Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare

Hifiman Arya Stealth för 13438kr på Amazon.se
https://www.amazon.se/dp/B07K59HW9R

Inte billigast någonsin (12200?) men roligare än 19000kr.

Har någon dessa och lyssnar på EDM eller metal?

Test av Arya V2 utan Stealth.
Arya: Stage, depth, spaciousness
Focal Clear: Punch, slam, impact

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hifiman Arya Stealth för 13438kr på Amazon.se
https://www.amazon.se/dp/B07K59HW9R

Inte billigast någonsin (12200?) men roligare än 19000kr.

Har någon dessa och lyssnar på EDM eller metal?

Test av Arya V2 utan Stealth.
Arya: Stage, depth, spaciousness
Focal Clear: Punch, slam, impact
https://youtu.be/kGXO5X1Mpi8

12.5k för open box hos Hifiman själva.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

12.5k för open box hos Hifiman själva.

De tar $34 frakt också. Blev $1233 = 12911kr för en Open box vs 13437kr för en förhoppningsvis oöppnad 😀

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Som alla trådlösa så har Maxwell inbyggd DAC/AMP men Maxwell har även DSP. Den är konstruerad för att låta bäst trådlöst (Om jag minns rätt).

Yepp, dessutom runt 80h batteritid, vilket borde betyda att man aldrig behöver koppla in sladden förutom när man de få gångerna man behöver ladda lurarna när dom inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Yepp, dessutom runt 80h batteritid, vilket borde betyda att man aldrig behöver koppla in sladden förutom när man de få gångerna man behöver ladda lurarna när dom inte används.

Exakt så. Spelat sporadiskt i två veckor utan att ladda, helt sjukt. Varför har det tagit så lång tid för batterier att nå hit och varför kör inte alla med liknande? Kan ju inte vara extremt dyra heller då de flesta säger att usa priset på $300 är otroligt prisvärt. Sen att det blev 3900 kr här hemma suger men men.

Enda jag inte är vän med än är knipkraften? (clamping force) mot huvet. Som då ändå sägs va klart lägre än deras tidigare som Penrose. Hoppas de ska mjukna lite men stor chans att det blir wicked cushion sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Kan ju inte vara extremt dyra heller då de flesta säger att usa priset på $300 är otroligt prisvärt. Sen att det blev 3900 kr här hemma suger men men.

Nå, lägg på moms och dollarkursen så är du uppe i typ 3850kr, så är väl ingen jättemarginal som lagts på i Sverige?

...

Jag måste erkänna jag är lite sugen på Maxwell som första trådlösa allroundlur till datorn! (har alltid kört kabel hittills)

Det som håller tillbaks är delvis komforten (mest vikten men även clamping force): jag har kört full size audeze förut och det "funkar", men är gränsfall!
... lite tungt på skallen i längden så undrar om det kommer vara skönt att köra med dem långa perioder.

Sen undrar jag hur praktiskt headsetet är att flytta runt mellan olika enheter?
Om man har en telefon och en bärbar med bluetooth som man vill koppla in ibland, samt en stationär där man vill använda den medföljande donglen, kan man då skifta mellan dessa enheter enkelt och smidigt? Nån som råkar veta?

Sista frågetecknet är väl byggkvalitet och mjukvara.

Får läsa lite mer recensioner och fnula på den

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nå, lägg på moms och dollarkursen så är du uppe i typ 3850kr, så är väl ingen jättemarginal som lagts på i Sverige?

...

Jag måste erkänna jag är lite sugen på Maxwell som första trådlösa allroundlur till datorn! (har alltid kört kabel hittills)

Det som håller tillbaks är delvis komforten (mest vikten men även clamping force): jag har kört full size audeze förut och det "funkar", men är gränsfall!
... lite tungt på skallen i längden så undrar om det kommer vara skönt att köra med dem långa perioder.

Sen undrar jag hur praktiskt headsetet är att flytta runt mellan olika enheter?
Om man har en telefon och en bärbar med bluetooth som man vill koppla in ibland, samt en stationär där man vill använda den medföljande donglen, kan man då skifta mellan dessa enheter enkelt och smidigt? Nån som råkar veta?

Sista frågetecknet är väl byggkvalitet och mjukvara.

Får läsa lite mer recensioner och fnula på den

Vet ej hur de är byggda. Som regel skall BT fungera som universell lösning.
Alltså den bör känna av vart signalen kommer ifrån. BT är gjort att kunna styras över olika enheter så länge det ges access mellan enheter.

Permalänk
Fyndjägare

Blocket: Fiio K5 AMP 900kr
Verkar vara gamla icke "Pro" utan DAC 😞

https://www.blocket.se/annons/skane/fiio_horlursforstarkare_k...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är på jakt efter ett par nya hörlurar till datorn, primärt till spelande, trådade, inga openbacks och för drygt 2k.
Alla tips uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Hej!

Jag är på jakt efter ett par nya hörlurar till datorn, primärt till spelande, trådade, inga openbacks och för drygt 2k.
Alla tips uppskattas.

DT 770 32 ohm eller 80 ohm.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

DT 770 32 ohm eller 80 ohm.

Vad är skillnaden mellan 32 och 80ohm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Vad är skillnaden mellan 32 och 80ohm?

I stora och lite förenklade drag hur lätta dem är att driva, kör du dem via moderkortet eller planerar/har du någon extern dac/amp?

Jag hade nog gått på 32 ohm om det är via ljudkretsen på moderkotet även om dem klarar 80 ohm.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

I stora och lite förenklade drag hur lätta dem är att driva, kör du dem via moderkortet eller planerar/har du någon extern dac/amp?

Jag hade nog gått på 32 ohm om det är via ljudkretsen på moderkotet även om dem klarar 80 ohm.

Då är jag med, jag har inga planer just nu på att skaffa en dac/amp just nu, om man nu inte hittar nån relativt billig och bra sådan såklart! Ska kolla vidare på ditt tips, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Yepp, dessutom runt 80h batteritid, vilket borde betyda att man aldrig behöver koppla in sladden förutom när man de få gångerna man behöver ladda lurarna när dom inte används.

Hur designar man något för att låta bäst trådlöst? Tappar Bluetooth bort vissa frekvenser så det krävs någon specifik eq för att kompensera eller hur optimerar man för en sämre signal så det låter bättre än med bättre signal, källa?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zmt:

DT 770 32 ohm eller 80 ohm.

Provat 250ohm som ska vara mest "pro", dvs mest neutral. Tycker den har lite extra diskant

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Provat 250ohm som ska vara mest "pro", dvs mest neutral. Tycker den har lite extra diskant

Av dem tre varianterna på DT 770 så gillade jag 250 ohm minst men jag har inte haft alla tre samtidigt och kunnat testa dem back to back. Sen generellt skulle jag säga att jag inte har problem/stör mig på karaktären hos Beyer med diskanten.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zmt:

Av dem tre varianterna på DT 770 så gillade jag 250 ohm minst men jag har inte haft alla tre samtidigt och kunnat testa dem back to back. Sen generellt skulle jag säga att jag inte har problem/stör mig på karaktären hos Beyer med diskanten.

Ok. Det här var mindre andra erfarenhet med märket. Tidigare 990 även den 250ohm och det är bland det värsta jag har hört. Massiv v-karaktär till ljudet så att även sång påverkades.

Men välbyggda, lär inte gå sönder enkelt. O bekväma.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Här har ni nåt att bita i, samtidigt som ni bidrar med lite intressant statistisk. Archimago som gör alltså ännu en av sina blindtest, o denna gång är det 16-bit mot 24-bit. Hur stor skillnad hör ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Här har ni nåt att bita i, samtidigt som ni bidrar med lite intressant statistisk. Archimago som gör alltså ännu en av sina blindtest, o denna gång är det 16-bit mot 24-bit. Hur stor skillnad hör ni?

Anledningen att man började använda 24-bit inom digitalinspelning var inte pga bättre ljudkvalitet, utan för att med 24-bit är det mycket mindre risk att överstyra signalen vid inspelning och råka ut för digital distortion.

Detta har ingenting som helst att göra med ljudkvalitet vid uppspelning. 16-bit räcker gott och väl.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Anledningen att man började använda 24-bit inom digitalinspelning var inte pga bättre ljudkvalitet, utan för att med 24-bit är det mycket mindre risk att överstyra signalen vid inspelning och råka ut för digital distortion.

Detta har ingenting som helst att göra med ljudkvalitet vid uppspelning. 16-bit räcker gott och väl.

Ja eller lägre brusgolv helt enkelt O det vet även Archimago, men eftersom myten fortfarande finns kvar att folk tror att högre bitdjup ger bättre ljudkvalitet så gör han ändå det här för att utmana folk lite. Därav anlending till att jag också ville utmana folk här o se om dom lyckades höra nån skillnad eftersom jag är ganska säker på att dom inte kommer lyckas.
Men det går såklart att lyckas, om man siktar in sig på en riktigt tyst del, typ slutet av en cymbal eller nåt o sen ökar gainen massvis. Men eftersom det inte är representativt för hur man lyssnar så kan man också kalla det för fusk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja eller lägre brusgolv helt enkelt O det vet även Archimago, men eftersom myten fortfarande finns kvar att folk tror att högre bitdjup ger bättre ljudkvalitet så gör han ändå det här för att utmana folk lite. Därav anlending till att jag också ville utmana folk här o se om dom lyckades höra nån skillnad eftersom jag är ganska säker på att dom inte kommer lyckas.
Men det går såklart att lyckas, om man siktar in sig på en riktigt tyst del, typ slutet av en cymbal eller nåt o sen ökar gainen massvis. Men eftersom det inte är representativt för hur man lyssnar så kan man också kalla det för fusk

Men det där är ju ett sjukt konstigt resonemang. Man ska alltså lyssna så ofokuserat som möjligt gärna med en massa skrikande barn i bakgrunden för det är så Greta hemmafru lyssnar på musik. Eller bosse 3000 m hinder löpare som lägger allt fokus på varvtiderna och klara vattengraven. Man får inte va audiofil och analysera musik när man gör testerna även om testet i sig går ut på att se om man kan höra skillnad under optimala förhållanden

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men det där är ju ett sjukt konstigt resonemang. Man ska alltså lyssna så ofokuserat som möjligt gärna med en massa skrikande barn i bakgrunden för det är så Greta hemmafru lyssnar på musik. Eller bosse 3000 m hinder löpare som lägger allt fokus på varvtiderna och klara vattengraven. Man får inte va audiofil och analysera musik när man gör testerna även om testet i sig går ut på att se om man kan höra skillnad under optimala förhållanden

Eh, känns som du överdrivet hyfsat åt andra hållet?
Du lär inte kunna konsekvent höra det Gurrrra beskriver utan att dra upp gainen i ett tyst parti så mycket att elementen och trumhinnorna skulle spricka om det kommer vanlig sång efter. Det är långt bortom att "vara audiofil och analysera musik" och långt från "optimala förhållanden" IMHO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

https://www.soundimports.eu/en/dayton-audio-hta100bt.html?gcl...

Någon testat Dayton HTA 100? Hittar bara variant med bluetooth när jag googlar kanske finns utan också? Jag vet inte rörförstärkare med bluetooth känns bara sjukt avigt.

Har ingen lycka med mina receivrar. Hade först en yamaha men jag undrade hela tiden om den var defekt för den lät så fruktansvärt usel trots hjälp av mätmikrofon. Sedan Onkyo som gav upp efter extremt liten användning mestadels hörlurar, nu en marantz som gett upp efter ännu mindre användning.

Så funderar på testa ännu en rörförstärkare med mysig glöd som förhoppningsvis låter vettigt både med hörlurar och högtalare. Högtalarna används knappt så det är egentligen av mindre vikt...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja eller lägre brusgolv helt enkelt O det vet även Archimago, men eftersom myten fortfarande finns kvar att folk tror att högre bitdjup ger bättre ljudkvalitet så gör han ändå det här för att utmana folk lite. Därav anlending till att jag också ville utmana folk här o se om dom lyckades höra nån skillnad eftersom jag är ganska säker på att dom inte kommer lyckas.
Men det går såklart att lyckas, om man siktar in sig på en riktigt tyst del, typ slutet av en cymbal eller nåt o sen ökar gainen massvis. Men eftersom det inte är representativt för hur man lyssnar så kan man också kalla det för fusk

Ock så föredrar ändå en del LP för ljudkvaliten, om man hade sagt att man gillat stora LP omslag för att de kan vara vackra hade jag trott dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Amir älskar de här monoprice amparna https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review...

Synd så snyggt bygge.

Man bör väl göra det ordentligt och spara ihop till en ny trafomatic istället där fuskas det inte iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Amir älskar de här monoprice amparna https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review...

Synd så snyggt bygge.

Man bör väl göra det ordentligt och spara ihop till en ny trafomatic istället där fuskas det inte iaf

Jissös, snacka om resursslöseri

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jissös, snacka om resursslöseri

De är ju åh andra sidan nästan gratis så de måste väl få ner arbetstimmarna för att göra någon avans.. Hta100 är det samma design tro? men ja hoppar ändå innan de bränner upp mina lurar lol.

Primavera såg läcker ut sen såg jag den kostar mer än bättre begad VW POLO.

Head two har rätt tråkig design och kostar som sämre begad VW polo.

Head one körs för tillfället får duga.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De är ju åh andra sidan nästan gratis så de måste väl få ner arbetstimmarna för att göra någon avans.. Hta100 är det samma design tro? men ja hoppar ändå innan de bränner upp mina lurar lol.

Primavera såg läcker ut sen såg jag den kostar mer än bättre begad VW POLO.

Head two har rätt tråkig design och kostar som sämre begad VW polo.

Head one körs för tillfället får duga.

Även om den kanske är relativt billig jämfört med andra grejer så skulle jag kalla den allt annat än gratis, jag menar för det priset så kan man ju istället få en TPA3255-baserad förstärkare som faktistk låter bra, då kanske vi kan närma att kalla det för nästan gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ock så föredrar ändå en del LP för ljudkvaliten, om man hade sagt att man gillat stora LP omslag för att de kan vara vackra hade jag trott dem.

Åååh, nä du! Den gubben går inte

Jag föredrar ljudkvalitén på nästan alla mina vinyler framför samma skivor jag har på CD eller i annan digital utgåva. Jag är väl medveten om att tekniskt så är en korrekt "digital behandlad" signal bättre och har fler förutsättningar att låta som "intended" och i många fall så kan jag även höra att det är mer "korrekt" så.

Men det har ju inte med "ljudkvalitet" att göra per se om vi ser till den subjektiva upplevelsen. Jag vet inte vad det är, men en bra pressning på vinyl genom svarven låter så mycket mer "mer" i mina öron än motsvarande på någon av mina CD spelare.

Jag förstår vad du menar, men ljudkvalitet kan ju betyda mycket för många, det är ju inte så att det låter illa med en bra vinylskiva och en bra spelare med bra pickup.

Sen har du rätt i att omslagen är vackra också, nog så gott.

Lite off topic med tanke på att jag aldrig lyssnar på vinyl med hörlurar dock.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Åååh, nä du! Den gubben går inte

Jag föredrar ljudkvalitén på nästan alla mina vinyler framför samma skivor jag har på CD eller i annan digital utgåva. Jag är väl medveten om att tekniskt så är en korrekt "digital behandlad" signal bättre och har fler förutsättningar att låta som "intended" och i många fall så kan jag även höra att det är mer "korrekt" så.

Men det har ju inte med "ljudkvalitet" att göra per se om vi ser till den subjektiva upplevelsen. Jag vet inte vad det är, men en bra pressning på vinyl genom svarven låter så mycket mer "mer" i mina öron än motsvarande på någon av mina CD spelare.

Jag förstår vad du menar, men ljudkvalitet kan ju betyda mycket för många, det är ju inte så att det låter illa med en bra vinylskiva och en bra spelare med bra pickup.

Sen har du rätt i att omslagen är vackra också, nog så gott.

Lite off topic med tanke på att jag aldrig lyssnar på vinyl med hörlurar dock.

Vinyl har ökad dist som kan låta subjektivt trevligt. Sen har vi ju en brusnivå som ändå är relativt hög som kan ge en liten skön "pad" i bakgrunden, jag menar musikproducenter kan använda brus i musik på lite olika sätt för att skapa atmosfär så den lär kunna piffa upp en vinyl också om man gillar sånt, o så lite i samma katergori så har vi ju också det där knastret som definitivt har sin charm. Är ju också så att iaf äldre vinyler är mer dynamiskt mastrade än nyare CD, ooch så sist men inte minst så kickar väl den där biasen in också när man vet att det är en vinyl precis dragit igång, o den är väl inte att underskatta
Så all in all så är vinyl tekniskt sämre, men folk gillar ju massvis med olika typer av distortion oavsett medium så det är väl inte så konstigt att många gillar vinyl heller. Dessutom så är det ju inte SÅ tekniskt dåligt heller, utan snarare ganska imponerande vad man kan göra med en plastbit o en nål.