1080 Ti - medföljande DVI-adapter är single link?!

Permalänk
Medlem

1080 Ti - medföljande DVI-adapter är single link?!

Jag har precis stoppat in mitt GTX 1080 Ti och har en 30" Dell-skärm (2560x1600) som endast har DVI, max upplösning för mig är med den medföljande DP->DVI-adaptern 1280x800.
Vad är grejen? Är det någon som vet om den medföljande adaptern är single link endast? En dual link-adapter kostar ju typ 1000 spänn, inte direkt skoj att behöva lägga pengar på en sån när kortet i sig kostade en förmögenhet.

Permalänk
Medlem

@FL3JM: Japp, det är single link tyvärr. 3:e partskorten har DVI Dual

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@FL3JM: Japp, det är single link tyvärr.

Allright, jag ser att dom kort som inte är Founders Edition oftast har DVI, jag får helt enkelt lämna tillbaka det här och köpa ett sånt.

Permalänk
Medlem

Enligt Sweclockers recension så är det som väntat en single-link adapter. Som du säger så är ju dual-link adaptrar dyra eftersom de måste utföra aktiv signalomvandling, så ingen tillverkare lär skicka med såna. Single-link adaptrarna är däremot väldigt billiga, eftersom de bara drar nytta av att DP kan skicka ut en single-link DVI-signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt Sweclockers recension så är det som väntat en single-link adapter. Som du säger så är ju dual-link adaptrar dyra eftersom de måste utföra aktiv signalomvandling, så ingen tillverkare lär skicka med såna. Single-link adaptrarna är däremot väldigt billiga, eftersom de bara drar nytta av att DP kan skicka ut en single-link DVI-signal.

Ja om man bara hade läst den detaljen...
Aja, no biggie, får bli ett Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti HDMI 3xDP 11GB från Proshop istället.