Permalänk
Medlem

Ny TV till morföräldrarna!

Som titeln lyder så ska mina morföräldrar skaffa sig en ny TV till deras nya lilla "TV-rum" eller vad dom nu kallar det.
Nu är det ingen brådska, så vänta lite är inget problem om det kommer vara några kampanjer eller så.
I alla fall så är det ju lite krav...
TV ska helst vara en 40", priset vet jag inte hur långt dom är beredda att lägga men jag vet i alla fall att dom kollar
på apparater runt 7000kr klassen.
Det ska helst vara en "smart" TV, bra ljus och färger, och gärna inget som går sönder lätt/har kända fel osv.
TVn får inte vara längre än 1 meter bred eftersom den måste passa in där någonstans, inte helt säker men
i alla fall, inte längre än det.
Så vad föreslår ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Som titeln lyder så ska mina morföräldrar skaffa sig en ny TV till deras nya lilla "TV-rum" eller vad dom nu kallar det.
Nu är det ingen brådska, så vänta lite är inget problem om det kommer vara några kampanjer eller så.
I alla fall så är det ju lite krav...
TV ska helst vara en 40", priset vet jag inte hur långt dom är beredda att lägga men jag vet i alla fall att dom kollar
på apparater runt 7000kr klassen.
Det ska helst vara en "smart" TV, bra ljus och färger, och gärna inget som går sönder lätt/har kända fel osv.
TVn får inte vara längre än 1 meter bred eftersom den måste passa in där någonstans, inte helt säker men
i alla fall, inte längre än det.
Så vad föreslår ni?

Samsung är väl alltid högt i kurs bland de som inte är pedantiska inom tv och ljud. Själv har jag en samsung äldre modell med några år på nacken men jag är nöjd förutom viss antydan till blb i riktigt mörka scener.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180431 Denna tv skulle jag rekommendera hur som helst. Vill ni inte ha samsung föreslår jag en fin lg för en billigare slant.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Samsung är väl alltid högt i kurs bland de som inte är pedantiska inom tv och ljud. Själv har jag en samsung äldre modell med några år på nacken men jag är nöjd förutom viss antydan till blb i riktigt mörka scener.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180431 Denna tv skulle jag rekommendera hur som helst. Vill ni inte ha samsung föreslår jag en fin lg för en billigare slant.

Hahaha! Det där är samma modell som dom har kollat på lite, men dom sa att på Siba, Elgiganten och MediaMarkt säger dom att Philips är bättre.
Nu tror dom ju inte riktigt på det, och inte jag heller. Märket spelar ingen roll, det är TVn i sig.
Är nöjd med min Samsung IPS monitor, och deras TVs är säkert väldigt bra med.
Men det där med blb, vad exakt är det för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hahaha! Det där är samma modell som dom har kollat på lite, men dom sa att på Siba, Elgiganten och MediaMarkt säger dom att Philips är bättre.
Nu tror dom ju inte riktigt på det, och inte jag heller. Märket spelar ingen roll, det är TVn i sig.
Är nöjd med min Samsung IPS monitor, och deras TVs är säkert väldigt bra med.
Men det där med blb, vad exakt är det för något?

Kan också lägga in ett gott ord för samsung, har både TV och datorskärm, funkar kanon och aldrig haft några som helst problem med dem.

BLB = Backlight Bleeding. Bildsök på google så kommer du direkt att se vad det är

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hahaha! Det där är samma modell som dom har kollat på lite, men dom sa att på Siba, Elgiganten och MediaMarkt säger dom att Philips är bättre.
Nu tror dom ju inte riktigt på det, och inte jag heller. Märket spelar ingen roll, det är TVn i sig.
Är nöjd med min Samsung IPS monitor, och deras TVs är säkert väldigt bra med.
Men det där med blb, vad exakt är det för något?

Jag hade inte lyssnat en sekund på vad dom säger, dom försökte nyligen lura på min kusin en tv för ett par tusen extra för att han skulle få 100 hz på den, enligt elgiganten var det omöjligt att kolla på sport och film utan en 100hz-tv. Bullshit säger jag som själv tycker det är bäst med 100hz avslaget.

Angående tvn då, jag har två i hushållet och även haft två datorskärmar av just samsung och har alltid varit nöjd.
BLB eller back light bleeding är när det svarta ser ljust ut i fält, för att bakgrundsbelysningen lyses upp ojämt i panelen på något sätt. Det kan se ut något såhär i extremfall:

Men det är inte så vanligt och allvarligt nu som förut skulle jag säga.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Jag hade inte lyssnat en sekund på vad dom säger, dom försökte nyligen lura på min kusin en tv för ett par tusen extra för att han skulle få 100 hz på den, enligt elgiganten var det omöjligt att kolla på sport och film utan en 100hz-tv. Bullshit säger jag som själv tycker det är bäst med 100hz avslaget.

Angående tvn då, jag har två i hushållet och även haft två datorskärmar av just samsung och har alltid varit nöjd.
BLB eller back light bleeding är när det svarta ser ljust ut i fält, för att bakgrundsbelysningen lyses upp ojämt i panelen på något sätt. Det kan se ut något såhär i extremfall:
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=172844.jpg

Men det är inte så vanligt och allvarligt nu som förut skulle jag säga.

Ser inte bra ut
Men jag har hört att Samsungs billigare skärmar/TV är det ofta strul med medan de dyrare funkar kanonbra.
Får se hur det blir, är det rea eller rabatt snart så kanske man ska satsa på något bättre

Skrivet av Zache_:

Kan också lägga in ett gott ord för samsung, har både TV och datorskärm, funkar kanon och aldrig haft några som helst problem med dem.

BLB = Backlight Bleeding. Bildsök på google så kommer du direkt att se vad det är

Aha, sökte ju på det först men då kom massa annat upp hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Samsung är väl alltid högt i kurs bland de som inte är pedantiska inom tv och ljud. Själv har jag en samsung äldre modell med några år på nacken men jag är nöjd förutom viss antydan till blb i riktigt mörka scener.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180431 Denna tv skulle jag rekommendera hur som helst. Vill ni inte ha samsung föreslår jag en fin lg för en billigare slant.

Samsung ÄR bland de bästa

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konqer:

Samsung ÄR bland de bästa

Sålänge du accepterar risken för blb och clouding är väl samsung bland de bästa på mellanklassegmentet
Dock har jag många gånger varit missnöjd med samsungs support och hjälpsamhet, vilket drar ner samsungs totala betyg en hel det. Ändå fortsätter jag köpa deras grejer.. Korkade konsument..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konqer:

Samsung ÄR bland de bästa

NJae.

Ingen leverantör är bland de bästa när det kommer till tv-apparater, förutom Panasonic kanske. Lägre prisklasser och det varierar. Samsung är överhypade och eftersom 98% av alla som köper tv-apparater och skärmar inte kan ett jota/har låga krav är det inte svårt att vara "bland de bästa".