Asus Geforce GTX 1080 ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Är detta test utfört med ett "reklamkort"eller ett som ska säljas?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av iZynx:

Vore ju kul om dom kunde leverera det också... Beställde det samma dag som det kom ut och jag har fortfarande inte fått det levererat...

En fågel viskade i mitt öra att ASUS har svårt att tillverka dessa kort då väldigt få kretskort faktiskt klarar av den tänkta fabriksöverklockningen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ninjaflipp:

En fågel viskade i mitt öra att ASUS har svårt att tillverka dessa kort då väldigt få kretskort faktiskt klarar av den tänkta fabriksöverklockningen.

Så pass, men är inte överklockningen relativt mild med tanke på vad som rapporteras av majoriteten av ägarna; att GP104 klarar 2GHz+.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon200632:

Beställde förra vecka och får kanske vänta tills februari.

Brutalt lång leveranstid.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga nej till en 20c lägre max temp vs min 980 Ti nu under sommarvärmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linde:

Är detta test utfört med ett "reklamkort"eller ett som ska säljas?

Mitt Strix 1080 har som mest boostat till 1900MHz. Så jag skulle påstå att Swe-C kort presterar precis som detta kort ska göra, jag har inte överklockat ännu men jag kan inte tänka mig att mitt resultat är någon annorlunda än deras

Permalänk
Avstängd

hehe mitt palit gamerock non oc gör 1949mhz stock.. listat på 1785 .. samt OCar 2113 på Luft o 11000 på minnena.. samt är knäpptyst... förstår inte hysterin efter strixkort

Permalänk

har haft tur med mitt Evga gtx 1080 kort. +240MHz ramla in på 2075MHz gpu clock, och minnet följde med till +720MHz.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är besviken på att ASUS frångått att Strix skulle vara deras tysta kort och dc prestanda? Jag gillade deras första Strixkort som hade samma prestanda fast lägre effekt än liknande kort. Jaja, bra kylning och hög prestanda verkar ju verkligen gå hand i hand med 1080 om inte annat..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av zAjben:

Som vanligt en grym recension!

Har svårt att bestämma mig för om det ska bli ett sådant här eller ett Gainward GTX 1080 Phoenix GLH. Lyxproblem, jag vet. Någon som har några hjälpsamma synpunkter? Samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter och suger på samma karamell. Blir nog det som är i lager då GLH har fått ungefär samma feedback på kylare osv som detta kort. Samma prisnivå med

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd

1080 är långt ifrån lika intressanta som 980 ti var där överklockningen oftast gick rätt högt utan problem. Smartast att vänta till nästa sommar då Nvidia blir tvungna
att lansera 1080 ti på grund av Vega.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

QQ sitter och väntar på mitt Asus Geforce GTX 1080 ROG Strix OC hoppas man får den innan semestern från Inet

Har sett att det är hårt tryck på alla GTX1080 så frågan är kommer dom att bli dyrare
vi har större efter fråga än tillgång nu ?

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Ninjaflipp:

En fågel viskade i mitt öra att ASUS har svårt att tillverka dessa kort då väldigt få kretskort faktiskt klarar av den tänkta fabriksöverklockningen.

Detta stämmer ej.

Det är enbart ett rykte som kommer från återförsäljare som dragit egen slutsats om varför efterfrågan är så mycket högre än tillgången. ÅF i fråga har sedan dess gått ut och bett om ursäkt för att man spridit inkorrekt information. Det handlar helt enkelt om att efterfrågan är så mycket som 40ggr högre än tidigare lansering vid samma prispunkt.

Referenser och källa:

#16239538
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4q8nmi/asus_stopping...

Permalänk
Medlem

Sitter inte ASUS i samma BIOS-båt som MSI med kort levererade i OC mode?

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Detta stämmer ej.

Det är enbart ett rykte som kommer från återförsäljare som dragit egen slutsats om varför efterfrågan är så mycket högre än tillgången. ÅF i fråga har sedan dess gått ut och bett om ursäkt för att man spridit inkorrekt information. Det handlar helt enkelt om att efterfrågan är så mycket som 40ggr högre än tidigare lansering vid samma prispunkt.

Referenser och källa:

#16239538
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4q8nmi/asus_stopping...

Så pass. Tack för klargörande

Permalänk
Skrivet av kinc:

Detta stämmer ej.

Det är enbart ett rykte som kommer från återförsäljare som dragit egen slutsats om varför efterfrågan är så mycket högre än tillgången. ÅF i fråga har sedan dess gått ut och bett om ursäkt för att man spridit inkorrekt information. Det handlar helt enkelt om att efterfrågan är så mycket som 40ggr högre än tidigare lansering vid samma prispunkt.

Referenser och källa:

#16239538
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4q8nmi/asus_stopping...

Hur ser flödet ut in till norden? Får vi några kort? Jag bokade av CDON i början av juni och de verkar ha fått 1 kort den senaste veckan. De säger att de har ett par hundra bokade, själv har jag plats 13. 13 veckor kvar i den här takten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

hehe mitt palit gamerock non oc gör 1949mhz stock.. listat på 1785 .. samt OCar 2113 på Luft o 11000 på minnena.. samt är knäpptyst... förstår inte hysterin efter strixkort

Håller med, jag tycker inte Asus gjort bra grafikkort sen 660/670 serien, det bara har gått utför med kvaliteten sen dess. Jag hade också valt ett Palit/Gainward/Msi alla dar i veckan.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

En noob som aldrig överklockat förut: Jag fick mitt 1080 strix, men en det fabriksöverklockade då det kom i butik snabbast.
Är det bara att dra upp Power Limit till till 120% samt matcha Core Clocken till vad det fabriksöverklockade har ur lådan för att få lite "safe och gratis" prestanda? Något annat man bör tänka på? Hur fixar man fan curven?
I nuläget brukar kortet lägga sig kring 1820-1850Mhz och 67-74 grader under gaming automatiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vill jag nog inte påstå. Givetvis är urvalet alltför fattigt för att säga att ASUS har mer spoltjut än andra dock.

Hade personligen uppskattat om någon tillverkare vill ta tag i detta problem. Man ska inte behöva tåla att en komponent som kostar runt 7000kr ska lida av spoltjut. Lika lite som att någon hade accepterat att en TV hade tjutit så fort man sätter igång en film.

Sapphire försöker med att eliminera detta problem med RX 480, får väl vänta och se ifall de lyckas.

- Black Diamond Chokes for improved power and eliminate potential of coil whine

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Sapphire försöker med att eliminera detta problem med RX 480, får väl vänta och se ifall de lyckas.

- Black Diamond Chokes for improved power and eliminate potential of coil whine

Skickades från m.sweclockers.com

Bra att de gör vad de kan! Uppskattar de tillverkare som tar det på allvar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Räknar lite på "värdet" utifrån SweC's prestanda index (1920x1080). Det här kortet kostar ca 41,8 kr/p (per prestandapoäng), medans Asus Strix Geforce GTX 1070 8gb Gaming OC kostar 37,2 kr/p, och då räknade jag på ett gtx 1070 i "mellanklassen, lätt upprundat från prestandaindexets 143 poäng till 145.

Detta kan ju vara kul att jämföra mot t ex Asus Radeon RX 480 HDMI 3xDP 8GB som kostar 31,5 kr/p, ifall denna version nu verkligen endast har en prestanda poäng på 95 poäng.

Vill man alltså ha mest prestanda för pengarna så borde man tänka på vad man verkligen behöver för kort, ifall det är värt det där lilla "extra", som man betalar en jäkla massa "extra" för. Funderade själv på att bara skita i GTX 1080 tills partnrtillverkarna har mjölkat klart och hoppa på ett billigt 980ti istället, men ett sådan skulle kosta nästan exakt lika mycket (per prestandapoäng) som 1070'n ovan för mindre egentlig prestanda, och då väljer jag nog hellre det modernare kortet, som dessutom kommer att sjunka i pris när hyllorna fylls.

Så väljer jag något annat än 1080 så blir det tveklöst ett 1070, ifall inte AMD tar tag in sitt skit och klämmer fram några riktigt bra 480 att köra i Crossfire.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Är det något av 1080:n som har kommit nära dom utlovade 2114mhz ?. att temperna aldrig kommer vara så bra som på uppvisningen är rätt självklart.. verkar ha cherry pickat stenhårt.

det är bara på vatten man kan komma upp i över 2100mhz med någon säkerhet. visst finns det några få som klarar 2100mhz på luft men det är verkligen inte så att alla gör det, är väl lite som att klara 2200mhz på vatten. sedan kan man eventuellt komma lite högre med kurvan än med vanligt offset, jag har fått mitt kort halvstabilt några steg högre än de 2126mhz det klarar med offset men slår i power target så mycket då att jag har bestämt att vänta på custom bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

hehe mitt palit gamerock non oc gör 1949mhz stock.. listat på 1785 .. samt OCar 2113 på Luft o 11000 på minnena.. samt är knäpptyst... förstår inte hysterin efter strixkort

Och här fanns det en färsk recension på det kortet:
https://www.techpowerup.com/reviews/Palit/GeForce_GTX_1080_Ga...

Alla 1080 som TPU testat har erhållit 9,8 i betyg.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Frågan är... kommer du få den innan GP100 kretsen släpps

fick svar från butik, och de räknade med omkring två veckor

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Detta stämmer ej.

Det är enbart ett rykte som kommer från återförsäljare som dragit egen slutsats om varför efterfrågan är så mycket högre än tillgången. ÅF i fråga har sedan dess gått ut och bett om ursäkt för att man spridit inkorrekt information. Det handlar helt enkelt om att efterfrågan är så mycket som 40ggr högre än tidigare lansering vid samma prispunkt.

Referenser och källa:

#16239538
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4q8nmi/asus_stopping...

Märkligt att ni inte har det problemet, för i EVGAs fall så stämmer det iallafall, dock så handlar det inte om deras kretskort utan om GPUerna som dom blir tilldelade av Nvidia.

All SC and FTW cards are strenuously tested in order to ensure they can meet the advertised frequency. Not all cards can, but in a lot of cases, they can still overclock fine or even great, because we also test base frequency under certain intense situations, even though under boost clock scenarios it may overclock really high or perhaps even to the same level as standard FTW. In other scenarios they may have been on the absolute edge of meeting it.

Källa: http://forums.evga.com/1080-FTW-DT-m2506026-p1.aspx

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsf:

Mitt strix klockar till 2080 av sig själv utan att jag rört nåt och inte hamnat över 67 grader i nåt. Screenshot av Doom i 1440p max i allt och vissa inställningar man kunde ställa in nightmare på. Spoltjutet är där men inget jag märker av om jag inte koncentrerar mig för att höra det.

http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/268344597675932098/BF480084984A3720A978D8B3B369C49FD616F474/

Schysst overlay. Vad är dcet för program för du kör för att visa fps och resten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Beställde förra vecka och får kanske vänta tills februari.

Är detta som du skojar eller är det vad du fått som svar?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Summa summarum så är det ändå 12% upp från ett 1080 FE. Det är väl helt okej, eller? Jag kan se att 980 klockades upp 11%.

1070 har bara klockats upp 11% i prestanda. Det är inte lika bra potential som förra generationens 970 som nådde ~18%.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är detta som du skojar eller är det vad du fått som svar?

Förmodligen skojjare. Bokade mitt (ej fabriksöverklockade kort) 2016-06-15 och fick det den 30e från Webhallen.

Permalänk

Drog iväg en beställning till Komplett nyss. De får in över 100 kort den 20:e juli, preliminärt. Ska bli skönt att uppgradera från mitt nu sjukt gamla MSI 580 Lightning. 0.o