Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att ni som är intresserade av maskinen har kollat några reviews på youtube eller liknande, men en uploader(MobileTechReview) tycker jag gör väldigt djupa, bra recensioner och jämförelser så lägger in länkar till:

Review av Sony Vaio Pro 13:

Comparison mellan Sony Vario Pro 13 och dess främsta konkurrent(ATM):

Lisa, hon som är med i de där videorna, är även aktiv på notebookreview.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle_Lofgren:

Ja, tror folk har blivit lite bortskämda med MBA´s trackpad som spelar i en liten egen liga. Fläktljud tror jag inte kommer att störa mig då jag inte störs av den äldre laptop jag har som låter som f*n.

Ja den verkar ju onekligen vara riktigt bra, dock funderar jag på att vänta lite till och se vad Asus kan komma med för Ultrabook med Haswell. Sen vill man ju klämma och känna lite först också. Speciellt detta med trackpad som känns igenom datorn. Men folk verkar begära väldigt mycket av en dator som är så tunn och ändå har så pass hög prestanda.

Vaio Pro är enda utmanare till MBA. VP har bättre skärm, men å andra sidan en sämre styrplatta. Det kan iofs också bero på mjukvaran, enligt Microsoft kommer stort arbete läggas på att förbättra drivrutiner för styrplattan till Win 8.1-uppdateringen. Detta tillsammans med Intel.

Då senaste MBA inte hade en Retina-skärm började jag snegla på andra alternativ. VP har bra specs och andas kvalitet. Dessvärre måste man dras med Windows 8, och efter att testkört OSet någon månad bestämde jag mig helt enkelt för att vänta på en MBA Retina alt. en MBP Retina med Haswell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja, riktigt läsvärd tråd. Jag är på vippen at slå till på en vaio pro 13 har bara några funderingar

Vet ni om den finns någonstans att klämma på, vissa verkar ju inte gilla att den flexar så man kanske bör kolla det först ? Tänkte ringa ner till några elkedjor i närheten och kolla iofs...

Och sen när jag sitter på Sonys hemsida så kan man ju självklart specca upp datorn, frågan är ju bara vad man ska ha ^^ 8GB ram är självklart när det är så billigt, likaså 256GB SSD nu när det är rabatt. Frågan är ju då ska man ha en i5 eller i7 och windows 8 eller pro ? Jag antar att i5an klarar allt det "vanliga" fint jag kommer även köra lite Netbeans, photoshop etc på datorn, är det onödigt att lägga 1.5k extra på priset isåfall? Vad är det för program som "kräver" en i7 för att flyta bra? Jag kommer även att börja plugga till civ.ing nu är det någon fördel att ha win8 pro då eller är det bara för säkerhet och affärsanvändande ?

Tack
//Dennis

Visa signatur
Permalänk

så när släpps vaio pro i butik så man kan se den irl??

var in på MM örebro i veckan å dem kollade på mig som om jag var dum i huvudet när jag frågade efter Sony vaio pro... :/

Permalänk
Skrivet av rosaelefjant:

så när släpps vaio pro i butik så man kan se den irl??

var in på MM örebro i veckan å dem kollade på mig som om jag var dum i huvudet när jag frågade efter Sony vaio pro... :/

Skrivet av dennis93:

Tja, riktigt läsvärd tråd. Jag är på vippen at slå till på en vaio pro 13 har bara några funderingar

Vet ni om den finns någonstans att klämma på, vissa verkar ju inte gilla att den flexar så man kanske bör kolla det först ? Tänkte ringa ner till några elkedjor i närheten och kolla iofs...

Och sen när jag sitter på Sonys hemsida så kan man ju självklart specca upp datorn, frågan är ju bara vad man ska ha ^^ 8GB ram är självklart när det är så billigt, likaså 256GB SSD nu när det är rabatt. Frågan är ju då ska man ha en i5 eller i7 och windows 8 eller pro ? Jag antar att i5an klarar allt det "vanliga" fint jag kommer även köra lite Netbeans, photoshop etc på datorn, är det onödigt att lägga 1.5k extra på priset isåfall? Vad är det för program som "kräver" en i7 för att flyta bra? Jag kommer även att börja plugga till civ.ing nu är det någon fördel att ha win8 pro då eller är det bara för säkerhet och affärsanvändande ?

Tack
//Dennis

På inet står det att det att datorn kommer till centrallagret den 27/7. Den bör ju komma ut i butikerna samtidigt eller några dagar efter det.

Jag har svårt att se någon skillnad i hur program flyter mellan i5 och i7. Ssd gör större skillnad där. Däremot är mer datakraft alltid välkommet i typ Matlab. Ska du programmera som del i utbildningen kan det absolut vara ett skäl.

Windows 8 pro tror jag inte är nödvändigt för en privatperson. Om du inte känner att du behöver något som är listat här: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8_editions

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Vaio Pro är enda utmanare till MBA. VP har bättre skärm, men å andra sidan en sämre styrplatta. Det kan iofs också bero på mjukvaran, enligt Microsoft kommer stort arbete läggas på att förbättra drivrutiner för styrplattan till Win 8.1-uppdateringen. Detta tillsammans med Intel.

Då senaste MBA inte hade en Retina-skärm började jag snegla på andra alternativ. VP har bra specs och andas kvalitet. Dessvärre måste man dras med Windows 8, och efter att testkört OSet någon månad bestämde jag mig helt enkelt för att vänta på en MBA Retina alt. en MBP Retina med Haswell.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag blir väldigt glad om det du skriver om förbättrad styrplattemjukvara i Windows 8.1 stämmer!

Som sagt, skärmen på VP är riktigt nice!(jag har non-touch modellen, som är matt). Jag hade också problem med Windows 8 i början, men valde att svälja det sura äpplet. Tyckte först inte om W7 när jag hade XP heller, fast ska erkännas att förändringen den här gången är oerhört mycket mer omfattande. Det som tillslut fick mig att acceptera W8 var aktivitetshanteraren och kopieringsfunktionerna(pausa och att hela tiden se hur snabbt det går). Trivialt kanske, men det är super att kunna pausa en kopieringen om de externa hårddiskarna börjar bli för varma(vilket syns på överföringshastigheten). Det sista var lite OT, men hoppas det ursäktas

Skrivet av dennis93:

Tja, riktigt läsvärd tråd. Jag är på vippen at slå till på en vaio pro 13 har bara några funderingar

Vet ni om den finns någonstans att klämma på, vissa verkar ju inte gilla att den flexar så man kanske bör kolla det först ? Tänkte ringa ner till några elkedjor i närheten och kolla iofs...

Och sen när jag sitter på Sonys hemsida så kan man ju självklart specca upp datorn, frågan är ju bara vad man ska ha ^^ 8GB ram är självklart när det är så billigt, likaså 256GB SSD nu när det är rabatt. Frågan är ju då ska man ha en i5 eller i7 och windows 8 eller pro ? Jag antar att i5an klarar allt det "vanliga" fint jag kommer även köra lite Netbeans, photoshop etc på datorn, är det onödigt att lägga 1.5k extra på priset isåfall? Vad är det för program som "kräver" en i7 för att flyta bra? Jag kommer även att börja plugga till civ.ing nu är det någon fördel att ha win8 pro då eller är det bara för säkerhet och affärsanvändande ?

Tack
//Dennis

SONY har en väldigt generös returpolicy. Första lappen du ser när du öppnar paketet är har rubriken: Du vet väl att det är lätt att returnera? De har en 30 dagars öppet köp-grej, där du kan lämna tillbaka den så länge du får ner den i originalförpackningen, vilket ioförsig kan vara en utmaning i sig. Skulle skicka tillbaka en VS15 för ungefär ett år sedan pga att jag inte var riktigt nöjd med prestandan och de gick de med på utan argumentation Om de vill ha en anledning kan du ju alltid skylla på det som verkar vara de vanligaste problemen(högljudd fläkt,dåligt Wi-Fi, Bluetooth som "surrar"(läst om någon enstaka gång, eller något annat som du finner på det andra forumet( http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/720737-official-vaio-pro-13-owners-lounge-svp13-2013-a.html ).

Angående processorerna kanske du vill jämföra dem på Intels arkhemsida( http://ark.intel.com/compare/75460,75459 ). Jag kollade en del innan jag bestämde mig och kom fram till att i5:an var det mest prisvärda valet, även om i7:an såklart har högre prestanda. Frågan är ju bara om du vill lägga 1,5k extra.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosaelefjant:

så när släpps vaio pro i butik så man kan se den irl??

var in på MM örebro i veckan å dem kollade på mig som om jag var dum i huvudet när jag frågade efter Sony vaio pro... :/

SONY brukar inte vara speciellt snabba på att få ut sina produkter i affärer(utomlands har de sina egna affärer) då de har en bra webbutik med gratis frakt och en generös returpolicy på 30 dagar, så om du får hem den och den inte känns/ser ut som du vill ha den är det bara att skicka tillbaka

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nya tag efter semestern! Har pratat med Sony angående att testa Vaio Pro 13, kommer sannolikt testa den under förutsättning att de kan skaka fram ett utökat batteri

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vad kul om det blir en recension. Det här är en dator som jag är riktigt intresserad av. Det enda jag saknar är att Sony hade erbjudit en möjligheten att få en processor med Intel HD Graphics 5000. Ifall man vill spela lite PCM eller Age of Empires 2 remaken.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Ny i forumet - ny dator på G

Hej!

Efter att ha velat ett tag (vänta på Asus med Haswell, köpa billigare variant etc) bestämde jag mig igår för att beställa en VAIO Pro. Den här tråden tippade vågskålen. Det vesäntliga i specen är I7, 256 Gb SSD, 8GB ram och pekskärm. Leverans 8/8.

Jag behöver inte så mycket maskin egentligen, men min dam ville ha en snygg dator och jag gillar att kryssa i optionlistor när jag handlar. Återkommer med vad jag tycker när jag fått den.

Trevlig Sommar!

Permalänk

Hej jag är på jakt efter en ny laptop och denna ser riktigt trevlig ut, iaf efter att ha läst alla komentarer. Jag studerar digiltal bildproduktion och arbetar som fotograf så jag kommer i huvudsak att använda datorn för photoshop, after effects, och premier pro men hade vart gött om Maya gick å köra med, dock inget jätte krav, kommer likaså användas för å kika på lite film. Så frågan till er är väll mest om ni tror/upplever detta som en bra dator för mina användningsområden, jag är ju beroende utav en stabil dator och med riktigt bra skärm som ger ett verklighetstroget intryck för slutproduktion mot kund.
Sen om ni nu svarar ja på att denna skulle kunna duga för mina behov så får ni mer än gärna tipsa om vilka komponenter ni tror passar mig bäst, för jag är inte helt 100% säker på min sak när det kommer till komponenter^^

(går även bra om ni har tips på nån annan vaio som skulle kunna uppfylla mina behov men kanske e något billigare)

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är också intresserad av denna laptop. Det jag funderar på är hur läsbarheten på displayen är utomhus(den matta versionen)? Någon som kan ta några bilder eller lägga upp en videosnutt? Allt jag har hittat på nätet är med den amerikanska versionen med touchscreen. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Sony Vaio Pro

Verkar som att den är högljudd och underpresterar i vissa avseenden enligt PC för alla - känns som att det kommer att finnas bättre alternativ inom kort.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.515678/sony-vaio-pro-13--son...

Permalänk
Medlem

Tycker denna ser trevlig ut och möjligheten att få touch, 256 GB SSD, 8 GB RAM och Haswell till ett bra pris är lockande men när jag läser tester sjunker intresset. Varm, fläktljud och flexigt byggd är tråkigt att läsa om. Avvaktar tills det finns några likvärdiga system innan jag bestämmer mig. Just nu ser jag dock ingen jämför dator för samma pengar.

Permalänk

Hade det inte varit för fläktljudet hade jag köpt denna direkt...nu väntar jag på att konkurrenterna ska erbjuda något liknande, men tystare.

Permalänk
Skrivet av lasseb:

Verkar som att den är högljudd och underpresterar i vissa avseenden enligt PC för alla - känns som att det kommer att finnas bättre alternativ inom kort.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.515678/sony-vaio-pro-13--son...

Hmm, så datorn tillåts inte använda turbo-boost? Det skulle i alla fall förklara skillnaden på 20-30% i benchmarks.

Men tänk på att den väger 20% mindre än macbook air också. Och frågan är hur ofta man maxbelastar sin laptop egentligen, jag skulle ju inte direkt köra folding på den.

Skrivet av Laban80:

Tycker denna ser trevlig ut och möjligheten att få touch, 256 GB SSD, 8 GB RAM och Haswell till ett bra pris är lockande men när jag läser tester sjunker intresset. Varm, fläktljud och flexigt byggd är tråkigt att läsa om. Avvaktar tills det finns några likvärdiga system innan jag bestämmer mig. Just nu ser jag dock ingen jämför dator för samma pengar.

Datorn är designad för att flexa lite. Det är inget fel, bara en smaksak.

Skrivet av clarkbones:

Hade det inte varit för fläktljudet hade jag köpt denna direkt...nu väntar jag på att konkurrenterna ska erbjuda något liknande, men tystare.

Den verkar inte vara så högljudd under vardagsarbete. Både mobiletechreview och trustedreview säger att datorn varvar upp i början för att sedan tystna när alla uppdateringar är installerade och indexeringen är gjord. Dessutom skrev Zibbi02 att hans exemplar är tyst.

PC för alla säger dock att den varvar upp vid minsta lilla belastning. Kan det vara ett måndagsexemplar? Hoppas Sony jobbar på det i alla fall, verkar ju vara en dealbreaker för några av er.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Inte lätt att bli klok på hur den här datorn presterar. Jag får nog vänta in Sweclockers recension (om de får ett exemplar med extra batteri att recensera)

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Mja vet inte om jag tycker pc för allas recension var så seriös. Väntar spänt på sweclockers test jag också

Permalänk
Medlem

1.

Skrivet av Jacob:

Nya tag efter semestern! Har pratat med Sony angående att testa Vaio Pro 13, kommer sannolikt testa den under förutsättning att de kan skaka fram ett utökat batteri

2.Jag har den matta, och jag kan använda den utomhus utan problem. Dock ser den ganska kass ut när man tar kort på/filmar den. Jag lägger inte upp några bilder på grund av det, så du får endera tro mig eller ej.

1.Awesome! Nästan aldrig Sonys produkter(exklusive mobiler) blir testade på seriösa svenska hemsidor.

2.

Skrivet av Essin88:

Hej! Jag är också intresserad av denna laptop. Det jag funderar på är hur läsbarheten på displayen är utomhus(den matta versionen)? Någon som kan ta några bilder eller lägga upp en videosnutt? Allt jag har hittat på nätet är med den amerikanska versionen med touchscreen. Tack på förhand!

3.

Skrivet av clarkbones:

Hade det inte varit för fläktljudet hade jag köpt denna direkt...nu väntar jag på att konkurrenterna ska erbjuda något liknande, men tystare.

3.Har du inte använt den kan du enligt mig inte uttala dig om fläktljudet. Min är tyst(den var inte det under de första två dagarna pga windows update, indexering och övriga installationer), och ett flertal som har kommit fram till att datorn är det verkar vara överens om att de som klagar på fläktljudet gör det i förtid. Kanske Sony råkade skicka ut några måndagsexemplar, men de borde väl vara utrensade nu tycker man.

(skrev i mobilen på vanliga hemsidan så blev lite konstigt med ordningen på citat och svar, så skrev siffror framför)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

1.

2.Jag har den matta, och jag kan använda den utomhus utan problem. Dock ser den ganska kass ut när man tar kort på/filmar den. Jag lägger inte upp några bilder på grund av det, så du får endera tro mig eller ej.

1.Awesome! Nästan aldrig Sonys produkter(exklusive mobiler) blir testade på seriösa svenska hemsidor.

2.

3.

3.Har du inte använt den kan du enligt mig inte uttala dig om fläktljudet. Min är tyst(den var inte det under de första två dagarna pga windows update, indexering och övriga installationer), och ett flertal som har kommit fram till att datorn är det verkar vara överens om att de som klagar på fläktljudet gör det i förtid. Kanske Sony råkade skicka ut några måndagsexemplar, men de borde väl vara utrensade nu tycker man.

(skrev i mobilen på vanliga hemsidan så blev lite konstigt med ordningen på citat och svar, så skrev siffror framför)

Tack för svaret! Skulle du säga att den fungerar i direkt solljus också? Eller bör man sitta i skuggan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin88:

Tack för svaret! Skulle du säga att den fungerar i direkt solljus också? Eller bör man sitta i skuggan?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är nog ganska oanvändbar i direkt solljus på skärmen, men inte pga reflektion(jag har den matta), utan pga ljusstyrkan i skärmen. Vet nästan ingen laptop som går att använda ute när skärmen är i direkt solljus(finns säkert någon). Vissa smartphones har ju liknande problem till och med.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SilenceLotto:

Inte lätt att bli klok på hur den här datorn presterar. Jag får nog vänta in Sweclockers recension (om de får ett exemplar med extra batteri att recensera)

Det kommer tyvärr dröja med recension av Sony Vaio Pro 13

Precis när datorn skulle skickas till mig fick PR-byrån order om att samtliga exemplar ska skickas iväg på någon form av mässa/evenemang i ~två veckor. Ofattbart dumt beslut eftersom saker tenderar att gå sönder/bli defekta på mässor och då det ligger i deras intresse att få ut recensioner när intresset är på topp...

Siktar i vilket fall som helst fortfarande på en recension om det inte drar ut allt för mycket på tiden att få testexemplar. Är själv intresserad av hur det faktiskt ligger till med prestandan och inte minst vilken batteritid som kan väntas tillsammans med det utökade batteriet.

Skrivet av Zibbi02:

1.
1.Awesome! Nästan aldrig Sonys produkter(exklusive mobiler) blir testade på seriösa svenska hemsidor.

Ska jag vara krass är det sällan Sony släpper någonting som är riktigt intressant inom bärbara datorer, men de ser ut att för en gångs skull ha slagit rätt med Vaio Pro 11/13 och Duo 13 sett till både funktion och pris. Hoppas verkligen det inte är en engångsgrej utan att Sony fortsätter så här med kommande lanseringar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Rådvill nu

Det är dags för ny dator nu i höst och då vill jag ha i7 Haswell, led, pek, ssd, 13-16" och rejält under 1,5 kg.
Så såg jag den här men gillade inte svart inuti. Knapparna ok men inte det runt om. Det blir jobbigt!
Sedan var jag på Sonys egen onlinebutik och kollade och då kan man konfigurera sin dator precis som man vill (som hos Dell).
En 13", i7, silverfärgad, 8gb, 256 ssd, pek kostar 12', vilket i mitt tycke är +5' mot tänkt men då får man allt. Fast efter pc för allas recension blir man dock lite tveksam.
Hur göra? Köpa eller satsa på Acer S7 med Haswell, en Asus när det kommer eller en Samsung 900 eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Det är dags för ny dator nu i höst och då vill jag ha i7 Haswell, led, pek, ssd, 13-16" och rejält under 1,5 kg.
Så såg jag den här men gillade inte svart inuti. Knapparna ok men inte det runt om. Det blir jobbigt!
Sedan var jag på Sonys egen onlinebutik och kollade och då kan man konfigurera sin dator precis som man vill (som hos Dell).
En 13", i7, silverfärgad, 8gb, 256 ssd, pek kostar 12', vilket i mitt tycke är +5' mot tänkt men då får man allt. Fast efter pc för allas recension blir man dock lite tveksam.
Hur göra? Köpa eller satsa på Acer S7 med Haswell, en Asus när det kommer eller en Samsung 900 eller vad?

Som du själv säger finns den i silver, så ditt ogillande av det svarta är inget som på något sätt hindrar ett köp. Jag anser att den trots den höga prislappen är prisvärd, men det kan bero på att det utöver MBA inte finns något att jämföra med i dagsläget. Jag skulle värdera MobileTechReview högre än PcFörAlla när det gäller recensioner!

Personligen skulle jag undvika Acer om jag hade något alternativ. ASUS har väl inte presenterat speciellt många ultrabooks med Haswell(transformer (?)infinity(?) är den enda jag kan säga på rak arm och den har ju ett "glaslock". Må vara gorilla, kanske håller, ser möjligtvis snyggt ut, men man lär behöva putsa det HELA tiden). Samsung är jag inte så bekant med när det kommer till datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Den verkar inte vara så högljudd under vardagsarbete. Både mobiletechreview och trustedreview säger att datorn varvar upp i början för att sedan tystna när alla uppdateringar är installerade och indexeringen är gjord. Dessutom skrev Zibbi02 att hans exemplar är tyst.

PC för alla säger dock att den varvar upp vid minsta lilla belastning. Kan det vara ett måndagsexemplar? Hoppas Sony jobbar på det i alla fall, verkar ju vara en dealbreaker för några av er.

I denna tråd är det många (men inte alla) som klagar på ljudnivån. Det verkar som om fläktarna går igång för tidigt, långt innan datorn blivit riktigt varm. Sånt går endast korrigera med en BIOS-uppdatering.

http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

I denna tråd är det många (men inte alla) som klagar på ljudnivån. Det verkar som om fläktarna går igång för tidigt, långt innan datorn blivit riktigt varm. Sånt går endast korrigera med en BIOS-uppdatering.

http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207...

Jag har läst hela den tråden du länkar till(kontinuerligt) och har ett par slutsatser:

Datorn drar igång fläkten vid betydligt lägre temperatur än MBA.

I början av tråden är det några som har fått sk "måndagsexemplar", vilka aldrig verkar gå ner i varv.
På de senare sidorna står det alltsomoftast att folk som fått sin dator samma dag, eller dagen före upplever fläktljudet som för högt. Jag ser det som självklart att en dator får jobba ganska hårt före(=de första dagarna) windows update, vaio update och indexering är klar.

Om jag hade trott att den skulle vara knäpptyst med detsamma hade jag skickat tillbaka den samma dag som jag fick den. Jag år väldigt glad att jag inte gjorde det, för numera är fläkten avstängd när jag surfar(fb tex) och liknande och går endast igång när jag ser på film eller surfar(Youtube, många fikar tex), och då överröstar aldrig fläkten ljudet av filmen, vilket kort och gott eliminerar problemet med att fläkten är igång.

Med tanke på Sonys returpolicy skulle jag föreslå att du köper en, kör alla uppdateringar(ignorerar fläkten), och när allt sådant är klart ägnat dig åt vad du brukar göra vid datorn. Om den då(dag 3,4,5) låter för mycket kan du göra en fabriksåterställning, packa ner den och skicka tillbaka.

Angående bios-uppdatering verkar det inte vara något som SONY orkat genomföra tidigare(kolla tråden du länkade till) utan gjort hårdvaruförändringar vid refresh istället om något inte fungerar optimalt( t ex störningar mellan NFC,Bluetooth och Wi-Fi)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Jo, returpolicyn är ju bra, men det är alltid lite jobbigt/meckigt att returnera saker.

Fläkten tycker jag inte borde igång vid visning av ett Youtubeklipp i HD (i a f inte på en premiumdator) , men det låter ju lovande att det inte stör dig. Jag får fundera lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Jo, returpolicyn är ju bra, men det är alltid lite jobbigt/meckigt att returnera saker.

Fläkten tycker jag inte borde igång vid visning av ett Youtubeklipp i HD (i a f inte på en premiumdator) , men det låter ju lovande att det inte stör dig. Jag får fundera lite till.

Det är ju ioförsig sant.

Grejen var att jag, som alla andra med den här datorn, blev aningen paranoid när folk började skriva att fläkten är igång hela tiden så när jag skrev att fläkten är igång när man surfar på t ex Youtube kanske jag borde ha klargjort att jag var tvungen att stänga av ljudet på klippet för att verkligen konstatera att den lät, vilket inte är ett normalt scenario(Om du kollar många stumfilmsvideos i HD på Youtube kan det uppstå ett visst irritationsmoment ). Endera har man ju viss volym på eller så har man headphones.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Fläktljudet är en sak men anledningen till att fläkten går är ju att temperaturen har nått en viss nivå. Ni som hunnit få den, upplever ni den som varm? Vad jag läst mig till så leder inte kolfiber värme lika bra som tex metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Fläktljudet är en sak men anledningen till att fläkten går är ju att temperaturen har nått en viss nivå. Ni som hunnit få den, upplever ni den som varm? Vad jag läst mig till så leder inte kolfiber värme lika bra som tex metall.

Jag upplever min som ljummen, och på det internationella forumet, som är länkat till tidigare i tråden, har de kommit fram till att fläkten går igång redan vid väldigt låga temperaturer. Kanske är det för att undvika just det problem som du syftar till? Om man håller den tillräckligt kall från början slipper man problem med avledning av värmen när den "egentligen"(MBAs fläkt går igång först vid ca 90 grader) blir riktigt varm.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E