Oculus: "Kablar är ett stort hinder för virtuell verklighets framgång"

Permalänk
Melding Plague

Oculus: "Kablar är ett stort hinder för virtuell verklighets framgång"

Med stora framsteg inom fördröjningar, pixeltäthet och optik har virtuell verklighet förbättrats enormt de senaste åren. Enligt Oculus grundare Palmer Luckey kan dock kablarna komma att utgöra ett svårt hinder för teknikens framgångar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra en nzxt streaming konsol i den? Skulle väll fungera bra. ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Varför inte bara köra en nzxt streaming konsol i den? Skulle väll fungera bra. ....

Skulle väl gissa på att fördröjningen blir för stor, vilket skulle göra illamåendet som folk klagar på ännu värre..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Behövs inget geni för att förstå de.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Kabel fungerar bra när man spelar med ett headset.
Så varför skulle det inte fungera med ett VR set ?

Men vänta nu, kabel ser ju inte bra ut när man demar en produkt, eller när man har ett helt rum avsett för sina VR övningar.
Så detta är ett problem för utvecklarna, inte för de som faktiskt kommer att använda produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kabel fungerar bra när man spelar med ett headset.
Så varför skulle det inte fungera med ett VR set ?

För normalt sett kan du se framför dig? När du har ett VR device som täcker alla dina ögon så kommer du inte se dina kablar som ligger kort och tvärs runt om dig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kabel fungerar bra när man spelar med ett headset.
Så varför skulle det inte fungera med ett VR set ?

Men vänta nu, kabel ser ju inte bra ut när man demar en produkt, eller när man har ett helt rum avsett för sina VR övningar.
Så detta är ett problem för utvecklarna, inte för de som faktiskt kommer att använda produkten.

längden, tyngden och mängden kablar är skillnaden.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Är väl menat för VR där man faktiskt rör sig skulle jag tro.
Om du sitter ner och spelar är inte kablar ett problem i dom flesta fallen.
Trådlöst kan ju aldrig slå Tråd tyvärr, men lär väl komma den dagen då det blir acceptabelt och man väljer behaget med Trådlöst före effektivitet till vis förmån som med allt annat;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

För normalt sett kan du se framför dig? När du har ett VR device som täcker alla dina ögon så kommer du inte se dina kablar som ligger kort och tvärs runt om dig.

Wait what ?
Hur blir en kabel ett problem bara för att man inte kan se den ?
Du tror väl inte på alvar att någon (utöver reklamfilmerna) kommer att spänna på sig ett VR headset och sedan springa runt i ett rum ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kabel fungerar bra när man spelar med ett headset.
Så varför skulle det inte fungera med ett VR set ?

Men vänta nu, kabel ser ju inte bra ut när man demar en produkt, eller när man har ett helt rum avsett för sina VR övningar.
Så detta är ett problem för utvecklarna, inte för de som faktiskt kommer att använda produkten.

Ska man sitta still kommer det givetvis funka bra med kabel. Men vill man kunna röra sig i världen liknande detta så blir det ju snabbt ett problem https://www.youtube.com/watch?v=cML814JD09g

Men jag har lösningen man får sätta upp sånna här i taket http://serviteknik.se/wp-content/uploads/2013/05/Tvatthall-me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

längden, tyngden och mängden kablar är skillnaden.

Javisst, VR kräver ju helt klart en helt annan bandbredd jämfört med en ljudsignal.
Men grym bandbredd i tunna kablar har vi ju haft i evigheter.
Och att kunna spara en hel del vikt genom att slippa batterier måste man ju ändå se som en rejäl fördel.
Att man sen kan maratonspela utan att fundera på laddning är ju ännu bättre.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chibariku:

Ska man sitta still kommer det givetvis funka bra med kabel. Men vill man kunna röra sig i världen liknande detta så blir det ju snabbt ett problem https://www.youtube.com/watch?v=cML814JD09g

Men jag har lösningen man får sätta upp sånna här i taket http://serviteknik.se/wp-content/uploads/2013/05/Tvatthall-me...


Funderade precis på om inte en sådan lösning borde fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tar själv hellre kablar som kan vara i vägen ,än trådlöst som höjer latensen.
Har alla mina enheter hemma kopplad med kabel ser ingen mening med trådlöst för fasta komponenter i hemmet, visst till telefoner funkar det för dess begränsade användningsområde.
Men finns en tendens (mode) att allt ska vara trådlöst som bara gör saker sämre & dyrare.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Unrar hur låg latency man skulle kunna få till om man utveklade ett nytt trådlöst gränssnitt med kort räckvidd (~4m), ingen kryptering, minimal felkorrigering, osv? Dagen 802.11-standarder ska ta hänsyn till en myriad av andra saker, vilket medför att latencyn snabbt blir för stor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ska man sitta still kommer det givetvis funka bra med kabel. Men vill man kunna röra sig i världen liknande detta så blir det ju snabbt ett problem https://www.youtube.com/watch?v=cML814JD09g

Men jag har lösningen man får sätta upp sånna här i taket http://serviteknik.se/wp-content/uploads/2013/05/Tvatthall-me...

Ja det där är ju utvecklarnas våta dröm.
Dom ser oss med VR set på hela dagarna, och m.h.a. "augmented reality" så kan dom köra hela "minority report" reklam sakerna utan att ändra på verkligheten.
Och då skulle det ju såklart inte fungera om man är sladd bunden

Men för att få VR att slå igenom så måste det bli billigt och med extremt låg latens (för åksjuka personer).
Och om det betyder att första generationerna måste ha kabel så gör det IMO ingenting.
För helt ärligt, vem vill springa runt och spela ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

längden, tyngden och mängden kablar är skillnaden.

Får jag ta detta citat ur sin kontext?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

För helt ärligt, vem vill springa runt och spela ?

Hade det varit ett realistiskt alternativ så hade jag gärna fått motion samtidigt som jag spelade ett VR-spel. Slå två flugor i en smäll, nytta och nöje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hade det varit ett realistiskt alternativ så hade jag gärna fått motion samtidigt som jag spelade ett VR-spel. Slå två flugor i en smäll, nytta och nöje.

"Wii fit VR", låter som en sak som dyker upp i mängder på blocket 2 veckor efter release ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kabel fungerar bra när man spelar med ett headset.
Så varför skulle det inte fungera med ett VR set ?

Men vänta nu, kabel ser ju inte bra ut när man demar en produkt, eller när man har ett helt rum avsett för sina VR övningar.
Så detta är ett problem för utvecklarna, inte för de som faktiskt kommer att använda produkten.

Skrivet av Svensktiger:

Wait what ?
Hur blir en kabel ett problem bara för att man inte kan se den ?
Du tror väl inte på alvar att någon (utöver reklamfilmerna) kommer att spänna på sig ett VR headset och sedan springa runt i ett rum ?

Jo, det blir ett problem om du ska gå runt med VR. Jag säger inte att jag kommer göra det 2016, men vem vet hur VR fortsätter att utvecklas. Då blir kablarna faktiskt ett problem.

Skrivet av Chibariku:

Ska man sitta still kommer det givetvis funka bra med kabel. Men vill man kunna röra sig i världen liknande detta så blir det ju snabbt ett problem https://www.youtube.com/watch?v=cML814JD09g

Men jag har lösningen man får sätta upp sånna här i taket http://serviteknik.se/wp-content/uploads/2013/05/Tvatthall-me...

Haha, jag tänkte faktiskt på ungefär så tror verkligen att det behövs i ett dedikerat VR-rum där man ska röra på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Wii fit VR", låter som en sak som dyker upp i mängder på blocket 2 veckor efter release ^^

Det är ju ingen som har gjort det på ett bra sätt än, och det kommer nog att dröja ett tag innan det kan lyckas, men om någon skulle få till t.ex. ett grymt "Left 4 Dead" eller liknande i ett VR-spel där man får springa lite själv så hade jag varit rätt sugen på att prova.

#Framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är ju ingen som har gjort det på ett bra sätt än, och det kommer nog att dröja ett tag innan det kan lyckas, men om någon skulle få till t.ex. ett grymt "Left 4 Dead" eller liknande i ett VR-spel där man får springa lite själv så hade jag varit rätt sugen på att prova.

#Framtiden?

Levereras lämpligen med vuxenblöjor då
Fy f-n om man har en elak flickvän som gillar att skrämmas !.
Jag som blir paranoid med slutna hörlurar på

Permalänk
Medlem

Löst det uppifrån om kablar ligger i vägen?
Som man gjorde förr

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Levereras lämpligen med vuxenblöjor då
Fy f-n om man har en elak flickvän som gillar att skrämmas !.
Jag som blir paranoid med slutna hörlurar på

Alla som varit med om combat vet ju att man tömmer task och tarm innan sammandrabbning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Wait what ?
Hur blir en kabel ett problem bara för att man inte kan se den ?
Du tror väl inte på alvar att någon (utöver reklamfilmerna) kommer att spänna på sig ett VR headset och sedan springa runt i ett rum ?

Valves hela VR system är BYGGT för att du ska kunna röra dig runt i ett rum. Så ja?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Får jag ta detta citat ur sin kontext?

happy - alltid två steg före

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Valves hela VR system är BYGGT för att du ska kunna röra dig runt i ett rum. Så ja?

Om Valve förväntar sig att användarna ska avsätta ett rum med mjuka väggar för VR lek så är det ju redan en flopp.
Jag säger inte att vi aldrig kommer att hamna där, vi var ju där en gång i tiden med Amiga VR.
Men för att VR verkligen skall slå igenom så måste det bli billigt och bra.
Det görs bäst med kabel och sittandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Unrar hur låg latency man skulle kunna få till om man utveklade ett nytt trådlöst gränssnitt med kort räckvidd (~4m), ingen kryptering, minimal felkorrigering, osv? Dagen 802.11-standarder ska ta hänsyn till en myriad av andra saker, vilket medför att latencyn snabbt blir för stor.

WiGig är möjligtvis svaret. Använder 60ghz för överföringar med fri sikt upp till ca 10 meter. Teoretiskt över 7 Gbit/s.

http://www.networkworld.com/article/2172394/tech-primers/unde...

"WiGig was designed from the ground up to be extremely low latency – ~10 us round trip – comparable to wired-equivalent latencies. This is important, because now the latencies are close enough that you can trick the system that it is running over a wire. And if the system thinks there is a wire, you can reuse all of the software that has been developed for that environment."

Permalänk
Medlem

Här är en marknad för entreprenören. Det finns redan kabelhållare för möss.

Men är det verkligen ett gigantiskt problem? Om kablarna (förhoppningsvis kabeln) kan komma ut på baksidan nära ryggraden behövs knappt någon extra längd för att göra det bra?

Edit: Jaha det är för de som ska röra på hela kroppen. Inspiration: radiostyrda bilar @ nöjesfält.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om Valve förväntar sig att användarna ska avsätta ett rum med mjuka väggar för VR lek så är det ju redan en flopp.
Jag säger inte att vi aldrig kommer att hamna där, vi var ju där en gång i tiden med Amiga VR.
Men för att VR verkligen skall slå igenom så måste det bli billigt och bra.
Det görs bäst med kabel och sittandes.

Enligt det resonemanget borde tv floppat rejält.

Personligen avsätter jag hellre ett rum för VR än har ett dedikerat tv-rum, frugan ser ändå idol o dyl. på pad/mobil (även om jag antagligen kommer att sitta till 90%).

Permalänk
Medlem

Trodde dom menade problemet med kablar som inte klarar bra hastigheter.. exempelvis att vi i dag inte har någon vettig standard som klarar högupplösta skärmar i vettig uppdateringsfrekvens.
Som 4K/5K/8K 144Hz.. fixa det snarast