Permalänk
Medlem

Nästa steg [Programmering]

Hej!

Har sysslat med programmering (HTML/PHP/CSS/MySQL) i snart 10år, av och till. Det har inte varit speciellt seriöst även om jag har skapat ett par hemsidor hit och dit under åren, vi pratar inget avancerat utan ungefär på nivån att det finns ett login-system där användaren kan logga in och ändra lite nyheter och dylikt. Använder mig av MVC-principen med CodeIgniter som ramverk.

Nu vill jag ta nästa steg, bli seriösare och lägga ner tid på att bli en duktig programmerare. Problemet är bara att under dessa 10år jag hållit på så har jag, som sagt, varit rätt oseriös och framför allt okonsekvent, vilket har lett till att jag skriver rätt usel och gammal kod.

Så samtidigt som jag vill ta nästa steg vill jag också kliva tillbaka till grunderna och lära mig allt på rätt sätt och börja följa standarder för att underlätta för alla inkluderade.

Så min egentliga fråga är väl, vilka språk är viktigast att kunna för att bli en attraktiv system/webbprogrammerare och vart hittar man bra grunder/guider för dessa.

Har sökt runt en del men vet inte riktigt hur/var jag ska börja, och nu frågar jag er istället.

Med vänlig hälsning,
hultas

Permalänk
Medlem

Det du redan kan + javascript och ajax. Java samt Flash kan vara bra att kunna, men personligen så gillar jag varken eller.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Allt är relativt och det finns väldigt många åsikter om detta, här är några tankar jag har ang. denna diskussion.

Vilka programmeringsspråk som är bra att kunna är beroende på vad för typ av system du vill arbeta med. PHP fungerar bra om man vill göra hemsidor som inte är allt för avancerade. Vill du utveckla större system bör man titta på t.ex. Java eller C#.
Oberoende av vilket språk du väljer bör du lära dig grunderna i språket först innan du börjar titta på olika ramverk.

Ang. att skriva bra kod är det separerar i 2 lager. Du har syntax och design. Så länge syntaxen är konsekvent och lättläst (dock väldigt relativt) gör det inte så mycket exakt hur du skriver. Titta lite på kodkonventioner som finns för att få lite information om hur andra tycker man bör skriva sin kod (syntaxmässigt). Den andra delen som jag skrev är design och här gäller det att lära sig olika designmönster för att på ett bra sätt kunna lösa olika problem. Här gäller det att lära på för att förstå vad det handlar om och sedan använda sig av det för att få koll.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Det du redan kan + javascript och ajax. Java samt Flash kan vara bra att kunna, men personligen så gillar jag varken eller.

Ja, det verkar som JavaScript och Ajax är rätt bra att kunna om man ska jobba med webbapplikationer.

Hur är det med Java kontra JavaScript, om man nu ska lära sig båda (vilket jag antar är nyttigt?): vilket är bäst att börja med?

Skrivet av Garret:

Allt är relativt och det finns väldigt många åsikter om detta, här är några tankar jag har ang. denna diskussion.

Vilka programmeringsspråk som är bra att kunna är beroende på vad för typ av system du vill arbeta med. PHP fungerar bra om man vill göra hemsidor som inte är allt för avancerade. Vill du utveckla större system bör man titta på t.ex. Java eller C#.
Oberoende av vilket språk du väljer bör du lära dig grunderna i språket först innan du börjar titta på olika ramverk.

Ang. att skriva bra kod är det separerar i 2 lager. Du har syntax och design. Så länge syntaxen är konsekvent och lättläst (dock väldigt relativt) gör det inte så mycket exakt hur du skriver. Titta lite på kodkonventioner som finns för att få lite information om hur andra tycker man bör skriva sin kod (syntaxmässigt). Den andra delen som jag skrev är design och här gäller det att lära sig olika designmönster för att på ett bra sätt kunna lösa olika problem. Här gäller det att lära på för att förstå vad det handlar om och sedan använda sig av det för att få koll.

Lycka till!

Har du några länktips om kodkonventioner för syntax/design?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Hur är det med Java kontra JavaScript, om man nu ska lära sig båda (vilket jag antar är nyttigt?): vilket är bäst att börja med?

Två helt orelaterade språk, trots namnen, det enda de har gemensamt är att de båda ärver viss C-syntax. Spelar alltså ingen roll vilken ordning du tar dem i. Ska du lära dig JavaScript så ska du antingen lära dig DOM eller ett av de många ramverken som finns (ex. jQuery).

Permalänk
Medlem

Här kan du hitta ett flertal länkar till olika kodkonventioner. Jag föreslår att du titta på dessa och bestämmer dig för hur DU vill skriva din kod med dessa som riktlinjer. Det finns inga definitiva rätt och fel, det är väldigt relativt. Något man bör tänka på är dock om man ska dela koden med någon annan. Då bör man se till att skriva koden på samma sätt för att undvika förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Ja, det verkar som JavaScript och Ajax är rätt bra att kunna om man ska jobba med webbapplikationer.

Då tänker du på klientprogrammering (browsern).

Plugga på C++ så är du säker. C++ programmerare håller generellt mycket högre kvalitet än andra programmerare, språket håller på och växa igen. Microsoft kommer förmodligen och tona ner C#, mycket tyder på det.

Om du förstår serverkod och databaser blir du mycket hetare jämfört med om du endast kan klientprogrammering. Också lättare och bli duktig i Javascript

Permalänk
Medlem

om du vill ta en sväng utanför webside programmering så skulle ja säga att du tar en titt på opencl och qt4, oberoende programmerings språk är de alla lika till den grund att man måst ha rätt tanke sätt och kunna tänka ut hur man vill det skall fungera, opencl är ännu inte så populärt men dit vi är på väg inom snar framtid så kan det vara värt det, då menar jag ju GPGPU och liknande "Many-core processing"

både OpenCL och QT4 är "plattforms oberoende"

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!