Permalänk
Medlem

Min Datorhörna.

Nu har jag blivit klar med min lilla datorhörna och tänkte att jag skulle dela med mig av mina lösningar.
Jag har Datorn i ett rum och HID sakerna i ett annat rum, för att undvika ljudet och även värmen på sommaren.
Om ni har några frågor (vart jag köpte grejerna, etc...) så skriv i kommentarerna så svarar jag.
Jag har troligen stavat fel eller använt fel grammatik på några ställen (Dyslektiker) sej bara till så ändrar jag det.

Kringutrustning:
Tangentbord: Razer BlackWidow Ultimate
Mus: Razer Mamba
Joystick: Logitech extreme 3d pro
Headset: Astro A40
Skärm: Packard bell maestro

PC:
Chassi Antec p193
MB ASUS P7P55D EVO
CPU Intel Core i5 650
Grafik gtx 560ti SLI x2
Lagring 1TB WDblack, 120gb OCZ vertex 3 RAID 0 X2
RAM 6gb DDR3
PSU Corsair 850W HX.

Min Datorhörna.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Avstängd

Hur lång är din DVI kabel total längd genom patchen i väggen alltså

Permalänk
Hedersmedlem

Hade nog varit billigare och enklare att köpa tysta fläktar, men intressant lösning.

Finns det inget negativt med lösningen? Delay till skärmen eller något?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mavy:

Hur lång är din DVI kabel total längd genom patchen i väggen alltså

Vet ej hur den är dragen i väggen men den ska klara 50m i 1920x1200 och 55m i 1024x768.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Hade nog varit billigare och enklare att köpa tysta fläktar, men intressant lösning.

Finns det inget negativt med lösningen? Delay till skärmen eller något?

Det var inte bara att det skulle bli tystare. värme, plats, sladdar, etc... Är också faktorer. Men en nackdel är om man inte har en USB hub med extra kraft så kan ström nivån bli låg i ena änden.

+ så kan man sätta alla fläcktar på max för bästa prestanda utan att störa någon.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Absolut häftigaste lösningen jag har sett!

Permalänk

ser riktigt nice ut

Permalänk

var köpte du DVI till cat5 adaptrarna?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

var köpte du DVI till cat5 adaptrarna?

Här finns en för 281kr hur bra den funkar kan ja inte svara på.

http://webshop.k-e.se/products/Natverk-kommunikation/Ovrigt-natverk/IOGEAR/IOGEAR-DVI-D-CAT5e-6-MiniExtender-GVE200-1-Local-?prodid=343574

Permalänk

cool lösning med datorn i ett annat rum

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk

synd att de inte funkade att driva 2560x1600 med den där lösningen :/

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Jag diggar väggen du har packat med routrar och diverse. Dubbelhäftande tejp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag diggar väggen du har packat med routrar och diverse. Dubbelhäftande tejp?

Nej nej, skruvar såklart.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk

hahahaha, jag trodde först att din mus svävade XDDD Nice rum btw

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dima.g:

hahahaha, jag trodde först att din mus svävade XDDD Nice rum btw

Vadå har du inte sett den nya svävande musen från razer?!?!

Märkte de nu också lite av en optisk illusion.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt

Har samma joystick men har inte fått den att funka riktigt i bc2. Skulle vara grymt om du kunde skriva ner de inställningar du kör med och om du kör med logitechs egna program.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Riktigt snyggt

Har samma joystick men har inte fått den att funka riktigt i bc2. Skulle vara grymt om du kunde skriva ner de inställningar du kör med och om du kör med logitechs egna program.

Det är lite svårt att få den att fungera i bc2 men man ska inte ställa in den i "ingame settings" för då fungerar det inte, gör såhär istället om du har samma joystick (Extreme™ 3D Pro):

Skapa en text fil, kopiera klistrain texten nedan, spara filen som en .xml (t.ex LX3DPBF.xml), impotera filen i logitech profiler och lägg till spelet till profilen. Nu är det bara att köra den igenom logitech profiler så ska det fungera!

