Watt uträkning av CPUer [Bara Experter]

Permalänk
Medlem

Watt uträkning av CPUer [Bara Experter]

Jag har postat den här http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?s=&postid=... tråden orkar inte översätta men alltså. Jag räkna ut med hjälp av ohmslag och det verkar fan inte stämma iaf.
Så frågan är hur man ska räkna och följer inte en cpu ohmslag?

Här behövs någon elektronikingenjör eller något för att reda ut det hela.

Det jag vill veta är
Följer en CPU ohms lag?
Ändras resistansen i cpun beroende på temperatur?(givetvis men ntc eller ptc ?)
Hur kan man räkna ut hur mycket en överklockad cpu avger

Permalänk
Medlem

Man kan räkna ut det rätt exact med denna formlen.

säg att du har en 1533Mhz XP som ska klockas tilll 1800Mhz med 1.95V.
Den ger defult 68W.

(1800/1533)*((1.95/1.75)²)*68W = 99W

Permalänk
Medlem

Dock som jag gjorde och räkna med Restistansen känns säkrare men resultatet blir det samma.

Sen VET väl inte du om cpun följer ohmslag.

Den största möjligheten är dock att amds datablad är felaktika för jag tror inte m0rm0r kyler en 120W prolle med en cooler master fläns. Men jag ser inte varför den skulle avge mindre..

Permalänk
Hedersmedlem

En cpu har inget som kan liknas med resistans.

Hur mycket ström den drar är ju beroende av vilka delar som används mm dessutom. men ovan angivna formel är väl kanske en ganska bra hint om hur mycket effekt den är på vid given klockfrekvens och spänning.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Givetvis har en CPU en inre resistans det har alla komponenter i elektriska kretser svårare är kanske att bestämma den.

Permalänk
Medlem

hur många watt har en northwood 2,66GHz 1,525V standard?

Visa signatur

[font="courier"] Handla hos itbutikken.dk och få sakerna gratis!! [/font]

Permalänk
Medlem

Qaztaz: på låga tbreds kan det inte stämma, som petterk säger kyler jag i så fall en 120w prolle med en gammal och kass coolermasterfläns, helt omöjligt! Nånting är galet med formeln eller med amd's datablad.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

m0rm0r ja inte skulle du kunna kyla en palomino @120W med hjälp av samma formel inte. Det skulle bli för mycket. Så nåt galet är det ju.

qaz mjo man uppnår ju aldrig 100% men runt 88% ska man kunna uppnå med stressprogram. Alltså skulle morphling kyla en 190W prolle med vattenkylning? Det låter för saftigt.

Permalänk
Medlem

Formeln stämmer inte...

P=Vdd^2*CL*f Så ska den vara

P=Watt
Vdd=Volt (Vcore)
CL=Prollens totala kapacitans
f=frekvens

EDIT:

Där CL beräknas genom:

CL=W*L*(Eox/Tox)
W=transistorns bredd (0.13 micron)
L=transistorns längd (?)
Eox=3.97*Eo (Eo=8.84*10^-12 (dielektricitetskonstanten för vakuum))
Tox=isolatorns höjd (?)

EDIT2:

Ska vara Vdd^2 och inte Vdd som jag hade skrivit

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

kan man inte bara köra sandra burn in wizard så står det ju direkt på skärmen lr gör ja bort mej nu som skriver d?

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

Tror ni värkligen processorn ligger och maxar på 100% eller?????
Det AMD anger är teoretisk 100% anvädning av CPU:n alltså att alla delar annvänds sammtidigt.... ej möjligt...... 88-90% är den högst siffran jag hört är möjligt att uppnå på en CPU med specialskrivet program.
Intel annser 75% är ett normalt maxvärde på hur mö av CPU:n som annvänds.
Intel anger ochkså det som maxvärde i sina datablad..... AMD annger max teoretiska effect men även vid normal användning i real life.....
Så skulle man göra som AMD avger en P4 3.06 100W inte 75W.
Gör man som intel på en 2400+ blir det 51W inte 68W.
Beror som sackt på hur man redovisar.

Man är intreserad av den teoretiska effecten när man dimensionerar kylningen för den ska alltid varar tillräcklig.

Angående min formel har inte jag kommit på den dock har jag testat den och den stämmer så när som på 0.5-1W.

har testat på CPU:er med samma core fast med olika Vcore och frekvenser genom att kolla i intels och AMD:s datablad på olika CPU:er.
Stämmer tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Men du kan inte använda 1800/1533 i en formel. Frekvensen är 1533 Mhz inte 1533 hz. M:et står för 10^6 och det kan du inte bara ta bort.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

ehh jo.. iom att 18/15,33 = 1800000/1533000 (hoppas att antalet nollor stämmer....)
det är bara en förandringsfaktor..

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
ehh jo.. iom att 18/15,33 = 1800000/1533000 (hoppas att antalet nollor stämmer....)
det är bara en förandringsfaktor..

Sry fel av mig. Kollade inte vilka tecken han använde och det gör det annu mer fel. Det ska vara 1800 mhz - 1533 mhz och (1.95 v - 1.75 v)^2.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Hedersmedlem

Knightmare, vad yrar du om..?

Jag citerar benchtest.com:
"Overclocked Watts = Default Watts * (Overclocked Mhz \ Default Mhz) * (Overclocked Vcore \ Default Vcore)²"
[http://www.benchtest.com/calc.html]

Enligt din "P=Vdd*CL*f" så är det ett linjärt samband mellan Vcore och effektförbrukning, vilket inte är sant.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knightmare
Formeln stämmer inte...

P=Vdd*CL*f Så ska den vara

P=Watt
Vdd=Volt (Vcore)
CL=Prollens totala kapacitans
f=frekvens

EDIT:

Där CL beräknas genom:

CL=W*L*(Eox/Tox)
W=transistorns bredd (0.13 micron)
L=transistorns längd (?)
Eox=3.97*Eo (Eo=8.84*10^-12 (dielektricitetskonstanten för vakuum))
Tox=isolatorns höjd (?)

din formel verkar mer korrekt faktiskt, har även sett en sida som måste använda samma formel för jag får samma värden som med din formel.
men det blir forfarande typ 45C FL sockettemp med en gammal coolermaster alu på 102w. låter konstigt. jag hade typ den tempen med thunderbirden i orginal.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Knightmare, vad yrar du om..?

Jag citerar benchtest.com:
"Overclocked Watts = Default Watts * (Overclocked Mhz \ Default Mhz) * (Overclocked Vcore \ Default Vcore)²"
[http://www.benchtest.com/calc.html]

Enligt din "P=Vdd*CL*f" så är det ett linjärt samband mellan Vcore och effektförbrukning, vilket inte är sant.

tycker du 175w är rimligt på en 1700+ tbred b @ 2340mhz 2.17v?
tycker inte jag då tempen säger annorlunda
2400mhz 2.3v (202w) det är inte rimligt, databladet eller formeln är felaktig

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Knightmare, vad yrar du om..?

Jag citerar benchtest.com:
"Overclocked Watts = Default Watts * (Overclocked Mhz \ Default Mhz) * (Overclocked Vcore \ Default Vcore)²"
[http://www.benchtest.com/calc.html]

Enligt din "P=Vdd*CL*f" så är det ett linjärt samband mellan Vcore och effektförbrukning, vilket inte är sant.

Ok det ska vara Vdd^2 fixar det nu.

tack

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Petterk:

"Watt uträkning av CPUer [Bara Experter]"

"Jag räkna ut med hjälp av ohmslag och det verkar fan inte stämma iaf.
Så frågan är hur man ska räkna och följer inte en cpu ohmslag?"

Att du inte är en Expert kan man genast konstatera.

För det första så kan man inte räkna effekt med Ohm´s lag eftersom den endast behandlar variablarna; Spänning, Ström och resistans. (U=R*I)
Effektlagen (P=U*I) funkar oftast bättre för sådana beräkningar.

