[Guide] Hur man anpassar karaktären (utseende & namn) i DayZ

Permalänk
Medlem

[Guide] Hur man anpassar karaktären (utseende & namn) i DayZ

Hej!

När vi satt och spelade i fredags (om jag minns rätt) så väcktes idén att vi skulle försöka göra oss lite mer identifierbara som SweClockare i DayZ. Framförallt vore det ju nice att lägga till en [SweC]-tagg framför namnet. På så vis kan man snabbt se när man loggar in på en server om det är några andra SweClockare inne. (Vi funderade också på om alla skulle ha ett par bling-bling glasögon eller något annat tydligt kännetecken )

Jag testade igår att ändra min karaktärs utseende lite och det fungerade utmärkt. Här kommer därför en kort guide till hur man byter namn och utseende.

Byta namn
Namn hanteras från huvudmenyn > profile. Om du startar spelet via Six Launcher/Updater så skall man tydligen trycka escape vid DayZ splash screen för att komma in i Armas huvudmeny. Själv kör jag via Steam och hamnar därför direkt på huvudmenyn.

I menyn kan ni näst längst ner välja Player profile.

Under detta finner ni en profil med ert nuvarande namn, troligen ert Steamnamn som default. Av någon anledning kunde jag inte ändra detta namn, men det går bra att skapa en ny profil med valfritt namn. Använd då förslagsvis [SweC] namn.

Byta ansikte
Det går att ändra lite utseende för karaktären direkt ingame. Bl.a. kan man sätta på glasögon samt välja ett annat ansikte. Varför inte se ut som Steve Jobs?

Det går dock att välja fler ansikten än detta, då varje ansikte har 6st olika camouflagemålningar som inte finns med i spelets lista. Detta ändras genom att ändra i profilens config-fil, som finns under Dokument\ArmA 2 Other Profiles. OBS att det alltså är en annan mapp för den nya profilen än för standardprofilen, som ju ligger under Dokument\ArmA 2.

Istället för att gå igenom exakt hur man gör detta så rekommenderar jag att man tittar på nedanstående video. Det var där jag lärde mig det, så det finns ingen poäng med att återberätta det i text när han förklarar så bra, samt länkar till bra resurser med olika ansikten. Skulle ni ändå inte förstå så är det bara att fråga.

Här är jag, i min nya camo.

Men vad händer med den befintliga karaktären? Jag vill inte förlora allt mitt looooooot!

Vi är åtminstone tre personer som har testat att skapa en ny profil och det påverkade inte den befintliga DayZ-karaktären, utan man har kvar all utrustning. Detta beror på att DayZ-karaktären är låst till din game-key, inte Arma 2 profilen.

Vad som bör nämnas är dock att ifall ni som jag har gjort egna key-mappings för kontroller så kommer dessa resettas till standard iom att det skapas en ny profil. Det är dock snabbt åtgärdat genom att kopiera de gamla inställningarna till den nya profilens config-fil. Configfilen heter samma sak som profilnamnet, med filändelsen .Arma2OAProfile. Om ni inte har Windows inställt att visa filändelser så kan ni hitta det genom att visa mappen som detaljerad lista. Under filtyp så hittar ni vilken som är profil för Arma2 och vilken som är för Operation Arrowhead. Det är Operation Arrowhead som används.

Öppna filen med notepad och kopiera innehållet från den gamla profilen till den nya, som ju ligger i en annan mapp under Dokument, kallad ArmA 2 Other Profiles. Glöm dock inte att ändra karaktärens utseende ifall ni nu skrivit över det med gamla settings.

Dold text

Starta via Steam, hur gör man det?

Att starta DayZ utan Six Launcher/Updater är enkelt: Först: Kopiera beta-filen av programmet arma2oa.exe till spelets huvudmapp och ersätt befintlig fil (OBS, gör en backup av den befintliga först!) Beta-filen ligger som standard under C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\arma 2 operation arrowhead\Expansion\beta, och skall alltså upp två mapp-nivåer till \arma 2 operation arrowhead. Detta måste göras vid varje ny beta-patch.

Nu när vi har placerat betafilen där Steam letar så måste vi också starta alla mods, bl.a. DayZ. Detta görs genom att i Steam högerklicka på spelet och välja properties/egenskaper. Välj sedan Set launch options... och kopiera in följande sträng i textfältet som visas: -beta=Expansion\beta;Expansion\beta\Expansion -nosplash -mod=@Dayz

Jag går inte in närmare på dessa launch parameters eftersom jag inte är superbra på dem själv, men kan säga att har ni fler mods så kan filvägarna adderas med semikolon efter @DayZ, t.ex. -mod=@DayZ;MyMods\mod1;MyMods\mod2. Detta talar om för spelet varifrån mods skall laddas in, med utgångspunkt ifrån den mapp som .exe-fillen körs ifrån. Tittar ni i Arma 2 Operation Arrowhead-mappen så finns det ju t.ex. en mapp som just heter @DayZ.

Det sista ni måste göra är att när ni startar spelet från Steam så måste ni högerklicka och välja "Launch combined operations". Det räcker inte att bara köra Operation Arrowhead utan då kan ni få felmeddelanden, eftersom DayZ använder saker även ifrån ursprungliga Arma 2.

Välj sedan multiplayer i huvudmenyn. Ni kommer då till ingame serverbrowsern, som inte är lika avancerad som Six Updater, men (åtminstone för mig) mycket snabbare.

Klicka på filter och filtrera bort allt vad ni tycker är för hög ping, samt ta bort lösenordsskyddade och fulla servers. Om ni skriver in dayz i mission så får ni bara upp DayZ servers, och i host kan man filtrera på namn.

Dold text
Ändrade min camo, lade till några förklaringar
Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk

Det är en bra idé men jag har själv bling bling glasögon och är svart

Visa signatur

We hurt people that love us,
Love people that hurt us