Polaren har problem med Telenors 4g tjänst

Permalänk
Medlem

Polaren har problem med Telenors 4g tjänst

Ja så här är det, min polares föräldrar har tecknat något jävla 4g från telenor som bredband för några veckor sedan så började dom krångla som fan, dom sänkte ner hans hastighet till 0.5mbit, när han kontaktade dom första gången så sa dom att han hade laddat ner över 170gb vilket är en jävla omöjlighet, hans far sitter och laddar ner ja men inte mer än divx kvalite filmer som ligger på 700mb styck. När dom betalade för ny månad så sa telenor att dom hastigheten skulle återställas till deras "40" mbit igen problemet är att nu så får han bara ut hastigheten han betalar för mellan 00:00-16:00 resten av tiden så ligger det och trycker på 0.5mbit och han kan inte göra något på nätet såhär har det varit sen den 16de och i telenors avtal så står det så här.

Citat:

Extrem dataförbrukning

Alla har rätt till en bra surfupplevelse.

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder.

För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s.

Det är helt okej om man har extrem förbrukning men det har han inte just nu, när man sedan läser vidare så finns det en till sak som säger så här

Citat:

Varför sjunker min surfhastighet under vissa perioder på dygnet?

Att hastigheten varierar kan bero på flera orsaker. Vanligast är att din utrustning är placerad på en plats i hemmet som påverkar kapaciteten, till exempel nära en tjock vägg eller bakom en tung möbel. Driftstörningar i mobilnätet spelar också in. Det finns även tidpunkter då många användare är uppkopplade samtidigt och under såna ”toppar” kan din surfupplevelse påverkas.
För att mobilnäten ska fungera även när belastningen är väldigt hög har därför alla abonnemang en regel för extremanvändning. Regeln innebär att vid tider med hög belastning i nätet så sänks hastigheten för kunder som förbrukat väldigt mycket data under de senaste 30 dagarna. Normalt inträffar dessa ”toppar” mellan 16.00 och 24.00 men det kan variera över tiden. Vår Kundservice kan ge svar på om just du påverkas av denna regel.

Detta kan fan inte inträffa varje dag och om det gör det så är det inte tjänsten dom betalar för, dom har fri surf och telenors "obegränsad" data mängd, finns det något man kan göra för dom vägrar lyssna eller gå med på något man säger till dom.

Permalänk
Medlem

Det är kanske så att masten som han surfar via är belastad och därför prioriteras en viss typ av trafik ned.
Har du testat anslutningen på någon annan plats?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det är kanske så att masten som han surfar via är belastad och därför prioriteras en viss typ av trafik ned.
Har du testat anslutningen på någon annan plats?

Nej då det är ett bredband som är för hela familjen, router och allt ingår i deras sån här tjänst så det är för hela hushållet.

Permalänk
Medlem

Som bruse säger har det antagligen med belastningen att göra då efter 16:00 så börjar folk trilla in i stugorna och som de robotar vi är kör igång datorn på direkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Som bruse säger har det antagligen med belastningen att göra då efter 16:00 så börjar folk trilla in i stugorna och som de robotar vi är kör igång datorn på direkten.

Detta händer varenda jävla dag dom, han bor i ett mindre villa område i en småstad så inte en chans att det finns så många som har telenors 4g och belastar nätet så mycket och absolut inte varje dag, det händer fan tom på helger och bara efter klockan 16:00.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Destromath:

Detta händer varenda jävla dag dom, han bor i ett mindre villa område i en småstad så inte en chans att det finns så många som har telenors 4g och belastar nätet så mycket och absolut inte varje dag, det händer fan tom på helger och bara efter klockan 16:00.

...tänk dock på att betydligt fler än bara Telenor's egna kunder använder Telenors 4G-nät. Bl.a. Tele2 och TDC kör ju via Telenors nät.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det är bara att inse att konsumenterna inte har en chans mot "jättarna". Så länge man inte kan bevisa att man inte laddat ner 170gb så är det ord mot ord. Klaga, hota med att byta leverantör, skicka in anmälan till konsumentombudsmannen om man anser att företaget bryter mot avtalet.

Permalänk

appropå mängden nerladdat förra månaden så borde han kunna se det i routen hur mkt han har tankat.

Permalänk
Medlem

Detta borde dock inte innebära att Telenor kan bete sig hur som helst, dom lovar fri surf och en viss hastighet, kan man inte leverara det så måste det ju strida mot någon jävla lag...

Permalänk
Medlem

Ladda ned pingplotter och sätt igång den varje dag vid 15:30. Låt det jobba i en timme så får du se om samma fel sker exakt samma tidpunkt varje dag. Låt ingen annan använda datorn hemma medan du testar

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Vårda språket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Ladda ned pingplotter och sätt igång den varje dag vid 15:30. Låt det jobba i en timme så får du se om samma fel sker exakt samma tidpunkt varje dag. Låt ingen annan använda datorn hemma medan du testar

Kan be han göra detta frågan är bara kan man sedan använda detta på något sätt emot telenor för att få dom att sluta strypa hans hastighet till 0.5Mbit?

Permalänk
Medlem

Generellt sätt är 4g som bredbandslösning för hembruk en väldigt dålig sådan. Det marknadsförs för fiberhastigheter men i verkligheten kan tekniken sällan leverera högre hastighet än ADSL samtidigt som uppkopplingen ofta bryts eller hamnar i svackor där hastigheten går ner till 3g- eller GPRS-nivå. Pingen, om du är intresserad av spel, är också horribel.

Samtidigt kostar ett abonnemang mer än likvärdig ADSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Generellt sätt är 4g som bredbandslösning för hembruk en väldigt dålig sådan. Det marknadsförs för fiberhastigheter men i verkligheten kan tekniken sällan leverera högre hastighet än ADSL samtidigt som uppkopplingen ofta bryts eller hamnar i svackor där hastigheten går ner till 3g- eller GPRS-nivå. Pingen, om du är intresserad av spel, är också horribel.

Samtidigt kostar ett abonnemang mer än likvärdig ADSL.

Tro mig jag vet allt det här redan och det är inte det som jag varit ute efter att framföra med denna tråden.

Permalänk
Inaktiv

Vill absolut inte försvara Telenor. Jag har haft mina affärer med dem och har ALLTID varit missnöjd, skulle inte rekommendera Telenor till min värsta fiende.. Men rätt ska vara rätt...

Telenor kör med något som kallas "fair usage policy". Vilket innebär att om du belastar nätet med extrem användning så kan du få lägre hastighet. Det här kanske är en nyhet för din kompis men för din kompis far, som jag antar betalar för abonnemanget, så borde det inte komma som en överraskning. Det står nämligen väldigt utförligt om det här i den informationen innan man sluter avtalet med Telenor.

Med andra ord Telenor är en dålig internet leverantör för vanliga svenska familjer.

Skrivet av thomas_skane:

Generellt sätt är 4g som bredbandslösning för hembruk en väldigt dålig sådan. Det marknadsförs för fiberhastigheter men i verkligheten kan tekniken sällan leverera högre hastighet än ADSL samtidigt som uppkopplingen ofta bryts eller hamnar i svackor där hastigheten går ner till 3g- eller GPRS-nivå. Pingen, om du är intresserad av spel, är också horribel.

Samtidigt kostar ett abonnemang mer än likvärdig ADSL.

Generellt är 4G inte en dålig ide för bredbandslösningar för hemmet. Har lång (så lång den nu kan vara med 4G) erfarenhet av just 4G för hemmabruk. Jag har en hastighet på ca 28 ner och 8 upp. Jag ser Viaplay, Netflix och lyssnar på Spotify utan några som helst problem.

Jämfört med med ADSL är det billigare och mycket snabbare. ADSL hos telia med hastigheten 8 Mbit/s ned och 0,8 Mbit/s upp kostar tex. 309:- och då MÅSTE du ha en fast telefon. Med andra ord måste du betala för den också. 4G kostar som mest 349:-, jag betalar 249:- hos Tele 2.

Och till sist. Här är en pinglogg för min 4G uppkoppling över en natt.

Ping-statistik för 109.105.111.14:
Paket: Skickade = 37582, Mottagna = 37579, Förlorade = 3 (0 %),
Ungeförlig överföringstid i millisekunder:
L„gsta = 18 ms, Högsta = 141 ms, Medel = 22 ms

Observera en väldigt fin statestik. Speciellt 3 förlorade paket! Och även god svarstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjagrym:

Vill absolut inte försvara Telenor. Jag har haft mina affärer med dem och har ALLTID varit missnöjd, skulle inte rekommendera Telenor till min värsta fiende.. Men rätt ska vara rätt...

Telenor kör med något som kallas "fair usage policy". Vilket innebär att om du belastar nätet med extrem användning så kan du få lägre hastighet. Det här kanske är en nyhet för din kompis men för din kompis far, som jag antar betalar för abonnemanget, så borde det inte komma som en överraskning. Det står nämligen väldigt utförligt om det här i den informationen innan man sluter avtalet med Telenor.

Med andra ord Telenor är en dålig internet leverantör för vanliga svenska familjer.

Generellt är 4G inte en dålig ide för bredbandslösningar för hemmet. Har lång (så lång den nu kan vara med 4G) erfarenhet av just 4G för hemmabruk. Jag har en hastighet på ca 28 ner och 8 upp. Jag ser Viaplay, Netflix och lyssnar på Spotify utan några som helst problem.

Jämfört med med ADSL är det billigare och mycket snabbare. ADSL hos telia med hastigheten 8 Mbit/s ned och 0,8 Mbit/s upp kostar tex. 309:- och då MÅSTE du ha en fast telefon. Med andra ord måste du betala för den också. 4G kostar som mest 349:-, jag betalar 249:- hos Tele 2.

Och till sist. Här är en pinglogg för min 4G uppkoppling över en natt.

Ping-statistik för 109.105.111.14:
Paket: Skickade = 37582, Mottagna = 37579, Förlorade = 3 (0 %),
Ungeförlig överföringstid i millisekunder:
L„gsta = 18 ms, Högsta = 141 ms, Medel = 22 ms

Observera en väldigt fin statestik. Speciellt 3 förlorade paket! Och även god svarstid.

Först och främst så är dom medvetna om detta så det behöver vi inte gå in på, för det andra deras påstående om att det använts 170gb är rent skitsnack då polaren nu har kollat hur mycket bandbredd han använder och det går upp till 2.5gb per dag som max så det är bara att slå det på en månad, för det tredje så är det största problemet att dom stryper hastigheten varje dag mellan 16:00 och 24:00, hur som dom har bestämt att skaffa ett fast bredband istället och aldrig mer telenor. Sedan kan jag väll anse personligen att om man lovar ut obegränsad surf och nedladdning så skall man fan inte heller strypa skiten så fort man kommer över en viss datamängd för att citera deras egna jävla sida.

Citat:

4G Premium Fri Surf

Vill du ha supersnabb uppkoppling utan att oroa dig över hur mycket du surfar för är 4G Premium Fri Surf abonnemanget för dig. Du har en fri datamängd varje månad, vilket gör att du kan surfa hur mycket du vill, fakturan kommer ändå sluta på samma pris.

Det anser jag vara falsk marknadsföring då det utlovas fri datamängd och dom inte upphåller det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Generellt sätt är 4g som bredbandslösning för hembruk en väldigt dålig sådan. Det marknadsförs för fiberhastigheter men i verkligheten kan tekniken sällan leverera högre hastighet än ADSL samtidigt som uppkopplingen ofta bryts eller hamnar i svackor där hastigheten går ner till 3g- eller GPRS-nivå. Pingen, om du är intresserad av spel, är också horribel.

Samtidigt kostar ett abonnemang mer än likvärdig ADSL.

Pytt, jag har 70-75Mbps ner och 30-35 Mbps upp, har aldrig vait med om att routern varit lägre än 4/5 på mottagning på 2600MHz nätet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Pytt, jag har 70-75Mbps ner och 30-35 Mbps upp, har aldrig vait med om att routern varit lägre än 4/5 på mottagning på 2600MHz nätet.

Då har du tur, denna routern från telenor ger full täckning och han får fan inte ut mer än 40mbps som max...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Då har du tur, denna routern från telenor ger full täckning och han får fan inte ut mer än 40mbps som max...

Är det inte så att vissa master bara maxar 40mbit?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Är det inte så att vissa master bara maxar 40mbit?

Ingen aning hur som så är det inte det som är problemet som sagt det är att dom lovar fri data mängd och obegränsad surf men ändå stryper nätet när dom känner för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Ingen aning hur som så är det inte det som är problemet som sagt det är att dom lovar fri data mängd och obegränsad surf men ändå stryper nätet när dom känner för det...

Står ju ändå på Telenor.se (och garanterat i avtalen som din kompis har skrivit på) att fair usage policy gäller på abonnemanget. Så där kan man skrika och klaga så mycket man vill, det står i avtalen och har man då skrivit på så får man vackert leva med det.

Angående att nerladdade volymen inte stämmer är ju en annan intressant fråga. Din kompis kan alltid begära ut en trafikspecifikation (tror dem kostar 50 spänn styck) så kan han se dygn för dygn vad han har laddat ner.

Men visst, Fri surf och obegränsad surf bör vara just det, men så är det tyvärr inte hos någon operatör idag...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Står ju ändå på Telenor.se (och garanterat i avtalen som din kompis har skrivit på) att fair usage policy gäller på abonnemanget. Så där kan man skrika och klaga så mycket man vill, det står i avtalen och har man då skrivit på så får man vackert leva med det.

Angående att nerladdade volymen inte stämmer är ju en annan intressant fråga. Din kompis kan alltid begära ut en trafikspecifikation (tror dem kostar 50 spänn styck) så kan han se dygn för dygn vad han har laddat ner.

Men visst, Fri surf och obegränsad surf bör vara just det, men så är det tyvärr inte hos någon operatör idag...

Då är det i så fall falsk marknadsföring, som sagt, skriver man obegränsad surf och fri data mängd så skall det fan ta mig vara det med, hur som dom skall beställa fast bredband istället...

För övrigt så snackade jag med hans farsa som har tagit bredbandet och nej han tog det över telefon med deras kundtjänst och dom påpekade aldrig något sådant här när han beställde.

När dom även skriver på deras jävla sida att "Vill du ha supersnabb uppkoppling utan att oroa dig över hur mycket du surfar för är 4G Premium Fri Surf abonnemanget för dig. Du har en fri datamängd varje månad, vilket gör att du kan surfa hur mycket du vill, fakturan kommer ändå sluta på samma pris."

Nyckelorden där är "inte behöva oroa sig över hur mycket", tydligen behöver man visst oroa sig för detta vilket inte kan vara rätt... Nej rätta mig om jag har fel men detta är la för fan falsk marknadsföring så det bara skriker om det?