Microsoft backar runt Windows 10-kampanj

Permalänk
Skrivet av zyy:

Synd. Hoppas microsoft kommer hem till folk och installerar win10 under pistolhot snart!

Det fixar jag lätt, ska bara hämta vattenpistolen.

Men jag borde få ersättning för att Windows 10 glömde bort mitt ljudkort och jag tvingades installera om mjukvaran så jag kunde inte vara produktiv under en timme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det folk inte verkar fatta är att det rör sig om en nergradering. win10 är en gratis version.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Det folk inte verkar fatta är att det rör sig om en nergradering. win10 är en gratis version.

Så du tycker det är rimligt att vi byter ut din säng mot enbart en madrass på golvet? Helt gratis!.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kudos till kvinnan ifråga: MS desperation vet inga gränser men nu har hon visat dem en.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@ZaaphodBleebronx: Är du 10 bast eller?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk

@Dallen:
Tror du jag skämtar

Permalänk
Medlem

@philipborg: Fan, vilken tur att man inte kör några main stream spel då....
Om du tror att dom tar bort DX11 stöd över en natt så får du tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

@philipborg: Fan, vilken tur att man inte kör några main stream spel då....
Om du tror att dom tar bort DX11 stöd över en natt så får du tänka om.

Har jag hävdat att DX11 kommer försvinna över en natt? Tycker jag var ganska tydlig med att det är inte det jag menar.

Skrivet av philipborg:

Hävdar inte att det är i morgon Dx11 stödet kommer släppas, men tror det kommer komma en del titlar 2017 som är DX12 exklusiva. Troligt att majoriteten fortfarande kommer vara Dx11 kompatibla, men tror det kommer vara tillräckligt många spel för att det ska vara jobbigt som spelare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Patrik356b: Så bra är inte win10 att man kan säga win 7 är en madrass i jämförelse.

Permalänk
Skrivet av Tequilla:

@Patrik356b: Så bra är inte win10 att man kan säga win 7 är en madrass i jämförelse.

Du missförstod. Läs mitt inlägg en gång till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsoft gjorde upp i godo med personen. De gick aldrig så långt att de fall någon dom och Microsoft har varit tydliga med att detta inte ska tolkas som ett erkännande från deras sida utan bara ett sätt att undvika en utdragen rättsprocess.

Konstigt att sweclockers väljer att utesluta dessa detaljer ifrån artikeln. Eller läser jag dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det folk inte verkar fatta är att det rör sig om en nergradering. win10 är en gratis version.

Skrivet av Patrik356b:

Så du tycker det är rimligt att vi byter ut din säng mot enbart en madrass på golvet? Helt gratis!.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om det är jag som är trött eller vad, men jag förstår inte vilken sida någon av er står på. Hävdar @Lordsqueak att win10 är en nedgradering gentemot tidigare OS pga att det är en gratis version utav tidigare operativsystem? Men det motsäger väl totalt vad @Patrick356b motargumenterar med att bara för att en tjänst är gratis så måste det inte vara positivt. Så som jag tolkar det just nu så är båda mot Win10 men det går inte riktigt ihop med meningarna.

Har jag tolkat en eller två citat fel här, eller är det @Patrik356b som tolkat fel?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt.

Jag har gått från 8.1 > 10 och jag märker ingen skillnad, marginell och det till det sämre.
Tycker det är mer omstarter och låsningar nu, men ok, marginellt.

Kunde stannat på 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Microsoft gjorde upp i godo med personen. De gick aldrig så långt att de fall någon dom och Microsoft har varit tydliga med att detta inte ska tolkas som ett erkännande från deras sida utan bara ett sätt att undvika en utdragen rättsprocess.

Tror de verkligen att folks tolkning går att påverka med ett sånt uttalande? Sen att en privatperson skulle ha svårt att vinna i en rättegång är en annan sak.

Att göra en popup där kryssrutan som stänger den betyder att man svarar "Jag godkänner" är helt sjukt gjort av ett företag som Microsoft.

Permalänk
Medlem

"Meddelanderutan som erbjuder uppgraderingen ska efter ändringen innehålla alternativet att tacka nej, och skulle användaren klicka på krysset för att avfärda erbjudandet kommer installationen inte automatiskt schemaläggas."

Tycker detta säger allt om deras kampanj...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Inte en dag för tidigt.

Jag har gått från 8.1 > 10 och jag märker ingen skillnad, marginell och det till det sämre.
Tycker det är mer omstarter och låsningar nu, men ok, marginellt.

Kunde stannat på 8.1.

Jag har gått från 7>8>8.1>10 och aldrig varit med om låsningar och vilda omstarter på någon av dem. Istället för att klaga på operativsystemet kanske du ska ta en titt på din hårdvara? Windows 10 kan inte fixa din trasiga hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Jag har gått från 7>8>8.1>10 och aldrig varit med om låsningar och vilda omstarter på någon av dem. Istället för att klaga på operativsystemet kanske du ska ta en titt på din hårdvara? Windows 10 kan inte fixa din trasiga hårddisk

Varför ska man bli tvingad en uppgradering (som kan gå snett) om man redan har en dator som man är nöjd med och den fungerar felfritt? För vanliga Svensson så måste de väl lämna in datorn för reparation (som då oftast kostar pengar) om något går snett vid installationen...

Jag verkar vara ingå i en döende niche... Folk som vill ha valmöjligheter.

Skrivet av bardbard:

"Meddelanderutan som erbjuder uppgraderingen ska efter ändringen innehålla alternativet att tacka nej, och skulle användaren klicka på krysset för att avfärda erbjudandet kommer installationen inte automatiskt schemaläggas."

Tycker detta säger allt om deras kampanj...

Lite väl sent att göra dessa ändringar nu kanske? Cirka en månad kvar tills gratiserbjudandet tar slut.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Inte en dag för tidigt.

Jag har gått från 8.1 > 10 och jag märker ingen skillnad, marginell och det till det sämre.
Tycker det är mer omstarter och låsningar nu, men ok, marginellt.

Kunde stannat på 8.1.

Det är ju din dator, inte Windows 10 som det är fel på. Omöjligt för Microsoft att hålla reda på alla möjliga konfigurationer som kunder kan tänkas ha. </sarkasm>

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Det var banne mig på tiden och exakt vad MS borde gjort från början. Vill man inte (oavsett anledning) så ska man inte tvingas heller.

Permalänk
Medlem

Har varit på väg att hända på mina föräldrars jobbdatorer flertalet gånger, har fått rycka in flertalet gånger och rädda dagen då många av de forskningsrelaterade programmen helt enkelt inte fungerar på Windows 10. Synd att jag inte kan få ersättning för extra jobb på grund av Microsofts idioti.

För övrigt kör jag helt Ubuntu-Linux hemma nu. Ångrar mig inte en sekund.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En seger för de gnälliga och paranoida.

Fult av mig att ta bort resten av quoten. Men denna "träffade" mig och reflexen att svara infann sig. Min grej med Win10 är att jag kommer självklart köra det, såsmåningom. Vill inte ha det på någon av mina nuvarande burkar, vet dessutom att den ena inte kommer klara Win10 med tanke på vilka abnorma problem det var att få den att klara win8. Trivs även utmärkt med Win8.1 på dem.

Ska köpa nya datorer under vintern/våren (för att fira kommande fiberuppkoppling som iofs blir mer och mer försenad) och då blir det med Win10 självklart. Vill ha Proversionerna så jag själv får lite makt över uppdateringar. "När" de sker mer än "Vad" som installeras.

Eventuellt "Spioneri" bryr jag mig inte om då man ändå är så "spårad" i verkliga livet. *klappar foliehatten*

Är också lite känsla av "Damned if you do. Damned if you don´t" med Microsoft´s vilja att få alla att byta till Wiin10 och jag tycker definitivt inte om fulingen att "kryssa ner anses som ja tack"! :/

Skrivet av zyy:

Synd. Hoppas microsoft kommer hem till folk och installerar win10 under pistolhot snart!

Om Microsoft gör det så har man iallafall support på plats om/när något skiter sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Fult av mig att ta bort resten av quoten. Men denna "träffade" mig och reflexen att svara infann sig. Min grej med Win10 är att jag kommer självklart köra det, såsmåningom. Vill inte ha det på någon av mina nuvarande burkar, vet dessutom att den ena inte kommer klara Win10 med tanke på vilka abnorma problem det var att få den att klara win8. Trivs även utmärkt med Win8.1 på dem.

Ska köpa nya datorer under vintern/våren (för att fira kommande fiberuppkoppling som iofs blir mer och mer försenad) och då blir det med Win10 självklart. Vill ha Proversionerna så jag själv får lite makt över uppdateringar. "När" de sker mer än "Vad" som installeras.

Eventuellt "Spioneri" bryr jag mig inte om då man ändå är så "spårad" i verkliga livet. *klappar foliehatten*

Är också lite känsla av "Damned if you do. Damned if you don´t" med Microsoft´s vilja att få alla att byta till Wiin10 och jag tycker definitivt inte om fulingen att "kryssa ner anses som ja tack"! :/

Om din dator fixar 8.1 så fixar den Windows 10. Sen skriver jag ju också att jag tycker det är fel av dem att göra om en kryssruta till en "Ja-tack"-knapp. Det är inte alls bra. Man måste kunna lita på kontinuitet i symboler.

Skönt också att du är en av de som fattar att man inte ör mer övervakad med Windows 10 än tidigare. internet är boven i dramat, och det har funnits väl utbyggt stöd för sedan Windows 95 på konsumentsidan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Microsoft installerade automatisk windows 10 på ett antal stationer på jobbet.

Vilket vi kommer också kräva skadestånd på
10000 $ kommer microsoft inte undan med i detta fall.

w10 installerades utan vårt medgivande.

Vilket resulterade i driftstopp.

Då maskinerna innehåll programvara som inte fungerar under windows 10.

Windows 10 är ingen förbättring däremot en försämring den generar mer trafik etc etc.

de postiva är att ledningen har nu seriöst börjat kolla på mina förslag på migrering från windows plattform till open source efter driftstopp + microsoft beteende under åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk

läste om en kille som jobbade med övervakning för tjuvjakt i afrika och windows 10 kostade dom otaliga tusen dollar tack vare deras väldigt dyra satelit uppkoppling laddade ner hela windows 10 och sen när det väll hade installerats så funkade inte programet dom behövde. sen hade dom hade en period där vakterna inte hade någon aning om något hände vilket riskerade deras liv.

Permalänk
Medlem

När det är 1 månad kvar haha!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om din dator fixar 8.1 så fixar den Windows 10. Sen skriver jag ju också att jag tycker det är fel av dem att göra om en kryssruta till en "Ja-tack"-knapp. Det är inte alls bra. Man måste kunna lita på kontinuitet i symboler.

Finns exempelvis gott om hårdvara som fungerar fint i 8.1 som inte har drivrutiner för Windows 10. Generiska drivrutiner finns ibland, men de fungerar så dåligt att du inte vill köra dessa och du kan förlora features du använder tack vare det. 7 år gammal processor har inga problem med Windows 10 exempelvis, men ett grafikkort köpt för 5 år sedan fungerar inte. Är det fråga om exempelvis en bärbar maskin kan du inte ens byta sådant. Många kommer också uppgradera från W7 och där finns det hårdvara som inte ens har stöd för 8.1 som självfallet inte kommer fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns exempelvis gott om hårdvara som fungerar fint i 8.1 som inte har drivrutiner för Windows 10. Generiska drivrutiner finns ibland, men de fungerar så dåligt att du inte vill köra dessa och du kan förlora features du använder tack vare det. 7 år gammal processor har inga problem med Windows 10 exempelvis, men ett grafikkort köpt för 5 år sedan fungerar inte. Är det fråga om exempelvis en bärbar maskin kan du inte ens byta sådant. Många kommer också uppgradera från W7 och där finns det hårdvara som inte ens har stöd för 8.1 som självfallet inte kommer fungera bra.

Det kanske finns fall där det inte funkar men för mig har gamla datorer kunnat använda Windows 8.x-drivrutiner i 10:an utan problem. Men det är som du säger att det nog finns hårdvara med drivrutiner till W7 men inte till 8.x. Men då är det ju hårdvarutillverkaren som har dåligt stöd och inte Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kanske finns fall där det inte funkar men för mig har gamla datorer kunnat använda Windows 8.x-drivrutiner i 10:an utan problem. Men det är som du säger att det nog finns hårdvara med drivrutiner till W7 men inte till 8.x. Men då är det ju hårdvarutillverkaren som har dåligt stöd och inte Microsoft.

Det är ännu värre än så när alla OEMer är inblandade, problemet är ju att det är omöjligt att hålla koll på så Microsoft kommer rekommendera att datorer som ännu inte har stöd och kanske aldrig får stöd uppgraderas, eller t.o.m. att det installeras utan att någon accepterar något alls. Microsoft har problem med firmware/BIOS på sina egna datorer exempelvis, vad tror du då inte folk kommer ha på 5 år gamla grejer som inte längre uppdateras? Du kommer ha moderkort som exempelvis inte längre kan gå ner i sleep efter uppgradering osv. Medan det finns betydligt äldre delar som fungerar finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, jag varken ger mig i denna fråga eller anser mig föra paradoxala resonemang. Helt rätt uppfattat.

- Grattis din dator klarar kraven för Win10! - Microsoft
- Jag är nöjd som det är tack! - Agda 52½ år.
- Det skiter vi i, nu installerar vi! - Microsoft
- Min dator krashade pga av Win10! - Agda 52½år
- Det är din dators fel Agda. - Ozzed

Inte alls paradoxalt.

Skrivet av Ozzed:

Det är ett sätt att se det. Men om uppdateringen fått större genomslag tidigare och folk inte varit så paranoida och gnälliga så hade Microsofts marknadsföring inte heller behövt bli så agressiv.

"Om folk bara hade installerat detta valfria OS tidigare hade de ju inte behövt tvinga folk till det"

Inte alls paradoxalt.

MS:s önskan är kanske att få ut win10 men du utgår som om det vore normaltillståndet hos alla för att du själv tycker det är bra. Btw, folks förtroende för ett gratis OS från MS kanske dalat lite sedan deras förra mästerverk, Win8. Tänk, vad synd inte de sköt ut det mot folks paranoia, läs vilja.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

- Grattis din dator klarar kraven för Win10! - Microsoft
- Jag är nöjd som det är tack! - Agda 52½ år.
- Det skiter vi i, nu installerar vi! - Microsoft
- Min dator krashade pga av Win10! - Agda 52½år
- Det är din dators fel Agda. - Ozzed

Inte alls paradoxalt.

"Om folk bara hade installerat detta valfria OS tidigare hade de ju inte behövt tvinga folk till det"

Inte alls paradoxalt.

MS:s önskan är kanske att få ut win10 men du utgår som om det vore normaltillståndet hos alla för att du själv tycker det är bra. Btw, folks förtroende för ett gratis OS från MS kanske dalat lite sedan deras förra mästerverk, Win8. Tänk, vad synd inte de sköt ut det mot folks paranoia, läs vilja.

Det du i praktiken säger med ditt inlägg är att mina resonemang blir paradoxala om du lägger ord i munnen på mig så att det passar dina syften. Jag känner att det är överflödigt att nedlåta mig till att förklara varför ett sådant förfarande är rena retoriska självmålet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.