Underlig strömkonsumtion Corsair CS 450W när datorn är avstängd

Permalänk
Entusiast

Underlig strömkonsumtion Corsair CS 450W när datorn är avstängd

Hej! Byggde nyligen ihop en liten dator med ett Corsair CS 450W 80+ Gold nätagg. Jag kopplade även in en wattmätare för att se vad den lilla besten drar.

Det skumma började efter att ha stängt av datorn. 25W Avstängd? Det enda som är kopplat via USB är mus och tangentbord, så där ligger inte skurken. Jag stängde sen av strömmen till nätagget via switchen på baksidan, och väntade mig att förbrukningen skulle gå ner till 0. Den gick ner till 16W.
Det var inte för än jag drog ut sladden ur datorn som den gick ner till 0.

Så 16W förbrukning med nätagget avstängt. Vad kan vara orsaken till detta?

Kan nämna att samma wattmätare satt på min htpc innan, där den visade ~3W med den datorn i avstängd, så det borde inte vara något fel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Hej! Byggde nyligen ihop en liten dator med ett Corsair CS 450W 80+ Gold nätagg. Jag kopplade även in en wattmätare för att se vad den lilla besten drar.

Det skumma började efter att ha stängt av datorn. 25W Avstängd? Det enda som är kopplat via USB är mus och tangentbord, så där ligger inte skurken. Jag stängde sen av strömmen till nätagget via switchen på baksidan, och väntade mig att förbrukningen skulle gå ner till 0. Den gick ner till 16W.
Det var inte för än jag drog ut sladden ur datorn som den gick ner till 0.

Så 16W förbrukning med nätagget avstängt. Vad kan vara orsaken till detta?

Kan nämna att samma wattmätare satt på min htpc innan, där den visade ~3W med den datorn i avstängd, så det borde inte vara något fel på den.

Troligtvis din wattmätare som visar fel. Många wattmätare visar väldigt fel vid låga nivåer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av niclasc:

Troligtvis din wattmätare som visar fel. Många wattmätare visar väldigt fel vid låga nivåer

Jag skulle gärna tro det, men jag har testat den på diverse grejer där jag känner till konsumtionen i förväg. T.ex. en 4W lågenergilampa och den är spot on.

Permalänk
Medlem

Har ditt moderskort USB Charging-funktioner? Om du stänger av det i BIOS så går det säkert ner.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken mätare har du? Är den inte en som klarar stor fasförskjutning (heter oftast True RMS) mellan ström/spänning så kommer den visa rejält fel eftersom CS-serien (och säkert många andra) inte har någon aktiv PFC på 5V standby: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

För övrigt riktigt fula vågformer på 12V, inget jag skulle välja, men så är det budget också där plånboken går före datorns funktion. Det saknas även transiensskydd helt precis som de billigaste FSP, varken MOV eller TSV-diod samt minimala antalet spolar och kondensatorer på ingången, så be en bön om du har mycket störningar på elnätet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XFTality:

Har ditt moderskort USB Charging-funktioner? Om du stänger av det i BIOS så går det säkert ner.

Det har något som kallas typ "Sleepstate USB charging", vilket är avstängt.

Skrivet av MultiMan:

Vilken mätare har du? Är den inte en som klarar stor fasförskjutning (heter oftast True RMS) mellan ström/spänning så kommer den visa rejält fel eftersom CS-serien (och säkert många andra) inte har någon aktiv PFC på 5V standby: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Det är en E:TECH PM300, hittade ett test från energimyndigheten. Hittar inget om True RMS, dock står det att den kan visa fel om där finns störningar i elnätet, vilket det mycket väl kan vara i ett hus från 60-talet. Men som sagt, den ser ut att visa rätt när man testar andra prylar.

Skrivet av MultiMan:

För övrigt riktigt fula vågformer på 12V, inget jag skulle välja, men så är det budget också där plånboken går före datorns funktion. Det saknas även transiensskydd helt precis som de billigaste FSP, varken MOV eller TSV-diod, så be en bön om du har mycket störningar på elnätet.

Håller helt med, skulle aldrig köpa det själv. Detta är en bekants budgetdator. "Jag vill kunna spela spel, budget 5000kr."