Permalänk
Medlem

Konstigt hastighetsproblem (hjälp!)

Tjenare, har nyligen fått min nya uppkoppling till huset och detta är 30mbit/s-varianten från tele2. Allt funkade bra förutom när man kom till att börja streama till twitch och liknande tjänster där min upload används. Enligt bredbandskollen får jag ut ca 21mbit/s ner och 4,5~mbit/s upp. Vad som var skumt var det att jag försökte streama med bitraten inställd på 3500 kbps, och linan klarade inte av det, jag mixtrade och mixtrade, till slut kom jag fram till att knappt 2000 bitrate fungerade helt stabilt (däremot stabilare än 3500kbps). Skriver i punktform vad jag gjorde så blir det lite lättare att läsa.

1. Jag drog ut den trådlösa telefonen som satt i samma jack
2. Jag satte mig i port 1 på modemet istället för routern och satte denna i port 2 istället
3. Stängde av Wi-Fi på modemet (routern har redan WLAN) Vet inte om detta skapade störningar men hur som helst

Efter detta kollade jag bredbandskollen och hade nu tydligen 25,60mbit/s ner och 3,2 mbit/s upp... Vad hände här?

Kan även tillägga att jittering gick ner från 3ms till runt 0 och 1 när jag mäter på de närmsta servrarna på pingtest.net

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Trådlösa telefoner kan orsaka störnings problem, särskilt om de sitter i första jacket inkopplade. När det gäller att streama så kan du få en stabil bild med 2000 bitrate på 720p med 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Trådlösa telefoner kan orsaka störnings problem, särskilt om de sitter i första jacket inkopplade. När det gäller att streama så kan du få en stabil bild med 2000 bitrate på 720p med 30fps.

Jo alltså, jag har kunnat ha ganska höga bitrates när jag inte använt något annat, men 2000 bitrate samt köra csgo på det verkar inte fungera som jag vill.. Nätverksmässigt menar jag då. Får galna ping-hopp om du förstår vad jag menar?