WHS2011, byta moderkort på befintlig dator. Råd om bästa strategi.

Permalänk
Medlem

WHS2011, byta moderkort på befintlig dator. Råd om bästa strategi.

Har en hemmaserver med serveroperativet WHS2011 och jag har börjat få lite värmeproblem med moderkortet.
Moderkortet är ett Gigabyte med 1156 sockel + Intel i5-660 med integrerat grafik.

Vad ska man satsa på för moderkort och processor idag? Har 7 st diskar så minst 7 SATA anslutningar behövs, gärna 8.
Processor, gärna med grafik då det är lyx med separat grafikkort i en server. Servern används för streaming av musik och
film.

Sen, det svåra för mig! Hur lägger man upp strategi för att byta moderkort och behålla/säkra alla data?
Dvs. ominstallation av WHS2011 och få den tillbaka med samma diskmappning mm.

/Lennart

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@LJN: Vad är det för värmeproblem du upplever?

Om du bara byter moderkort och CPU så kommer du ju få värmeproblem om du inte ändrar den underliggande orsaken.

Att hitta ett LGA1156 moderkort idag är ganska svårt. Har man tur så finns det något ute på begagnat marknaden, annars är det Ebay som gäller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har kostat på en ny stor kvalitets CPU kylare med fläkt som är PWM styrd och har även programvara för övervakning av temperaturer på CPU och diskar. Och alla temperaturer håller sig inom rimliga värden. ( Diskar under 40 grader, CPU under 50 grader vid last)
Även nätdelen är utbytt till en modern 80+ enhet. Så det är nog något knas med moderkortet som gör att när rumstemperaturen går över 30 grader så stänger servern ner sig. Har även två stycken chassifläktar, in och ut. Har beställt två till men tror inte att det är den slutliga lösningen.

Och vid byte av moderkort så ska ett nytt "modernt" monteras + ny processor + minne, därav min fråga.

/Lennart

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@LJN: Säker på att det inte är chipset eller VRM som överhettar. Om du har stor tornkylare så får du mycket begränsat luftflöde över strömförsörjningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

DavidtheDoom: Bra input, har inte tänkt i dom "banorna"... Ska titta i moderkortsmanualen och se var dom komponenter du nämner sitter. Antar att VRM är spänningsomvandlaren för alla olika drivspänningar?
/Lennart

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@LJN: VRM = Voltage Regulator Module

Dvs alla små svarta chip som sitter runt processorsockeln. De brukar många gånger ha kylflänsar på sig på lite mer påkostade moderkort.

Med:

Utan:

De små svarta chippen bredvid de svarta fyrkantiga lådorna med texten R68 är VRMs.
(De svarta lådorna är "chokes" eller induktorer).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin