Permalänk
Medlem

Aldrig, det blir en helt ny dator varje gång.
Har än så länge inte sett någon anledning att byta bara CPU, steget i prestanda är ofta försumbart.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

2002: Pentium 4 @ 2.53 Ghz
2005: Athlon 64 X2 4800+ @ 2.4 Ghz
2009: Q8300 @ 3.5 Ghz
2011: i5 2500K @ 4.5 Ghz

Rykte som fan i köptarmen under black friday 2016. Hade ett uppgraderingspaket (6700k, 1070, ram och mobo) i kundkorgen och var riktigt sugen på att köpa. Men nej, nu när jag är äldre och har familj etc så är det inte direkt prioriterat att kunna maxa alla grafikinställningar med 100+ FPS. Min burk klarar samtliga spel jag vill spela på 1440P med 60+ FPS på low och det duger gott för mig. Kan inte heller säga att jag upplever datorn som långsam.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

2010-12-26 - AMD Phenom II X4 955 Black
2013-03-08 - Intel Core i5-3570K
2015-10-08 - Intel Core i7-6700K

Min uppgraderings historik av CPU. Innan min AMD phenom så var det någon annan AMD men kommer inte ihåg vad.

Edit' Kom på nu att jag bytte till 3570k för att phenomen flaskade när jag körde CrossFire.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade i enlighet med §1.1 (otrevligheter)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av frankof:

Aldrig, det blir en helt ny dator varje gång.
Har än så länge inte sett någon anledning att byta bara CPU, steget i prestanda är ofta försumbart.

Exakt samma för mig. Så om frågan bokstavligen vore "hur ofta byter du ut din CPU" som i "byter ut den i en existerande dator" så vore mitt svar också: aldrig.

Även när det hände lite mer på CPU-fronten tyckte jag det inte fanns någon poäng att bara uppgradera CPU. Har gjort det två gånger sedan första PC inhandlades 1993, båda gångerna kändes det i princip värdelöst i efterhand (P133 -> K6-200 samt Celeron 300A @ 450 MHz -> PIII 850 MHz).

Ska det bli ett riktigt lyft ska hela plattformen uppgraderas så man får snabbare RAM, snabbare diskar, snabbare GPU, nya HW-funktioner, etc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej de hoppen får vi inte idag, fast det är väl ganska uppenbart med tanke på tillverkningstekniken. Vi börjar nå slutet på vad som kan konstrueras med kisel, vi har helt enkelt uppnåt punkten där diminishing returns är nästintill vid sin högsta punkt.

Har inte sagt att du inte förstått något. Men jag tror du inte riktigt är med på varför det har "stagnerat" som du kallar det. Kanske för dig om man använder bara datorn till spel eller så. Men till virtualisering, videoenkodning med AVX2 och rendering så är Sandy Bridge och Ivy Bridge ett stort skämt jämfört med Haswell/Haswell-E och Skylake/Kaby Lake.

Spel använder ju så lite resurser jämfört med paralleliserade arbetslaster, där en high-end Sandy Bridge Xeon säljs för kaffepengar idag för att de har blivit så totalt omsprungna på serversidan.

Ok. Så du tänkte.

Jag förstår naturligtvis att det kommer nya tekniker som bakas in o h stöds av nyare hårdvara. Rent spontant tänker jag på 4k och som du sade virtualisering. Men där finns naturligtvis mer.

Tror nog många tänker på ren flyttalsprestanda och den som "märks" i typ vanliga sysdlor som komprimering, avkodning och spel.

Trodde att Amd hade något bra på g när de började använda fler och fler kärnor. För efterssom att vi nått ett stopp i dagens teknik trodde jag att det skulle vara ett sätt att komma runt det. Men många applikationer har ju inte hängt med.

Därför jag exempelvis har retat mig när senaste Fx processorerna blivit ratade som rent skit. Resurserna har inte alltid använts rätt, och sen kom de alla med stöd för virtualisering. Så när jag körde virtuella maskiner förr köpte jag en 8350. Va väldigt nöjd.

Nu är jag OT, så jag lägger ner.

Tror jag fattar vad du försökte säga, och tror vi spårade ut lite och tjafsade ur olika synvinklar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Datavetare
Skrivet av serverfel:

Tror nog många tänker på ren flyttalsprestanda och den som "märks" i typ vanliga sysdlor som komprimering, avkodning och spel.

Gissar att detta är en vanlig föreställning, men flyttal har i praktiken bara relevans för rätt smala nischer.

Komprimering är enbart heltal och innehåller väldigt mycket villkorad körning (vilket gör det svårt att utnyttja "breda" designer med hög IPC). Den optimala designen här är något rätt likt Bulldozer faktiskt, d.v.s. relativt "smala" pipelines fast flera av dem då det går att parallellisera. Tittar man på benchmark-resultat är just komprimering Bulldozer-designens paradgren, tyvärr den enda paradgren designen har.

Avkodning av video är också heltal. Dock en form av heltal som går att vektorisera till en viss grad, så går att boosta med SSE/AVX2 och även avlasta till GPU. Mycket mindre villkorad körning här så breda designer med hög IPC fungerar fint. Då detta är en så vanlig uppgift finns idag rätt mycket fixed-function kisel (framförallt i bärbara enheter) för just detta och fixed-function kretsar är rejält mycket effektivare än vad en generell CPU (eller GPU) någonsin kan bli.

Så just denna punkt har det varit minst en tiopotens boost i prestanda, även om det främst används till att öka perf/W då det inte finns någon poäng att avkoda snabbare än realtid i de flesta fall.

Flyttal slutade vara relevant för spel när transform & light flyttade från CPU till GPU, vilket hände vid GeForce 256 / Radeon 7200 eran runt / strax efter millennieskiftet. Idag är det GPUerna som hanterar flyttal och CPUn jobbar främst med heltal i spel.

Majoriteten av uppgifterna vi gör på skrivbordet är första hand begränsade av skalär heltalsprestanda och skalar sällan förbi en eller två CPU-kärnor. Tyvärr har vi nog nått vägens ände vad det gäller att boosta den prestandan. Det som krävs är att någon gör ett genombrott som gör det möjligt att skruva upp frekvenserna förbi dagens ~4 GHz.

De uppgifter som faktiskt är beroende av flyttal är också de uppgifter som sett en relativt stor boost i prestanda även den senaste tioårsperioden. Tyvärr är det rätt smala nischer och rätt få "vanliga" användare gör något som innefattar detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gissar att detta är en vanlig föreställning, men flyttal har i praktiken bara relevans för rätt smala nischer.

Komprimering är enbart heltal och innehåller väldigt mycket villkorad körning (vilket gör det svårt att utnyttja "breda" designer med hög IPC). Den optimala designen här är något rätt likt Bulldozer faktiskt, d.v.s. relativt "smala" pipelines fast flera av dem då det går att parallellisera. Tittar man på benchmark-resultat är just komprimering Bulldozer-designens paradgren, tyvärr den enda paradgren designen har.

Avkodning av video är också heltal. Dock en form av heltal som går att vektorisera till en viss grad, så går att boosta med SSE/AVX2 och även avlasta till GPU. Mycket mindre villkorad körning här så breda designer med hög IPC fungerar fint. Då detta är en så vanlig uppgift finns idag rätt mycket fixed-function kisel (framförallt i bärbara enheter) för just detta och fixed-function kretsar är rejält mycket effektivare än vad en generell CPU (eller GPU) någonsin kan bli.

Så just denna punkt har det varit minst en tiopotens boost i prestanda, även om det främst används till att öka perf/W då det inte finns någon poäng att avkoda snabbare än realtid i de flesta fall.

Flyttal slutade vara relevant för spel när transform & light flyttade från CPU till GPU, vilket hände vid GeForce 256 / Radeon 7200 eran runt / strax efter millennieskiftet. Idag är det GPUerna som hanterar flyttal och CPUn jobbar främst med heltal i spel.

Majoriteten av uppgifterna vi gör på skrivbordet är första hand begränsade av skalär heltalsprestanda och skalar sällan förbi en eller två CPU-kärnor. Tyvärr har vi nog nått vägens ände vad det gäller att boosta den prestandan. Det som krävs är att någon gör ett genombrott som gör det möjligt att skruva upp frekvenserna förbi dagens ~4 GHz.

De uppgifter som faktiskt är beroende av flyttal är också de uppgifter som sett en relativt stor boost i prestanda även den senaste tioårsperioden. Tyvärr är det rätt smala nischer och rätt få "vanliga" användare gör något som innefattar detta.

Ok. Jag är inte lika duktig som du på denna front. Men vad det nu än är som märks i spel är något som slutat märkas lika markant. Sen vet du vad det är bättre än mig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

jag kör fortfarande på min 2700k oklockad.. införskaffade mig precis nytt moderkort och en i5 6500 cpu.. haha de va fan ingen skillnad i fps så nu väntar man bara in att nuvarande rigg ska kajka sig så får 6500an ta över. men ja, herregud vad sandy bridge står sig bra än idag!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Inte så många de senaste 17 åren, listan innehåller de primära processorerna, visst har man haft någon annan enstaka som man klockat skiten ur.

AMD Athlon 900 (T-bird), 2000
AMD Athlon XP 2000+ (Palomino), 2001
AMD Athlon XP 3000+ (Barton), 2003
AMD Athlon 64 X2 4800+ (Toledo), 2005
Intel Core 2 Quad Q6600 (Kentsfield), 2007
Intel Core i7-3930K (Sandy Bridge-E), 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även när det hände lite mer på CPU-fronten tyckte jag det inte fanns någon poäng att bara uppgradera CPU. Har gjort det två gånger sedan första PC inhandlades 1993, båda gångerna kändes det i princip värdelöst i efterhand (P133 -> K6-200 samt Celeron 300A @ 450 MHz -> PIII 850 MHz).

Precis och även om man köpte snikvarianten av Pentium (100Mhz) så kunde man ju enkelt stressa upp den till 133Mhz. Ungefär samma som idag, där dom flesta cpu:er ser ut att maxa på ungefär samma frekvensområden. Det var ju oftast när man bytte plattform, som dom krympte teknologin och man fick ett nytt "steg"..

Skrivet av Dalton Sleeper:

AMD Athlon 900 (T-bird), 2000
AMD Athlon XP 2000+ (Palomino), 2001
AMD Athlon XP 3000+ (Barton), 2003

Mmm.. vilka minnen.. dessa pärlor minns man och önskar att det blir samma situation på cpu-marknaden inom kort..

Permalänk

För ofta, tyvärr. Har flängt lite mellan PC och Mac pga musik och fotohobbys där jag trivs bäst i Logic och Final Cut.

Men "nu behöver jag ju inte byta på fem år" som man kan säga. Vi får se hur det går med det.

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X4 965 - >i5 2500k->i7 4790k-nuvarande 7700k. Skillnaden från AMD till i5an var en enorm skillnad och även bytet till i7. Senaste bytet gav även högre fps i Cpu krävande spel, om det var värt pengarna kan väl diskuteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt samma för mig. Så om frågan bokstavligen vore "hur ofta byter du ut din CPU" som i "byter ut den i en existerande dator" så vore mitt svar också: aldrig.

Även när det hände lite mer på CPU-fronten tyckte jag det inte fanns någon poäng att bara uppgradera CPU. Har gjort det två gånger sedan första PC inhandlades 1993, båda gångerna kändes det i princip värdelöst i efterhand (P133 -> K6-200 samt Celeron 300A @ 450 MHz -> PIII 850 MHz).

Ska det bli ett riktigt lyft ska hela plattformen uppgraderas så man får snabbare RAM, snabbare diskar, snabbare GPU, nya HW-funktioner, etc.

Håller med där, i största allmänhet, I mitt fall så de CPU:er jag listade innebar också i de flesta fall nya maskiner som helhet.
Men GPU har jag bytt ett par gånger i befintliga maskiner, då jag game:ar rätt mycket till och från och de flesta spel är väl GPU-bundna, undantag MMOs.

Har ett par kollegor som kör just överklockade i5-2500k och de fungerar fortfarande väldigt väl till generell datoranvändning, även nu i början på 2017.

Steget från 286-10Mhz till 486-66MHz, samt därifrån till Pentium 200Mhz var dock riktigt markant, det vill jag lova.
Polarn köpte en Pentium Pro, och det var en riktigt vass arkitektur för sin tid, tror Intel använde den ganska länge.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Byter ut samtliga komponenter var 4-5år (med undantag av SSD/HHD).

Nu är det dags igen och det blev följande uppgradering:

- Geforce GTX 780 --> Geforce GTX 1070.
- Intel i7 4770k 3.2Ghz --> Intel i7 7700k 4.2Ghz
- Fractal Design R4(R3?) Svart --> Fractal Design R5 Vit (kunde behållt befintligt chassi, men var sugen på vitt)
- DDR3 16GB--> DDR4 16GB 3200Mhz
- PSU --> PSU modulärt (skall bli gött att slippa kabelbunten)
- Vattenkyld CPU --> Luftkyld CPU (var inte nöjd med den vattenkylda jag hade innan, lät för mycket och kylde för dåligt. Kommer ej ihåg vad den heter just nu).
- Moderkort 1150 socket --> 1151 socket (Z270)

Hoppas på att samtliga komponenter kommer i veckan, håller tummarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Som titeln lyder, hur ofta byter du ut din CPU i din stationära dator?

Jaha, och varför undrar du hur ofta jag byter ut min cpu? Vad har du med det att göra, va? Jag undrar hur ofta byter Du CPU på Din dator?

trollvarning

Dold text
Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

2006 - AMD Athlon 64 X2 5200+
2011 - Intel i7 2600
2013 - Intel i7 3930k
(Hade 2600 varit en -k hade jag antagligen fortfarande haft den.)

Hade tänkt uppgradera nu i 2017, men Kaby Lake är för tråkigt och Zen är inte släppt än.
Kanske sitter på min 3930k i 4 år till...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

först trodde jag att jag bytte sällan typ var fjärde år, men jag räknade ut att jag bytt i snitt vartannat år sedan 1994. har alltså kört med 12 olika stationära processorer i min huvudsakliga datorer på 24 år

något årtal kan vara fel men tror att jag fått med alla i min main rig, 386an var farsans 50'000kr kontors dator, 95 fick jag min första egna.

94 386
95 486 66Mhz
96 86MHz overdrive (samma moderkort)
97 Pentium 200MMX
99 Pentium 233MMX (samma moderkort)
01 Duron 1,2GHz
02 Athlon XP1800 (samma moderkort)
03 XP2400 (samma moderkort igen, byttes dock senanare då det gamla pajjade)
06 San Diego 3700+ (första som jag köpte för egna pengar )
09 Opteron 148 (samma moderkort)
10 QX6850
13 i5 3570k

paralellt så har jag haft 7st laptops med sedan2003
nuvarande laptop (skriver på den nu) har hängt med länge, med en i5-2520M från Q1'11 (köpt begagnad 9 januari 2012, originalbatteriet ger fortfarande 2,5 timmar)

nu efter husköp, fru och barn så har jag lite andra prioriteringar (och dåligt med pengar...) men om jag höjer lånet på huset så bör jag kunna köpa ny dator 2018

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0