Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Köp i så fall en med NVMe. Annars slösar du bort din M.2-plats till ingen nytta.

Är det en sådan här man ska ha då?

https://www.inet.se/produkt/4300302/samsung-960-evo-500gb#mer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Min 500gb ssd gock sönder. Visst har crosshair vi hero m2? Ska ja köpa en sådan disk istället för vanlig sata?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju bero på vad som helst från måndagsex till åldern på disken. Är den under 3 år gammal / fortfararade har garanti kvar så reklamera disken som fabriksfel. Vad det gäller m.2 så funkar det på crosshair om disken har en urgröpning på plats "m", dvs en sådan märkning som hindrar felvändning eller fel kontakt på fel plats. "b" och "m" är vanligast hos m.2 för lagring så dubbelkolla här.

En m.2 som botdisk, speciellt Samsung 960 pro borde ge rätt maffig prestanda på det kortet. Kolla i bios så du har nvme igång.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@SectionX2: Satte en Samsung 960 EVO 500GB på mitt kort, den tuffar på rätt bra, kolla benchmarktråden.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kan ju bero på vad som helst från måndagsex till åldern på disken. Är den under 3 år gammal / fortfararade har garanti kvar så reklamera disken som fabriksfel. Vad det gäller m.2 så funkar det på crosshair om disken har en urgröpning på plats "m", dvs en sådan märkning som hindrar felvändning eller fel kontakt på fel plats. "b" och "m" är vanligast hos m.2 för lagring så dubbelkolla här.

En m.2 som botdisk, speciellt Samsung 960 pro borde ge rätt maffig prestanda på det kortet. Kolla i bios så du har nvme igång.

Var 1.5 år har skapat ett ärende hos sandisk men har inget kvitto

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

@SectionX2: har du köpt den på nätet hos en svensk butik där du har ett använder konto? då kan du vanligtvis skriva ut ett nytt kvitto/orderbekräftelse.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@SectionX2: har du köpt den på nätet hos en svensk butik där du har ett använder konto? då kan du vanligtvis skriva ut ett nytt kvitto/orderbekräftelse.

Tyvärr köpt på kjell co butik. Dom kräver kvitto vilket ja inte har.

Har ju max otur nu. Först gick ju moderkortet brickat sen 2000kr ssd paja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Betalade du med någon form bank- / kreditkort i ditt namn så kan du använda ditt kontoutdrag som bevis. Eftersom det då finns ett rimligt datum och belopp för köpet.

Finns det mer intressant i detta så gör en egen tråd / PM om det.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

PC Perspective släppte en artikel med tester hur windows scheduler hanterar Ryzen och verkar inte hitta några konstigheter:
https://www.pcper.com/reviews/Processors/AMD-Ryzen-and-Window...

De har en teori om att det är latsensen i infinity fabric (kopplingen mellan de fysiska kärnmodulerna) som är problemet för prestandan.

Anandtech har även uppdaterat artikel om Ryzen:
http://www.anandtech.com/show/11170/the-amd-zen-and-ryzen-7-r...

  • Windows 10 RTC disliking 0.25x multipliers, causing timing issues

  • Software not reading L3 properly (thinking each core has 8MB of L3, rather than 2MB/core)

  • Latency within a CCX being regular, but across CCX boundaries having limited bandwidth

  • Static partitioning methods being used shows performance gains when SMT is disabled

  • Ryzen showing performance gains with faster memory, more so than expected

  • Gaming Performance, particularly towards 240 Hz gaming, is being questioned

  • Microsoft’s scheduler not understanding the different CCX core-to-core latencies

  • Windows not scheduling threads within a CCX before moving onto the next CCX

  • Some motherboards having difficulty with DRAM compatibility

  • Performance related EFIs being highly regularly near weekly since two weeks before launch

Listan där är ju diskussionsområden som hade tagits upp, och när vi nu vet att Windows fungerar, jag vill själv veta om pcper använder uppdaterat Windows / se spel benchmarks på samma rig (kalla mig nojig ), då deras tråd testare visar markant bättre resultat än vad jag väntade mig mellan CCX (ping 140 ns mellan CXX mot för 76 ns för vanliga kärnor på en 5960X).

Sedan ser vi att SMT ping på Intel är ca 18% av vad core<->core ping är, medans Ryzen SMT ping är ca 62% av vad core<->core i samma CCX är. Detta kanske är ett av skälen till att SMT visar sämre prestanda på ryzen?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

1700X @ 4,05Ghz @ 1,4V stabil i prime95.

Gick från 2700k. Det går undan...
Musikproduktionen blev genast mycket lättare när man slipper bry sig om antal plugins/kedjorna.

Spelen har jag svårt att bedöma då jag innan körde ganska hårt överklockat samt 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

1700X @ 4,05Ghz @ 1,4V stabil i prime95.

Gick från 2700k. Det går undan...
Musikproduktionen blev genast mycket lättare när man slipper bry sig om antal plugins/kedjorna.

Spelen har jag svårt att bedöma då jag innan körde ganska hårt överklockat samt 1440p.

Om du har kvar den gamla riggen och har tid/ork skulle det vara kul att se några benchmarks på ljudprogram! Några killar jag jobbar med kör FL studio och resultaten med många kedjor/export tid skulle vara bra att veta för framtidsreferens

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av wowsers:

Listan där är ju diskussionsområden som hade tagits upp, och när vi nu vet att Windows fungerar, jag vill själv veta om pcper använder uppdaterat Windows / se spel benchmarks på samma rig (kalla mig nojig ), då deras tråd testare visar markant bättre resultat än vad jag väntade mig mellan CCX (ping 140 ns mellan CXX mot för 76 ns för vanliga kärnor på en 5960X).

Sedan ser vi att SMT ping på Intel är ca 18% av vad core<->core ping är, medans Ryzen SMT ping är ca 62% av vad core<->core i samma CCX är. Detta kanske är ett av skälen till att SMT visar sämre prestanda på ryzen?

Då låter det alltså mer som att @Yoshman var den som låg närmare sanningen trots alla ramaskrin här inne. Latensen för kommunikationen mellan kärnor kan vara en flaskhalls för Ryzens prestanda spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@wowsers:

Kan säga jag hade 16 core xeon innan V1 32 trådar med dual sockets. Det...funka felfritt. När man körde FL (senaste) och såg till att använda mixern så den skapar flera trådar funkade det finifint. Kunde köra kanske 15-20 instanser kontakt med tunga bibliotek ~15-20gb/ram och ändå köra på kanske 256-512 samples med ~10ms latency. Däremot började jag uppleva problem när jag på senare dag lagt mer tid på mastering med framförallt waves pluggar och ozone på mastern. Om det blir en kedja där med 4-5 verktyg så blev den lite för tung för Xeon cpu'erna som hade knappt 1500 passmark/singlethread. Nu med klockad Ryzen får jag runt 2050 så skall nog funka.

Testade min 2700k lite snabbt i samma miljö och fick ju köra 1024 för det ens skulle sluta knastra och slå i taket i enklare projekt.

... med det sagt har jag rationaliserat och sålt båda datorerna till fördelen att bygga "ett" monster

EDIT: Kanske hinner fixa med studiomjukvaran imorgon. Återkommer då med mina fyndigheter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som köpt CROSSHAIR VI HERO? Och kört på Corsair minnen i 3000 mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

3DMark fungerar inte ännu för mig, det kan inte hämta info om min hårdvara.
HWMonitor får helt orimliga värden.

En nackdel med hoppandet mellan kärnor borde vara att det försvårar för turbon att kicka in.

Det är inga problem, min 1700 kör maxturbo trots att lasten hoppar mellan kärnorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

3DMark fungerar inte ännu för mig, det kan inte hämta info om min hårdvara.
HWMonitor får helt orimliga värden.

En nackdel med hoppandet mellan kärnor borde vara att det försvårar för turbon att kicka in.

Brukar inte 3DMark ha en uppdateringsfil som uppdaterar info om nyare hårdvara? Har ju varit så förut på äldre 3DMark program

Edit:
Här finns men kan omöjligt ha support för Ryzen då senaste är från Augusti 2016 https://www.futuremark.com/support/systeminfo

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Brukar inte 3DMark ha en uppdateringsfil som uppdaterar info om nyare hårdvara? Har ju varit så förut på äldre 3DMark program

Edit:
Här finns men kan omöjligt ha support för Ryzen då senaste är från Augusti 2016 https://www.futuremark.com/support/systeminfo

Tack, lyckades lösa det genom att installera om Systeminfo, fanns under D:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\3DMark, i mitt fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Snart 200 sidor i denna tråd

Man köper inte 8 kärnor med 16 trådar för att bara spela

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Då låter det alltså mer som att @Yoshman var den som låg närmare sanningen trots alla ramaskrin här inne. Latensen för kommunikationen mellan kärnor kan vara en flaskhalls för Ryzens prestanda spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Den ligger ändå bättre till (latensmässigt) än vad prestandaresultat på multitrådade program (av spel typen) visar, vilket visar att det är något annat som inte stämmer (helt enkelt optimeringar ), vissa delar som fysik uträkningar brukar hamna förvånansvärt nära "embarrassingly parallel", om windows/applikationer inte gillar att trycka trådar på andra CXX kan ju detta bli ett problem.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Snart 200 sidor i denna tråd

Man köper inte 8 kärnor med 16 trådar för att bara spela

https://youtu.be/gPnW_lY7qPY?t=3m17s

Vissa av oss kanske gör det för att de inte vill byta CPU på några år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Tror ändå att om man bara spelar på sin dator är Intel ett bättre val. Om man nu inte streamar samtidigt. Själv gör jag också annat och har nytta av Ryzen då jag inte ville slänga ut 12-17 000 kr + moderkort och minnen på en Intel CPU.

Sedan får tiden utvisa om jag om några år tycker det var rätt att satsa på Ryzen. Men så här i starten av en helt ny arkitektur är jag väldigt nöjd. Skulle också vilja ha ett Ti för mitt 4K spelande men där satt pengarna stopp

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@_Merc_: Tror ändå att om man bara spelar på sin dator är Intel ett bättre val. Om man nu inte streamar samtidigt. Själv gör jag också annat och har nytta av Ryzen då jag inte ville slänga ut 12-17 000 kr + moderkort och minnen på en Intel CPU.

Sedan får tiden utvisa om jag om några år tycker det var rätt att satsa på Ryzen. Men så här i starten av en helt ny arkitektur är jag väldigt nöjd. Skulle också vilja ha ett Ti för mitt 4K spelande men där satt pengarna stopp

Intel går kanske lite snabbare än AMD men blir man bättre spelare? Jag är tveksam till det. Videorna jag kollat så verkar både Intel och AMD flyta på fint. Folk blänger för mycket få fps mätaren. Stäng av den och låt inte personen veta vilken dator som används, kanske den personen inte kommer veta vilket märke det är

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Vissa proffstyckare säger också att dom upplevt bättre flyt i spel med Ryzen. Om det stämmer återstår att se.

Vad säger ni som fått igång era Ryzen, märker ni någon skillnad?
Gör som mr.AMD säger och prova utan fps-mätare och känn efter

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Intel går kanske lite snabbare än AMD men blir man bättre spelare? Jag är tveksam till det. Videorna jag kollat så verkar både Intel och AMD flyta på fint. Folk blänger för mycket få fps mätaren. Stäng av den och låt inte personen veta vilken dator som används, kanske den personen inte kommer veta vilket märke det är

Stämmer nog ganska bra De som behöver 240 FPS lär nog inte streama, i alla fall inte från samma burk

Frågorna nu är: varför ger Ryzen jämnare FPS? hur kan man generellt optimera för Ryzen i framtiden? hur kan Ryzen 2 designas för att fixa de kända problemen som har kommit fram?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Halva tiden att rendera ett videoklipp i Premiere Element även om proffsen säger att Adobes program fungerar otillfredsställande med många kärnaor och massor med trådar. MakeMkv tyckte jag också gick snabbare men kan vara placebo då jag droppade min BluRay till en nätverksdisk.

Windows uppstart är samma som I7: an jag hade innan. I rent allmänt slöande framför datorn känner jag ingen skillnad. Spelar gör jag endast någon gång i månaden och i 4K så är mest beroende av grafikkortet.

Jomen, Firefox har plötsligt blivit väldigt pigg men använder mest Chromium. VMware flyter på bra men om det är bättre än innan så svarar jag kanske, tror det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@_Merc_: Tror ändå att om man bara spelar på sin dator är Intel ett bättre val. Om man nu inte streamar samtidigt. Själv gör jag också annat och har nytta av Ryzen då jag inte ville slänga ut 12-17 000 kr + moderkort och minnen på en Intel CPU.

Sedan får tiden utvisa om jag om några år tycker det var rätt att satsa på Ryzen. Men så här i starten av en helt ny arkitektur är jag väldigt nöjd. Skulle också vilja ha ett Ti för mitt 4K spelande men där satt pengarna stopp

Det är orimligt mycket att betala runt 12 000 Kr för Intel Ryzens motsvarighet, åttakärniga i7-6900K.

Poängen är ju att Ryzen 7 kostar som det som de som enbart spelar köper, lillebror, fyrkärniga i7-7700K.

Tänk också på Intel som hade problem för drygt tre år sedan.

2014-09-06 http://www.legitreviews.com/intel-x99-motherboard-goes-up-in-...

Citat:

This morning I woke up bright and early to benchmark some DDR4 memory kits and found myself waking up not to Folgers in your cup, but the smell of burnt electrical after loading the XMP profiles on a memory kit and restarting the system

2014-10-22 http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-broadwell-e-he...

Citat:

The next gen enthusiast platform Broadwell-E chips, e.g. upcoming processors like the Core i7 6960X - 6930K and 6820K have a renewed launch date. That would be in one to two years from now in 2016 according to the Chinese VR-Zone. These upcoming 14nm processors are developed under codename "Broadwell-E" with a LGA2011v3 socket package.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?78607-Asus-Confirme...

Citat:

1: Boot issues with X99 motherboard. I was talking to the support yesterday, Usb hubs is a huge problem on X99 boards, There is no solution that can resolves all boot problems.
2: Black Post screen, is common for wrong XMP profile. Hope this can help people to stop searching for solutions that can´t be solved.

http://www.xtremerigs.net/2014/10/24/asus-critical-bug-fix-bi...

Citat:

For those who came in late, the Intel x99 chipset and the Haswell-E CPUs have been out for almost 2 months now. In this past time, there have been multiple reports about motherboards having fatal errors resulting in a permanent CPU malfunction as well. Since then, everyone has been playing the blame game- DDR4, PSU, CPU and motherboard all being the culprit.

Det dröjde till i somras, 2016 innan de kom ut, Broadwell-E och till ett överpris för att inte konkurrera med Skylake/Kabylake.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av _Merc_:

Vissa av oss kanske gör det för att de inte vill byta CPU på några år.

Njae, alltså är spel det enda tyngre du gör på din dator är nog en 7700k ett bättre val även på längre sikt. Men om du sysslar med någon som helst "content creation" på datorn är Ryzen ett mycket bra val. Det finns ju i nästan ingen som helst anledning att köpa en 6900k längre. Endast spel? Köp en 7700K. "Content creation" eller "content creation och spel"? Köp en 1700X eller 1800X.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae, alltså är spel det enda tyngre du gör på din dator är nog en 7700k ett bättre val även på längre sikt. Men om du sysslar med någon som helst "content creation" på datorn är Ryzen ett mycket bra val. Det finns ju i nästan ingen som helst anledning att köpa en 6900k längre. Endast spel? Köp en 7700K. "Content creation" eller "content creation och spel"? Köp en 1700X eller 1800X.

Allt talar väl för att Ryzen med dubbla antalet kärnor är bättre på lång sikt än just 7700k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Allt talar väl för att Ryzen med dubbla antalet kärnor är bättre på lång sikt än just 7700k.

"Dubbla antalet kärnor" är ju dock inte så lätt att definera AMDs 4+4 cluster design med jämfört med Intels linjära kärnor... Jag tror det är det som kommer hålla tillbaka dom i allmänt användande. Om Intel prismatchar AMD 1700X/1800X med en "riktig" 8 kärnig CPU i 7700K hastighet inom närmsta tiden så faller ekosystemet för framtida optimering för AMDs design. Men iof så tvivlar jag att dom klarar av att göra det - då måste ju Intel erkänna att alla tidigare CPUer sålts till ockerpriser, lol. Å andra sidan vill dom verkligen krossa AMD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Så vad säger ni om NH test https://www.nordichardware.se/test/snabbtest-vilken-cpu-kravs... .Ser ju inget vidare ut där och med tanke på problemen med moderkort och minnen så får det bli en 7700k för min del istället för 1700 som tänkt..tråkigt..

#16712165

Skrivet av yrfhar:

@_Merc_: Tror ändå att om man bara spelar på sin dator är Intel ett bättre val. Om man nu inte streamar samtidigt. Själv gör jag också annat och har nytta av Ryzen då jag inte ville slänga ut 12-17 000 kr + moderkort och minnen på en Intel CPU.

Sedan får tiden utvisa om jag om några år tycker det var rätt att satsa på Ryzen. Men så här i starten av en helt ny arkitektur är jag väldigt nöjd. Skulle också vilja ha ett Ti för mitt 4K spelande men där satt pengarna stopp

"Bättre" är ju relativt och då blir ju frågan relativt vad? Och i ditt inlägg så går du inte in närmare på det, så du lämnar det öppet för tolkning.

Några olika scenarier:
Om du jämför vid ungefär samma pris i toppen: 7700k mot 1700-1800X så har du antagligen rätt, med reservation för att antalet användbara kärnor i spel har krupit upp på senare tid allt eftersom antalet spel utvecklade för konsoll.

Om du jämför vid samma antal kärnor/trådar, dvs 7700k mot R3/R5 med 4c8t så kommer sannolikt 7700k att ha lite bättre prestanda, men till dubbla priset. Frågan är då vad man menar med "bättre"

Om du jämför vid ungefär samma pris i botten, dvs i3 vs R3, här misstänker jag att AMD kommer att ta det mesta, möjligen med undantag för 7350k som nog kommer kunna slå den i specialfall, men till ett väl tilltaget pris.

Med det sagt, om man gör något som råkar vara mer multitrådat än spel, så kommer nog AMD ligga bättre till för samma peng, utan att vara dåligt i spel heller.

Skrivet av murklor:

"Dubbla antalet kärnor" är ju dock inte så lätt att definera AMDs 4+4 cluster design med jämfört med Intels linjära kärnor... Jag tror det är det som kommer hålla tillbaka dom i allmänt användande. Om Intel prismatchar AMD 1700X/1800X med en "riktig" 8 kärnig CPU i 7700K hastighet inom närmsta tiden så faller ekosystemet för framtida optimering för AMDs design. Men iof så tvivlar jag att dom klarar av att göra det - då måste ju Intel erkänna att alla tidigare CPUer sålts till ockerpriser, lol. Å andra sidan vill dom verkligen krossa AMD...

Skulle intel prismatcha 1800X med en 8-kärnig med samma frekvens som 7700k så har de slagit undan fötterna på sig själva helt och hållet sedan... Och har vi börjat prata om "riktiga" kärnor igen, nu?

Permalänk
Medlem

Från http://www.dsogaming.com/news/denuvo-temporarily-prevents-ben...

"Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands is a game that should be included in every benchmark list as Ubisoft’s open-world title takes full advantage of current-gen CPUs and GPUs. However, it appears that Denuvo is – temporarily – preventing benchmarkers from testing this latest title on multiple CPUs."

Jaha, då blev det inte något test av Ryzen mot i7-6900K kanske.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|