Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det är då den här black monday jag tänker att jag redan nu har väntat in. eller ska jag vänta ytterliggare? om svaret är ja, bör jag ju snarare sälja dem nu? och sedan köpa när det väl inträffar. men sådant går ju inte att förutse. många menar att vi nått någon stödnivå nu och att det inte kommer sjunka mer. vi får se helt enkelt. jag har iallafall börjat fylla på avanza igen

Nej jag är i samma situation, har ett gammalt VP med fonder som ligger och skräpar, dock är det ganska stora summor så får börja snitta över det till mitt isk.

Och ja, jag köper själv ganska tungt för jag tycker det finns ganska mycket bolag som handlas billigt, med goda utdelningar. Dock kan vi givetvis ha några steg ner om rapporterna börjar svikta tillsammans med inflationen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vet att ni inte gillar thematica men tänkte tipsa om den en sista gång och läs även denna.

https://www.morningstar.com/articles/1100617/top-stock-picks-...

Pos 2502 andelar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

FRÅGA OM FONDER:
Finns det någon undre gräns för hur dåligt en fond kan gå, kan en fond konkursas?
Om man jämför med aktier i ett företag som faktiskt kan bli värdelösa om företaget typ går i konkurs osv. Men om man sparar i en fond exempelvis "Avanza Auto2" kan en sån fond gå så dåligt så att dom väljer att lägga ner den och mina fondandelar raderas?
Eller är det snarare så att även om dom går ner mot nästan noll värde så kommer fonden fortsätta förvaltas och ändå ha möjlighet att någon gång klättra upp igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

FRÅGA OM FONDER:
Finns det någon undre gräns för hur dåligt en fond kan gå, kan en fond konkursas?
Om man jämför med aktier i ett företag som faktiskt kan bli värdelösa om företaget typ går i konkurs osv. Men om man sparar i en fond exempelvis "Avanza Auto2" kan en sån fond gå så dåligt så att dom väljer att lägga ner den och mina fondandelar raderas?

En aktiefond är en samling av aktier, så absolut om alla företag som utgör fonden går i konkurs så blir ju värdet på fonden noll.

Men ta Avanza Auto 2 som exempel eftersom du undrar över den:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/788396/avanza-aut...

Då ska Nordea, Swedbank, Microsoft, Apple o.s.v. alla ha gått i konkurs för att värdet ska vara noll. När det har inträffat så har vi så andra, mycket större globala samhällsproblem att fundera på att du inte kommer bry dig om att Avanza Auto 2 har konkat…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

En aktiefond är en samling av aktier, så absolut om alla företag som utgör fonden går i konkurs så blir ju värdet på fonden noll.

Men ta Avanza Auto 2 som exempel eftersom du undrar över den:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/788396/avanza-aut...

Då ska Nordea, Swedbank, Microsoft, Apple o.s.v. alla ha gått i konkurs för att värdet ska vara noll. När det har inträffat så har vi så andra, mycket större globala samhällsproblem att fundera på att du inte kommer bry dig om att Avanza Auto 2 har konkat…

Tack, precis ett så tydligt formulerat svar jag sökte efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

FRÅGA OM FONDER:
Finns det någon undre gräns för hur dåligt en fond kan gå, kan en fond konkursas?
Om man jämför med aktier i ett företag som faktiskt kan bli värdelösa om företaget typ går i konkurs osv. Men om man sparar i en fond exempelvis "Avanza Auto2" kan en sån fond gå så dåligt så att dom väljer att lägga ner den och mina fondandelar raderas?
Eller är det snarare så att även om dom går ner mot nästan noll värde så kommer fonden fortsätta förvaltas och ändå ha möjlighet att någon gång klättra upp igen?

En fond kan absolut gå så dåligt att den läggs ner men det görs långt innan värdet är noll, ofta genom sammanslagning med en annan fond. I så fall byts dina andelar i den gamla fonden ut mot andelar i den nya med samma totalvärde. Om fonden faktiskt läggs ner så kommer alla innehav att säljas och du får ut din andel i pengar. Inget fondbolag vill bli sittande med fonder som går dåligt över tid jämfört med index och konkurrenternas fonder, därför sker sådana här justeringar med jämna mellanrum för att bättra på statistiken.

Om Avanza skulle gå i konkurs så skall dina andelar inte påverkas, enligt lag får fondbolag inte ta upp sina fonders innehav som tillgångar i balansräkningen utan måste förvara dem på separata konton hos ett sk förvaringsinstitut (oftast en annan bank).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag börjar spara till ny kontantinsats i april, då jag kommer ha 2 månader betald co-op praktik + 3 månader sommarjobb. så jag tänkte låta pengarna ligga kvar på börsen längre. och satsa på bostadsrätt någon gång efter sommaren när räntorna gått upp, så att man förhoppningsvis kan göra en hyfsad affär. vi får se hur det blir, men ingen bostad innan nästa sommar iallafall.

varför jag funderar på att sälja swedbank är att jag skattar 30% vinstskatt på det. om det sjunkit mycket så skattar jag ju mindre när jag tar ut det och kan sen köpa något annat på isk

Låter ju klart som en rimlig motivering att tömma ut det vanliga aktiekontot. Tycker dock 1 år är en för kort tid för investeringar på börsen, blir ju inte bättre av att det är väldigt volatilt nu så "investeringen" känns nästan som lotto

Skrivet av HickeHiskelig:

sbb ligger på avanzas och nordnets lista med mest köpta aktier bland de rikaste kunderna. gör som du vill men det kan ju även vara en överhypad aktie, som man kan förlora mycket pengar på när det väl börjar säljas. tex som nio...

Jag har aldrig förstått varför "mest köpta/sålda aktier" är något som ens nämns, i alla fall i t.ex. Avanzas kommunikation med sina användare. Vilket värde ger det en investerare att en aktie ökar eller minskar hos en viss bank (men givetvis gör det motsatta hos andra)?

Skrivet av Mindfighter:

Det vi vet är att vi är på väg in i en lågkonjunktur, så det kan nog sjunka en bra bit till kommande året i takt med att företagen börjar gå sämre, folk blir uppsagda, företagen börjar gå sämre d.v.s. en normal lågkonjunktur som det var länge sen vi hade sist.

Fallet vi redan haft kan ju redan ha prisat in det, även om företag mer sannolikt kommer gå sämre så betyder det inte nödvändigtvis att börsen kommer fortsätta backa en längre period framåt. Säger inte att det inte kommer sjunka ytterligare, bara att läget verkar relativt osäkert och att den närmsta tiden kan bli rätt volatil.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag har aldrig förstått varför "mest köpta/sålda aktier" är något som ens nämns, i alla fall i t.ex. Avanzas kommunikation med sina användare. Vilket värde ger det en investerare att en aktie ökar eller minskar hos en viss bank (men givetvis gör det motsatta hos andra)?

Kan hålla med men är rätt säker dessa listor genererar handel pris som alla nya "råd" från banker och tidningar. Se det som en annons för Avanza (etc) som det skrivs om med andra ord.

Rent psykologiskt så är det väl "Fear of missing out" som triggas, fungerar i många sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kan hålla med men är rätt säker dessa listor genererar handel pris som alla nya "råd" från banker och tidningar. Se det som en annons för Avanza (etc) som det skrivs om med andra ord.

Rent psykologiskt så är det väl "Fear of missing out" som triggas, fungerar i många sammanhang.

Visst kan det handla om att skapa FOMO och få sina användare att göra fler transaktioner (eller för att få andra att göra fler på sin bank och därigenom få fler faktiska avslut själva), som leder till mer courtage/avgiftintäkter. Men ifall det är så känns det väldigt negativt att de så öppet skyltar med att de gärna vill att folk göra fler dåliga/orationella val...

Fast det är väl något som går över huvudet på många, som kanske aldrig reflekterat över FOMO eller som saknar bättre grunder för investeringar. Det skulle inte vara första gången jag är väldigt naiv i vad jag tycker andra borde förstå och därigenom inte förstår varför t.ex. företag gör något som jag tycker verkar så uppenbart dåligt för sina kunder. Därav varför jag undrar hur någon som faktiskt använt det resonerar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

FRÅGA OM FONDER:
Finns det någon undre gräns för hur dåligt en fond kan gå, kan en fond konkursas?
Om man jämför med aktier i ett företag som faktiskt kan bli värdelösa om företaget typ går i konkurs osv. Men om man sparar i en fond exempelvis "Avanza Auto2" kan en sån fond gå så dåligt så att dom väljer att lägga ner den och mina fondandelar raderas?
Eller är det snarare så att även om dom går ner mot nästan noll värde så kommer fonden fortsätta förvaltas och ändå ha möjlighet att någon gång klättra upp igen?

Utöver de andra svaren du fick bör du också veta att en konkurs inte nödvändigtvis innebär att aktierna blir helt värdelösa, även om handlen på börsen låses och priset därefter lär blir mycket lägre. Det enda företag jag ägt som gått i konkurs låg kring 20-30 kronor när jag köpte, toppade kring 50 tror jag, men när det framtiden började bli mörk sjönk det snabbt, när det nämndes rekonsktruktion var det under 1 krona och när det låstes på börsen några tiotal öre tror jag. Efter konkursen fick jag (och troligtvis alla andra ägare) ett erbjudande via post om att sälja aktierna för något enstaka öre. Jag besvarade inte det för tyckte inte jobbet var värt det för de få kronor jag fått, så nu har jag 1400 aktier i bolaget på kontot för all framtid!

Achievement "Barely a penny, but at least eternal" unlocked! (Own stocks in a company which goes bankrupt and refuse an opportunity to sell them)

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Låter ju klart som en rimlig motivering att tömma ut det vanliga aktiekontot. Tycker dock 1 år är en för kort tid för investeringar på börsen, blir ju inte bättre av att det är väldigt volatilt nu så "investeringen" känns nästan som lotto

jag sparar ihop en ny kontantinsats april-augusti 2023 när jag ska jobba så det är lugnt. ska inte ta ut några investeringar. lägenheterna här är rätt billiga, typ 4-500k för 40 kvadrat och 650k för 60 kvadrat så det är ju bara småpengar typ jag tror dock att vi är rätt nära att ha bottnat nu. senaste veckan var positiv. vi verkar ha hittat något slags coronastöd, förhoppningsvis iallafall. det märks

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Någon som vet?

Köpte 2 stycken Google-aktier tidigare i år för $2610 styck. Dagens kurs är på $2403 så jag borde ju ligga på minus. I Avanza står det dock att jag ligger plus med en tusenlapp ungefär. Har varit så i över en vecka nu. Detta måste ju vara en bugg eller?

Spelar ingen större roll för mig egentligen, har inte tänkt sälja på många år. Är det något jag missuppfattar här?

Permalänk

Dollarn är en krona dyrare med. Innehavssidan räknar väl om det till sek i vissa kolumner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Köpte 2 stycken Google-aktier tidigare i år för $2610 styck. Dagens kurs är på $2403 så jag borde ju ligga på minus. I Avanza står det dock att jag ligger plus med en tusenlapp ungefär. Har varit så i över en vecka nu. Detta måste ju vara en bugg eller?

Spelar ingen större roll för mig egentligen, har inte tänkt sälja på många år. Är det något jag missuppfattar här?

Utan att räkna på det så antar jag att du köpte aktien i sek och om du skulle sälja så skulle du sälja i sek.

Och dollarn har stärkts mot sek, därav ligger du på plus.

Ex lek med tanken att du köpte något för 10 dollar när 1 dollar var värd 10 kronor. Dvs det kostade dig 100 kronor

Sedan tittar du efter en månad och det du köpte är bara värt 9 dollar, men 1 dollar är nu värd 13 kronor. Om du skulle sälja skulle du få 117 kronor, därav ligger du plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Köpte 2 stycken Google-aktier tidigare i år för $2610 styck. Dagens kurs är på $2403 så jag borde ju ligga på minus. I Avanza står det dock att jag ligger plus med en tusenlapp ungefär. Har varit så i över en vecka nu. Detta måste ju vara en bugg eller?

Spelar ingen större roll för mig egentligen, har inte tänkt sälja på många år. Är det något jag missuppfattar här?

Dollarn är ju rekorddyr, så i SEK har du gått plus, även om aktiens pris i USD gått ned.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Dollarn är en krona dyrare med. Innehavssidan räknar väl om det till sek i vissa kolumner.

Skrivet av PlogarN97:

Utan att räkna på det så antar jag att du köpte aktien i sek och om du skulle sälja så skulle du sälja i sek.

Och dollarn har stärkts mot sek, därav ligger du på plus

Skrivet av Nioreh83:

Dollarn är ju rekorddyr, så i SEK har du gått plus, även om aktiens pris i USD gått ned.

