Windows 7 och 8.1 blockerar uppdateringar för nya Intel- och AMD-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

jo men ms har rätt när som helst ändra i avtalet det gör många företag .. de kan va att de ändrar tex support tid osv..

finns många ex gör en googling på ms o ändring licensavtal så ser du

Detta är något som en jurist får svara på och det kan gå till det också, för du ändrar en förutsättning som påverkar hela avtalet. Det är inte så lätt att bara "ändra". Du kan förlänga det, och du kan i extended support göra vissa förändringar, Men att inte bara neka support, utan dessutom aktivt "hindra" support, inom de 5 åren, är inte acceptabel ändring av detta avtal. Det är sålt med denna förutsättning och blir då en falsk marknadsföring.

Notera att jag inte kräver fullt optimerat stöd för ny hårdvara, jag kräver säkerhetsfunktioner som jag betalt för.

Eller tror du om du köper ett antivirusskydd på säg 3 år... och de säger att tyvärr så får du inte det sista året du betalt för... tror du det är giltig ändring i ett avtal?

Du får samma 5 års support på Windows 10, och varje version där har också individuella main support och extended support datum.
"Windows 10, släppt juli 2015** - main: 13 oktober 2020 extended: 14 oktober 2025 "

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Duckface21:

jo men ms har rätt när som helst ändra i avtalet det gör många företag .. de kan va att de ändrar tex support tid osv..

finns många ex gör en googling på ms o ändring licensavtal så ser du

Jag tror att du har rätt för annars hade de blivit stämda, även om jag ej förstår hur de kan lyckas med det. Fast de säljer ju programvaran lite knepigt, där själva supporten för vanligt folk är i princip obefintlig och min erfarenhet för professionellt bruk är att de är riktigt dålig. Bara en enkel fråga som hur många av en viss licens måste jag minst köpa, kan de ej svarar på utan säger att om man t.ex köper extra rdp cals till en enda liten windowsdator för 100 00kr så fungerar det, där min fråga är om jag lagligt kan strunta i detta?
Och just denna brist på kompetens gör att jag ofta vänder mig till andra forum och frågar som detta forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har 2 st 100% lagliga Win 7 Ultimate Retail, med kartonger och kvitton från Svensk butik + OEM på de maskiner som är köpta med det.
Har 2 st 100% lagliga Win 8 och 8.1 Retail med kartong och allt, senaste av dem betalade jag 2400kr för i 2016. Mao... jag betalar hellre 2400kr för Win 8.1, än 0kr för Windows 10.

Ja, OEM-maskinerna berörs ju inte som sagt. Det är när någon får för sig att flytta en Windows 7 till ny hårdvara det uppstår problem, men de har väl å andra sidan aldrig sålt Windows 7 med löfte om obegränsat hårdvarustöd heller, eller hur?

@anon159643
Jag skulle bli förvånad om några företagsanvändare kom att påverkas av det nyheten handlar om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

@Johan86c
Jag skulle bli förvånad om några företagsanvändare kom att påverkas av det nyheten handlar om.

På vilket sätt? Syftar du på enteprice så tolkar jag att även den ska bli av med uppdateringar.

Fast inom företagsmarknaden finns det en mängd olika licenser, på kontor hos större företag är det ofta Enterprice men i produktion kan det vara blandat och förklaringen är superenkel.
De anlitar en firma göra ett nytt jobb som innehåller en ny dator, om det är en enkel pc så kostar windows pro nästan inget och ofta är den förinstallerat. Timkostnaden för teknikern ligger på runt 1000kr/h och ska man då hålla på och vela med att fixa en ny enterpricelicens och installera denna, kanske åka fram och tillbaka för att registrera den emot en licensserver, så har snart den där besparingen av kostnaden försvunnit.

*edit*
Jag har några gånger köpt volymlicenser där det kan blir riktigt billigt, sql server som kostar runt 40 000kr i butik går att fixa för runt 15 000kr i volymlicens (säkert billigare för storkunder) sedan bygger man på med cals, det är dock lite jobb, men när det är lite pengar att spara så kan man göra det-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, OEM-maskinerna berörs ju inte som sagt. Det är när någon får för sig att flytta en Windows 7 till ny hårdvara det uppstår problem, men de har väl å andra sidan aldrig sålt Windows 7 med löfte om obegränsat hårdvarustöd heller, eller hur?

Åter igen (då folk antar utan att läsa), jag skriker inte på Win 7... även om att "hindra" det är löjligt. Att inte stöda det är dock helt okej.

Men Win 8.1 som köptes 2016, helt nytt, menar du att jag inte ska få lov att köpa en R7 1700 och för första gången använda detta 2400kr OS, med Main support till 2018?
Snälla förklara hur det är rätt?
Eller menar du att jag skulle läst den finstilta varningen på lådan att de efter 4 års support säger att jag nu inte får använda den?

Permalänk
Inaktiv

Ännu en anledning att bojkotta detta skit till monopol. Fast folk är så löjligt beroende av sitt spelande att det aldrig kommer att ske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Detta är något som en jurist får svara på och det kan gå till det också, för du ändrar en förutsättning som påverkar hela avtalet. Det är inte så lätt att bara "ändra". Du kan förlänga det, och du kan i extended support göra vissa förändringar, Men att inte bara neka support, utan dessutom aktivt "hindra" support, inom de 5 åren, är inte acceptabel ändring av detta avtal. Det är sålt med denna förutsättning och blir då en falsk marknadsföring.

Notera att jag inte kräver fullt optimerat stöd för ny hårdvara, jag kräver säkerhetsfunktioner som jag betalt för.

Eller tror du om du köper ett antivirusskydd på säg 3 år... och de säger att tyvärr så får du inte det sista året du betalt för... tror du det är giltig ändring i ett avtal?

Du får samma 5 års support på Windows 10, och varje version där har också individuella main support och extended support datum.
"Windows 10, släppt juli 2015** - main: 13 oktober 2020 extended: 14 oktober 2025 "

Men de har ändå inte dragit in supporten helt!! utan de har ju redan förra året långt innan zen o kabby va släppta cpuer sagt att de inte skulle supportas
Så de står fast vid sin support för gamla cpuern inom windows 7 och 8.1 men inte nya. Fullt inom rimligheten på ett avtals ändring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Men de har ändå inte dragit in supporten utan de har ju redan förra året långt innan zen o kabby va släppta cpuer sagt att de inte skulle supportas
Så de står fast vid sin support för gamla cpuern inom windows 7 och 8.1 men inte nya. Fullt inom rimligheten på ett avtals ändring

Men snälla vän, det är helt okej att inte stöda dem officiellt, iaf med Windows 7.
Men att aktivt neka säkerhetspatcher, som inte påverkar CPU funktionen, när en nästan identisk CPU som Skylake har stöd, är inte acceptabelt. Att inte garantera funktionen är testad, är något helt annat.

Som sagt dock... jag går runt problemet med 3:e part mjukvara, så skit samma. Har jag kunnat köra en XP maskin, med säkerhetspatcher i 2 år nu så är detta inte ett hinder

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Men snälla vän, det är helt okej att inte stöda dem officiellt, iaf med Windows 7.
Men att aktivt neka säkerhetspatcher, som inte påverkar CPU funktionen, när en nästan identisk CPU som Skylake har stöd, är inte acceptabelt. Att inte garantera funktionen är testad, är något helt annat.

Som sagt dock... jag går runt problemet med 3:e part mjukvara, så skit samma. Har jag kunnat köra en XP maskin, med säkerhetspatcher i 2 år nu så är detta inte ett hinder

Vist men då kommer vi åter till varför ens köra Windows 7 överhuvudtaget om de ändå tex bara skulle släppa säkerhets updates men inte cpu ... Vist samma driver kanske funkar på båda men för bästa prestanda så bör man köra win 10 och då saknas anledning helt på win 7 tycker de är bättre de tvingar över folk med nya cpuer till win 10 o få kanske full prestanda på en gång.

du må köra via 3:Part men orginal e bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

F*n vad man blir ledsen över att alla försöker tvinga på en uppdatering till Windows 10.

Jag ser det så här. Man har en gammal bil som är från tex 90 talet och man behöver en reservdel och dom säger så här tyvärr vi kan inte erbjuda det utan du måste uppdatera till en nyare modell.

Exakt så är det. Enligt lag så måste en biltillverkare tillhandahålla reservdelar i 10 år, sedan slutar de med det.
Sen att det finns hundratals tredjepartstillverkare som gör kopior är en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

skrev fel antal år
Permalänk
Skrivet av theailer:

Exakt så är det. Enligt lag så måste en biltillverkare tillhandahålla reservdelar i 15 år, sedan slutar de med det.
Sen att det finns hundratals tredjepartstillverkare som gör kopior är en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

tvinga e bra i detta fallet bättre alla kör samma .. vi säger så här du äger en iphone du har senaste ios! får du nergradera? den äldre kanske du tycker är bättre!...

Microsoft is discontinuing support for these versions of Windows on Skylake on July 17, 2017 .. ni har på er till 17 juli

http://www.makeuseof.com/tag/windows-7-wont-work-intels-curre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag antar att 10000 var för att lägga ett supportcase utan avtal? Så vitt jag vet tar MS inte emot "buggrapporter" som kunden inte vill ha löst.

Det känns som att ni borde börja testa mer kontrollerat innan ni kör större uppgraderingsprojekt.

Ett annat tips är att köra en egen WSUS, då styr ni själva över vilka uppdateringar som trillar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var den ursprungliga tanken att vi skulle kört ett testsystem på en CAD station då vi inom 3~6 månader ändå skulle gå upp i version på CAD, men då en redan gett upp, ihop med att vi behövde många fler stationer (vi var i ett expansivt skede, med en dubblering av personalen) så tog vi allt på en gång. Vi hade inte mycket val just då..

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "tar MS inte emot "buggrapporter" som kunden inte vill ha löst." precis som jag ej heller förstår M$'s tyrann policy, vi var ju kunder (Windows, Office, Server, DB m.m.) och ville ha det löst. Däremot så hade vi inte ett supportavtal med M$, att M$ då inte vill ha en buggrapport säger uppriktigt mer om M$ och deras vilja att rätta till buggar, eller kanske mer rätt "deras ovilja att rätta buggar" även om man skulle kunna tycka att det skulle ligga i deras intresse att få ner antalet buggar i deras mjukvara.
Skulle vi ha samma ovilja med våra produkter så skulle vi till slut vara utan marknad!

Ja med WSUS eller tidigare SUS, men ändå så vet man inte vad som händer förrän en uppdatering har trillat in och man vet vad den orsakar, samtidigt så kan man ju inte säga att man inte ska tillåta uppdateringar.
Visst man kan ha en station som en teststation, men inget säger att problem på den betyder problem på övriga eller att det som fungerar på den ska fungera på övriga då vi inte har en station som är identisk när det gäller mjukvara. Ja, många är nära på identiska men inte helt då installerade mjukvaror bestäms av behov beroende på uppgift och funktion.

Vi är inte precis som försäkringskassan, telemarketing, arbetsförmedlingen eller liknande där man med vissa undantag har identiska system.

Vi är lite mer hightech än dom även om vi idag fortfarande kör med W7Pro på alla CAD stationer (såg att jag missade att skriva det tidigare) då det idag är mest stabilt.
Fasar uppriktigt över att vi snart behöver förnya hårdvaran på CAD stationerna då det troligen då blir W10 och en rev av CAD igen, det är ju inte bara att W10 och CAD'en ska samspela, blir även en migrering av DB och anpassningar på CAD sidan kompatibilitets tester med anpassning och korrigeringar vid export av CAD filer m.m.

Å andra sidan så har jag lagt det bakom mig, men får nog rycka in och hjälpa till ändå
Om vi inte vore så upplåsta på mjukvaror och infrastruktur som förlitar sig på M$ produkter och tredjepart så kanske vi sett oss om efter annat... Om där nu funnit något alternativ...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Men de har ändå inte dragit in supporten helt!! utan de har ju redan förra året långt innan zen o kabby va släppta cpuer sagt att de inte skulle supportas
Så de står fast vid sin support för gamla cpuern inom windows 7 och 8.1 men inte nya. Fullt inom rimligheten på ett avtals ändring

Du har fortfarande inte fattat?

Det är inte supporten som dras in, de kommer aktivt att blockera säkerhetsuppdateringar som har nada med processorn att göra. I slutändan är det vanliga X86_64-processorer det handlar om. Den generiska drivrutinen i Windows 7 till dessa processorer är från 2006-06-21, och just nu är den snabbare än den som du har i ditt älskade Windows 10.

Permalänk
Skrivet av GOG:

Du har fortfarande inte fattat?

Det är inte supporten som dras in, de kommer aktivt att blockera säkerhetsuppdateringar som har nada med processorn att göra. I slutändan är det vanliga X86_64-processorer det handlar om. Den generiska drivrutinen i Windows 7 till dessa processorer är från 2006-06-21, och just nu är den snabbare än den som du har i ditt älskade Windows 10.

Ja de drar in säkerhets uppdateringar spelar ingen roll byt till win 10 så är de löst kör inte Windows 7 med de nya cpuerna bara

Permalänk
Skrivet av Duckface21:

kör man win 7 så varför köra senaste cpuer.. folk bör lära sig uppgradera !! windows 10 är bättre .. sen gäller spärrarna home och pro, ultimate och enterprise kommer fortfarande ta emot uppdateringar då den är riktad till företag

Problemet är att Microsoft, istället för att erbjuda kunder ett lockande alternativ, så slår de bort alla alternativ förutom 1.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

HAHA inte direkt oväntat att MS låser ner de tidigare OSen, Har redan bytt till linux så själv är man på de torra

Kolla denna vid vid ca: 54:15 där MS nu lägger till reklam i utforskaren, undrar vad MS fans har för bra försvar till detta? xD

Själv tycker jag att MS gräver sin egen grav!

Permalänk
Medlem

Både Intel och AMD har chipset-drivrutiner för LGA1151 respektive AM4, för både Windows 7 och 8.1. AMD har t.o.m. uppdaterat drivrutinerna för Windows 7 efter lanseringen av Ryzen. Det är alltså helt artificiella anledningar bakom beslutet att (eventuellt) blockera senare generationens processorer. Signalerna de sänder är inte direkt tydliga.

Skylake har för övrigt säkerhetsuppdateringar till extended support upphör. @Duckface21 information är utdaterad.

https://support.microsoft.com/help/11675/windows-7-windows-8-...
https://blogs.technet.microsoft.com/windowsitpro/2016/03/18/u...

Skylake omfattas inte av den "nya informationen" (som länkas i artikeln).

Att Qualcomm 820 nämns är för övrigt lite dumt, det finns såklart ingen Windows 7 eller 8.1-version för den, det närmsta som finns är möjligen Windows 10 IoT och Windows 10 Mobile. Det är helt irrelevant att den finns med jämte Intels och AMDs processorer. När det gäller Windows på ARM är det dessutom 835 som är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Du har alltså kört Windows i gud vet hur många år och klagar på företaget som tillhandahåller operativsystemetet för att dom idag, 2017 inte vill supporta nya processorer på en av deras äldre operativsystem.

Är du bortskämd, snål eller bara ohederligt?

Jag kör 111km/h på motorvägen också, måste sticka riktigt mycket i ögonen va

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

HAHA inte direkt oväntat att MS låser ner de tidigare OSen, Har redan bytt till linux så själv är man på de torra

Kolla denna vid vid ca: 54:15 där MS nu lägger till reklam i utforskaren, undrar vad MS fans har för bra försvar till detta? xD

https://www.youtube.com/watch?v=v3WhmBzVlME

Själv tycker jag att MS gräver sin egen grav!

Kan inte annat än hålla med som privatperson även om jag då antagligen får ge upp en del programvaror som jag är van och inkörd med.
Vet mycket väl om Linux, har tidigare även kompilerat kärnan för specifik hårdvara.

Att sen många foretag är så upplåsta på mjukvaror och infrastruktur som förlitar sig på M$ produkter och tredjepart så starkt att det nära på inte finns något alternativ vet M$ mycket väl och är orsaken att dom är bekväma i att sätta och ändra regler efter behag, det heter monopol!

Där finns nära nog inga fungerande alternativ...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Ja de drar in säkerhets uppdateringar spelar ingen roll byt till win 10 så är de löst kör inte Windows 7 med de nya cpuerna bara

Privat så går jag över till Linux eller kanske någon av Sun OS derivat, RiP M$...

Mitt val

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Yes... och AMD har valt att inte ge support för det på RyZen. Men folk kan, vill och kör fortfarande det om de vill. Där är skillnaden.

Får... kan... support för... Detta är rätt skilda saker.

Och jag tvivlar på att någon kräver att AMD ska stöda det, att aktivt göra allt man kan för att hindra det? Wtf is that all about?

Så är det... faktiskt...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det var den ursprungliga tanken att vi skulle kört ett testsystem på en CAD station då vi inom 3~6 månader ändå skulle gå upp i version på CAD, men då en redan gett upp, ihop med att vi behövde många fler stationer (vi var i ett expansivt skede, med en dubblering av personalen) så tog vi allt på en gång. Vi hade inte mycket val just då..

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "tar MS inte emot "buggrapporter" som kunden inte vill ha löst." precis som jag ej heller förstår M$'s tyrann policy, vi var ju kunder (Windows, Office, Server, DB m.m.) och ville ha det löst. Däremot så hade vi inte ett supportavtal med M$, att M$ då inte vill ha en buggrapport säger uppriktigt mer om M$ och deras vilja att rätta till buggar, eller kanske mer rätt "deras ovilja att rätta buggar" även om man skulle kunna tycka att det skulle ligga i deras intresse att få ner antalet buggar i deras mjukvara.
Skulle vi ha samma ovilja med våra produkter så skulle vi till slut vara utan marknad!

Ja med WSUS eller tidigare SUS, men ändå så vet man inte vad som händer förrän en uppdatering har trillat in och man vet vad den orsakar, samtidigt så kan man ju inte säga att man inte ska tillåta uppdateringar.
Visst man kan ha en station som en teststation, men inget säger att problem på den betyder problem på övriga eller att det som fungerar på den ska fungera på övriga då vi inte har en station som är identisk när det gäller mjukvara. Ja, många är nära på identiska men inte helt då installerade mjukvaror bestäms av behov beroende på uppgift och funktion.

Vi är inte precis som försäkringskassan, telemarketing, arbetsförmedlingen eller liknande där man med vissa undantag har identiska system.

Vi är lite mer hightech än dom även om vi idag fortfarande kör med W7Pro på alla CAD stationer (såg att jag missade att skriva det tidigare) då det idag är mest stabilt.
Fasar uppriktigt över att vi snart behöver förnya hårdvaran på CAD stationerna då det troligen då blir W10 och en rev av CAD igen, det är ju inte bara att W10 och CAD'en ska samspela, blir även en migrering av DB och anpassningar på CAD sidan kompatibilitets tester med anpassning och korrigeringar vid export av CAD filer m.m.

Å andra sidan så har jag lagt det bakom mig, men får nog rycka in och hjälpa till ändå
Om vi inte vore så upplåsta på mjukvaror och infrastruktur som förlitar sig på M$ produkter och tredjepart så kanske vi sett oss om efter annat... Om där nu funnit något alternativ...

Du certar dina maskiner drivrutinsmässigt, sen låter du wsus förhindra ytterligare drivrutinsinstallationer.
Man brukar ju snacka om att alla testar nya mjukvaror men inte alla har en egen miljö att testa i.
Med wsus kan du ju rulla patchar till en mindre testgrupp innan du släpper till alla så blir det mindre oplanerad damagecontrol.
Vet inte hur stora ni är men med tanke på hur ni drabbats flera ggr av drivrutin och patchstrul borde det inte vara allt för svårt att motivera en MDT & WSUS lösning.

Microsoft är väl inte unika när licensen och support säljs sepparat?
Det jag menar är att det kostar dig inte pengar att lämna in en buggrapport, utan att få ett problem löst utan supportavtal.
Beroende på hur allvarligt problemet är kan det ibland vara vört att betala, eller skaffa supportavtal.
Buggrapporten kommer troligen in ändå och får prioritet beroende på hur många med supportavtal som är drabbade.

Vi har få cad stationer och våra användare är inte speciellt avancerade, men Autocad 2016, 2017 & Elpro cad rullar på våra Windows 10 burkar utan några uppenbara problem.

Problem och buggar kommer alltid dyka upp oavsett plattform, skillnaden är hur väl förberedd ni är.
Om saker ofta står still i flera dagar är det dags att skaffa en IT avdelning som kan jobba lite proaktivt.

Vill inte låta dryg, men om eran verksamhet bygger på att mjukvara som ni inte har supportavtal på ska funka, så tycker jag det har blivit lite fel med prioriteringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kan inte annat än hålla med som privatperson även om jag då antagligen får ge upp en del programvaror som jag är van och inkörd med.
Vet mycket väl om Linux, har tidigare även kompilerat kärnan för specifik hårdvara.

Att sen många foretag är så upplåsta på mjukvaror och infrastruktur som förlitar sig på M$ produkter och tredjepart så starkt att det nära på inte finns något alternativ vet M$ mycket väl och är orsaken att dom är bekväma i att sätta och ändra regler efter behag, det heter monopol!

Där finns nära nog inga fungerande alternativ...

Jo kan vara så att man får ge upp någon mjukvara, men för det mesta finns det ju iaf alternativ, men kanske inte allt.
Ju fler som går över till linux och använder det, så kommer även mjukvara och spel m.m komma över till linux, det gäller ju bara att fler vågar ta steget så att säga

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Privat så går jag över till Linux eller kanske någon av Sun OS derivat, RiP M$...

Mitt val

ja och linux e bra skrev jag i början av tråden

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Problemet är att Microsoft, istället för att erbjuda kunder ett lockande alternativ, så slår de bort alla alternativ förutom 1.

ja och win7 och 8.1 ska förpassas till soptunnan precis som xp räcker gott med en windows utgåva vill man köra annat så finns linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Synd bara att Linux inte kan ställa sig mot windows på långa vägar när det gäller användar vänlighet. Det är knappast ett installera och kör OS.

Linux "installerar" man inte - det kör man Det är därför man har en Linux-Live-ISO. Installationen är bara för att bekvämt lägga det på en snabb disk som en SSD. Du kan tom installera det på en USB-sticka, som sedan kan köras på i princip vilken dator som helst. Försök göra det med Windows.

Det enda Installationen gör är att bekvämt peka på rätt disk och kontrollera att språk, tid, tangentbord och ditt användarnamn blir rätt. Du kan lika enkelt kopiera in det med CTRL-C, CTRL-V. Då behöver du dock manuellt redigera filerna som håller ovanstående uppgifter.

Den dagen du klarar av att ha surf, Office, GIMP, videoinspelning, 1:1 upplösning och spel utan att installera samt direkt kan ta med dig din användare till en annan dator så kanske Windows börjar närma sig det ett OS ska vara. Detta har man kunnat "out of the box" i Linux länge.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till varför man lutar mer och mer på jobbet mot Linux, att hela tiden ha hetsen att uppdatera hela operativsystemet för att få tillgång eller ha en fungerande server är skrattretande.

Microsoft kommer underminera sitt förtroende med sin hets på att uppdatera mot absolut senaste OSet. Kör fortfarande Win7 på våra utvecklingsmaskiner, inte ett dyft att vi installerar Win10 på dessa, om något lär det bli Linux med virtuellt Win7 för att sedan flytta hela Dotnet mot Dotnet Core och Linux maskiner.

I slutändan förlorar Microsoft på dessa beslut, de har redan tappat så otroligt mycket förtroende från min sida de senaste månaderna. Windows kommer sluta som MVS om de inte tar sig i ryggraden....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Linux "installerar" man inte - det kör man Det är därför man har en Linux-Live-ISO. Installationen är bara för att bekvämt lägga det på en snabb disk som en SSD. Du kan tom installera det på en USB-sticka, som sedan kan köras på i princip vilken dator som helst. Försök göra det med Windows.

Det enda Installationen gör är att bekvämt peka på rätt disk och kontrollera att språk, tid, tangentbord och ditt användarnamn blir rätt. Du kan lika enkelt kopiera in det med CTRL-C, CTRL-V. Då behöver du dock manuellt redigera filerna som håller ovanstående uppgifter.

Den dagen du klarar av att ha surf, Office, GIMP, videoinspelning, 1:1 upplösning och spel utan att installera samt direkt kan ta med dig din användare till en annan dator så kanske Windows börjar närma sig det ett OS ska vara. Detta har man kunnat "out of the box" i Linux länge.

Amen to that!!!

Permalänk
Skrivet av Commander:

Finns en anledning till varför man lutar mer och mer på jobbet mot Linux, att hela tiden ha hetsen att uppdatera hela operativsystemet för att få tillgång eller ha en fungerande server är skrattretande.

Microsoft kommer underminera sitt förtroende med sin hets på att uppdatera mot absolut senaste OSet. Kör fortfarande Win7 på våra utvecklingsmaskiner, inte ett dyft att vi installerar Win10 på dessa, om något lär det bli Linux med virtuellt Win7 för att sedan flytta hela Dotnet mot Dotnet Core och Linux maskiner.

I slutändan förlorar Microsoft på dessa beslut, de har redan tappat så otroligt mycket förtroende från min sida de senaste månaderna.

fast det e ju det ms har arbetat mot med Windows 10 det är sista Windows utgåvan allt nytt kommer komma som uppdateringar i samma operativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

fast det e ju det ms har arbetat mot med Windows 10 det är sista Windows utgåvan allt nytt kommer komma som uppdateringar i samma operativ

Vad hjälper det när de behandlar sina kunder som skit? Avtal är avtal. Man vill ha stabilitet och inte uppdatera till x windows för att få tillgång till x version av vare sig dotnet eller iis.

Vi har flera Linux servrar som jobbat oavbrutet sen 2010-2014, och fortfarande får uppdateringar och klarar av att köra senaste mjukvaran mm. Kan tyvärr inte säga samma sak på Windows sidan. Att sedan första tester visar att Dotnet funkar bättre på Linux är bara uppmuntrande.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.