Lost Ark Online - MMO Action-RPG

Permalänk
Medlem

Jag kör på calvasus, de flesta andra har timmars kö. Mest engelska här vad jag sett!

Permalänk
Konsolgrävare

Blev att styra Moonlight så man kan ställa sig i kö på Zinnervale på jobbet innan man kommer hem!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Är det alltså löjliga köer att komma in just nu och spelet är inte ens officiellt släppt än? Eller är det just Zinnervale som har sånna extrema köer? Hur hade dom tänkt hantera allt folk om det redan är så långa köer innan ens alla gratis-spelare kommer.

Som pappa-gamer så tänker jag inte spendera mina 3 timmar på kvällen att sitta i kö hela tiden. Ni som spelar redan, ska man vänta tills de fått upp kapaciteten eller ökat antalet servrar innan man ger sig på spelet eller vad tror ni?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Är det alltså löjliga köer att komma in just nu och spelet är inte ens officiellt släppt än? Eller är det just Zinnervale som har sånna extrema köer? Hur hade dom tänkt hantera allt folk om det redan är så långa köer innan ens alla gratis-spelare kommer.

Som pappa-gamer så tänker jag inte spendera mina 3 timmar på kvällen att sitta i kö hela tiden. Ni som spelar redan, ska man vänta tills de fått upp kapaciteten eller ökat antalet servrar innan man ger sig på spelet eller vad tror ni?

Av det jag sett/upplevt kvällstid:
Zinnervale har extrema köer (uppåt 4-5timmar)
Kadan har långa köer (timme eller 2)
Thirain har köer (upp till en timme)

Kan säkert vara flera som har köer men det har jag ingen koll på.
Tror även det finns low-pop fortfarande som inte har några köer.

Permalänk
Medlem

Yeah, som ovan säger har Zinnervale extremt långa köer. Finns ett par servers som är "nystartade" som inte har köer alls.

Jag tycker det är svårt som tusan att välja server. Helst hade jag velat spela på Zinnervale - men pallar itne köa i flera timmar för att kunna spela. Lär ju bli ännu mer köer på fredag. Vill heller inte ha en nästan tom server som eventuellt dör ut, och vill inte ha någon server där alla snackar tyska/turkiska.

Så just nu har jag och mina polare valt Thirain - får se om det omvärderas efter fredag

Permalänk
Avstängd

Nu håller jag på laddar ner spelet men tänkte inte starta upp förrän på fredag. En kompis har redan startat upp på Wei så kanske blir det där man börjar.
Lär väl bli kaos på fredag när alla vi snåla gratisspelare släpps in.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är det något tidsbegränsat gratis, endast fredag eller liknande?
Eller är spelet helt gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är det något tidsbegränsat gratis, endast fredag eller liknande?
Eller är spelet helt gratis?

Helt gratis.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Dom har nu meddelat att nya spelare inte kommer att kunna skapa nya karaktärer på vissa servrar, bland annat Zinnervale.
Kötiden på servern är ganska brutal i nuläget så inte så förvånande, men tråkigt för personer som vill spela tillsammans med någon som redan har börjat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu håller jag på laddar ner spelet men tänkte inte starta upp förrän på fredag. En kompis har redan startat upp på Wei så kanske blir det där man börjar.
Lär väl bli kaos på fredag när alla vi snåla gratisspelare släpps in.

Ja det ska bli intressant att se hur/om de löser serverproblematiken eller inte, annars kan vi nog se fram mot många timmars köande från att pöbeln släpps på...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimball:

Ja det ska bli intressant att se hur/om de löser serverproblematiken eller inte, annars kan vi nog se fram mot många timmars köande från att pöbeln släpps på...

Jo, risken är nog rätt stor om de nu inte öppnar upp en mängd nya servrar till oss snåla jävlar
Har inga planer på att sitta i kö för att spela så då väljer jag hellre en annan server. Vet inte heller hur mycket av tiden man kommer kunna spela med kompisen då han är nybliven förälder dessutom, brukar dra ner spelmöjligheterna vad jag hört

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

vad är zinnervale ? kommer spelet alltid vara gratis eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

vad är zinnervale ? kommer spelet alltid vara gratis eller ?

Namnet på en server.
Ja vad jag har läst iaf, dock är det till viss del P2W så det beror också på om man vill betala för MTX.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har slagit samman tre trådar om samma spel. Det kan se lite lustigt ut men tror detta gör att flest intresserade kan diskutera på ett ställe utan risk att inläggen sprids på olika platser och inte syns av de som är sugna.

/D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har slagit samman tre trådar om samma spel. Det kan se lite lustigt ut men tror detta gör att flest intresserade kan diskutera på ett ställe utan risk att inläggen sprids på olika platser och inte syns av de som är sugna.

/D

Stort tack

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

De stora servarna (bland annat Zinnervale) är helt låsta för nya spelare.

De har även öppnat nya servrar för de som kommer börja spela idag.
Så om din kompis köpt founders pack och spelar på Zinnervale, men du har inte gjort det, så kommer inte ni kunna spela tillsammans (om inte den gör en ny karaktär på en ny server förstås)

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

De stora servarna (bland annat Zinnervale) är helt låsta för nya spelare.

De har även öppnat nya servrar för de som kommer börja spela idag.
Så om din kompis köpt founders pack och spelar på Zinnervale, men du har inte gjort det, så kommer inte ni kunna spela tillsammans (om inte den gör en ny karaktär på en ny server förstås)

låter ju helt värdelöst alltså ? känns som man kan skippa detta lär ju bli tryck ett bra tag framöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

låter ju helt värdelöst alltså ? känns som man kan skippa detta lär ju bli tryck ett bra tag framöver...

Bryr man inte sig om att spela optimalt så är det nog klokt att välja en lowpop server med några vänner för att spela igenom main story. Sedan när intresset lagt sig och servrarna blivit stabila så väljer man den som passar bäst och gör en knowledge transfer över till en ny karaktär.

Ser att personer som köpte foundation pack uppmuntras att testa fler servrar:

Citat:

Players have let us know one of the reasons they are reluctant to switch to lower population servers is because many of them have already redeemed their Founder’s Packs on another server. To help combat this and make exploring new servers a more reasonable choice, we will be granting ALL Founder’s Pack purchasers that redeem their pack by 12 PM PT (8 PM UTC) on Monday, February 14th an extra set of the exclusive items from the Founder’s Pack they redeemed (e.g., the Founder’s Exclusive Pet and Founder’s Title from the Bronze pack; see full list below) as well as some additional Royal Crystals for Silver, Gold, and Platinum Pack purchasers.

These items will not be tradeable, and will be delivered to a player’s Product Inventory so they can be claimed on a new server. Your original Founder’s Pack will not be affected by this, and will remain on the initial server where you redeemed it (or in your Product Inventory, if you have not yet redeemed it). We are currently working to get these item grants ready to go, and will update players when they are ready to claim — these will be claimable on any new server you choose, so in the meantime we encourage you to find a perfect server to call home.

Permalänk

https://forums.playlostark.com/t/what-server-for-new-scandina...

Rykten går att folk ska flytta till Sirius, men in och rösta vad den nya ska vara.

Permalänk
Medlem

Mycket av sakerna är cross-region, servern handlar mest om sociala saker som open world, guilder, vänner, housing och sådant. Medan dungeons, raids, m.m. är cross-region.

Permalänk
Medlem

Är det sant att spelet är som ett mobilspel, fast med finare grafick och skaplig gameplay?
14 olika valutor?
Timegates?
Och någon "pay2win" betalgrej?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det sant att spelet är som ett mobilspel, fast med finare grafick och skaplig gameplay?
14 olika valutor?
Timegates?
Och någon "pay2win" betalgrej?

14 olika valutor låter väldigt lågt för ett MMO. Kolla WoW, Guild wars 2 etc hur många valutor det finns där.

Nu har jag inte spelat det själv men som jag förstår det så är det en rejäl grind i endgame för att förbättra sina grejer, både gear och skills. Detta går att underlätta/hoppa över genom att betala pengar.

För min egen del så kan det bli så att vid den punkten, om det är för mycket grind/pengar så slutar jag nog spelar där, men så som jag förstått det så är spelet mycket nöje även innan man når den punkten.

Och de måste ju tjäna pengar på nåt vis. Ser hellre att de har det sent i endgame än att de låser zoner och content bakom betalväggar.

Vi får se hur störigt det är när vi når den punkten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

14 olika valutor låter väldigt lågt för ett MMO. Kolla WoW, Guild wars 2 etc hur många valutor det finns där.

Nu har jag inte spelat det själv men som jag förstår det så är det en rejäl grind i endgame för att förbättra sina grejer, både gear och skills. Detta går att underlätta/hoppa över genom att betala pengar.

För min egen del så kan det bli så att vid den punkten, om det är för mycket grind/pengar så slutar jag nog spelar där, men så som jag förstått det så är spelet mycket nöje även innan man når den punkten.

Och de måste ju tjäna pengar på nåt vis. Ser hellre att de har det sent i endgame än att de låser zoner och content bakom betalväggar.

Vi får se hur störigt det är när vi når den punkten.

WoW har ju många valutor totalt men inte så många aktiva per varje expansion?
Kollar en stream nu, killen springer runt och dödar 200 mobs per minut och det ser ut att droppa items nästan varje sekund.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

WoW har ju många valutor totalt men inte så många aktiva per varje expansion?
Kollar en stream nu, killen springer runt och dödar 200 mobs per minut och det ser ut att droppa items nästan varje sekund.

Ja det är väl helt i linje med hur dessa typen av spel brukar fungera.
Se Diablo/PoE. Döda horder av mobs och loota hundratals drops per dungeon.

Skillnaden vad det verkar med Lost Ark är att det fungerar mer som ett MMO än Diablo/PoE med grupp-content i endgame som dungeons och raids etc

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiShbAllz:

https://forums.playlostark.com/t/what-server-for-new-scandina...

Rykten går att folk ska flytta till Sirius, men in och rösta vad den nya ska vara.

Fan jag lägger ju en heltid på att välja server haha. Efter mycket om och men valde jag Thirain åt mig och polarna (som är F2P). Men nu verkar ju den locked för att skapa nya, vilket innebär att de inte kan joina.

Så, Sirius verkar vara the choice för alla scandinavians

Permalänk

Varför går det inte spela (free to play) 11 feb är ju idag? På mitt steam står det kommer 11 Feb....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför går det inte spela (free to play) 11 feb är ju idag? På mitt steam står det kommer 11 Feb....

F2P släpps preliminärt 18:00. Just nu är det server underhåll med hotfix till F2P öppnar.

Permalänk
Medlem

Edit: tydligen är det försenat.
https://twitter.com/playlostark/status/1492178267138244609

Permalänk
Medlem

Är det uppskjutet tills imorgon? Står "Coming Feb 12, 2022" på Steam.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Beijing:

Är det uppskjutet tills imorgon? Står "Coming Feb 12, 2022" på Steam.

https://i.imgur.com/0eKQyBt.jpg

Mysko, för mig står det ”släppt 11/2”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord