Define R3, va rekommenderar ni?

Permalänk

Define R3, va rekommenderar ni?

Hej kära medlemmar.

Jag behöver hjälp med att kika på nytt chassi!

Har kikat ganska mycket på Define R3.. Men finns det något annat chassi i den prisklassen som är bättre?

Det ska kosta under 1000-lappen.

Tack / nikke

Permalänk
Medlem

Fractal design r3 ett sjuk bra chassi men fläktarna som följer
med suger hästaskit
Beror på vad du är ute efter också?
:Bra kylningsförmåga?
:Tyst?

Permalänk
Skrivet av chili96:

Fractal design r3 ett sjuk bra chassi men fläktarna som följer
med suger hästaskit
Beror på vad du är ute efter också?
:Bra kylningsförmåga?
:Tyst?

Bra kylningsförmåga och tyst!

Jag får ju köpa nya när man får pengar. Det chassi jag har nu ska vi inte ens tala om, den har bara utblås därbak och ingen ljuddämpning..

http://tinypic.com/r/j8ll5c/5

fattades lite info
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikoglas:

Bra kylningsförmåga och tyst!

Jag får ju köpa nya när man får pengar. Det chassi jag har nu ska vi inte ens tala om, den har bara utblås därbak och ingen ljuddämpning..

http://tinypic.com/r/j8ll5c/5

tyvärr kan du inte få båda delarna av bra kylförmåga o tysthet tyvärr...men om du vill ha tyst o att luften rör sig i chassiet så köp dig ett par 800-1000rpm fläktar typ..det räcker ofta långt.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Antec P280? Är nöjd med mitt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Andyah:

tyvärr kan du inte få båda delarna av bra kylförmåga o tysthet tyvärr...men om du vill ha tyst o att luften rör sig i chassiet så köp dig ett par 800-1000rpm fläktar typ..det räcker ofta långt.

Det beror på vad man definierar tyst, du ska höra min dator nu.. KATASTROF är ordet

Permalänk
Medlem

Ta Define R3, end of discussion.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

R3 är nog det bästa du kan få i den prisklassen. Men, ja hade hellre sparat pengar och köpt ett dyrare chassi. Se det mer som en investering. Ett dyrare chassi håller längre, ser bättre ut, har högre kvalitet m.m. så tänker jag.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Skrivet av sebbe605:

R3 är nog det bästa du kan få i den prisklassen. Men, ja hade hellre sparat pengar och köpt ett dyrare chassi. Se det mer som en investering. Ett dyrare chassi håller längre, ser bättre ut, har högre kvalitet m.m. så tänker jag.

Skrivet av Dimman:

Ta Define R3, end of discussion.

Sebbe, enligt mig (och många många andra) så är R3 riktigt bra i alla kategorier.

Dimman, äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikoglas:

Hej kära medlemmar.

Jag behöver hjälp med att kika på nytt chassi!

Har kikat ganska mycket på Define R3.. Men finns det något annat chassi i den prisklassen som är bättre?

Det ska kosta under 1000-lappen.

Tack / nikke

Jag gillar mitt iaf:D Ska byta till noctua fläktar nån gång bara:P

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Define R3 är nog det bästa du kan hitta i den klassen Ja
kör mitt R3 med 2 st nanoxia fläktar från inet (120mm's) i fronten
resten är fractal design fläktar
1st 140mm's i toppen
1st 140mm's i botten
2st 120mm's bak som PnP på min H50

kyler bra och är tyst som sjutton speciellt med en fläktkontroller så man kan ställa ner dom på lägsta när man ska sova

systemet i övrigt
990FXA-UD3 mobo
x4 960T 3.0GHz (upplåst till 6 kärnor och överklockad till 3.6GHz)
8GB ram vengence
msi gtx560ti twin frozer II 880Mhz (överklockat till 960Mhz)
1st SSD
3st HDD's

älskar detta chassi
MEN
fläktfiltret i botten är en jävligt dum konstruktion
med filtret inne i chassit ovanför ett galler
ett h-vete att rengöra
och kabeldragningen bakom moderkortet kan vara lite jävlig om man som jag har lite saker i burken
men ett modulärt nätagg hjälper lite

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Ett R3 med noctuas fläktar är guld värt

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikoglas:

Sebbe, enligt mig (och många många andra) så är R3 riktigt bra i alla kategorier.

Dimman, äntligen!

Håller med om att R3 är bra jag sitter själv på ett men i många situationer känner jag att kvalitet fallerar lite. Dock så är det ju upp till var och en vad som är kvalitet och kvalitet. Men känner du att R3 passar dina behov så kan jag inte mer än att rekommendera det, för det är ändå ett riktigt bra chassi i sin prisklass.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Skrivet av sebbe605:

Håller med om att R3 är bra jag sitter själv på ett men i många situationer känner jag att kvalitet fallerar lite. Dock så är det ju upp till var och en vad som är kvalitet och kvalitet. Men känner du att R3 passar dina behov så kan jag inte mer än att rekommendera det, för det är ändå ett riktigt bra chassi i sin prisklass.

Okej, vad är det som fallerar då?

Permalänk
Medlem

Instämmer i att Define R3 är ett sjukt nice chassi, köpte mig ett nyligen och bara ljudskillnaden är en enorm vinst i sig. Sen att det är cleant och snyggt är en fin bonus. Rekommenderar också ett modulärt nätagg då jag upptäckte att det blev en redig kabelhärva med alla från mitt nätagg, fick bak alla men var tvungen att peta in dom flesta längst ner i HDD utrymmet och där sitter ju en fläkt för insug så lär ha påverkat luftflödet lite. Som tur var hade jag en fläkt till vattenkylningen så kunde peta in bakre FD fläkten tillsammans med den som sitter som original där fram.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Instämmer i att Define R3 är ett sjukt nice chassi, köpte mig ett nyligen och bara ljudskillnaden är en enorm vinst i sig. Sen att det är cleant och snyggt är en fin bonus. Rekommenderar också ett modulärt nätagg då jag upptäckte att det blev en redig kabelhärva med alla från mitt nätagg, fick bak alla men var tvungen att peta in dom flesta längst ner i HDD utrymmet och där sitter ju en fläkt för insug så lär ha påverkat luftflödet lite. Som tur var hade jag en fläkt till vattenkylningen så kunde peta in bakre FD fläkten tillsammans med den som sitter som original där fram.

Aa, jag tror inte mitt nätagg är så bra att göra en snygg kabeldragning med, sen är jag riktigt sugen på att sleeva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikoglas:

Aa, jag tror inte mitt nätagg är så bra att göra en snygg kabeldragning med, sen är jag riktigt sugen på att sleeva.

Man gör det ju inte enbart för utseendets skull, ökar ju även luftflödet i chassit om du får så många kablar som möjligt bakom moderkortet. Sedan är jag rätt säker på att det blir betydligt snyggare om du gömmer alla fula kablar så gott det går

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikoglas:

Okej, vad är det som fallerar då?

Allmänt instabil, tunna plåtar, dåligt med plats bakom moderkortet, dåliga hål till kabeldragning (gummit). Men det är inte säkert du ser detta som ett problem. Har du bestämt dig för att köpa i denna klassen så kan jag inget annat än rekommendera R3.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Allmänt instabil, tunna plåtar, dåligt med plats bakom moderkortet, dåliga hål till kabeldragning (gummit). Men det är inte säkert du ser detta som ett problem. Har du bestämt dig för att köpa i denna klassen så kan jag inget annat än rekommendera R3.

vad menar du med allmänt instabil?
och gummit ska ju vara åtgärdat vad jag förstått

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Allmänt instabil, tunna plåtar, dåligt med plats bakom moderkortet, dåliga hål till kabeldragning (gummit). Men det är inte säkert du ser detta som ett problem. Har du bestämt dig för att köpa i denna klassen så kan jag inget annat än rekommendera R3.

Vad menar du med instabil (vill faktiskt veta detta så svara gärna)? Plåtarna är kanske tunna men ljuddämpningen gör dom rätt styva ändå så vad är det negativa i att dom är tunna? Platsen bakom moderkortet håller jag med om är rätt snål men det går dra dom kablarna som behövs där utan problem att få på sidan igen. Mitt förra HAF chassi hade betydligt mer utrymme men det var också större på alla sätt. Gummit som sitter i kabeldragningen var smått irriterande då det lossnar lätt om du ska ha igenom många kablar men det är inget större problem att få på det igen så det är ju inget problem i sig.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Någån som vet om R4 kommer ut inom en snar framtid? Efter SSD står nämligen chassi på saker till datorn.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

En R3a så får du ett bra och tyst chassi. Bara för att det inte är bäst på kylning så betyder det inte att det inte kan kyla alls. Det duger nog finfint för dig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Någån som vet om R4 kommer ut inom en snar framtid? Efter SSD står nämligen chassi på saker till datorn.

Finns inga planer vad jag vet, FD är nöjda med R3 trots att den har lite brister. Skulle dock bli oslagbart om de fixade dessa.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Annars finns ju snart http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1079488 ligger iof över budget men det skriker kvalité som vanligt när man pratar Corsair. Skall lägga ett köp på det senare Bra kylningsförmåga + dämpat = Win!

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Om det hade funnits Corsair 550D i vitt när jag skulle köpa min nya rigg så hade det blitt det.. Men jag är väldigt nöjd med min vita R3. Bara satt in en extra Nexus i fronten, så det är riktigt tyst. Fläktarna räcker, jag har inte tokklockat.
Ja, det är lite snålt bakom moderkortsplåten för kabeldragning, men det går faktiskt. En 5mm till hade dock gjort susen! Upplever inte chassit som ostabilt, när skruvarna för sidoplåtarna är på plats så är där inget som skramlar eller känns löst.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Vad menar du med instabil (vill faktiskt veta detta så svara gärna)? Plåtarna är kanske tunna men ljuddämpningen gör dom rätt styva ändå så vad är det negativa i att dom är tunna? Platsen bakom moderkortet håller jag med om är rätt snål men det går dra dom kablarna som behövs där utan problem att få på sidan igen. Mitt förra HAF chassi hade betydligt mer utrymme men det var också större på alla sätt. Gummit som sitter i kabeldragningen var smått irriterande då det lossnar lätt om du ska ha igenom många kablar men det är inget större problem att få på det igen så det är ju inget problem i sig.

Med allmänt instabila så menar jag att chassit känns skakigt och skevt. Men ja vill betona det som jag sa i mitt andra inlägg, kvalitet är individuellt.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Tack för alla bra tips och svar!