För det andra så följer ALLA kretsar Ohm´s lag. Det är därför det är en lag.
Få fysiska lagar går att bryta mot.
Sen att det kan vara svårt att beräkna strömmen genom en processor har inget med om den följer Ohm´s lag eller inte att göra, för den följer lagen.

En processors resistans ökar med värmen.
Om resistansen skulle minskat så skulle processorn gå stabilare ju varmare den var, till en viss gräns då den smälter.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

en halvledares förmåga att leda ström ökar med tempraturen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceMan
Petterk:

"Watt uträkning av CPUer [Bara Experter]"

"Jag räkna ut med hjälp av ohmslag och det verkar fan inte stämma iaf.
Så frågan är hur man ska räkna och följer inte en cpu ohmslag?"

Att du inte är en Expert kan man genast konstatera.

För det första så kan man inte räkna effekt med Ohm´s lag eftersom den endast behandlar variablarna; Spänning, Ström och resistans. (U=R*I)
Effektlagen (P=U*I) funkar oftast bättre för sådana beräkningar.

För det andra så följer ALLA kretsar Ohm´s lag. Det är därför det är en lag.
Få fysiska lagar går att bryta mot.
Sen att det kan vara svårt att beräkna strömmen genom en processor har inget med om den följer Ohm´s lag eller inte att göra, för den följer lagen.

En processors resistans ökar med värmen.
Om resistansen skulle minskat så skulle processorn gå stabilare ju varmare den var, till en viss gräns då den smälter.

Och det sissta förklarar varför man måste kyla en CPU eller varför ddet hjälper att kyla CPU:n mer för att få den stabil.
Sedan öpnar och stänger transistorer snabbare om dom är kalla med.

Permalänk
Hedersmedlem

Någonting skumt med AMD's siffror är det helt klart.. Jag tittar just nu på 25175.pdf från dec 2002 och de har angett samma 59,8W på både 1700+ och 1800+ (1467 och 1533 MHz). Ok, det ska inte skilja så mycket mellan dem, men exakt samma effektförbrukning har de inte. Samma sak med 2400+ och 2600+ (2000 och 2133 MHz).

Intel tror jag har mer exakt angivelse, unik för varje typ av CPU.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Någonting skumt med AMD's siffror är det helt klart.. Jag tittar just nu på 25175.pdf från dec 2002 och de har angett samma 59,8W på både 1700+ och 1800+ (1467 och 1533 MHz). Ok, det ska inte skilja så mycket mellan dem, men exakt samma effektförbrukning har de inte. Samma sak med 2400+ och 2600+ (2000 och 2133 MHz).

Intel tror jag har mer exakt angivelse, unik för varje typ av CPU.

Har inte räknat på det men just 2400+ fins med 1.6V och 1.65V så det kan ju förklaradet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Har inte räknat på det men just 2400+ fins med 1.6V och 1.65V så det kan ju förklaradet.

Nej, allt annat utom hastigheten på propparna är identiska.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Nej, allt annat utom hastigheten på propparna är identiska.

http://home.student.uu.se/joli5403/images/AMD_skum_effekt.png

Någons PDF dokument är out of date i alla fall... säkert mitt för det är inte helt nytt.
Men där fins det 2st modeler av 2400+. 1.6 och 1.65V.

Sedan varför dom anger samma effect på dom vet e fan.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske kollar på Table 1. Jag kollade på Table 2 eftersom 1700+ på Table 1 hade 1.5v och den processor som jag har liggandes här hemma har 1.6v som standard, och är alltså den som är i Table 2.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag tycker allt det verkar skumt med databladen... vore kanske värt att påpeka detta för farbror AMD? fråga hur det ligger till

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Hedersmedlem

http://users.erols.com/chare/elec.htm

Där kan det nog gå att hitta något som kan vara interesannt.

Förövrigt så borde ju P = UI stämma rätt så bra på en CPU. Problemet är bara att räkna ut exakt hur mycket ström den kommer att dra i sig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Anledningen till att transistorer reagerar snabbare när dom är kalla är för att resistansen är lägre.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water