Ljudabsorbenter för väggen

Permalänk
Medlem

Ljudabsorbenter för väggen

Min sambo och jag sitter båda två i ett litet rum när vi använder våra datorer. Vi pratar ofta på Skype och liknande VoIP-tjänster med andra. 98% av gångerna är båda med i samtalet. Som ni kanske kan gissa så blir det en del eko.

Vi sitter dock med ansiktet åt olika håll. Så det funkar ganska bra. Men jag har tänkt att kanske med några "ljudabsorbenter" skulle vi kunna dämpa ekot ytterligare. Min tanke var att sätta dem bakom skärmarna på väggen. För att få ljudet att studsa tillbaka mindre.

Vart kan man köpa bra sådana, det ska gå att köpas av en privatperson? Har sett folk använda sådana som ser ut som äggkartonger.

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

@murzoo: Ja, du kan köpa dem i musikaffärer där du köper instrument, de är ganska dyra. Ebay är också ett bra alternativ om man vill hitta de lite billigare.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jam.se säljer men ej via nätet. Musikaffärer brukar kunna beställa in plattor i lite olika storlekar.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Morekontor har en massa olika, fast det är ganska saftiga priser.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Det finns tre begrepp som är bra att kunna när man ska akustikbehandla ett rum: Ljudissolering, ljuddämpning (även kallat ljudabsorbering) samt diffusering.

Ljudissolering: Samma som med värmeissolering, man vill förhindra att ljud läcker ut eller in. Detta görs av material med hög densitet. Betong är t.ex oerhört ljudissolerande.

Ljuddämpning: När man minskar på reflektionerna i ett rum, vilket man också kan kalla eko. Vill man dock att ljud inte ska höras ut, till t.ex grannar, så har det nästan ingen effekt.

Diffusion: Enkelt förklarat är att ljudvågorna studsar på en yta där de sprids ut "huller om buller" i rummet. Studsar det alltså på en vägg får man inte denna effekt, men är det på en ojämn yta så sprids ljudet. Exempel: https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_(acoustics)#Diffusors

Att hänga upp tungt typ kan hjälpa i viss mån, problemet är dock att de bara dämpar de riktigt höga frekvenserna och inte hela registret av en människoröst. Alltså kommer ekot av lägre och vanliga mellanregister fortfarande finnas kvar i rummet och göra att det istället börjar låta burkigt.

Är man lite händig och kan tänka sig använda lite utrymme på väggarna kan man bygga såna här: http://www.component.se/docs.php?id=33
Det är i stort sett att sätta tyg runt glasull eller stenull. Byggar man en ram så blir det oftast lite snyggare samt lättare att hantera.

Vill man köpa färdigt så rekommenderar jag att kolla på thomann.se, de har ett bra utbud med bra priser.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kan riktade mikrofoner vara ett alternativ? Så slipper ni ta upp varandras ljud. Om jag förstod det rätt så är det vad som är problemet.

En googling bör kunna få fram headsets med riktade mikrofoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@murzoo: Ja, du kan köpa dem i musikaffärer där du köper instrument, de är ganska dyra. Ebay är också ett bra alternativ om man vill hitta de lite billigare.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m...

Skrivet av Syntheslizer:

Jam.se säljer men ej via nätet. Musikaffärer brukar kunna beställa in plattor i lite olika storlekar.

Skrivet av wooprat:

Morekontor har en massa olika, fast det är ganska saftiga priser.

Tack för tipsen! Så svårt att veta vad man ska söka på.

Dessa ser kanon ut, och till ett väldigt bra pris. Har handlat på thomann innan så det är också ett plus.

Skrivet av klasvonklas:

Det finns tre begrepp som är bra att kunna när man ska akustikbehandla ett rum: Ljudissolering, ljuddämpning (även kallat ljudabsorbering) samt diffusering.

Ljudissolering: Samma som med värmeissolering, man vill förhindra att ljud läcker ut eller in. Detta görs av material med hög densitet. Betong är t.ex oerhört ljudissolerande.

