Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Entusiast
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker iaf att det är vanskligt att peka ut och kritisera en enskild person i detta jätteprojekt för att spelet har dåliga animationer, allra mest om man inte har någon särskild insikt i projektet.
Klart mindre problematiskt att bara kritisera EA/Bioware för det spel de släppt.

Som sagt är kritiken bara relevant om personen som påstår sig vara "lead facial animator" samt har bekräftats jobba åt EA tidigare, verkligen är lead facial animator. Självfallet är det också på ledningen att se till att spelet de finansierar möter en viss standard.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

TotalBiscuit beskrev det nyss ganska bra, ville dock inte kolla hans stream pga spoilers:
http://www.twitlonger.com/show/n_1spng4a

Synd att det skulle läggas över på "fel" studio.

Träffsäkert citat som förklarar en hel del. Tyvärr är det nog ett faktum inte så många är medvetna om heller. EA har dessutom inte någon gång under utvecklingen varit helt öppna med vilken del av Bioware som haft ansvaret, utan istället låtit bli att nämna det för att kunna sälja några extra kopior på grund av utvecklarnas namn.

Och nu är vi här, några dagar från släpp av ett spel vissa (inklusive mig själv) sett fram emot sedan det först visades, med en bitter eftersmak snarare än något annat. Det är tråkigt, men samtidigt familjärt, då det hänt så många gånger förut.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Synd att det skulle läggas över på "fel" studio.

Fel och fel, rimligen handlar det väl om att Bioware Edmonton-studion är upptagna med nästa spel, så de var helt enkelt tvungna att ge ME:A till "någon annan".

Förr blev Biowares "någon annan" flera gånger Obsidian (KotOR2, NWN2 + expansioner), vilket ju jag kan tycka hade varit en kittlande tanke även för ME:A. Dock faller det väl på sin egen orimlighet att EA skulle låtit något helt externt bolag göra MassEffect när nu kapaciteten fanns internt (åtminstone på pappret).
Det är ju dock bara ett tankeexperiment som knappast leder någonvart.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lägg ner den meningslösa diskussionen nu och prata om att recensionerna börjat trilla in istället!

http://www.metacritic.com/game/playstation-4/mass-effect-andr...
http://www.metacritic.com/game/pc/mass-effect-andromeda

Alltjämt ganska positivt överlag ändå. Jag ska läsa igenom några och se ifall storyn är värd att spela för!

Enligt GR.se är den inte det, kanske...

http://www.gamereactor.se/recensioner/453113/Mass+Effect+Andr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Hedersmedlem

*** några inlägg raderade ***

Eftersom vi nu redan vet hur det gick tidigare i tråden då allt fokus hamnade på att misskreditera en person och att vi därför också vet att flera inte kan hantera frågan utan att det blev otrevligt och sexistisk, ja kan vi då inte komma överens om att lägga ner den vendettan? Försök, snälla ni, att hålla diskussionen till det som egentligen intresserar Sweclockers medlemmar (åtminstone majoriteten)!

/KimTjik

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Sugen som attan men det är ett ganska saftigt pris. Har ni förbokat? Hittat något bra pris?

Oavsett så är jag inte särskilt orolig över krona per timme...

Permalänk
Medlem

Om man är otålig på att lira Mass Effect (som jag) så verkar det som att man kan lira det redan idag efter klockan 16.00 - om man följer instruktionerna på denna tråd. https://www.reddit.com/r/titanfall/comments/1z9npl/guide_how_...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TuHack:

Sugen som attan men det är ett ganska saftigt pris. Har ni förbokat? Hittat något bra pris?

Oavsett så är jag inte särskilt orolig över krona per timme...

Jupp, har förbokat och är grymt hype:ad... Blev från 365games för 460kr, tror jag. Oneplay var lite billigare, men deras hemsida var alldeles för suspekt för att jag skulle lägga massa pengar där.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Får 3/5 av FZ. Mitt krav för köp var 4/5, så blir inget köp dag ett. När priset landar på 300kr skaffar jag det. Inte för 500kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Får 3/5 av FZ. Mitt krav för köp var 4/5, så blir inget köp dag ett. När priset landar på 300kr skaffar jag det. Inte för 500kr.

Är det inte ganska konstigt att gå efter enbart siffror? Det är väl bättre att faktiskt läsa recensionen för att se vad recensenten tycker.

Det kan finnas massor av anledningar till att betyget är som det är.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Får 3/5 av FZ. Mitt krav för köp var 4/5, så blir inget köp dag ett. När priset landar på 300kr skaffar jag det. Inte för 500kr.

Dumt att basera det på en review. Jag vet inte hur många spel jag köpt som haft hög rating sista åren för att sen inse att de inte passade mig alls. RE7 var det senaste, tycker det var horriblet dåligt i allt förutom tekniskt genomförande av ljud och grafik.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är det inte ganska konstigt att gå efter enbart siffror? Det är väl bättre att faktiskt läsa recensionen för att se vad recensenten tycker.

Det kan finnas massor av anledningar till att betyget är som det är.

Läste sammanfattningen men inte recensionen då jag ändå ska köpa spelet så småningom och vill inte få något spoilat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Dumt att basera det på en review. Jag vet inte hur många spel jag köpt som haft hög rating sista åren för att sen inse att de inte passade mig alls. RE7 var det senaste, tycker det var horriblet dåligt i allt förutom tekniskt genomförande av ljud och grafik.

Men ska köpa det ändå, bara inte dag ett. FZ brukar vara rimliga i sina recensioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Läste sammanfattningen men inte recensionen då jag ändå ska köpa spelet så småningom och vill inte få något spoilat.

Skrivet av foxzox7:

Men ska köpa det ändå, bara inte dag ett. FZ brukar vara rimliga i sina recensioner.

Det gör det ju ännu konstigare att bara gå efter det. Sammanfattningen är ju värdelös om man inte läser recensionen annars så fattar man ju inte vad som åsyftas.

Recensionen övertygade faktiskt mig till att skaffa spelet.

Citat:

Trots att det gått ett halvt decennium sedan Mass Effect 3 har Bioware inte hunnit färdigt. Andromeda är ett motsättningarnas spel, med en anmärkningsvärt svag inledning och mänger av klantiga designbeslut. Men också fyllt av fantastiska karaktärer, och längre fram lyfter det stundtals mot nivåer där det faktiskt gör sig förtjänt av att bära namnet Mass Effect. Ett äventyr värt att ge sig ut på. Trots allt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det gör det ju ännu konstigare att bara gå efter det. Sammafattningen är ju värdelös om man inte läser recensionen annars så fattar man ju inte vad som åsyftas.

Recensionen övertygade faktiskt mig till att skaffa spelet.

Men min poäng är att det skulle behöva vara betydligt bättre än mina 10 timmar för att det skulle motivera 500kr för mig och FZ recension samt många andra tyder på att det inte blir så jätte mycket bättre. Därför köper jag det när priset sjunkit lite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Men min poäng är att det skulle behöva vara betydligt bättre än mina 10 timmar för att det skulle motivera 500kr för mig och FZ recension samt många andra tyder på att det inte blir så jätte mycket bättre. Därför köper jag det när priset sjunkit lite

Det här talar väl för att det blir just bättre längre in.

...och längre fram lyfter det stundtals mot nivåer där det faktiskt gör sig förtjänt av att bära namnet Mass Effect. Ett äventyr värt att ge sig ut på. Trots allt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det här talar väl för att det blir just bättre längre in.

...och längre fram lyfter det stundtals mot nivåer där det faktiskt gör sig förtjänt av att bära namnet Mass Effect. Ett äventyr värt att ge sig ut på. Trots allt.

Något som dock ej överväger de negativa aspekterna då det ändå får 3/5.

Det spelar ändå ingen roll. Kommer köpa det, bara inte just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Något som dock ej överväger de negativa aspekterna då det ändå får 3/5.

Det spelar ändå ingen roll. Kommer köpa det, bara inte just nu.

Väldigt underligt resonerande...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Väldigt underligt resonerande...

Det är väl inte alls underligt?

Han menar ju att med betyget 3/5 så är det inte värt att köpa till fullt pris.

Det är ju ett sunt beteende att då vänta på nedsatt pris så att risken att bli besviken kostar mindre.

Det är ju ändå så många bra spel som de flesta inte hunnit spela så då kan man spela ett dylikt under tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det är väl standard att kolla om processen fortfarande körs när man testar en tidsbegränsad demo?

Tycker inte riktigt att man som slutanvändare ska behöva gnota genom processlistan när man för 10e gången avslutar spelet pga att de inte ens kan anpassa grafiken utan att starta om det. Speciellt inte då man har rätt mycket annat för sig om dagarna och speltid är något man sällan får överdrivet mycket av. Absolut inte fel att göra men jag öppnar inte aktivitetshanteraren varje gång jag stänger ner ett program. Det är utvecklarens jobb att få det att fungera, inte mitt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppendixSE:

Det är väl inte alls underligt?

Han menar ju att med betyget 3/5 så är det inte värt att köpa till fullt pris.

Det är ju ett sunt beteende att då vänta på nedsatt pris så att risken att bli besviken kostar mindre.

Det är ju ändå så många bra spel som de flesta inte hunnit spela så då kan man spela ett dylikt under tiden

Min poäng var att man ska läsa recensionen och inte enbart gå efter betyget. Det är inte alls ett "sunt beteende".

Det finns inga spoilers i en recension om den är skriven på rätt sätt, så man ska läsa och bilda sin egen uppfattning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

*** några inlägg raderade ***

Eftersom vi nu redan vet hur det gick tidigare i tråden då allt fokus hamnade på att misskreditera en person och att vi därför också vet att flera inte kan hantera frågan utan att det blev otrevligt och sexistisk, ja kan vi då inte komma överens om att lägga ner den vendettan? Försök, snälla ni, att hålla diskussionen till det som egentligen intresserar Sweclockers medlemmar (åtminstone majoriteten)!

/KimTjik

Mycket bra, får hoppas diskussionerna kan gällande själva spelet i fortsättningen.

Skrivet av TuHack:

Sugen som attan men det är ett ganska saftigt pris. Har ni förbokat? Hittat något bra pris?

Oavsett så är jag inte särskilt orolig över krona per timme...

Jo, det var ont om bra förbokningserbjudanden. Blev från GMG för mig, slutade på 468kr med betalning via Paypal: https://www.greenmangaming.com/games/mass-effect-andromeda/

Skrivet av foxzox7:

Får 3/5 av FZ. Mitt krav för köp var 4/5, så blir inget köp dag ett. När priset landar på 300kr skaffar jag det. Inte för 500kr.

Personligen varken läser eller bryr jag mig om FZ så tar inte deras omdömmen seriöst. Vad du bör göra är ju, som flera varit inne på redan, att kolla flera recensenter. Metacritic har börjat indexera betyg och recensioner:

78 på PC: http://www.metacritic.com/game/pc/mass-effect-andromeda
75 på PS4: http://www.metacritic.com/game/playstation-4/mass-effect-andr...
77 på Xbox One: http://www.metacritic.com/game/xbox-one/mass-effect-andromeda

Det är som det ser ut i skrivande stund, fler och fler lär tillkomma. Men ett snitt på runt 75-80 är ändå rätt skapligt. Men inte riktigt i nivå med tidigare titlars Metacritic-betyg. Det viktigaste för dig själv är vad du tycker om spelet, recensioner är bara någons vägledning för dig som läsare/konsument.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Jag är positivt överraskad av recensionerna ändå. Många beskriver ett bra spel som tyvärr lider av barnsjukdomar, säkert främst på grund av den oerfarna studion. Om jag köper det kan jag leva med animationerna, men storyn ska fan vara bra (vilket den också verkar vara tillräckligt långt in i historien), annars kan det vara!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Tycker inte riktigt att man som slutanvändare ska behöva gnota genom processlistan när man för 10e gången avslutar spelet pga att de inte ens kan anpassa grafiken utan att starta om det. Speciellt inte då man har rätt mycket annat för sig om dagarna och speltid är något man sällan får överdrivet mycket av. Absolut inte fel att göra men jag öppnar inte aktivitetshanteraren varje gång jag stänger ner ett program. Det är utvecklarens jobb att få det att fungera, inte mitt.

I vanliga fall nej, men nu testade du en tidsbegränsad gratisdemo av en produkt, och spelet kraschade desstom så jag skulle absolut säga att man kan anta att spelprogrammet "Origin" är plattformen som används för att mäta speltiden, och då är det iallafall upp till slutanvändarens eget ansvar att kolla ifall man själv har ett spel startat. Då Origin omöjligt kan veta ifall ditt spel är igång eller bara en process som körs i bakgrunden så kan du lätt kolla detta själv genom att ta en titt på din profil då det skulle stå "Spelar Mass Effect: Andromeda" ifall plattformen tror att du gör det.

Jag har använt Steam och Origin i flera år så ja, jag tycker detta är en självklarhet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag har förhandsbokat via Oneplay.. Kommer endast köpa det för multiplayer delen, hade X antal timmar i ME3 multiplayer så kände att det var värt varenda spänn.

Edit: Tycker dock att det är synd att EA fortfarande kör med olika release datum för NA och EU..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Fick mig att absolut avstå från spelet. Vill ju inte ha tråkigt och hatar sådant här men toppen för de som gillar det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fick mig att absolut avstå från spelet. Vill ju inte ha tråkigt och hatar sådant här men toppen för de som gillar det.

https://youtu.be/Ix7W2DCNdc4?t=2m34s

Vad i helvete... ett sudoku med skumma tecken? Vem fan kläckte den idén?

Mycket av det som sades där var faktiskt så nära deal breakers man kan komma för min del. Jag tänker nog inte längre köpa det till fullpris. Som du säger, man vill ha kul med sitt nyinköpta spel, inte sitta och irritera sig!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag undrar hur stödet för moddar kommer bli. Trilogin var ju inte direkt menad att moddas, men det fanns trots allt väldigt mycket moddar.
Hoppas på att det blir stort även här!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.