SweClockers - Marknadsreferenser (läs första inlägget innan du postar!)

Permalänk
Medlem

Användare: @Aeig
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Frakt
Produkt: Ryzen 2600 + 16GB DDR4

Positivt:
Trevlig.
Tydlig kommunikation.
Snabba svar.
Snabb leverans efter uppgjord affär.
Väldigt bra paketerat.

Negativt:
-

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @Shinkansen
Typ av affär: Sälj
Tillvägagångssätt: Frakt
Produkt: Nvidia Shield TV

Positivt: Snabba ryck, jättetrevlig. Rekommenderas 100%.
Negativt: Inget

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @micke90
Typ av affär: Jag köpte
Tillvägagångssätt: Hämtade
Produkt: Fanatec CSL Elite pedaler

Toppensäljare! Trevlig, snabba svar och produkt i fint och komplett skick. Rekommenderar @micke90 och skulle inte tveka att göra affärer med honom igen.

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @Jaramide
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: möte
Produkt: PS4

Positivt:
Trevlig.
Tydlig kommunikation.
Snabba svar.

Negativt:
-

Slutbetyg: 5/5

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Användare: @SCORPIUS
Typ av affär: Jag sålde
Tillvägagångssätt: möte
Produkt: Playstation 4

Positivt:
Bra och snabb kommunikation
Smidigt och utan krångel vid överlämnandet.

Negativt:
Inget

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @darrenj
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Frakt
Produkt: Bykski gpu vattenblock

Positivt:
Stabil försäljare jag köpt av tidigare.

Negativt:

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @Cubiz
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Frakt
Produkt: 2st Monitor Stand

Positivt:
Bra kommunikation, snabbt och säkert frakt. Rekommendera starkt!

Negativt: -

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @Syyynd
Typ av affär: Sälj
Tillvägagångssätt: Swish & frakt
Produkt: CPU & RAM

Positivt:
- Tydlig.
- Smidig affär.
- Trevlig!

Negativt:
- Inget alls.

Slutbetyg: 5/5

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Användare: @rwxr
Typ av affär: Sälj
Tillvägagångssätt: Swish & frakt
Produkt: 3X HDDs

Positivt:
- Bra kommunikation
- Snabb betalning

Negativt:
- Inget alls.

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @Nisse977
Typ av affär: Köpte
Tillvägagångssätt: Swish & frakt
Produkt: 2xHDDS

Lite speciell affär då köpet inte gick som förväntat p.g.a. faktorer vi inte kunde påverka (läs Postnord). @Nisse977 är ett lysande exempel på hur en säljare skall vara. Ett föredöme för forumet när det är som bäst och jag skulle definitivt kunna handla av Nisse igen även om den här affären inte gick som tänkt.

Positivt:
- Bra kommunikation
- Mån om att båda parter skall vara nöjda

Negativt:
- Inget alls gällande @Nisse977. Postnord är en annan historia dock

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @elixyr
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: swish+frakt
Produkt: Playstation 4

Positivt: -

Negativt:

Jag köpte denna PS4 via en köpes-annons här på Sweclockers. Elixyr kontaktade mig då och sa att han hade ett PS4 Slim att sälja för 2000kr. Vi kom överens om priset 1800kr+frakt och Swish till Elixyr genomförs. Han bekräftar att han tagit emot Swish och säger att han skickar iväg paketet när han hinner.

So far so good...

Hämtar ut paketet, och redan här börjar dom röda flaggorna. PS4:an som finns i paketet är inte av Slim modellen. Det är en av dom första versionerna (med mer spetsiga kanter). Inte nog med detta så saknas både handkontroll och strömkabel.

Jag kontaktar Elixyr via PM och förklarar att det är fel modell, och att strömkabel och handkontroll saknas. Han menar då på att 'du köpte ju bara konsollen'. Vi hade förvisso inte kommit överens om att just en handkontroll och strömkabel skulle följa med. Men sådant antar man när man köper ett Playstation. Det ingår liksom i förpackningen när man köper ett från affär.

Oavsett vad så erbjuder jag honom en lösning – Swisha tillbaka beloppet och få tillbaka konsollen, eller skicka med en handkontroll, strömkabel och 500kr då det inte är Slim varianten (första gen. PS4 låter som flygplan när man spelar).

Elixyr swishar vid detta laget tillbaka 1000kr, och jag tänker fine, jag kan säkert hitta en begagnad handkontroll (då PS4 handkontroller inte säljs mer), HDMI och strömkabel från kjell och company.

Efter att ha köpt grejerna är det dags att koppla in PS4:an. Äntligen slipper jag mer strul med denna personen tänker jag, men icke.

Det visar sig att PS4:an har glapp i HDMI-kontakten, så bilden hoppar mellan ett brusigt PS4 GUI och svart bild oavsett hur HDMI-kabeln bakom PS4:an är vinklad. Provade olika kablar och andra HDMI-enheter, och kunde konstatera att glappet låg i kontakten på PS4:an.

Jag ringer Elixyr och förklarar detta, och att jag vill återlämna PS4:an helt då jag haft alldeles för mycket strul med honom och själva affären. Han går med på en retur, men menar att han kan betala först när han fått sin lön. Eftersom jag inte hade bråttom att få tillbaka pengarna så gick jag med på detta.

Jag kontaktar honom i slutet av januari här på Sweclockers och undrar hur det går och ifall vi kan ordna returen så att jag kan släppa affären från sinnet. Elixyr påstår att det tar ett par dagar att föra över till hans vanliga konto och att han säger till när det är färdigt. Härifrån börjar själva bedrägeriet.

Elixyr påstår nu att hans Paypal konto är låst och att han väntar på att dom ska låsa upp det. Jag börjar bli irriterad på Elixyr och skriver att han faktiskt får betala tillbaka så som jag betalt honom, och att jag inte bryr mig om ifall Paypal strular eller inte då vi kom överens om återbetalning när han fått sin lön.

Från denna punkten slutar han att svara, både på telefon och här på Sweclockers. Han har varit inloggad flera gånger sedan det PM:et utan svar eller åtgärd. Numret går inte att ringa på längre, då han antagligen blockerat mitt nummer.

Jag trodde att man kunde lita på en person som varit medlem sedan 2003. Man kan också anta att vuxna personer inte lurar varandra över spelkonsoller men här sitter man... Detta är andra gången jag blir lurad via en köpes-annons här på Sweclockers och jag kommer nog aldrig lägga upp fler såna annonser här.

En polisanmälan som avser bedrägeri kommer i dagarna att upprättats mot säljaren. Inte för att jag har hopp om att något kommer hända rättsligt, men mer så att staten har det loggat att han är en bedragare.

Slutbetyg: 0/5

Tagit bort personuppgifter
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Användare: @elixyr
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: swish+frakt
Produkt: Playstation 4

Positivt: -

Negativt:

Jag köpte denna PS4 via en köpes-annons här på Sweclockers. Elixyr kontaktade mig då och sa att han hade ett PS4 Slim att sälja för 2000kr. Vi kom överens om priset 1800kr+frakt och Swish till Elixyr genomförs. Han bekräftar att han tagit emot Swish och säger att han skickar iväg paketet när han hinner.

So far so good...

Hämtar ut paketet, och redan här börjar dom röda flaggorna. PS4:an som finns i paketet är inte av Slim modellen. Det är en av dom första versionerna (med mer spetsiga kanter). Inte nog med detta så saknas både handkontroll och strömkabel.

Jag kontaktar Elixyr via PM och förklarar att det är fel modell, och att strömkabel och handkontroll saknas. Han menar då på att 'du köpte ju bara konsollen'. Vi hade förvisso inte kommit överens om att just en handkontroll och strömkabel skulle följa med. Men sådant antar man när man köper ett Playstation. Det ingår liksom i förpackningen när man köper ett från affär.

Oavsett vad så erbjuder jag honom en lösning – Swisha tillbaka beloppet och få tillbaka konsollen, eller skicka med en handkontroll, strömkabel och 500kr då det inte är Slim varianten (första gen. PS4 låter som flygplan när man spelar).

Elixyr swishar vid detta laget tillbaka 1000kr, och jag tänker fine, jag kan säkert hitta en begagnad handkontroll (då PS4 handkontroller inte säljs mer), HDMI och strömkabel från kjell och company.

Efter att ha köpt grejerna är det dags att koppla in PS4:an. Äntligen slipper jag mer strul med denna personen tänker jag, men icke.

Det visar sig att PS4:an har glapp i HDMI-kontakten, så bilden hoppar mellan ett brusigt PS4 GUI och svart bild oavsett hur HDMI-kabeln bakom PS4:an är vinklad. Provade olika kablar och andra HDMI-enheter, och kunde konstatera att glappet låg i kontakten på PS4:an.

Jag ringer Elixyr och förklarar detta, och att jag vill återlämna PS4:an helt då jag haft alldeles för mycket strul med honom och själva affären. Han går med på en retur, men menar att han kan betala först när han fått sin lön. Eftersom jag inte hade bråttom att få tillbaka pengarna så gick jag med på detta.

Jag kontaktar honom i slutet av januari här på Sweclockers och undrar hur det går och ifall vi kan ordna returen så att jag kan släppa affären från sinnet. Elixyr påstår att det tar ett par dagar att föra över till hans vanliga konto och att han säger till när det är färdigt. Härifrån börjar själva bedrägeriet.

Elixyr påstår nu att hans Paypal konto är låst och att han väntar på att dom ska låsa upp det. Jag börjar bli irriterad på Elixyr och skriver att han faktiskt får betala tillbaka så som jag betalt honom, och att jag inte bryr mig om ifall Paypal strular eller inte då vi kom överens om återbetalning när han fått sin lön.

Från denna punkten slutar han att svara, både på telefon och här på Sweclockers. Han har varit inloggad flera gånger sedan det PM:et utan svar eller åtgärd. Numret går inte att ringa på längre, då han antagligen blockerat mitt nummer.

Jag trodde att man kunde lita på en person som varit medlem sedan 2003. Man kan också anta att vuxna personer inte lurar varandra över spelkonsoller men här sitter man... Detta är andra gången jag blir lurad via en köpes-annons här på Sweclockers och jag kommer nog aldrig lägga upp fler såna annonser här.

En polisanmälan som avser bedrägeri kommer i dagarna att upprättats mot säljaren. Inte för att jag har hopp om att något kommer hända rättsligt, men mer så att staten har det loggat att han är en bedragare.

Slutbetyg: 0/5

Beklagar att det inte gått som det var tänkt. Morsan gick bort och livet är inte som det har varit. Du får dina pengar så fort jag är på banan igen, det hoppas jag du har överseende med.

Permalänk
Medlem

Användare: @FreddyL
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Frakt
Produkt: Ett gäng hårddiskar

Positivt:

  • Bra paketerat

  • Snabb och trevlig kommunikation

Negativt:

  • Inget!

Slutbetyg: 5/5
--------------------------------------
Användare: @bov
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Frakt
Produkt: Ryzen 3700x

Positivt:

  • Snabb leverans

  • Snabb och trevlig kommunikation

Negativt:

  • Inget!

Slutbetyg: 5/5
--------------------------------------
Användare: @CarlOscar
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Frakt
Produkt: Dell 43"

Positivt:

  • Snabb leverans och löste frakt till bra pris

  • Snabb och trevlig kommunikation

Negativt:

  • Inget!

Slutbetyg: 5/5

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad

Längre konversationer får ni ta i pm.

Att publicera personuppgifter är aldrig okej, oavsett om man ”maskerar” lite taffligt.
Detta är inte Flashback

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Användare : @Clasito
Typ av affär: Jag köpte
Tillvägagångssätt: Swish + frakt
Produkt: Gigabyte AORUS Waterforce X 240 AIO

Positivt :

Trevlig säljare, bra kommunikation, snabbt & smidigt med allt.

Negativt :

Inget

Slutbetyg : 5/5 - super säljare

Permalänk

Användare: @Otsu
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Swish och Frakt (PostNord)
Produkt: Nvidia Shield TV

Positivt: Bra kommunikation. Snabbt skickat. Bra förpackat och produkten var i fint skick enligt beskrivning. Kvitto fanns.
Annonsen var en "köp nu"-annons med fast pris vilket både jag och andra missade (mitt fel alltså). Jag svarade först på annonsen och fick därmed köpa varan trots att det fanns högre bud efter mig, det var snyggt gjort!

Negativt: Inget

Slutbetyg: 5/5 would buy again

Permalänk
Medlem

Användare: @ox
Typ av affär: Jag köpte
Tillvägagångssätt: Swish i förskott + frakt
Produkt: Ergotron HX

Positivt:

  • Snabb respons

  • Snabbt ivägskickat

  • Bra packat

  • Helt enligt beskrivning

Negativt:

  • Absolut ingenting.

Slutbetyg: 5/5

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Användare: @nDre
Typ av affär: Sälj
Tillvägagångssätt: Frakt
Produkt: 2st Monitor Stand

Positivt:
Bra kommunikation, snabbt och säkert frakt. Bra köpare helt enkelt!

Negativt: -

Slutbetyg: 5/5

Permalänk

Användare: @anon30129
Typ av affär: jag köpte
Tillvägagångssätt: Upphämtning
Produkt: 4k monitor

Positivt:
Bra kommunikation, snabb och bra dialog, skärmen packad i originalkartong, Trevlig säljare.

Negativt: -

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @norrko
Typ av affär: Jag köpte
Tillvägagångssätt: Swish i förskott
Produkt: HP Z600

Positivt:
Snabb respons + frakt + väldigt väl packat men minimal risk för skador, samt trevlig vilket ger sista poänget till full pott!

Negativt:
Absolut ingenting.

Slutbetyg: 5 av 5

Permalänk

Användare: @3rk0
Typ av affär: jag köpte
Betalningsmetod: swish i förväg
Produkt: rtx 3080

Positivt:
Rimligt pris i dessa tider på 10k för ett oöppnat. Trevlig och benägen att visa så att allt går rätt till vid postande.

Negativt:
Inget i åtanke.

Slutbetyg:
5 av 5

Permalänk
Medlem

Användare: @upaflsh
Typ av affär: Jag sålde
Tillvägagångssätt: Förskottsbetalning med swish och frakt
Produkt: KBD67 Lite case

Positivt:
- Snabb och trevlig kommunikation
- Snabb betalning
- Inga konstigheter

Negativt:
- Inget alls

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @Carl Uhlhorn
Typ av affär: Jag sålde
Tillvägagångssätt: Förskottsbetalning med swish och frakt
Produkt: KBD67 Lite case

Positivt:
- Snabb och trevlig kommunikation
- Snabb betalning
- Inga konstigheter

Negativt:
- Inget alls.

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @pwoblem
Typ av affär:Byte
Tillvägagångssätt: Frakt
Produkt: G Pro superlight

Positivt: Snabb, förtroendeingivande och mycket trevlig.

Negativt: Ingenting alls.

Slutbetyg: Absolut 5 av 5, skulle göra affär igen!

Permalänk
Medlem

Användare: @draanexle
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Möte
Produkt: Palit RTX 3080 Gamerock OC 10G LHR

Positivt:

  • Bra packad vara

  • Bra kommunikation i PM tills vi kom överens om ett pris och jag slog till

Negativt:

  • Inget alls

Slutbetyg: 5 av 5 katter

Permalänk
Medlem

Användare: @twallden
Typ av affär: Sälj/byte, jag sålde
Tillvägagångssätt: Möte
Produkt: Palit RTX 3080 Gamerock OC 10G LHR

Positivt:

  • ESD påse och rimlig låda

  • Smidig kommunikation via PM och sms

  • Supertrevlig

  • Villig att diskutera och komma överens om hur vi går tillväga för att genomföra affären.

Negativt:

  • Inget alls, gör gärna affärer igen med denna användare i framtiden.

Slutbetyg: 5 av 5 katter

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Användare: @DenDen1
Typ av affär: Jag sålde
Tillvägagångssätt: Swish + F2F
Produkt: RTX 3070

Positivt:
Bra och snabb kommunikation
Trevligt och problemfritt möte

Negativt:
Ingenting

Slutbetyg:
5/5

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Avstängd

Användare: @LightVsDawn
Typ av affär: Jag köpte
Tillvägagångssätt: Swish + F2F
Produkt: RTX 3070

Positivt:
Jätte snällt med att mötas halvvägs.
Väldigt trevlig, rekommenderar starkt.
Negativt:
Ingenting

Slutbetyg:
5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @Chrikelin
Typ av affär: Sälj
Tillvägagångssätt: Frakt + förskottsbetalning
Produkt: i5 11400, 16 GB DDR4

Positivt:

  • Trevlig

  • Snabb kommunikation och smidig betalning

Negativt:

  • Inget

Slutbetyg: 5/5

Permalänk
Medlem

Användare: @Ecke11
Typ av affär: Köp
Tillvägagångssätt: Frakt
Produkt: Aorus RTX 3060 ti Elite

Positivt:

  • Trevlig och snabb kommunikation

  • Villig att visa kortet genom videosamtal

  • Bra packat

Negativt:

  • Inget

Slutbetyg: 5/5