Ljuddämpning: När man minskar på reflektionerna i ett rum, vilket man också kan kalla eko. Vill man dock att ljud inte ska höras ut, till t.ex grannar, så har det nästan ingen effekt.

Diffusion: Enkelt förklarat är att ljudvågorna studsar på en yta där de sprids ut "huller om buller" i rummet. Studsar det alltså på en vägg får man inte denna effekt, men är det på en ojämn yta så sprids ljudet. Exempel: https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_(acoustics)#Diffusors

Att hänga upp tungt typ kan hjälpa i viss mån, problemet är dock att de bara dämpar de riktigt höga frekvenserna och inte hela registret av en människoröst. Alltså kommer ekot av lägre och vanliga mellanregister fortfarande finnas kvar i rummet och göra att det istället börjar låta burkigt.

Är man lite händig och kan tänka sig använda lite utrymme på väggarna kan man bygga såna här: http://www.component.se/docs.php?id=33
Det är i stort sett att sätta tyg runt glasull eller stenull. Byggar man en ram så blir det oftast lite snyggare samt lättare att hantera.

Vill man köpa färdigt så rekommenderar jag att kolla på thomann.se, de har ett bra utbud med bra priser.

Tack för den utförliga beskrivningen!

Skrivet av FabriciusRex:

Kan riktade mikrofoner vara ett alternativ? Så slipper ni ta upp varandras ljud. Om jag förstod det rätt så är det vad som är problemet.

En googling bör kunna få fram headsets med riktade mikrofoner.

Vi kör riktade mic:ar idag. Modmics. Dock hjälper det inte till 100%. Bra tips dock!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Kan det kanske vara en idé att möblera om lite?

Om ni tänker er hur det kan se ut på ett callcenter eller liknande.
Om ni istället skulle sitta med ansiktet mot varandra men med en skiva av lämpligt material emellan er? T.ex. tjockt plexiglas så ser ni varandra också.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

När du säger att ni är oftast båda i samma samtal, skulle det vara en möjlighet att köra en "delad" mikrofon?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Ett enkelt test du kan göra är att köpa den billigaste skumgummi madrassen du kan komma över, typ Jysk.
Den får gärna vara +10cm tjock.

Prova sen att sätta den bakom datorer o skärmar, snacka på och se hur ni upplever det.
(sitter ni för langt ifrån för att den ska täcka Allt, dela den på mitten)
Köper du två så kan du dela den andra på mitten och sätta upp dom på väggen bakom er, testa på bredd och på höjd.

Blir det en förbättring så kan ni antingen bygga ramar eller sy påsar med något kuligt mönster.
Det blir lite billigare än akustik skumgummi som egentligen är samma sak men är något tätare och med lite längre livslängd.
Gullfiber eller liknande fungera det med men är krångligare att arbeta med.

Diffusering kommer inte bli något vidare på så korta avstånd tyvärr.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kan det kanske vara en idé att möblera om lite?

Om ni tänker er hur det kan se ut på ett callcenter eller liknande.
Om ni istället skulle sitta med ansiktet mot varandra men med en skiva av lämpligt material emellan er? T.ex. tjockt plexiglas så ser ni varandra också.

Tyvärr är rummet så pass litet att det sätt vi sitter på nu är det enda som fungerar. Vi provade lite andra möbleringar när vi flyttade in.

Skrivet av nick-li:

När du säger att ni är oftast båda i samma samtal, skulle det vara en möjlighet att köra en "delad" mikrofon?

Hade varit en riktigt bra idé. Men det blir för bökigt med push to talk i WoW raids t.ex.

Skrivet av smygolf:

Ett enkelt test du kan göra är att köpa den billigaste skumgummi madrassen du kan komma över, typ Jysk.
Den får gärna vara +10cm tjock.

Prova sen att sätta den bakom datorer o skärmar, snacka på och se hur ni upplever det.
(sitter ni för langt ifrån för att den ska täcka Allt, dela den på mitten)
Köper du två så kan du dela den andra på mitten och sätta upp dom på väggen bakom er, testa på bredd och på höjd.

Blir det en förbättring så kan ni antingen bygga ramar eller sy påsar med något kuligt mönster.
Det blir lite billigare än akustik skumgummi som egentligen är samma sak men är något tätare och med lite längre livslängd.
Gullfiber eller liknande fungera det med men är krångligare att arbeta med.

Diffusering kommer inte bli något vidare på så korta avstånd tyvärr.

Det lät som en bra idé! Får svänga förbi jysk i helgen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Måste säga att madrass-lösningen låter väldigt smart, hade själv aldrig kommit på det. Går ju köpa något billigt från Ikea också

Problemet med de våg-formiga dämparna som är länkade från Thomann tidigare i tråden är åter att de endast dämpar de mycket höga frekvenserna i rummet. Visst kanske det låter "torrt" eller hur man nu vill beskriva det, men lyssnar man efter så är också ljudet plötsligt onormalt fylligt med för mycket lägre mellanregister. Därav att man behöver lite tjockare material för att dämpa över ett bredare register, och också därav det tidigare rekommenderades att köra på minst 10cm tjockt material.

En madrass har inte det optimalaste materialvalet, dock fungerar de alldeles utmärkt för att testa, eller använda om man blir nöjd med resultatet. Jag vill dock tipsa om dessa som är väldigt bra för ändamålet. Ända nere i 200hz så är det 50% absorption och vid 500hz är det 100%: http://www.thomann.de/se/hofa_absorber_eco_creme.htm

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Är problemet att ni hör varandra 2 gånger eller dom andra hör er 2 gånger?
När jag lanar med en polare kör vi båda våra mikrofoner påslagna med kör mute på varandra i teamspeak. Ingen hör oss dubbelt och vi hör varandra irl istället.
Funkar riktigt bra, tom med bådas Corssair vengeance 2100 trådlösa hörlurar, trodde först att dom skulle lyckas connecta till varandra med det blev kanon!

Permalänk
Medlem

@murzoo: Om man ska va riktigt nitisk borde de gå att fixa push to talk via nätverk eller ett extra "tangentbord" kopplat till datorn som har igång VOIP

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd

Sätt upp en vanlig kontorsskärm mellan er så borde de ta bort en hel del ljud. Rummet blir förmodligen väldigt tråkigt med en 2m hög vägg bakom ryggen.
En ide iallafall

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Väcker den här tråden igen. Hur har det gått för er? Ni kanske hittat en lösning nu men jag kunde inte låta bli att lämna en kommentar ändå. Om inte annat så kanske jag kan hjälpa nån. Det bästa hade nog varit en golvskärm mellan er trots att ni sitter åt olika håll men det kanske blir lite trångt och trist att ha en stor skärm mitt i rummet som Stefflo är inne på haha. Annars finns det ju speciella väggabsorbenter som man sätter direkt på väggen. Jag köpte nyligen ljudabsorbenter från DPJ https://www.dpj.se/38-ljudabsorbenter som funkat bra. Ganska saftiga priser men såg att dom har lite rea nu

Permalänk
Medlem

Jag byggde egna ljudabsorbenter av 70mm markskiva.
http://phimusic.blogspot.com/2019/01/diy-sound-absorber-panel...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

@Kalium: Snyggt! Var det svårt att bygga själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke2000:

@Kalium: Snyggt! Var det svårt att bygga själv?

Nä, inte alls. Går att bygga med väldigt få verktyg. Snickrade ihop ramarna i köket hemma och sen klädde jag dom på vardagsrumsgolvet. Det som behövs är såg, borrmaskin, häftpistol, och sax.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

@Kalium: Okej, tack för tipset! Kanske så att till och jag med klarar av det haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke2000:

@Kalium: Okej, tack för tipset! Kanske så att till och jag med klarar av det haha

Det tror jag att du gör

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare