Permalänk
Medlem

Dela upp intäktsandelarna

Hej,

Vi är 3 stycken olika personer som är delaktiga i ett projekt som består utav en plattform på internet som tillhandahåller en unik tjänst. Detta hoppas vi i framtiden hoppas ska kunna inbringa en del pengar. Jag vill gärna styra upp de ekonomiska förutsättningarna redan nu från början så att risken för konflikter blir så liten som möjligt i framtiden.

Våra roller..

  • Jag - Någon form utav projektledare. Fick grundidén utav "mannen med kontakterna" som också hjälpte mig att spåna lite på projektet i början. Hjälper till med att koda även om jag är i stort behov av "programmeraren" för att säkerställa att alla tilltänkte funktioner möjliggörs och blir skapade på ett profesionellt sätt. Jag har utvecklat idén ifrån grundidén till att bli något större än så och är även den som lagt ner överlägset mest tid på att både koda och komma fram vårt nuvarande koncept.

  • Mannen med kontakterna (MMK) - Personen som knäckte en väldigt vag grundidé. "Det borde finnas någon konkurrent till Program X som idag har monopol på marknaden". Sitter även på unika säljmöjligheter till kontakter inom branschen.

  • Programmeraren (PRO) - Verkställer de funktioner som inte jag har möjlighet att själv genomföra. Börjar ta över den mer grundläggande kodningen mer och mer. Kommer med ett par idéer för att göra det så smidigt som möjligt men har ingen kompetens inom projektets område egentligen.

Det är första gången jag är med om dela upp intäkterna och jag vet inte riktigt vad som låter rimligt. Därför tänkte jag nu kolla med er.

Jag har funderat lite och kommit fram att något liknande låter rimligt för mig:

Om vi lyckas göra ett sälj där MMK är personen som etablerad säljprocessen så tycker jag att han ska ha 25% av totalintäkterna som bonussumma.
Sedan tycker jag att det ska finnas en grundprincip efter det som lyder.. JAG 60%, PRO 30%, MMK 10%.

Så vid dessa två olika säljscenarion ser det ut såhär: