROR och då var det bara börja om.

Det tog kort och gott en full dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Haha fyfan va fett! Å Astral Projection i bakgrunden oxå! Så rätt!

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem

Gillar att man gick all in med retro tapet och allt

Permalänk
Medlem

Min nya 200 den är så jäkla seg, men polarens MMX den går snabbare med Quake.

Visa signatur

[i5 4690K] [R9 270x 2GB] [8GB DDR3]

Permalänk
Entusiast

@aMondia: Varför ska försäljaren på Lappower Blåsa mig, och windows varje halvtimma låsa sig?

Permalänk

Fick nästan ett krampanfall(värre än skrattanfall) när jag såg WINAMP 3 Orginal.

VAD FAN !!! DETTA HAR JAG PÅ MIN DATOR SPELANDES JUST NU
Tack för detta skratt! HAHHAHAAHHAH
Musiken som jag spelar just nu är är också från listan där en del av 90 talets album finns.

Min första dator var en Compaq P75 Mhz 3.11 med Win95 som jag kunde beställa sen på skiva.
För lite ram och för lite Mhz blev 95:an för seg av att användas.
DÅ LÄRDE JAG MIG OCKSÅ ATT ÖVERKLOCKA.
modertkorets ett pin-byte....och....den var på 90Mhz..liksom min kompis dyrare compaq var.

Men processorn var passivt kylld!!!! Så min saga med fläktar började även där.
Månne är det därför jag vill inte höra fanskapet längre?????
max 700varv/min är max vad jag tål idag tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

ännu mera retro med 286a eller 386a och spela med pentium kom ju senare

Jo men det fanns inga bra lan-spel. Jo doom beroende på vilken 386 det var.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skäggig legend

Alla snackar om att barn idag har turen att leva unga denna tid. Nej säger jag. De kommer aldrig vara med om när man satt med kulmus och gjorde rent för att inte ha något att skylla på när man blev smiskad av polaren som sitter bakom en och fiser joltfisar. Dessa otroliga minnen, blev helt varm i kroppen av videon <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

riktigt mysig tråd endå vill jag säga som har upplevt själv gamla goda tiden spelar än idag gamla Quake 1 och 2an dock på nyare system men endå. minns på skoltiden 1997 som var sista för min del vi hade 486or från AST <3 ägt en sån själv desktop med 14 tums crt skärm gud vilka minnen

exakt så här såg den ut då

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Aah LAN med CRT skärm.. kan inte påstå att jag saknar det.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

SSe2? Är det steam du vill åt eller? Vilka fördelar ger SSE2 instruktionerna ett retrobygge?
Är bara nyfiken.

Modern webbläsare framförallt, förenklar allting

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Twidash:

Modern webbläsare framförallt, förenklar allting

Vilken modern webläsare funkar i win98 som använder sse2?
Jag använder opera på mina PII:or

Permalänk
Medlem

Nostalgi. Känns nästan vemodigt. Känns tråkigt att de datorer jag en gång älskade troligen hamnat på soptippen för länge sedan. Hade jag bara haft råd och plats så hade allt varit kvar. Ibland vill man kunna pausa tiden. Var något speciellt med första 486:an och första Celeron 300. Allt som hänt efteråt känns bara som ett dunkel. För någon månad sedan spelade jag på en riktig Amiga (ingen sketen emulator) och jag blev som ett barn på nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Vilken modern webläsare funkar i win98 som använder sse2?
Jag använder opera på mina PII:or

Tänkte köra 2000 alt XP

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Mysigt!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast

@Twidash: aaaaah... ok då förstår jag