Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Avstängd

@Icte:

215 usd blir det med frakt till sverige som är cirka 1800kr. Moms och tull räknar jag aldrig med då risken är nästan obefintlig på att få det. (om det inte skickas med dhl eller annat express bolag då dom tullar allt själva då), postnord har ju knappt personal att dela ut vanlig post.

Visst det kan hända men fine lixom isåfall, blir första gången någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

@Icte:

215 usd blir det med frakt till sverige som är cirka 1800kr. Moms och tull räknar jag aldrig med då risken är nästan obefintlig på att få det. (om det inte skickas med dhl eller annat express bolag då dom tullar allt själva då), postnord har ju knappt personal att dela ut vanlig post.

Visst det kan hända men fine lixom isåfall, blir första gången någonsin.

Ptja, jag har fått betala moms och tull ca 50% av gångerna då jag handlat utanför EU (senaste gången från Massdrop, fick min leverans i juni + en kostnad på 375 kr för moms, tull och PostNords avgift) så jag räknar alltid med det för att inte bli besviken. De gånger jag inte har behövt att betala ser jag oftast som en bonus.

Men ja, $215 är inte illa. Då kanske det är värt att köpa därifrån ändå om man vill spara ca 1000-1400 kr (beroende på om man får tulla eller ej). Men frågan är om det är värt att spara så mycket för att istället få vänta i 6 månader?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Ptja, jag har fått betala moms och tull ca 50% av gångerna då jag handlat utanför EU (senaste gången från Massdrop, fick min leverans i juni + en kostnad på 375 kr för moms, tull och PostNords avgift) så jag räknar alltid med det för att inte bli besviken. De gånger jag inte har behövt att betala ser jag oftast som en bonus.

Men ja, $215 är inte illa. Då kanske det är värt att köpa därifrån ändå om man vill spara ca 1000-1400 kr (beroende på om man får tulla eller ej). Men frågan är om det är värt att spara så mycket för att istället få vänta i 6 månader?

Blir väll en rolig julklapp då i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får fundera lite. Är inte i behov av nya lurar och det ser ut som att jag blir tvungen att punga ut för en Dac också, så slutpriset blir högre, även om det är ett bra pris. :=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Craza:

@anders190: Förstår inte redigt, hur mycket blir kostnaden för Oculus med frakt, moms och allt? Blir det mer än 450 euro?

Blev lite osäker nu när du frågade om det. Det är draget 4390kr ca på mitt konto. Den har inte skickats ännu bör tilläggas.

Priset man får är med frakt, moms och tull enligt Oculus. Se sista raden:

Såvida inget krångel dyker upp så ska det ha kostat mig just det dragna beloppet. Men återstår att se förstås. Kan återkomma, om jag kommer ihåg, när den börjar närma sig slutdestinationen.

Permalänk
Medlem

Har någon tagit chansen och beställt Seagate HDD:n? Är sugen men vad händer om de(företaget) svarar med att prissänkningen var ett misstag, får man tillbaka pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Har någon tagit chansen och beställt Seagate HDD:n? Är sugen men vad händer om de(företaget) svarar med att prissänkningen var ett misstag, får man tillbaka pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du menar den för 699 kr hos Elgiganten? Jag köpte den både från butik och på nätet, inga problem alls och har båda diskarna hemma nu så kör på!

EDIT: Eller så menar du troligtvis den hos multritronic Priset är fortfarande inte korrigerat, så det stämmer nog. Du kan ju alltid f.ö. beställa med faktura så slipper du ligga ute med pengar ifall det skulle vara ett felaktigt pris.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Antar att du menar den för 699 kr hos Elgiganten? Jag köpte den både från butik och på nätet, inga problem alls och har båda diskarna hemma nu så kör på!

EDIT: Eller så menar du troligtvis den hos multritronic Priset är fortfarande inte korrigerat, så det stämmer nog. Du kan ju alltid f.ö. beställa med faktura så slipper du ligga ute med pengar ifall det skulle vara ett felaktigt pris.

Var lite otydlig men syftade på multritronic. Men om man betalar "normalt" hur får man tillbaka pengarna vid en eventuell hävning av köp och hur lång är denna perioden?

För övrigt: Är HDD'n något att ha sett till hastighet/livslängd/ljudnivå/etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Elloy:

Har någon tagit chansen och beställt Seagate HDD:n? Är sugen men vad händer om de(företaget) svarar med att prissänkningen var ett misstag, får man tillbaka pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Icte:

Antar att du menar den för 699 kr hos Elgiganten? Jag köpte den både från butik och på nätet, inga problem alls och har båda diskarna hemma nu så kör på!

EDIT: Eller så menar du troligtvis den hos multritronic Priset är fortfarande inte korrigerat, så det stämmer nog. Du kan ju alltid f.ö. beställa med faktura så slipper du ligga ute med pengar ifall det skulle vara ett felaktigt pris.

Man verkar behöva ett företagskonto för att beställa?

Det står bara
"Adressen måste vara en företags/organisationsadress"
när jag försöker....

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man verkar behöva ett företagskonto för att beställa?

Det står bara
"Adressen måste vara en företags/organisationsadress"
när jag försöker....

Har kollar runt på prisjakt och företaget verkar placerat i Finland. För övrigt gör de många negativa recensionerna att jag avstår från ett köp, hade varit givet om det hade varit från något välkänt företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

....och även denna vecka så görs det reklam för stenåldersplattan Huawei Mediapad T1 i Elgigantens blad, när den uppgraderade varianten T3 finns för samma pris hos dem (och de dessutom själva säger att det är en ersättare)...

Hur tänker ni nu egentligen, @Elgiganten?
T1 är inte värd en krona över tusenlappen, med eller utan LTE.

Permalänk
Medlem

Är ens T3 värd den pengen? Har inte ens 1080p

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Elloy:

Har kollar runt på prisjakt och företaget verkar placerat i Finland. För övrigt gör de många negativa recensionerna att jag avstår från ett köp, hade varit givet om det hade varit från något välkänt företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kunde betala med faktura så det var inga större problem kände jag, men det gick inte att beställa överhuvudtaget...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man kunde betala med faktura så det var inga större problem kände jag, men det gick inte att beställa överhuvudtaget...

Har för mig att jag någonstans läst att det företaget bara tillåter faktura för företag...trots att det finns med som betalalternativ som privatperson...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Frispel:

Har för mig att jag någonstans läst att det företaget bara tillåter faktura för företag...trots att det finns med som betalalternativ som privatperson...

Det skulle kunna förklara saken Dåligt gjord hemsida eller medvetet fel för att locka kunder..?

Det var iaf ett bra pris!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Mieriola:

....och även denna vecka så görs det reklam för stenåldersplattan Huawei Mediapad T1 i Elgigantens blad, när den uppgraderade varianten T3 finns för samma pris hos dem (och de dessutom själva säger att det är en ersättare)...

Hur tänker ni nu egentligen, @Elgiganten?
T1 är inte värd en krona över tusenlappen, med eller utan LTE.

Vad en sak är värd är helt upp till var och en just sayin'.
Att det dessutom är den billigaste ~10" plattan med LTE (bortsett från en no-name) visar ju lite vad LTE ligger runt i den här storleken, vill man ha bättre spec får man lägga mer cash.
Att vi köper in den för ett visst pris medför att vi inte kan sänka den hur långt som helst även om vi är vana vid att se förlust på produkter i vår bransch. Nu är det så att T1 har sålt över förväntan och vi har därför valt att slänga in T3 som ersättare så de som önskar köpa en platta har möjlighet att göra det, fair enough?

Återkom gärna i PM om du undrar mer hur vi tänker

/Magnus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Jallle: Upplösningen är lägre men ändå i klass med budgetplattorna inom samma prisklass. Sen gör ju LTE att man kan lägga på ca 500kr på priset.

@Elgiganten: Det komiska är ju att jag inte behöver lägga en krona extra för en platta med bättre specs eftersom ersättaren finns för samma pris hos er. Jämför man erat orginalpris på plattorna så är ju T3 till och med billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Äsch, blev en Rift ändå. Rätt sida om 5000kr och bra stöd för simulatorer. Lär nog fungera fint tills nyare och bättre produkter dyker upp på marknaden.

Möjligt minus är om DOOM VR och Fallout 4 VR kommer stödjas framöver, Oculus och Zenimax (ägare av Bethesda som är Fallout 4s utgivare) slåss i domstol och skulle inte förvåna mig om Zenimax väljer att straffa kunderna. Sedan är jag inte så sugen på att betala fullpris igen för mer eller mindre samma spel.

Men ett tag kvar till lansering oavsett.

Dollarpriset hade ändå blivit högre pga avsaknad av moms. Fortfarande ett bra pris, blir runt det dubbla i Sverige. En bit över 6000kr för Rift och 2000kr för Touch-kontrollen. Men jag håller med dig, dollarpriset blir ju ändå alltid roligare. Personligen saknar jag när det gick att handla med dollar på GreenManGaming.

Jag är också sugen på en Rift, eventuellt. Har dock inte läst på tillräckligt för att veta vilken man bör satsa på.
Men vad har du för PC-specifikationer som lär kunna hantera Ocolus Rift?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Drobo 5D, endast idag hos amazon.com
https://www.amazon.com/Drobo-5D-Attached-Thunderbolt-DRDR5A21...

Med tull/moms pålägg
ca 5.500:-, "expressfrakt" ca 5.800:- se bild nedan.

Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1802033
ca 7.300-10.000:-

https://s14.postimg.org/syrwkd1z5/drobo5d.jpg

Ett tips (särskilt vid dyrare köp) är att välja att betala i den utländska valutan. Amazons växlingskurs är oftast sämre än växlingskursen och de 1.5% de flesta banker tar och vid större belopp kan man ofta spara ett par hundra.

Edit: Jag ser nu att du länkar till Amazon.com och tull verkar inte vara inräknat i priset men å andra sidan är vissa varor tullfria och det kan ju vara så i detta fall eftersom slutpriset endast inkluderar 25% moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Redan kollat, men tycker att det sällan stämmer med verkligheten. Egna upplevelser hos användare ger, iaf mig, mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Redan kollat, men tycker att det sällan stämmer med verkligheten. Egna upplevelser hos användare ger, iaf mig, mer

Vad jag har hört så ska t.ex. 970 fungera bra även om man så klart är begränsad och inte kan dra på allt på max. Det handlar lite om vad man har för krav precis som i övrigt när det gäller grafikkort.

Vissa nöjer sig med 30fps medium medan andra aldrig skulle acceptera mindre än 60fps ultra. Jag har inte testat själv men jag skulle tro att ett GTX980/RX480 eller bättre är acceptabelt för de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swe.Stars:

Jag är också sugen på en Rift, eventuellt. Har dock inte läst på tillräckligt för att veta vilken man bör satsa på.
Men vad har du för PC-specifikationer som lär kunna hantera Ocolus Rift?

Hade Vive kostat lika mycket hade jag nog kanske valt den istället. Men när det är nästan dubbla priset så.. näe.

Systemet i signaturen, i7 6700K, 64GB RAM och GTX 1070 i SLI. Kommer byta inom en inte alltför snar framtid, Ryzen eller Threadripper ihop med ett nytt grafikkort är vad jag siktar på i dagsläget. Det jag har i dagsläget bör nog klara Project Cars, Elite Dangerous, Dirt Rally, Subnautica och vad mer jag nu har som är kompatibelt bra nog.

Kommer troligen bli att plocka upp någon mer ren VR-titel också. Men har inte funderat eller kollat så mycket ännu. Är mer ytterliggare en pryl att förhöja simulatorupplevelsen.
Hade älskat om typ Witcher 3 fungerat i VR. Skulle vara ett brutalt bra träningspass, speciellt nu när jag spelar igenom spelet för tredje gången med högsta svårighetsnivån (Death March).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade Vive kostat lika mycket hade jag nog kanske valt den istället. Men när det är nästan dubbla priset så.. näe.

Systemet i signaturen, i7 6700K, 64GB RAM och GTX 1070 i SLI. Kommer byta inom en inte alltför snar framtid, Ryzen eller Threadripper ihop med ett nytt grafikkort är vad jag siktar på i dagsläget. Det jag har i dagsläget bör nog klara Project Cars, Elite Dangerous, Dirt Rally, Subnautica och vad mer jag nu har som är kompatibelt bra nog.

Kommer troligen bli att plocka upp någon mer ren VR-titel också. Men har inte funderat eller kollat så mycket ännu. Är mer ytterliggare en pryl att förhöja simulatorupplevelsen.
Hade älskat om typ Witcher 3 fungerat i VR. Skulle vara ett brutalt bra träningspass, speciellt nu när jag spelar igenom spelet för tredje gången med högsta svårighetsnivån (Death March).

Haha, jag har nog sett dig mata en jäkla massa Witcher 3 på Xbox One
Jag har nog inte i närheten av lika bra speccs som du, så får nog ta och satsa på Playstation 4 VR-headsetet. Vill inte ha en "laggig" upplevelse och med PS4:an så lär det iaf bli - om än inte så snygg - en OK upplevelse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swe.Stars:

Haha, jag har nog sett dig mata en jäkla massa Witcher 3 på Xbox One
Jag har nog inte i närheten av lika bra speccs som du, så får nog ta och satsa på Playstation 4 VR-headsetet. Vill inte ha en "laggig" upplevelse och med PS4:an så lär det iaf bli - om än inte så snygg - en OK upplevelse.

Hehe, bara PC hitills. Men varit sugen på antingen PS4 eller Xbox One-utgåvan av spelet med. Avgörs nog mycket av om jag nu köper en "uppgraderad" konsoll av vardera tillverkare när jag byter TV nästa gång. Xbox One X imponerar mer men PS4 Pro lär väl ha en rätt trevlig prislapp vid tidpunkten.

XOX hade gett ett större lyft då ursprungliga Xbox One är ganska slö men vill se att Microsoft satsar mer på att få spel till plattformen. Crossplay med Windows 10 är värt mycket men behöver komma lite mer. De fortsätter ju att leverera Forza vilket är tacksamt men det är ganska tunt i övrigt. Rare används inte alls, inga nya Fable-titlar eller något annat.

PSVR har ett attraktivt pris ändå, även om det inte är lika bra nu när Riften kostar som den gör. Men Sony har varit relativt duktiga på att få ut VR-titlar av olika kvalitet och att de köpte tidsexklusivitet för Resident Evil 7 som ska ha en rätt bra VR-implementation är ju helt klart en bra punkt i deras lista när man jämför med andra plattformar. Samtidigt börjar jag uppleva att den sedvanliga Sony-problematiken redan börjat synas, de verkar tappa intresse någon månad efter lansering av en dyr produkt. Nu kanske jag missade något på deras E3-visning i juni men det var mest bara gamla spel de redan visat upp vad jag kan minnas. Men fler spel bör ju komma helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe, bara PC hitills. Men varit sugen på antingen PS4 eller Xbox One-utgåvan av spelet med. Avgörs nog mycket av om jag nu köper en "uppgraderad" konsoll av vardera tillverkare när jag byter TV nästa gång. Xbox One X imponerar mer men PS4 Pro lär väl ha en rätt trevlig prislapp vid tidpunkten.

XOX hade gett ett större lyft då ursprungliga Xbox One är ganska slö men vill se att Microsoft satsar mer på att få spel till plattformen. Crossplay med Windows 10 är värt mycket men behöver komma lite mer. De fortsätter ju att leverera Forza vilket är tacksamt men det är ganska tunt i övrigt. Rare används inte alls, inga nya Fable-titlar eller något annat.

PSVR har ett attraktivt pris ändå, även om det inte är lika bra nu när Riften kostar som den gör. Men Sony har varit relativt duktiga på att få ut VR-titlar av olika kvalitet och att de köpte tidsexklusivitet för Resident Evil 7 som ska ha en rätt bra VR-implementation är ju helt klart en bra punkt i deras lista när man jämför med andra plattformar. Samtidigt börjar jag uppleva att den sedvanliga Sony-problematiken redan börjat synas, de verkar tappa intresse någon månad efter lansering av en dyr produkt. Nu kanske jag missade något på deras E3-visning i juni men det var mest bara gamla spel de redan visat upp vad jag kan minnas. Men fler spel bör ju komma helt klart.

Kloka ord
När du skriver Sony-problematiken, menar du falnande intresse hos konsumenten eller menar du Sony själva?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swe.Stars:

Kloka ord
När du skriver Sony-problematiken, menar du falnande intresse hos konsumenten eller menar du Sony själva?

Sony som tappar intresse och slutar supporta produkten. Mitt favoritexempel är just Playstation Vita som dog ganska tidigt, mycket pga av att Sony gjorde om samma fel som med Playstation Portable men mycket tidigare.

Behöver inte vara så med PSVR men "fool me thrice...".

Permalänk
Medlem

För de som undrade la jag en 'betala i butik' order på 4TB Seagate från Compliq för 700, loggade in på kontot och som väntat atåe det att ordern är makulerad :), inget mail om detta fick man heller inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

För de som undrade la jag en 'betala i butik' order på 4TB Seagate från Compliq för 700, loggade in på kontot och som väntat atåe det att ordern är makulerad :), inget mail om detta fick man heller inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Beställde från en annan butik (MJ Multimedia) och fick utan påtryckning från mig ett mail från dom igår där dom konstaterade att dom såg att den inte levererats och fick nyss ett mail om att de sålde slut snabbt hos leverantören vars lagerstatus inte hängde med...hade även ett missat samtal på mobilen där man försökt nå mig. Nu var jag medveten om att denna order troligen inte skulle gå igenom, men två mail och ett samtal får man se som helt ok kundkontakt, positivt överraskad även om jag inte fick någon disk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sony som tappar intresse och slutar supporta produkten. Mitt favoritexempel är just Playstation Vita som dog ganska tidigt, mycket pga av att Sony gjorde om samma fel som med Playstation Portable men mycket tidigare.

Behöver inte vara så med PSVR men "fool me thrice...".

Jo, även PlayStaion Now kommer att i nästa månad att sluta supporta många av Sonys egna produkter (PS3, Vita, egna Sony-TV). Förutom nuvarande generations PS4 så är det PC/Windows som ersätter alla Sonys egna produkter.

https://www.polygon.com/2017/2/15/14627922/playstation-now-di...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/