Valve verkar misslyckas med hela Steam Machine-grejen

Permalänk
Medlem

Valve verkar misslyckas med hela Steam Machine-grejen

Ars Technica har skrivit en lång recension av alla Valves delar av Steam Machine-konceptet (Steam OS, Steam Machine, Steam Link och Steam Controller). Inte någon jättekul läsning för Valve-fans. Hela grejen verkar mer eller mindre kaputt från start.

Länk till recensionen

Själv fattar jag inte alls grejen med att köra Steam OS istället för Windows då inte speciellt många av mina favoritspel funkar i Linux. Byggde mig själv redan sommaren 2013 en "Steam Machine" som kör Windows och kan köra alla mina spel och dessutom alla filmer och streamat material. Funkar utmärkt utan Steam Controller (kör XBox 360).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Det känns som det hela fick en bra start, men dog ut otroligt snabbt. Jag har inte hört någonting om konceptet på säkert ett år.. Det känns som det hela hade gått bättre om de väntade lite med lanseringarna.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Måste säga att det varit rätt tyst ang Steam Machines det senaste halvåret eller så. Efter alla nyheter på CES i januari, med alla partner dom slutit till sig, Silverstone, Razer va? och Webhallen mm så har det inte hänt så överdrivet mycket känns det som. Visst handkontrollen vart till slut klar efter 100 prototyper eller nåt sånt.
Men precis som du säger, vad blir poängen med att använda Steam OS indirekt istället för Windows då många titlar saknar stöd?
Hela konceptet i sig känns dessutom aningen konstigt för mig. Det är ju fortfarande en vanlig dator, med ett annat OS och interface. Eller har jag fattat det hela fel?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Stream maskin konceptet tar tid och kräver ju att användaren gör aktivt val (inte som Windows som följer med varenda dator). Men tar tid att få över spel till linux, vulcan kan ju bli en skjuts framåt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Steammachines ska försöka konkurrera med konsolerna. Tror inte det blir nån hit att konkurrera med pc gamers som bygger sina datorer själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Måste säga att det varit rätt tyst ang Steam Machines det senaste halvåret eller så. Efter alla nyheter på CES i januari, med alla partner dom slutit till sig, Silverstone, Razer va? och Webhallen mm så har det inte hänt så överdrivet mycket känns det som. Visst handkontrollen vart till slut klar efter 100 prototyper eller nåt sånt.
Men precis som du säger, vad blir poängen med att använda Steam OS indirekt istället för Windows då många titlar saknar stöd?
Hela konceptet i sig känns dessutom aningen konstigt för mig. Det är ju fortfarande en vanlig dator, med ett annat OS och interface. Eller har jag fattat det hela fel?

Ja och nej, precis som andra konsoler är tanken som jag förstått det att dra ner på antalet layers sedan är det ett avsteg från beroendet av Microsoft. Från vad jag förstått är det lika mycket för att främja utveckling av spel mot linux som något annat, sedan att de slipper licens kostnader m.m. är ju bra för dem. Det är för att ge alternativ och bryta M$ monopolet på PC spel, sedan om de lyckas göra en effektiv plattform så kommer de kunna hålla sig steget före de andra utvecklarna i framtiden iom att de inte måste designa egen hårdvara utan bara kan köra med PC delar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Ars Technica har skrivit en lång recension av alla Valves delar av Steam Machine-konceptet (Steam OS, Steam Machine, Steam Link och Steam Controller). Inte någon jättekul läsning för Valve-fans. Hela grejen verkar mer eller mindre kaputt från start.

Länk till recensionen

Själv fattar jag inte alls grejen med att köra Steam OS istället för Windows då inte speciellt många av mina favoritspel funkar i Linux. Byggde mig själv redan sommaren 2013 en "Steam Machine" som kör Windows och kan köra alla mina spel och dessutom alla filmer och streamat material. Funkar utmärkt utan Steam Controller (kör XBox 360).

http://i.imgur.com/mfYxyM3.jpg

Det här var väl ganska känt sedan start. Har inte funnits någon riktig USP utöver en del idealisters önskan att få ha steam på annan plattform än windows. Alltså flertalet andra aktörer kan säkert dra nytta av satsningen, men för konsumenterna har fördelarna varit få från start.

Det många väntat på är väl någon form av vässning av konceptet så att det skulle kunna ge svårmatchade fördelar mot dess konkurrenter men det har ju inte riktigt kommit något sådant heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ja och nej, precis som andra konsoler är tanken som jag förstått det att dra ner på antalet layers sedan är det ett avsteg från beroendet av Microsoft. Från vad jag förstått är det lika mycket för att främja utveckling av spel mot linux som något annat, sedan att de slipper licens kostnader m.m. är ju bra för dem. Det är för att ge alternativ och bryta M$ monopolet på PC spel, sedan om de lyckas göra en effektiv plattform så kommer de kunna hålla sig steget före de andra utvecklarna i framtiden iom att de inte måste designa egen hårdvara utan bara kan köra med PC delar.

Det känns mer och mer som hela Steam Machine-konceptet är Gabe Newells reaktion på Windows 8:s Store med appar. Verkar som han trodde Microsoft skulle stänga Windows från 3:e parts programvara helt. Nu blev det inte så och hela Valves satsning verkar tyvärr helt fel. Kan tänka mig att folk som skriver Microsoft med $ tycker det är en bra grej...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här var väl ganska känt sedan start. Har inte funnits någon riktig USP utöver en del idealisters önskan att få ha steam på annan plattform än windows. Alltså flertalet andra aktörer kan säkert dra nytta av satsningen, men för konsumenterna har fördelarna varit få från start.

Det många väntat på är väl någon form av vässning av konceptet så att det skulle kunna ge svårmatchade fördelar mot dess konkurrenter men det har ju inte riktigt kommit något sådant heller.

Håller med, vad i hela friden är USP:en? Vill du ha simpel gaming till TV:n köp en konsoll. Vill du kunna spela alla dina PC-spel på TV:n köp en PC med Windows och kör Steam Big Picture på den. Steam OS känns helt hopplöst om du inte av "ideologiska" skäl vill undvika Windows.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det känns mer och mer som hela Steam Machine-konceptet är Gabe Newells reaktion på Windows 8:s Store med appar. Verkar som han trodde Microsoft skulle stänga Windows från 3:e parts programvara helt. Nu blev det inte så och hela Valves satsning verkar tyvärr helt fel. Kan tänka mig att folk som skriver Microsoft med $ tycker det är en bra grej...

Jag tycker all konkurrens är bra, steam och valve gör det lika mycket för pengar som M$, jag ser gärna att spelmarknaden på PC blir mindre bunden till en aktör ja. Det är inte bara jag och Valve som tycker, AMD skapa mantle för att ha ett multiplattforms alternativ till DirectX. nVidia har länge jobbat aktivt med Linux (amd med) osv. För att inte tala om John Carmacks bidrag m.fl. Tror inte att Valves satsning är fel, den är i sin linda men oavsett om den funkar eller inte så är det enligt mig bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

De kan inte konkurrera med konsoler
De kan inte konkurrera med Windows
Frågan är hur de tänker...
Kan mycket väl bli mer attraktivt om Linux får större spelstöd för i nuläget ser jag noll användning(förutom gratis OS).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Steam e awesome.. men det ska köras på windows för att få hela upplevelsen

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Håller med, vad i hela friden är USP:en? Vill du ha simpel gaming till TV:n köp en konsoll. Vill du kunna spela alla dina PC-spel på TV:n köp en PC med Windows och kör Steam Big Picture på den. Steam OS känns helt hopplöst om du inte av "ideologiska" skäl vill undvika Windows.

Fast nu utgår du från att marknaden kommer vara likadan i framtiden samt ser den bara ut kortsiktig konsument synpunkt, om spel fungerar lika väl på Linux eller Windows och ja allt annat börjar ju komma ifatt med för användarvänlighet. Så om de är identiska men Linux får utan kostnad och kan testa fler alternativ och hitta det som passar dig m.m. då bryter man Microsofts monopol (för i ärlighetensnamn är det vad de haft på hem PC marknaden sedan länge), kommer man med det att krossa microsoft? Nej troligen inte, troligen inte ens skaka dem jätte mycket, men de kan inte längre styra och ställa. Jag vet hur deras ton senaste 15-20 åren ändrats i förhandlingar t.ex. pga liknande, de är fortfarande dominerande men väl medvetna om att de kan bli ersatta. Det är en fråga inte bara om vad som passar dig utan ur förhandlingssynpunkt för andra företag men även för dig som konsument har den en funktion, även om det misslyckas.
Om de vet att de har en produkt som alla behöver, ingen kan ersätta, det finns inga alternativ och många andra företag är beroende av för sina egna produkter så ja då får de en situation där de kan ställa hutlösa krav, vara jävliga och suga ut varenda öre för de avgör vilka företag som lyckas, vilka produkter som når kund m.m.
In kommer alternativet, de kanske inte är lika bra eller ens någon som nyttjar, men det simpla faktum är att de finns, de kan bli bättre, de kan ta andelar m.m.

Därav spelar SteamOS, Valves linux satsning, AMD mantle, Linux drivers, Indie utvecklare som gör linux alternativ, Android, Unity och cross platform samt plattformsalternativ roll.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast nu utgår du från att marknaden kommer vara likadan i framtiden samt ser den bara ut kortsiktig konsument synpunkt, om spel fungerar lika väl på Linux eller Windows och ja allt annat börjar ju komma ifatt med för användarvänlighet. Så om de är identiska men Linux får utan kostnad och kan testa fler alternativ och hitta det som passar dig m.m. då bryter man Microsofts monopol (för i ärlighetensnamn är det vad de haft på hem PC marknaden sedan länge), kommer man med det att krossa microsoft? Nej troligen inte, troligen inte ens skaka dem jätte mycket, men de kan inte längre styra och ställa. Jag vet hur deras ton senaste 15-20 åren ändrats i förhandlingar t.ex. pga liknande, de är fortfarande dominerande men väl medvetna om att de kan bli ersatta. Det är en fråga inte bara om vad som passar dig utan ur förhandlingssynpunkt för andra företag men även för dig som konsument har den en funktion, även om det misslyckas.
Om de vet att de har en produkt som alla behöver, ingen kan ersätta, det finns inga alternativ och många andra företag är beroende av för sina egna produkter så ja då får de en situation där de kan ställa hutlösa krav, vara jävliga och suga ut varenda öre för de avgör vilka företag som lyckas, vilka produkter som når kund m.m.
In kommer alternativet, de kanske inte är lika bra eller ens någon som nyttjar, men det simpla faktum är att de finns, de kan bli bättre, de kan ta andelar m.m.

Därav spelar SteamOS, Valves linux satsning, AMD mantle, Linux drivers, Indie utvecklare som gör linux alternativ, Android, Unity och cross platform samt plattformsalternativ roll.

Håller med en del av dina argument men det STORA problemet (som alltid tycks gälla Linux) är att nästan ingen använder det. När du skriver att framtiden kanske inte ser likadan ut som nu så bortser du från de senaste 10-15 åren där diverse Linuxälskare påstått att NU är snart desktop Linux på gång. Det har inte hänt och vis av historien så så kan du kalla mig skeptisk.

Nu är detta inte en tråd om Microsoft utan om Valves antagligen fullständigt fatala försök att göra om en PC till en konsol med en väldigt mycket sämre programvara än Windows.

Lår mig säga såhär, hade man kunnat köpa aktier i Valves Steam-Machine satsning hade jag hållit mig extremt långt borta med mina pengar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Håller med en del av dina argument men det STORA problemet (som alltid tycks gälla Linux) är att nästan ingen använder det. När du skriver att framtiden kanske inte ser likadan ut som nu så bortser du från de senaste 10-15 åren där diverse Linuxälskare påstått att NU är snart desktop Linux på gång. Det har inte hänt och vis av historien så så kan du kalla mig skeptisk.

Jag antar att du syftar på Linux som ett operativsystem för spel, för desktop Linux finns och används av MÅNGA. Sättet du skriver på får mig även att misstänka att du är partisk och anti-Linux vilket får den här tråden att verka som fanboy-hat, men bevisa mig gärna fel.

Anledningen till att folk inte använder Linux som operativ för att spela på är, precis som Ferrat säger, eftersom Microsoft har i princip monopol på det hela. Folk väljer inte Windows för att det är bättre, utan för att spelmakare m.fl. väljer att optimera och anpassa sina spel till Windows. Det finns helt enkelt inte ens ett alternativ om man vill spela spel.

Skrivet av Bascule666:

Nu är detta inte en tråd om Microsoft utan om Valves antagligen fullständigt fatala försök att göra om en PC till en konsol med en väldigt mycket sämre programvara än Windows.

Jag vet inte vad du vill vi ska diskutera om vi inte ens kan diskutera VARFÖR Steam Machines blev ett misslyckande.

Hur som helst så kan jag hålla med att Steam Machines är mer eller mindre ett misslyckande som produkt, men som koncept så gillar jag idén skarpt. Man kan inte förvänta sig ett mästerverk om man inte ens försöker, och det tycker jag Valve, AMD och andra företag som satsar på Linux ska ha stort eloge för.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Bascule666:

Det är lättare att få folk att acceptera Linux när man berättar för dem att deras Android-telefoner använder det i grunden. Sa det till cheferna på jobbet och då var det inga problem för mig att få "spara in ett par tusen kronor" genom att ha Linux på ett gäng arbetsdatorer

Spelstödet är den stora biten som sagt, men rätt många spel som Blizzard-spelen t.ex. funkar ändå idag med hjälp av Wine och dess grafiska gränssnitt PlayOnLinux, så om Vulkan blir så bra som det verkar så finns det mycket bättre chanser för Linux som just spel-OS än vad det någonsin funnits tidigare.

Men vi får se, Vulkan och DirectX 12 lär ta nåt år till att etablera sig hos speltillverkarna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag antar att du syftar på Linux som ett operativsystem för spel, för desktop Linux finns och används av MÅNGA. Sättet du skriver på får mig även att misstänka att du är partisk och anti-Linux vilket får den här tråden att verka som fanboy-hat, men bevisa mig gärna fel.

Anledningen till att folk inte använder Linux som operativ för att spela på är, precis som Ferrat säger, eftersom Microsoft har i princip monopol på det hela. Folk väljer inte Windows för att det är bättre, utan för att spelmakare m.fl. väljer att optimera och anpassa sina spel till Windows. Det finns helt enkelt inte ens ett alternativ om man vill spela spel.

Jag vet inte vad du vill vi ska diskutera om vi inte ens kan diskutera VARFÖR Steam Machines blev ett misslyckande.

Hur som helst så kan jag hålla med att Steam Machines är mer eller mindre ett misslyckande som produkt, men som koncept så gillar jag idén skarpt. Man kan inte förvänta sig ett mästerverk om man inte ens försöker, och det tycker jag Valve, AMD och andra företag som satsar på Linux ska hapartisk.

Jag är inte av naturen partisk men jag frågar mig varför jag skulle använda ett OS som bara klarar att köra en bråkdel av alla de spel som jag vill köra. Har inget emot Linux (kör en NAS som har ett OS baserat på Linux som funkar klockrent) men det är alldeles för många nackdelar idag som gör Steam OS (Linux) värdelöst.

Varför ska Valve, AMD och andra företag som satsar på Linux ha en eloge? Vad har de åstadkommit som på något sett har givit oss som spelar PC-spel något mervärde?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag är inte av naturen partisk men jag frågar mig varför jag skulle använda ett OS som bara klarar att köra en bråkdel av alla de spel som jag vill köra. Har inget emot Linux (kör en NAS som har ett OS baserat på Linux som funkar klockrent) men det är alldeles för många nackdelar idag som gör Steam OS (Linux) värdelöst.

Varför ska Valve, AMD och andra företag som satsar på Linux ha en eloge? Vad har de åstadkommit som på något sett har givit oss som spelar PC-spel något mervärde?

Ett mervärde i linux är just vi slipper win 8 och win 10 som exempel

Tidigare hade ju linux endast GL att jobba med och nu har dom ett riktigt bra gränssnitt (verkar även som att DX12 och vulcan går att porta mellan). Varför windows domderat är just för MS DX låsning.

Sen att 99% av alla datorer kommer med Windows är ju annan bidragande orsak.

Linux stora grej har varit ända från början servers, sen har det utvecklas till ett komplett os. Men att bygga upp något som valve gjort tar tid extremt mycket tid, måste ju få över många speltillverkare till Linux och med GL är det inte lätt (kommer troligen inte hända så mycket tills vulcan släpps).

Så döm ut satsningen om några år, inte idag när spelen inte är mogna för vulcan/DX12 än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

John Carmack

Jag vet inte om du missat det, men han är kanske den största PC-förrädaren, en dataspelsutvecklarnas anti-krist.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Jag är inte av naturen partisk men jag frågar mig varför jag skulle använda ett OS som bara klarar att köra en bråkdel av alla de spel som jag vill köra. Har inget emot Linux (kör en NAS som har ett OS baserat på Linux som funkar klockrent) men det är alldeles för många nackdelar idag som gör Steam OS (Linux) värdelöst.

Om du ser till hur det är idag så finns det ingen bra anledning att välja Steam OS, precis som med allt annat av första generationen. De bra sakerna brukar komma några generationer senare när tekniken har mognat.

Skrivet av Bascule666:

Varför ska Valve, AMD och andra företag som satsar på Linux ha en eloge? Vad har de åstadkommit som på något sett har givit oss som spelar PC-spel något mervärde?

För att det skapar konkurrens och konkurrens driver på utvecklingen. Konkurrensen mot Microsoft kanske inte är så stor idag, men jag tror att ögonen för Linux har öppnats för många i och med satsningen på Steam OS och Vulkan. På ett litet längre perspektiv, säg 5 år, tror jag absolut Linux kommer ha större marknadsandelar även bland gamers.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."