Fuskrea på Mediamarkt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Rätt så säker på att de visst behöver lämna garanti, de behöver inte lösa problemet själva, men har de sålt varan så får de också stå för garantin gentemot tillverkaren.

Nej de behöver inte lämna garanti enligt konsumentköplagen.
De behöver inte heller ansvara för tillverkarens garantier.

Enligt konsumentköplagen har man rätt till 3år reklamationsrätt.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Men skulle ett företag sluta lämna garanti är de nog rätt körda.
Att hjälpa kunder med med garantier när tillverkaren lämnar exempelvis 3år
är en service till kunden.
Siba har vid flera tillfällen påpekat att de minsann bara lämnar ett år garanti
även fast tillverkaren lämnar 3år (bildskärm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Njae, han sa att om det efter ett år visar sig vara fel på produkten, så kan man hävda konsumentköps lagen om reklamation, men att det då endast är aktuellt om det är ett allmänt fel på en produkt som flera andra också haft problem med. Så det kändes som att den säljaren var en otroligt dålig säljare med dålig koll eller att de kör med fultaktik.

Ja, men då hade jag ju rätt i det jag skrev, att MM bara lämnar ett års garanti? Att de sedan ev. kan hjälpa till med att få mig att nyttja tillverkarens garanti ser jag ju som en självklarhet och då borde de inte heller säga att de bara lämnar ett års garanti.

Vad var det för produkt och vilken garantitid hade den?

Ja du har rätt i att MM bara lämnar 1 år garanti, precis som alla andra stora kedjor och näthandlare. Det finns några enstaka undantag med butiker som kör med längre än 1år. Dock hjälper ju alla seriösa butiker till om tillverkaren har lämnat en längre garanti, som en service till kunden. Eftersom att alla produkter har olika lång garantitid så lämnar man istället 1 år på allt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag tycker företag gör så här hela tiden. Speciellt komplett brukar vara duktiga på dessa fusk reor.
Dustin annons här på swec för ett tag sen på en qnap nas. (Ursäkta för stor bild)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd

Att något är på rea är en tolkningsfråga. Det tolkas olika och oftast är det skitvaror som är på rea. Sen kan en vara som är på rea i en affär vara mycket billigare i en annan affär. Reor är bara där för att dra till sig uppmärksamhet. Dock så är rean på kameran i TS bild rikitgt vidrig. Antagligen får dom inte sålt kameran för 20 tusen men dom vill inte förlora tusenlappar så dom sänker den litegranna för att se om nån nappar. Alla kör fultaktik det är inte bara försäljare, välkommen till samhället.

Komplet har också rea nu, kolla denna länken:
https://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=12840

På vissa varor står där vad ordinariepriset är och på vissa varor står det inte. Så man kan undra om dessa verkligen är reavaror eller om de bara lagt in dem bland de andra varorna på reasidan så att det ska se ut som att de är på rea. Klickar man på varorna som inte har något ordinariepris så står där inte om de är på rea, antagligen inte, men varför ligger de bland de andra reavarorna då? Somsagt, de flesta kör fultaktik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Mediamarkt är ju värdelösa. Aldrig handlat en enda produkt där dessutom är dom aldrig billigast.

nåja, inte helt värdelösa är dom. De fungerar mycket bra som skyltfönster "klämma och känna" på grejer innan jag beställer dom billigare över nätet

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alibaba123:

Komplet har också rea nu, kolla denna länken:
https://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=12840

På vissa varor står där vad ordinariepriset är och på vissa varor står det inte. Så man kan undra om dessa verkligen är reavaror eller om de bara lagt in dem bland de andra varorna på reasidan så att det ska se ut som att de är på rea. Klickar man på varorna som inte har något ordinariepris så står där inte om de är på rea, antagligen inte, men varför ligger de bland de andra reavarorna då? Somsagt, de flesta kör fultaktik.

Ja på den sidan ligger en TV för 8490kr.
https://www.komplett.se/samsung-55-uhd-led-smart-tv-ue55hu690...

Enligt prisjakt så har Komplett höjt priset på den TV'n med 500kr från och med idag.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2662572

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är ju känt sedan länge alla kör med samma fula knep, antingen höjer de priserna veckan innan eller så är det inte ens rea...Finns många fula knep de kör med därför litar jag iaf aldrig på reor längre , speciellt inte komplett de kör ju "super duper REA" "fredags rea" osv osv osv varje vecka...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Enda gången de har bra priser är på lanseringsdatumet av spel. Annars så har jag bara varit med om en bra rea och det var första året de fanns här, då hade de 50% på allt i butiken! Uppenbarligen blev det en sådan förlust att det inte gick att ha igen.