Ahaa det är det jag missat Dumt av mig, tänkte inte ens på dollar mot SEK. Tack för svaren.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har precis börjat med aktier och fonder. eller, rättare sagt så har jag fortsatt efter ett långt uppehåll. Kul att se hur det rör sig, och jag säljer inte alls...har köpt billigt nu i år, och en del har gått ner. En rackare till aktie har stigit rejält. Ska fortsätta att investera i aktier som handlar om energi, miljö mm. Tur att man jobbar i branschen, och har lite koll.
Sedan har jag som många andra tjänstepension, och en skvätt privat.
Jag kommer att köpa mer aktier och fonder efter sommaren...allt borde stiga tänker jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Podden Rational Reminder (kanadensisk, om investerande) hade med Bruce Schneier (superkändis inom IT-säkerhet) för att diskutera kryptovaluta och blockkedja i senaste avsnittet. Rätt kul att lyssna på honom och intressant av flera anledningar.

https://rationalreminder.ca/podcast/crypto6

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Köpte 2 stycken Google-aktier tidigare i år för $2610 styck. Dagens kurs är på $2403 så jag borde ju ligga på minus. I Avanza står det dock att jag ligger plus med en tusenlapp ungefär. Har varit så i över en vecka nu. Detta måste ju vara en bugg eller?

Spelar ingen större roll för mig egentligen, har inte tänkt sälja på många år. Är det något jag missuppfattar här?

Dollarn är hög.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd

Jag investerar 50/50 i Hexatronic group och Cereno scientific.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Podden Rational Reminder (kanadensisk, om investerande) hade med Bruce Schneier (superkändis inom IT-säkerhet) för att diskutera kryptovaluta och blockkedja i senaste avsnittet. Rätt kul att lyssna på honom och intressant av flera anledningar.

https://rationalreminder.ca/podcast/crypto6

Det verkar vara en bra poddcast. Jag lyssnade inte på hela men det var förtroendeingivande att han förstod att kryptovalutor och blockkedjor är sammanflätade och att du inte kan ha det ena utan det andra. Det finns ibland folk som tror på blockkedjetekniken men inte på kryptovalutor och de har inte riktigt förstått idén.

Skrivet av Michaelscott:

Jag investerar 50/50 i Hexatronic group och Cereno scientific.

Cereno scientific påbörjade precis sin fas II för läkemedelskandidaten CS1 som beräknas presentera topline data Q1 2023.
För er som vill läsa mer är ni välkomna till discorden nedan "se cereno skolan" för en kort sammanfattning av vad som hänt senaste två åren.

Vi från Cerenodiscorden rekommenderar Cereno

Du skulle uppdatera oss i slutet av året men det är kanske bättre om du uppdaterar efter att Q1 resultaten har kommit istället, det blir mer representativt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det verkar vara en bra poddcast. Jag lyssnade inte på hela men det var förtroendeingivande att han förstod att kryptovalutor och blockkedjor är sammanflätade och att du inte kan ha det ena utan det andra. Det finns ibland folk som tror på blockkedjetekniken men inte på kryptovalutor och de har inte riktigt förstått idén.
Vi från Cerenodiscorden rekommenderar Cereno

Du skulle uppdatera oss i slutet av året men det är kanske bättre om du uppdaterar efter att Q1 resultaten har kommit istället, det blir mer representativt.

Det ska jag göra

Permalänk
Inaktiv

Drog in en post Sinch i tradingportföljen inför rapporten, kan ju bara gå på två sätt, kraftigt upp el ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Drog in en post Sinch i tradingportföljen inför rapporten, kan ju bara gå på två sätt, kraftigt upp el ner

Jag gjorde en liknande chansning med SAS för två veckor sedan. Tänkte dock inte vara långsiktig med denna utan säljer förmodligen under veckan, lite beroende på hur det utvecklar sig.

Permalänk
Inaktiv

Var tvungen att öka 50% på 20kr och ut med allt på 21kr, blev en pluss minus noll trade trots allt tack vara gårddagens uppgång.

jaja nästa kapitel. Hur gick det för dig med SAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hur gick det för dig med SAS?

Jag sålde strax efter öppning i tisdags. +65% på två veckor är jag nöjd med och jag är osäker på hur framtiden ser ut för SAS.

Permalänk
Inaktiv

Det är riktigt bra, nä, SAS skulle jag aldrig vara långsiktig i.

Permalänk
Medlem

Hur resonerar ni som har Tesla aktier kring att Andrej Karpathy lämnade företaget förra veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hur resonerar ni som har Tesla aktier kring att Andrej Karpathy lämnade företaget förra veckan?

Kommer nog inte påverka tesla aktien något av någon högt uppsatt person lämnar företaget om det inte skulle ha varit Elon musk såklart. Då skulle nog aktierna rasat en del.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO