Polaren har problem med Telenors 4g tjänst
Ja så här är det, min polares föräldrar har tecknat något jävla 4g från telenor som bredband för några veckor sedan så började dom krångla som fan, dom sänkte ner hans hastighet till 0.5mbit, när han kontaktade dom första gången så sa dom att han hade laddat ner över 170gb vilket är en jävla omöjlighet, hans far sitter och laddar ner ja men inte mer än divx kvalite filmer som ligger på 700mb styck. När dom betalade för ny månad så sa telenor att dom hastigheten skulle återställas till deras "40" mbit igen problemet är att nu så får han bara ut hastigheten han betalar för mellan 00:00-16:00 resten av tiden så ligger det och trycker på 0.5mbit och han kan inte göra något på nätet såhär har det varit sen den 16de och i telenors avtal så står det så här.
Extrem dataförbrukning
Alla har rätt till en bra surfupplevelse.
Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder.
För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s.
Det är helt okej om man har extrem förbrukning men det har han inte just nu, när man sedan läser vidare så finns det en till sak som säger så här
Varför sjunker min surfhastighet under vissa perioder på dygnet?
Att hastigheten varierar kan bero på flera orsaker. Vanligast är att din utrustning är placerad på en plats i hemmet som påverkar kapaciteten, till exempel nära en tjock vägg eller bakom en tung möbel. Driftstörningar i mobilnätet spelar också in. Det finns även tidpunkter då många användare är uppkopplade samtidigt och under såna ”toppar” kan din surfupplevelse påverkas.
För att mobilnäten ska fungera även när belastningen är väldigt hög har därför alla abonnemang en regel för extremanvändning. Regeln innebär att vid tider med hög belastning i nätet så sänks hastigheten för kunder som förbrukat väldigt mycket data under de senaste 30 dagarna. Normalt inträffar dessa ”toppar” mellan 16.00 och 24.00 men det kan variera över tiden. Vår Kundservice kan ge svar på om just du påverkas av denna regel.
Detta kan fan inte inträffa varje dag och om det gör det så är det inte tjänsten dom betalar för, dom har fri surf och telenors "obegränsad" data mängd, finns det något man kan göra för dom vägrar lyssna eller gå med på något man säger till dom.