Nvidias planering går i stöpet – Maxwell försenas med ett år

Permalänk
Melding Plague

Nvidias planering går i stöpet – Maxwell försenas med ett år

Ständiga förseningar hos halvledartillverkaren TSMC tvingar Nvidia att stuva om i planeringen. Enligt en ny rapport dröjer nästa generation grafikprocessor till 2014.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha ja. Det var lite otippat. Tur man skaffade ett 680. Borde klara sig tills dess.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Bad luck huh?

Permalänk
Medlem

Planering verkar inte vara Nvidias starkaste sida.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk

Haha, oväntat! xD Klart de väntar, nu när Amd ligger efter så kan de ju lugna sig. "Man ska ju inte jobba ihjäl sig". Ha en bra semester Nvidia, jag tackar och bugar för gtx 680.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiip:

Planering verkar inte vara Nvidias starkaste sida.

Om du planerar att resa någonstans, sen kör din taxi i diket, då är det ditt fel?

Permalänk
Medlem

De har ingen press.... De har bättre kort än AMD, folk köper dem (trots högt? pris). Deras kort klarar dagens spel.

Då kan AMD komma igen kanske och ge lite konkurrens.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Haha, oväntat! xD Klart de väntar, nu när Amd ligger efter så kan de ju lugna sig. "Man ska ju inte jobba ihjäl sig". Ha en bra semester Nvidia, jag tackar och bugar för gtx 680.

På vilket vis ligger AMD efter? De ligger snarare ett par månader före.

Dock synd, ju snabbare och strömsnålare kort desto bättre!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Om man ändå hade pengarna att starta en fabrik som tillverkar sådana kretsar, och gör det med bravur... vilka stålar man skulle kunna tjäna.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

De har ingen press.... De har bättre kort än AMD, folk köper dem (trots högt? pris). Deras kort klarar dagens spel.

Då kan AMD komma igen kanske och ge lite konkurrens.

De kom ju ut med sin nya serie innan nvidia, de har enligt mig bättre priser, och mer minne på korten.
Men de har ju inte precis lyckats med crossfire och energiförbrukningen på top korten

Permalänk
Medlem

Att Maxwell skulle komma 2014 hade jag redan räknat med. Hoppas dock att den verkligen kommer 2014 eftersom jag tänkt uppgradera till Maxwell när jag en gång ska uppgradera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra, då detta förmodligen ger mer tid till att göra en riktigt bra produkt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag undrar om inte det kan leda till att även AMD får problem att släppa nytt snart? Då blir det inte lika kul för mig att köpa ny dator i december...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Om man ändå hade pengarna att starta en fabrik som tillverkar sådana kretsar, och gör det med bravur... vilka stålar man skulle kunna tjäna.

Om du hade stålarna att öppna fabriken så har du ju knappast ont om pengar och lär inte ha det efteråt heller.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Bra att de väntar så hinner säkert nästa generation konsoler komma ut också. Gillar inte när AMD släpper sina grafikkort för snabbt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Entusiast

Har alltid tyckt att det är konstigt att Nvidias problem skylls på TSMC. AMD använder samma fabrik men verkar inte drabbas alls i samma utsträckning. Kan det betyda att Nvidia fortfarande inte lärt sig att designa med marginal för vad processen klarar?

Sen är det kul att läsa sånahär trådar men folk som verkar tro att utvecklingen har stannat av helt. Nvidia har verkligen inte råd att ligga och lata sig för då går de under. Deras överlevnad bygger på att de kan få ut nya saker i alla segment för de kan inte gå runt på bara dyra Geforce med Kepler. Deras prestanda på ARM är en besvikelse och de håller på att få ordentligt med konkurrens på GPGU-sidan. Både från AMD och från Intel. Så att deras Maxwell är försenad är ett stort problem. Även att deras beräkningskort i Kepler är försenade är ett problem då GK104 är tämligen ointressant i Tesla. Jag kan för övrigt lova er att AMD är på gång med en ny serie snart också. Ska bli väldigt intressant att se vad en ny generation GCN kan prestera. Man får ju inte glömma att Kepler i princip är en förenklad version av Fermi medan GCN är en nyare arkitektur så det finns garanterat förbättringspotential. Det har viskats om 8000-serien någon gång runt årsskiftet vilket låter lite optimistiskt men det vore trevligt om det var sant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

De kom ju ut med sin nya serie innan nvidia, de har enligt mig bättre priser, och mer minne på korten.
Men de har ju inte precis lyckats med crossfire och energiförbrukningen på top korten

Allt du säger stämmer + att AMDs kort presterar sämre i de flesta fall. Samtidigt är det första iterationen av GCN medan nVidia är på 3:e iterationen av Tesla.

78x0 är en väldigt prisvärd serie. Samtidigt så klarar den inte BF3 i Ultra på 1080p.

Det gör däremot GTX670.

Allt handlar om vad man har för behov. Jag är supernöjd med mitt GTX670, var samtidigt väldigt nöjd med 6870 dessförinnan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Får ingen panik. De verkar ha mer att krama ur kepler ändå.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Bra att de väntar så hinner säkert nästa generation konsoler komma ut också. Gillar inte när AMD släpper sina grafikkort för snabbt.

Varför då? Ännu roligare att titta på alla stackare som köper en konsol för 6000-ish kr och så är den redan flera generationer gammal.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Nvidia lyckades juh sälja mer tack vare allt BF3 hysteri, när folk frågar om prestanda så åker 95% av fallen upp en BF3 chart.

OnTopic, Maxwell är juh 2 generationer bort, är mer intresserad på hur GK110 presterar vid sitt släpp.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Keppler presterar så in i helsikes bra så det kan gott nöja sig några år innan dem släpper en ny arkitektur, det är ju inte som att spel lär utnyttja kraften ordentligt dem närmsta 5 åren i vilket fall (tack konsoler). Dessutom, vilken riktig konkurrens har dem i dagsläget ändå? Mindre elförbrukning, i stort sett elimination av stutter, adaptive V-Sync, stöd för 6 (eller var det 8?) aktiva skärmar per kort, överlägset bäst på GPGPU. Tar man upp samtliga punkter blir det ju som att jämföra AMD med Intel, och vi vet alla hur det ligger till där. Visst jag kanske låter lite som en fanboy här men AMD för mig alltid mer eller mindre inneburit "not bad, not just as good" lösningar.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Avstängd

skulle gtx 780 komma i slutet av året eftersom jag planerar att uppgradera då

Permalänk
Medlem

Så jag ska inte byta grafikkort förrän 2014, wat?! Får väl bli Sli framöver om det behövs.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Entusiast

Jahopp, det var lite oväntat...men Kepler var ju verkligen inte fy skaam!
Jag hoppas att dom arbetar mycket med drivrutinerna så länge så att dom hinner öka prestandan med åtminstone 10% till Maxwell kanske?:)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Då får ATI en chans att komma ikapp lite då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

78x0 är en väldigt prisvärd serie. Samtidigt så klarar den inte BF3 i Ultra på 1080p.

Det gör däremot GTX670.

Fast GTX 660 är väl Nvidias svar på Radeon HD 7850/7870? GTX 670 är väl svar på Radeon HD 7950?
Dom ligger i helt olika prisklasser med.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint om GCN blir riktigt bra nu och kan ta tillbaka prestanda kronan, AMD kan behöva pengarna pga det dåliga processor året/åren. Hoppas bara inte AMD får grus i deras maskineri med. Men angående rykterna om GCN så tror jag det blir pappersrelease under året och kanske tidiga test exemplar till tillverkare och recensenter men mer än så kan ja inte tänka mig.

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har alltid tyckt att det är konstigt att Nvidias problem skylls på TSMC. AMD använder samma fabrik men verkar inte drabbas alls i samma utsträckning. Kan det betyda att Nvidia fortfarande inte lärt sig att designa med marginal för vad processen klarar?

Sen är det kul att läsa sånahär trådar men folk som verkar tro att utvecklingen har stannat av helt. Nvidia har verkligen inte råd att ligga och lata sig för då går de under. Deras överlevnad bygger på att de kan få ut nya saker i alla segment för de kan inte gå runt på bara dyra Geforce med Kepler. Deras prestanda på ARM är en besvikelse och de håller på att få ordentligt med konkurrens på GPGU-sidan. Både från AMD och från Intel. Så att deras Maxwell är försenad är ett stort problem. Även att deras beräkningskort i Kepler är försenade är ett problem då GK104 är tämligen ointressant i Tesla. Jag kan för övrigt lova er att AMD är på gång med en ny serie snart också. Ska bli väldigt intressant att se vad en ny generation GCN kan prestera. Man får ju inte glömma att Kepler i princip är en förenklad version av Fermi medan GCN är en nyare arkitektur så det finns garanterat förbättringspotential. Det har viskats om 8000-serien någon gång runt årsskiftet vilket låter lite optimistiskt men det vore trevligt om det var sant.

Är det inte lite så att TSMC gör så till så många olika tillverkare. Apple, via, marvell osv. Medans AMD åt andra hållet i princip har Global Foundries för sig själva.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Keppler presterar så in i helsikes bra så det kan gott nöja sig några år innan dem släpper en ny arkitektur, det är ju inte som att spel lär utnyttja kraften ordentligt dem närmsta 5 åren i vilket fall (tack konsoler). Dessutom, vilken riktig konkurrens har dem i dagsläget ändå? Mindre elförbrukning, i stort sett elimination av stutter, adaptive V-Sync, stöd för 6 (eller var det 8?) aktiva skärmar per kort, överlägset bäst på GPGPU. Tar man upp samtliga punkter blir det ju som att jämföra AMD med Intel, och vi vet alla hur det ligger till där. Visst jag kanske låter lite som en fanboy här men AMD för mig alltid mer eller mindre inneburit "not bad, not just as good" lösningar.

Som jag tolkat recensionerna så är kepler rätt kass på GPGPU.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Då kan jag skaffa ett 680 eller två inom snar framtid utan att känna att det kommer något nytt väldigt snart.

Visa signatur

Tofu bud