Permalänk
Medlem

Dela upp intäktsandelarna

Hej,

Vi är 3 stycken olika personer som är delaktiga i ett projekt som består utav en plattform på internet som tillhandahåller en unik tjänst. Detta hoppas vi i framtiden hoppas ska kunna inbringa en del pengar. Jag vill gärna styra upp de ekonomiska förutsättningarna redan nu från början så att risken för konflikter blir så liten som möjligt i framtiden.

Våra roller..

  • Jag - Någon form utav projektledare. Fick grundidén utav "mannen med kontakterna" som också hjälpte mig att spåna lite på projektet i början. Hjälper till med att koda även om jag är i stort behov av "programmeraren" för att säkerställa att alla tilltänkte funktioner möjliggörs och blir skapade på ett profesionellt sätt. Jag har utvecklat idén ifrån grundidén till att bli något större än så och är även den som lagt ner överlägset mest tid på att både koda och komma fram vårt nuvarande koncept.

  • Mannen med kontakterna (MMK) - Personen som knäckte en väldigt vag grundidé. "Det borde finnas någon konkurrent till Program X som idag har monopol på marknaden". Sitter även på unika säljmöjligheter till kontakter inom branschen.

  • Programmeraren (PRO) - Verkställer de funktioner som inte jag har möjlighet att själv genomföra. Börjar ta över den mer grundläggande kodningen mer och mer. Kommer med ett par idéer för att göra det så smidigt som möjligt men har ingen kompetens inom projektets område egentligen.

Det är första gången jag är med om dela upp intäkterna och jag vet inte riktigt vad som låter rimligt. Därför tänkte jag nu kolla med er.

Jag har funderat lite och kommit fram att något liknande låter rimligt för mig:

Om vi lyckas göra ett sälj där MMK är personen som etablerad säljprocessen så tycker jag att han ska ha 25% av totalintäkterna som bonussumma.
Sedan tycker jag att det ska finnas en grundprincip efter det som lyder.. JAG 60%, PRO 30%, MMK 10%.

Så vid dessa två olika säljscenarion ser det ut såhär:

MMK kopplar samman med kund och vi säljer för 10 000.
MMK får först och främst 2 500 i bonus. Sedan delar vi på resten av intäkterna enligt överenskommelse. Jag får 4 500, PRO får 2250, och MMK får ytterligare 750kr.

Vi säljer, utan MMK:s hjälp, för 10 000
JAG får 6 000, PRO får 3 000, och MMK får 1 000.

Låter det rimligt eller bör jag sänka min andel? Jag tycker ändå att jag är personen som ligger bakom konceptet och som också jobbar kontinuerligt med att utveckla det att föra detta projekt framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Om vi lyckas göra ett sälj där MMK är personen som etablerad säljprocessen så tycker jag att han ska ha 25% av totalintäkterna som bonussumma.
Sedan tycker jag att det ska finnas en grundprincip efter det som lyder.. JAG 60%, PRO 30%, MMK 10%.

Är det här ett registrerat företag som du idag äger till 100% eller är det inte ett företag alls? Är det företaget du vill sälja eller licensera tjänsten?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Är det här ett registrerat företag som du idag äger till 100% eller är det inte ett företag alls? Är det företaget du vill sälja eller licensera tjänsten?

Inget företag alls idag. Ska först utveckla konceptet och ge en potentiell kund möjligheten att testa det. Om båda parter är nöjda med tjänsten så tänker jag skapa ett företag samt licensiera tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Inget företag alls idag. Ska först utveckla konceptet och ge en potentiell kund möjligheten att testa det. Om båda parter är nöjda med tjänsten så tänker jag skapa ett företag samt licensiera tjänsten.

Skapa företaget innan du går in i testfas, det ger dig inte bara trovärdighet utan skyddar även varumräket. Det kostar er en tusenlapp vilket det är det värt om du vill gå vidare med det här. Fundera lite på ägandeform mellan dig och dina kollegor och se till att ha det mesta bestämt och på papper innan eran tjänst blir utvärderad. Du måste givetvis inte skapa ett bolag först om du absolut inte vill, men det har sina fördelar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Skapa företaget innan du går in i testfas, det ger dig inte bara trovärdighet utan skyddar även varumräket. Det kostar er en tusenlapp vilket det är det värt om du vill gå vidare med det här. Fundera lite på ägandeform mellan dig och dina kollegor och se till att ha det mesta bestämt och på papper innan eran tjänst blir utvärderad. Du måste givetvis inte skapa ett bolag först om du absolut inte vill, men det har sina fördelar.

Ok. Tack för tipset, ska undersöka saken. Vad tycker du om intäktsdelningen, låter den rimlig?

Permalänk
Medlem

Varför ska programmeraren ha någon andel? Anställ eller köp hans tjänster istället beroende på vilket behov du har av han. Finns ingen anledning för någon som egentligen inte styr företaget att ha del i företaget förutom att han kanske blir billigare i början. Men om företaget växer och kan han snabbt bli väldigt dyr för kompetens som ni skulle kunna köpt in mycket billigare.

Vem står för startkapitalet? Det är detta som normalt bestämmer vem som äger hur mycket. Den som står för risken bör vara den som får utdelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Ok. Tack för tipset, ska undersöka saken. Vad tycker du om intäktsdelningen, låter den rimlig?

Som ovanstående skriver tycker jag också att en person som bara sköter programmerandet ska ha lön för sitt arbete, inte en del av varje försäljning. Om ingen har skjutit till startkapital så är det väl fritt fram för dig att registrera dig som ensam ägare. Har ni pratat om delägande så borde ni som sagt sätta er ner och gå igenom vad det kommer att kräva av var och en, både vad gäller kapital och arbetsinsats. MMK kan få provision på försäljning han ligger bakom, säg de 10% du föreslår, det låter rimligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Detta är inget projekt som det finns något startkapital i. Vi investerar i tid och kod. Det finns framförallt två stycken anledningar till att programmeraren ska bli avlönad i procentandel. Det handlar om att jag inte har råd att betala för hans tjänster just nu utan att jag istället vill att han ska bli en del utav projektet och på så sätt bli sporrad över att göra sitt bästa. Dessutom kommer jag att behöva hans hjälp kontinuerligt under flera år framöver då nya versioner utav plattformen ska släppas osv. Det är en mycket god vän till mig som är "programmeraren".

Permalänk
Medlem

Fler åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Detta är inget projekt som det finns något startkapital i. Vi investerar i tid och kod. Det finns framförallt två stycken anledningar till att programmeraren ska bli avlönad i procentandel. Det handlar om att jag inte har råd att betala för hans tjänster just nu utan att jag istället vill att han ska bli en del utav projektet och på så sätt bli sporrad över att göra sitt bästa. Dessutom kommer jag att behöva hans hjälp kontinuerligt under flera år framöver då nya versioner utav plattformen ska släppas osv. Det är en mycket god vän till mig som är "programmeraren".

Oavsett om han blir delägare eller inte och ska ha en procentandel så skriv nogranna klara kontrakt, finns inget som kan förstöra nära vänskap som bråk om pengar och det helt i onödan.
Investerar ingen pengar i början så kanske ni kan dela på intäkterna tills att det blir ett större projekt så får ni göra om modellen då.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Du kan ju sätta upp en helt annan modell egentligen. Säg att vid ett sälj så går 50% till företaget, resterande summa delas ut beroende på hur mycket tid man lagt ner. Så om du lägger ner 20 timmar, PRO 40 timmar och MMK 5 timmar så delar ni upp summan i 65 delar. Du står som ägare till företaget och de andra blir anställda med varierande timpeng beroende på såld enhet. Det blir ju rättvist även senare, för säg att programmeraren inte lägger mer än 300 timmar någonsin på projektet, medans du lägger 2000 timmar under projektets levnadstid och säljaren kanske lägger 450 timmar totalt. Då får ni fortfarande betalt för varje såld enhet, men procenten minskar för PRO (som ju bara sitter och cashar in till slut). Det borde kännas ganska rättvist i min mening.
Kan ju hända att man vill nollställa räkningen när det har gått ett par år, så att PRO har möjlighet att tjäna mer pengar på ett nytt projekt, alternativt att han inte får ut några mer pengar alls.

Sure, matematiken kan vara lite knepigt på det där viset, men det kan vara värt att fundera på.

Permalänk
Medlem

Finns ingen rättvisa här. Så länge ingen äger bolaget så delar ni allt på tre från nu.
Utan mmks kontakter och vaga idé, utan ditt projektsinne och utan kodarens kunskap, inget företag alls.
Alltså delas allt på 3, ni är tre grundare till företaget.

Alternativet är att du slutar genast, startar eget bolag och korr in kompetens.

Tala förresten om vad det var om några år och lycka till, entreprenörer behövs i massor.

Skickades från m.sweclockers.com