Euro Truck Simulator 2

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Allämn fråga eftersom du verka ha ett hum om skins osv. Finns det möjlighet att öppna en specifik SCS fil? inte bara base/def? Tex lastbilen jag använder har skåpet bakom som jag vill att det hänger med när jag gör ett skin. Eller är det bara att gissa i ps?

Edit: med hänger med menar jag att tar jag template från base, så blir inte skåpet skinnat.

Länka moddet du använder så kan jag kolla i blender hur uv-mappinen ser ut.( alltså vart du behöver måla för att specifikt objekt ska färgas.)

Om det inte följer med en template så kan jag fixa en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklasmp:

Länka moddet du använder så kan jag kolla i blender hur uv-mappinen ser ut.( alltså vart du behöver måla för att specifikt objekt ska färgas.)

Om det inte följer med en template så kan jag fixa en sån.

Vore grymt ifall du kunde
http://ets2.lt/en/volvo-fh-2012-10x4-and-8x4-chassis/

En annan allmän fråga
Jag har märkt att det är mycket mindre AI, beror det på Promods?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Jag kollade igenom filerna och aggregatet färgas av Base_color.

Citat:

SiiNunit
{
accessory_paint_job_data : lbchigh.scania.50k_r_high.paint_job
{
name : "LBC Highline"
price : 24000
unlock : 1
icon : "pj_lbchigh"
airbrush : true
base_color : (1, 1, 1) Den här raden.
paint_job_mask: "/vehicle/truck/upgrade/paintjob/pj_lbchigh.tobj"
}
}

Så den går tyvärr inte att skinna så länge man inte ändrar 3dmodellen med blender eller zmod3.

Permalänk
Medlem

Är det nån här som testat denna map?

http://ets2.lt/en/eastern-express-v-3-5m-addon/

Då man kommit en bit upp i Ryssland så kommer man in i ett snölandskap,
sen väntade en överraskning där längst upp i norr också, en gammal nerlagd
ubåtsbas som man kunde köra in i, dock var det ju vinterväglag, med trailer gör
man kanske 30-40, utan liggar man på 60-70, inte särskilt kul.

Skulle vilja ha tips på andra kartor med lite "överraskningar" typ
bergrum mm.

Permalänk

Får väl lägga upp ett par bilder på mitt senaste Malmbergs-ekipage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklasmp:

Jag kollade igenom filerna och aggregatet färgas av Base_color.

Så den går tyvärr inte att skinna så länge man inte ändrar 3dmodellen med blender eller zmod3.

Det var synd, för blender eller zmod3 är inte något jag har erfarenhet i haha. Men tack för att du kollade!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Nån som vet nån riktigt stor och välfylld map?
Den ja länkade just innehåller mycket vägar och en massa nya städer,
men det kanske finns dom som är större, hade TSM förut men den har
ja inte lyckats uppdatera, ni får gärna tips om nån map som innehåller mycket vägar och städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe4r:

Nån som vet nån riktigt stor och välfylld map?
Den ja länkade just innehåller mycket vägar och en massa nya städer,
men det kanske finns dom som är större, hade TSM förut men den har
ja inte lyckats uppdatera, ni får gärna tips om nån map som innehåller mycket vägar och städer.

TSM är det enda rätta ladda ner från Ets2.lt

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pe4r:

Nån som vet nån riktigt stor och välfylld map?
Den ja länkade just innehåller mycket vägar och en massa nya städer,
men det kanske finns dom som är större, hade TSM förut men den har
ja inte lyckats uppdatera, ni får gärna tips om nån map som innehåller mycket vägar och städer.

TSM ja, stor sådan, väldigt stor. Mycket att se på vägen. Borde komma nån uppdatering hyffsat sbart för ETS2 V1.13.

Själv kör jag dock Promods.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Från nån stad i Danmark till Malmö!

Permalänk
Skrivet av tcntad:

http://i.imgur.com/J5lpcxf.png

Från nån stad i Danmark till Malmö!

Vilken grafikmod är det du använder angående din magiska himmel på bilden?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av painkiller89:

Vilken grafikmod är det du använder angående din magiska himmel på bilden?

Real ENV 4.1_Waggi.scs Real environment graphics mod
zzzzHerbstmod_by_Icemann29 Höstmod
SweetFX Råkar jag också ha i ETS2-mappen.

Sen har jag dragit upp mättnaden i "kameraläget" i spelet:)
Spelet är fantastiskt vackert, lite bugg dock, pixligt när regnet reflekteras från marken.

Skulle nån kunna slänga ihop ett skin till bilen? Gärna för Volvo/Scania.
Med den Taiwanesiska flaggan i "typ" metallic ?

Permalänk
Medlem

Tack för tips fick äntligen ner senaste TSM för några dar sen,
lite svårt att hitta en fungerande sida att ladda ner från gratis.

-----

Villl slå ett slag för radiokommunikation också.

Tekniken går framåt, alla har vi hört talas om
dessa komradios som finns i lastbilar, men även
PMR446 som badvakter brukar ha eller som barnen
bruka leka med.

Men det finns ett program som gör att man kan snacka
komradio via datorn, PPT kan du ha i tangentbordet
antagligen utan att störa spelet.

FRN

FRN - Free Radio Network, funkar PC till PC
men man kan även koppla in en handhållen radio
och köra med dock bör detta göras på en annan dator.

Jag använde detta förut och det var lite lagomt med
aktivitet på "den svenska frekvensen", kan jämföras
med ett chattrum fast det är radio.

Hade gärna skaffat egen server och skapat nått sådant
här just för ETS eller för min radiohobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe4r:

Villl slå ett slag för radiokommunikation också.

Duger inte diverse VoIP-mjukvaror så som Mumble, Team Speak och Ventrilo?

Ska ta mig en titt på det här ikväll med multiplayer, kanske kan vara lite trevligt tidsfördriv i väntan på att tvättmaskinerna och torktumlaren ska bli färdiga.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Duger inte diverse VoIP-mjukvaror så som Mumble, Team Speak och Ventrilo?

Ska ta mig en titt på det här ikväll med multiplayer, kanske kan vara lite trevligt tidsfördriv i väntan på att tvättmaskinerna och torktumlaren ska bli färdiga.

Har inte använt FRN tidigare men om det nu är som riktig komradio så är blir det väl mer autentiskt om det endast är halv-duplex (kommunikation kan ske i båda riktningarna men bara en riktning i taget), jmf. med de mjukvaror du nämnde som är full-duplex.

Permalänk
Medlem

Här måste du använda PTT d.v.s. enbart envägs kommunikation,
en i taget kan snacka enbart, så det blir lite realistiskt likt Cb-radio eller som vi säger 27mhz.

Permalänk
Medlem

Nu har man ju gjort bort sig big time. Avinstallerade 1.12.1 igår för att försöka köra det utan steam för jag var rädd att det skulle uppdateras per automatik till 1.13.1 och då skulle samtliga mods sluta fungera.

Nu kan jag inte ens hitta 1.12.1 full game någonstans, vad gör man då? Biter i det sura äpplet och installerar via steam igen och har is i magen angående alla mods och hoppas dom kommer snart till 1.13.1? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu har man ju gjort bort sig big time. Avinstallerade 1.12.1 igår för att försöka köra det utan steam för jag var rädd att det skulle uppdateras per automatik till 1.13.1 och då skulle samtliga mods sluta fungera.

Nu kan jag inte ens hitta 1.12.1 full game någonstans, vad gör man då? Biter i det sura äpplet och installerar via steam igen och har is i magen angående alla mods och hoppas dom kommer snart till 1.13.1? :/

Ja du har gjort bort dig totalt...

Vad jag vet så kan man inte byta retail och steam-versionen rakt av sådär utan det är helt olika grejor.

Och eftersom du har avinstallerat från steam så kommer steam att installera den senaste versionen av spelet automatiskt när du nu installerar om det via steam.

Hade du bara gått in i spelets egenskaper i steam istället så hade du kunnat stänga av automatiska uppdateringar och därigenom undvika att få senaste versionen.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Def_Dog:

Nu har man ju gjort bort sig big time. Avinstallerade 1.12.1 igår för att försöka köra det utan steam för jag var rädd att det skulle uppdateras per automatik till 1.13.1 och då skulle samtliga mods sluta fungera.

Nu kan jag inte ens hitta 1.12.1 full game någonstans, vad gör man då? Biter i det sura äpplet och installerar via steam igen och har is i magen angående alla mods och hoppas dom kommer snart till 1.13.1? :/

Skrivet av '[TBOC:

Razor;14921392']Ja du har gjort bort dig totalt...

Vad jag vet så kan man inte byta retail och steam-versionen rakt av sådär utan det är helt olika grejor.

Och eftersom du har avinstallerat från steam så kommer steam att installera den senaste versionen av spelet automatiskt när du nu installerar om det via steam.

Hade du bara gått in i spelets egenskaper i steam istället så hade du kunnat stänga av automatiska uppdateringar och därigenom undvika att få senaste versionen.

Hur kan det vara olika versioner? Alltså Retail & Steam.

Gå in i spelets egenskaper (Properties) Fliken Beta och byt till valfri version.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Nu har man ju gjort bort sig big time. Avinstallerade 1.12.1 igår för att försöka köra det utan steam för jag var rädd att det skulle uppdateras per automatik till 1.13.1 och då skulle samtliga mods sluta fungera.

Nu kan jag inte ens hitta 1.12.1 full game någonstans, vad gör man då? Biter i det sura äpplet och installerar via steam igen och har is i magen angående alla mods och hoppas dom kommer snart till 1.13.1? :/

Vilka modar menar du ska helt sluta fungera med 1.13.1? Jag har en fet hög med modar av olika slag inne och ingen av dom klagade på uppdateringen till 1.13.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

"kort" kvällstur till Bergen från Helsingfors. Brett och jävligt, precis så som det ska vara

Rena printscreens. Dagens highfive går till den som kan gissa det tafatta försöket att efterlikna ett riktigt åkeri
http://i.imgur.com/SPB1iFL.jpg

http://i.imgur.com/lpdkNOa.jpg

Blev jävligt trångt i sthlm
http://i.imgur.com/r9QBBya.jpg

Edit: Någon som har en bra tutorial på hur man får tag på tempate? Vill gärna få med spoilern som täcker tank/verktygsskåp.

Vad är de för modar du ha till lastbilen? om man få fråga? (:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Vilka modar menar du ska helt sluta fungera med 1.13.1? Jag har en fet hög med modar av olika slag inne och ingen av dom klagade på uppdateringen till 1.13.

högerklicka på ets2 i steam, sen väljer du egenskaper, sen betaversioner och sen väljer du den som heter något i stil med: temporary-1.12.1

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Vad är de för modar du ha till lastbilen? om man få fråga? (:

Denna möjligtvis http://ets2.lt/en/volvo-fh16-2012-8x4-v-2-0/

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias P:

Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av morganF:

högerklicka på ets2 i steam, sen väljer du egenskaper, sen betaversioner och sen väljer du den som heter något i stil med: temporary-1.12.1

Du citerade nog fel person nu.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias P:
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Exakt, fast jag använder versionen där 10x4 finns med också Kan ju behövas när 75 tons gruvbilar ska från norra Finland till Tjeckien

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Vilken lastbil ska man köpa av MAN, Majestic och Reanult? Köpte en Majestic men tyckte den var rätt tråkig att köra även med 598 hästars motorn. Ska man ta MAN med 680 hästars motorn istället? Eller rent av köpa en Reanult?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Vilken lastbil ska man köpa av MAN, Majestic och Reanult? Köpte en Majestic men tyckte den var rätt tråkig att köra även med 598 hästars motorn. Ska man ta MAN med 680 hästars motorn istället? Eller rent av köpa en Reanult?

Det där är ju skräp, köp en scania eller volvo så blir du nöjd.

Permalänk
Inaktiv

Hästkrafterna är väl nästan det sista man ska kolla på...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vilken lastbil ska man köpa av MAN, Majestic och Reanult? Köpte en Majestic men tyckte den var rätt tråkig att köra även med 598 hästars motorn. Ska man ta MAN med 680 hästars motorn istället? Eller rent av köpa en Reanult?

Ta den du tycker är snyggast så letar du upp någon mod mer 1000-200 HK så går den bra:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG