Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Om man spelar mest, ska man satsa på 5600X eller är 5800X mer framtidssäker?

5800X är mer framtidssäker, även om den som sagt går lite varmare och kräver lite extra kylning.
Är definitivt den jag hade valt i ditt läge.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

5800X är mer framtidssäker, även om den som sagt går lite varmare och kräver lite extra kylning.
Är definitivt den jag hade valt i ditt läge.

Samma här, brukar snegla lite åt konsolerna. Både PS5 och Series X kör 8 kärniga Zen 2 processorer. Ska jag köpa en CPU jag vill använda ett tag så är det motsvarande eller bättre.

Tror inte att en 6-kärnig är något bekymmer men spräcker man inte en budget så är det nog värt att överväga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samma här, brukar snegla lite åt konsolerna. Både PS5 och Series X kör 8 kärniga Zen 2 processorer. Ska jag köpa en CPU jag vill använda ett tag så är det motsvarande eller bättre.

Tror inte att en 6-kärnig är något bekymmer men spräcker man inte en budget så är det nog värt att överväga.

Bra sagt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Okej, jag har en intel 10700F och en AMD 3600 och en 3700X och ett 6900 XT.
Funderar på vilken processor som passar bäst till grafikkortet.
Kanske 10700F eller 5600X eller 5800X.
Kanske behåller 10700F och kör på den.
Kylare har jag flera stycken så behöver förmodligen ingen ny om jag köper 5800X, dock läst lite att den har en tendens att bli väldigt varm.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Någon som har någon aning om varför jag inte kan få Apple-TV 6-månadersperiod att funka? Inget kommer upp när jag startar appen på PS5:an, det ändå som gick var att få det gratis i 7 dagar. Prövade detta och sen startade om appen och allt men inget verkar funka. Är där något mer man behöver göra möjligtvist?

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Någon som har någon aning om varför jag inte kan få Apple-TV 6-månadersperiod att funka? Inget kommer upp när jag startar appen på PS5:an, det ändå som gick var att få det gratis i 7 dagar. Prövade detta och sen startade om appen och allt men inget verkar funka. Är där något mer man behöver göra möjligtvist?

Kanske inte gäller om man redan fått gratisperiod?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kanske inte gäller om man redan fått gratisperiod?

Jag startade inte den gratisperioden förrän efteråt eftersom jag tänkte att dom ville att man skulle starta gratisperioden för det står att det är en förlängd gratisperiod på 6 månader.

Och i värsta fall då hade jag ju kanske kunnat göra ett nytt konto.

Edit: Testade igen några timmar senare och endast då fick jag popup om gratismånaderna 🤔

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Det känns riktigt härligt nu med 8C/16T.

Permalänk
Medlem

Sicken deal på 5600x. Har x470 och började känna mig lite tvungen att uppgradera då på processorn (2700x) halvt kreverade i New World. Amazon ser till att Amazon tjänar pengar I guess.

Det blev ju dock en väldigt överkomlig kostnad för en stor uppgradering.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ouch, den blir svår att motstå i väntan på att 83" kommer ner i rimligt pris (runt 500:-/tum är rimligt för stora skärmar tycker jag).
Samma pris som "budget" A1, antar att förbättringarna i C1 mot CX inte motiverar de extra 20k C1 kostar?

"Resistance is futile"

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Ouch, den blir svår att motstå i väntan på att 83" kommer ner i rimligt pris (runt 500:-/tum är rimligt för stora skärmar tycker jag).
Samma pris som "budget" A1, antar att förbättringarna i C1 mot CX inte motiverar de extra 20k C1 kostar?

"Resistance is futile"

nej, förbättringarna är inte ens värda 10k.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nej, förbättringarna är inte ens värda 10k.

Kunde....inte....motstå...
Blir ett lagom lyft från 75" 1080p snik LED 😁

Permalänk
Medlem

5600X slutsåld på Amazon. 5800X kvar.

Amazon har verkligen gjort ett fint intåg.

PS5 kvar också.

Permalänk
Medlem

Köpte aldrig 5600X... Och nu är den redan slut och jag ångrar mig. Meeen över 2000:- för en gaming-cpu är rätt mycket pengar även om det var prisvärt med dagens mått mätt. Frågan är nu om man ska punga ut ännu mer å köpa 5800X eller om man lika gärna ska invänta alder lake med tanke på dagens grafikkortspriser... Jag menar... Bygga ny burk idag är ju inte idealet direkt. Hur tänker ni? Invänta alder lake eller slå till redan idag?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Köpte aldrig 5600X... Och nu är den redan slut och jag ångrar mig. Meeen över 2000:- för en gaming-cpu är rätt mycket pengar även om det var prisvärt med dagens mått mätt. Frågan är nu om man ska punga ut ännu mer å köpa 5800X eller om man lika gärna ska invänta alder lake med tanke på dagens grafikkortspriser... Jag menar... Bygga ny burk idag är ju inte idealet direkt. Hur tänker ni? Invänta alder lake eller slå till redan idag?

Den uppenbara frågan är: behöver du uppgradera, eller funderar du på det bara för att det är kul? Jag har varit nära att uppgradera flera gånger men hejdat mig då datorn jag har funkar till nästan allt jag behöver den för, så jag kan lika gärna hålla ut till det blir ett större steg (sitter på en 4670K). Det är antagligen färre än 5 spel jag behöver avstå för att det inte blir en acceptabel upplevelse (av det jag är intresserad av, givetvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Köpte aldrig 5600X... Och nu är den redan slut och jag ångrar mig. Meeen över 2000:- för en gaming-cpu är rätt mycket pengar även om det var prisvärt med dagens mått mätt. Frågan är nu om man ska punga ut ännu mer å köpa 5800X eller om man lika gärna ska invänta alder lake med tanke på dagens grafikkortspriser... Jag menar... Bygga ny burk idag är ju inte idealet direkt. Hur tänker ni? Invänta alder lake eller slå till redan idag?

Det kommer nya reor så om du inte behöver nu kan vänta, kanske du hittar ett kampanjpris på en dator som t.ex. HP-datorn Power hade som sålde som smör.

Knappt 2400 kr för 5600X skulle jag säga är prisvärt även bortsett från vad som hänt på marknaden sedan pandemin bröt ut. Den kostar i princip som 3600 två år senare hos Amazon då under kampanjen. Däremot har ju Intel jättebra alternativ nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Köpte aldrig 5600X... Och nu är den redan slut och jag ångrar mig. Meeen över 2000:- för en gaming-cpu är rätt mycket pengar även om det var prisvärt med dagens mått mätt. Frågan är nu om man ska punga ut ännu mer å köpa 5800X eller om man lika gärna ska invänta alder lake med tanke på dagens grafikkortspriser... Jag menar... Bygga ny burk idag är ju inte idealet direkt. Hur tänker ni? Invänta alder lake eller slå till redan idag?

Låter mest som du inte har ett behov av en ny burk utan det var bara känslan av att du gick miste om en "bra" deal? Som du själv säger, bygga ny dator i dagens läge är inte prismässigt smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Köpte aldrig 5600X... Och nu är den redan slut och jag ångrar mig. Meeen över 2000:- för en gaming-cpu är rätt mycket pengar även om det var prisvärt med dagens mått mätt.

Jämför med pengarna man lägger på en gaming GPU

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Det man är rädd för med denna typ av datorer är kvalitén på komponenterna samt hur ventilation och kylning av CPU ser ut.

Kollade på Nexus Gamers genomgång av en Alienware-dator igår som var skrämmande att se. De hade t ex tryckt på en Intel stock-kylare på en processor från AMD…

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Lenovo Yoga Slim 7 väger 1.33 kg som det står på komplett eller 1.55 kg som det står på Lenovos hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Nån som vet om Lenovo Yoga Slim 7 väger 1.33 kg som det står på komplett eller 1.55 kg som det står på Lenovos hemsida?

Man kan ju hoppas att Lenovo känner till sin egna produkt bäst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Man kan ju hoppas att Lenovo känner till sin egna produkt bäst.

Står även 1.33 kg på andra hemsidor som säljer samma dator. Kanske bara gäller Intel versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Står även 1.33 kg på andra hemsidor som säljer samma dator. Kanske bara gäller Intel versionen.

Skulle kunna vara så att 1.33kg är själva produkten i sig medans 1.55kg som Lenovo anger är med emballage

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

200 gram emballage kommer man dock inte långt med. Borde vara produktvikt som avses på båda men att någon har fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finally:

Nån som vet om Lenovo Yoga Slim 7 väger 1.33 kg som det står på komplett eller 1.55 kg som det står på Lenovos hemsida?

Fortsätter med en egen variant i killgissningstråden:
Det kanske är med respektive utan nätdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Nån som vet om Lenovo Yoga Slim 7 väger 1.33 kg som det står på komplett eller 1.55 kg som det står på Lenovos hemsida?

Vägde min Yoga Slim 7 Pro och vågen visade 1,33 kg.

@anon36896, din teori stämmer nog

Permalänk

Finns en hel uppsjö med Lenovo Yoga Slim 7 modeller, allt ifrån 13,3 till 15 tum.

Min Yoga Slim 7 Carbon väger under kilot, tror det är 975g.

Men om det är 15tum och enklare modell väger den säkert >1,5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnnet:

Har funderat på ovanstående från Elgiganten - men är lite tveksam till hur den ska hanteras på lång sikt. En framtida uppgradering handlar snarare om nytt chassi och moderkort gissar jag?

Fel tråd. Det är denna som du bör skriva i.
Moderkortet är rätt kompetent egentligen. Finns till och med USB-C och minneskortsläsare i burken.
Nackdelen är att den bara tar grafikkort som är upp till 23 cm långa.

Jag tror moderkortet var i en egen formfaktor faktiskt, dvs inte ATX eller M-ATX.
Burken håller nog ett par år innan den behöver uppgrades om man inte behöver det värsta av det värsta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag tror moderkortet var i en egen formfaktor faktiskt, dvs inte ATX eller M-ATX.
Burken håller nog ett par år innan den behöver uppgrades om man inte behöver det värsta av det värsta.

Enligt HP själva är det ett Mini-ITX-moderkort: https://www8.hp.com/se/sv/desktops/product-details/product-sp...
(Men det är klart, det kanske ändå finns någon begränsning som gör det omöjligt/svårt att byta moderkort)

Har funderat på att bygga en Mini-ITX-dator med just 10400F och 3060 Ti, så till det här låga priset känns det otroligt lockande, även om jag föredragit att bygga en som jag själv vill ha den.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.