True, men man gjorde ganska fina köp de året

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har ju fan alltid "rea och det är typ det vanliga priset hos alla andra butiker. Skojare av rang är vad dom är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Ja på den sidan ligger en TV för 8490kr.
https://www.komplett.se/samsung-55-uhd-led-smart-tv-ue55hu690...

Enligt prisjakt så har Komplett höjt priset på den TV'n med 500kr från och med idag.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2662572

Haha fyfan vilken luring. Så jävla fula. Höjer priest på varan och sen lägger den bland andra rea-varor men skriver inte om det är rea på den. Fulaste tricket jag sett. Haha komplett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Mediamarkt har ju fan alltid "rea och det är typ det vanliga priset hos alla andra butiker. Skojare av rang är vad dom är

Skickades från m.sweclockers.com

Medimarket hade typ 30% avdragna priser på alla varor första året de kom hit till Sverige. Nu ett par år senare så fular de sig som fan och kör rea när det kostar lika mycket i andra butiker. Rätt åt er, stick tillbaka till Tyskland med er.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Haha fyfan vilken luring. Så jävla fula. Höjer priest på varan och sen lägger den bland andra rea-varor men skriver inte om det är rea på den. Fulaste tricket jag sett. Haha komplett.

Kan tänka mig att det var rea på den igår från 8490 till 7990 men att den idag höjdes till ordinarie pris men ligger kvar bland reaprylar - och endast priset är ändrat på produkten men den är inte flyttad.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Kan tänka mig att det var rea på den igår från 8490 till 7990 men att den idag höjdes till ordinarie pris men ligger kvar bland reaprylar - och endast priset är ändrat på produkten men den är inte flyttad.

Kan vara så. Fult vilket fall som helst.

Permalänk
Avstängd

Vet ni om Mediamarkts priser som de anger på hemsidan också gäller i butikerna?

För jag kollade nämligen på en kaffemaskin... Melissa Solo eller vilken det nu var. I butiken var priset på skylten ca 1000 kr mer. Brydde mig aldrig om att fråga dem då det inte är aktuellt att köpa en ännu.

Permalänk
Medlem

Bara jag som la märke till att de gjorde reklam för denna i metro idag http://www.mediamarkt.se/mcs/product/HP-Pavilion-X360-13-A000... för 9999kr?
Tycker bara 5990kr är ett ripoff..

Sen gör de reklam för en bärbar dator med i5, 8gb ram o 1TB hdd för 4490 i ett litet fönster bredvid denna, tror inte den hade touch där emot, men ändå..

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Vet ni om Mediamarkts priser som de anger på hemsidan också gäller i butikerna?

För jag kollade nämligen på en kaffemaskin... Melissa Solo eller vilken det nu var. I butiken var priset på skylten ca 1000 kr mer. Brydde mig aldrig om att fråga dem då det inte är aktuellt att köpa en ännu.

Säg att du har sett priset på deras hemsida så ska det inte vara några problem. Skyltar byts inte lika snabbt som ett pris på internet

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Vad var det för produkt och vilken garantitid hade den?

Ja du har rätt i att MM bara lämnar 1 år garanti, precis som alla andra stora kedjor och näthandlare. Det finns några enstaka undantag med butiker som kör med längre än 1år. Dock hjälper ju alla seriösa butiker till om tillverkaren har lämnat en längre garanti, som en service till kunden. Eftersom att alla produkter har olika lång garantitid så lämnar man istället 1 år på allt.

Det var en LG tv som har 2 års garanti. Och enligt samme försäljare så kunde det som sagt bara bli aktuellt med längre tid om ett känt fel uppstod.

De seriösa butikerna erbjuder den garantin som tillverkaren lämnar, inte ett år rakt över för att det är "enklare". Något annat är ju bara att lura kunderna, även om de "hjälper" till efter första året om produkten har längre garanti än så. Lämnar tillverkaren ett visst antal års garanti så är det ju inte särskilt svårt för butikerna att följa det, men lämnar de bara ett års garanti, så får de så klart mindre att göra, eftersom det då blir upp till kunden att ta reda på om tillverkaren bara lämnar ett år eller mer.

Permalänk
Medlem

Kan du inte nämna några seriösa butiker som lämnar mer än ett års garanti? Att en butik lämnar tillverkarens garanti är ingen bra säkerhet för kunden, då alla tillverkare/leverantörer ser olika på vad som är garanti eller ej, dessutom är inte alla produkter behäftade med garanti. Är det då inte bra att ha en garanti från butiken?

Så här skriver Media Markt själva på sin hemsida om deras garanti:

Citat:

Media Markt erbjuder alltid minst 12 månaders garanti och 36månaders reklamationsrätt till privatpersoner.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”