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<GameProfile xmlns="http://www.logitech.com/schemas/2009/gaming/game_profile">
<Profile GUID="{908AB5F4-5C7E-454B-94C9-73B13837468F}" Publisher="Custom User Profile" Author="Alan" Revision="15:30/06/2010" Installed="false">
<Name>BC2</Name>
<Signature Key="" Value="" Shortcut="" />
<Target IconIndex="0">
<Name>BFBC2Game.exe</Name>
</Target>
<Macros>
<Command Id="1" Name="Mouse Left Button">
<Event Type="Mouse" DeltaX="0" DeltaY="0" Mask="1" />
</Command>
<Command Id="2" Name="Mouse Middle Button">
<Event Type="Mouse" DeltaX="0" DeltaY="0" Mask="4" />
</Command>
<Command Id="3" Name="Mouse Right Button">
<Event Type="Mouse" DeltaX="0" DeltaY="0" Mask="2" />
</Command>
<Command Id="4" Name="Keystroke W" IsKeystroke="true">
<Event Type="Key" Keyname="W" Up="false" KeynameUndo="W" />
</Command>
<Command Id="5" Name="Keystroke S" IsKeystroke="true">
<Event Type="Key" Keyname="S" Up="false" KeynameUndo="S" />
</Command>
<Command Id="6" Name="Keystroke C" IsKeystroke="true">
<Event Type="Key" Keyname="C" Up="false" KeynameUndo="C" />
</Command>
<Command Id="7" Name="Keystroke A" IsKeystroke="true">
<Event Type="Key" Keyname="A" Up="false" KeynameUndo="A" />
</Command>
<Command Id="8" Name="Keystroke D" IsKeystroke="true">
<Event Type="Key" Keyname="D" Up="false" KeynameUndo="D" />
</Command>
<Command Id="9" Name="Keystroke V" IsKeystroke="true">
<Event Type="Key" Keyname="V" Up="false" KeynameUndo="V" />
</Command>
<Command Id="10" Name="Keystroke Up" IsKeystroke="true">
<Event Type="Key" Keyname="UP" Up="false" KeynameUndo="UP" />
</Command>
<Command Id="11" Name="Keystroke Down" IsKeystroke="true">
<Event Type="Key" Keyname="DOWN" Up="false" KeynameUndo="DOWN" />
</Command>
<Command Id="12" Name="Keystroke Left" IsKeystroke="true">
<Event Type="Key" Keyname="LEFT" Up="false" KeynameUndo="LEFT" />
</Command>
<Command Id="13" Name="Keystroke Right" IsKeystroke="true">
<Event Type="Key" Keyname="RIGHT" Up="false" KeynameUndo="RIGHT" />
</Command>
<AxisCommand Id="14" Name="BC2 Twist" RefIdMin="7" RefIdMax="8" />
<AxisCommand Id="15" Name="BC2 Pitch" RefIdMin="10" RefIdMax="11" />
<AxisCommand Id="16" Name="BC2 Roll" RefIdMin="12" RefIdMax="13" />
<BandCommand Id="17" Name="ThrottleBC2">
<Band RefId="4" Min="0" Max="21845" />
<Band RefId="-1" Min="21845" Max="43690" />
<Band RefId="5" Min="43690" Max="65535" />
</BandCommand>
<HatCommand Id="18" Name="8New POV" HatType="8-way" RefIdN="-1" RefIdS="-1" RefIdW="6" RefIdE="-1" RefIdNE="-1" RefIdNW="-1" RefIdSE="-1" RefIdSW="-1" />
<HatCommand Id="19" Name="4POV Heli View" HatType="8-way" RefIdN="9" RefIdS="6" RefIdW="-1" RefIdE="-1" RefIdNE="-1" RefIdNW="-1" RefIdSE="-1" RefIdSW="-1" />
</Macros>
<Assignments DeviceModel="41">
<AxisDynamics>
<AxisDef Axis="R" Sign="-1" Acceleration="70" Speed="100" Deadzone="0" DeadzoneSign="0" />
<AxisDef Axis="Z" Sign="1" Acceleration="50" Speed="100" Deadzone="0" DeadzoneSign="0" />
</AxisDynamics>
<Band RefId="17">
<Control Type="Axis" ID="2" />
</Band>
<Mapping>
<Source Type="Axis" ID="0" />
<Destination Type="Axis" ID="1" />
</Mapping>
<Mapping>
<Source Type="Axis" ID="1" />
<Destination Type="Axis" ID="2" />
</Mapping>
<Mapping>
<Source Type="Axis" ID="2" />
<Destination Type="Axis" ID="4" />
</Mapping>
<Mapping>
<Source Type="Axis" ID="3" />
<Destination Type="Axis" ID="8" />
</Mapping>
</Assignments>
<Assignments DeviceModel="46">
<AxisDynamics>
<AxisDef Axis="R" Sign="1" Acceleration="50" Speed="100" Deadzone="0" DeadzoneSign="0" />
<AxisDef Axis="X" Sign="1" Acceleration="50" Speed="100" Deadzone="0" DeadzoneSign="0" />
<AxisDef Axis="Y" Sign="1" Acceleration="50" Speed="100" Deadzone="0" DeadzoneSign="0" />
</AxisDynamics>
<Command RefId="1">
<Control Type="Button" ID="0" />
</Command>
<Command RefId="3">
<Control Type="Button" ID="1" />
</Command>
<Axis RefId="14">
<Control Type="Axis" ID="3" />
</Axis>
<Band RefId="17">
<Control Type="Axis" ID="2" />
</Band>
<Mapping>
<Source Type="Axis" ID="0" />
<Destination Type="Axis" ID="1" />
</Mapping>
<Mapping>
<Source Type="Axis" ID="1" />
<Destination Type="Axis" ID="2" />
</Mapping>
<Mapping>
<Source Type="Axis" ID="2" />
<Destination Type="Axis" ID="4" />
</Mapping>
<Mapping>
<Source Type="Axis" ID="3" />
<Destination Type="Axis" ID="8" />
</Mapping>
</Assignments>
</Profile>
</GameProfile>

Dold text
Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Det är lite svårt att få den att fungera i bc2 men man ska inte ställa in den i "ingame settings" för då fungerar det inte, gör såhär istället om du har samma joystick (Extreme™ 3D Pro):

Skapa en text fil, kopiera klistrain texten nedan, spara filen som en .xml (t.ex LX3DPBF.xml), impotera filen i logitech profiler och lägg till spelet till profilen. Nu är det bara att köra den igenom logitech profiler så ska det fungera!

Tack!
Ska jag spara textdokumentet och sedan byta namn till random.xml ? För jag kan inte spara den annat än .txt

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Tack!
Ska jag spara textdokumentet och sedan byta namn till random.xml ? För jag kan inte spara den annat än .txt

Klicka Arkiv>spara som... så får du upp en ruta där du kan döpa den klicka på Filformat (under texten) och byt den från "text dockment" till "alla filer" sen skriver du in random.xml och sparar.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk

Snyggt! Gillar hur stillrent det vart. Har själv funderat på att ställa datorn i ett annat rum, men jag har inte plats.

Vart får du tag på alla affischerna förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinespark:

Snyggt! Gillar hur stillrent det vart. Har själv funderat på att ställa datorn i ett annat rum, men jag har inte plats.

Vart får du tag på alla affischerna förresten?

Tack!
Brukar få några affischer från den lokala GAME butiken, bara att fråga! Gjorde BF3 affischen själv dock.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk

Jäkla imponerad jag blev utav att du inte hade datorn i samma rum

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Hur är lösningen med USB kablarna? har du nån extender eller kör du bara en väldigt lång USB kabel?

För övrigt väldigt inovativ lösning

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Hur är lösningen med USB kablarna? har du nån extender eller kör du bara en väldigt lång USB kabel?

För övrigt väldigt inovativ lösning

använde mig av den här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Trevligt! Hade ingen aning att man kunde använda dvi till TP-kabel, coolt!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Coolt, gillar iden att ha datorn i ett annat rum.

Var har du fått tag på DVI/RJ45 adaptern?

Visa signatur

Cooler Master Elite 430 || Corsair 800W Gaming series 80 Plus || Antec Kuhler H2O 620 || Intel Core i5-2500K @ 4.0GHz || Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-15000 1866MHz || ASUS SABERTOOTH P67 B3 || Fractal Design Silent 50mm || XFX Radeon HD 6870 1GB || Corsair Intern SSD 80GB Force Series F80A || Cyborg RAT 3 || Tritton PC51U 5.1 Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av zmurf:

Coolt, gillar iden att ha datorn i ett annat rum.

Var har du fått tag på DVI/RJ45 adaptern?

här är den:
http://www.atlona.com/Atlona-1080p-DVI-Passive-Extender-over-...

den var billigare när jag köpte den nu kostar den 670kr!?!?

annars finns den här (har ej prövat): http://webshop.k-e.se/products/Natverk-kommunikation/Ovrigt-n... 296kr

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Kabel guide

Efter som fler har frågat vilka kablar man bör använda när man ska ha datorn långt ifrån HID sakerna (HID=Human interface device) både här och andra trådar skapade jag en liten kabel guide:

Ta en bit snöre och få reda på exakt hur långt kablarna måste vara. Om det är ≤5m är det lätt, de längsta en USB kabel kan vara utan extender är 5m (med lite marginaler) sen kan de bli problem. Så om de nu skulle vara så att de är ≤5m kan du helt enkelt köpa 5m långa kablar t.ex: 3m USB kabel (om tangentbord mus, joystic etc..har 2m lång USB kabel) och 5m långa DVI/HDM/DP kablar

Om de nu skulle vara så att de blir längre än 5m kan du använda dig av extenders.

För USB rekomonderar jag en USB aktiv förläning med en USB hubb i slutet med ström försörjning t.ex. den här detta har jag prövat och märkte ingen delay på mus eller tangentbord. Om ditt headset bara har 3,5mm jack kan du behöva en sån här

För bild kan du:
1.DVI; extender med en cat6 nätverkskabel. Har prövat liknande och har inte märkt någon delay efter som den är passiv, dock prövade jag att sätta en DVI>HDMI och DP vilket inte verka fungera så om du kör 3x eyefinity måste ha 3st DVI utag om du bara ska köra med den här.

2.HDMI; här kan du helt enkelt ta en kabel som passar HDMI brukar klara upp till 15m men om man vill ha längre kan man ta 2st långa HDMI kablar (t.ex 2 st 15m) och kopla ihopp dem med en sådan här, eller så kan du göra de med nätverkskabel t.ex. den här

Alla produkter länkade i texten är bara exempel ni kan säkert hitta andra märken som är billigare eller bättre för din smak.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster