Avast Free 6.0 ett malwareprogram?

Permalänk

Avast Free 6.0 ett malwareprogram?

Hade tidigare versionen av Avast Free och det fungerade utmärkt. Nu när jag uppdaterade till 6.0 gick det åt skogen. Jag har Windows XP.

1. Snabbstartsikonerna i listen nere på startfältet försvann. Kunde dock högerklicka och välja att visa snabbstartsfältet, men ikonerna går inte att ordna trots att jag låst upp fältet.

2. Öppna internetsidor och program syns inte i aktivitetsfältet. Minimerar jag t.ex. den här firefoxsidan så kan jag inte få upp den igen eftersom det inte finns något att klicka på.

3. Ljudet är borta.

4. Ordningen på ikonerna på skrivbordet ändrades.

5. Avast vägrar startas, trots att jag i programmet väljer "Starta program".

Jag laddade ned Avast avinstallationsprogram "Avast Antivirus Removal Tool" men den kan inte avinstallera Avast eftersom programmets självförsvarsmodul är aktiverad. Enligt popupen skulle jag gå till Avasts inställningar och Felsökning och där bocka av självförsvarsmodulen. Jag gör så och klickar på Ok. Det hjälper inte, eftersom självförsvarsmodulen blir förbockad igen.

Hur i h-e löser jag problemet? Skall försöka gå via felsäkert läge och avinstallera skiten. Kan förra versionen av Avast hittas på nätet?
----
Uppdatering: Lyckades avinstallera dyngan och installerade Avast 5 som jag lyckligtvis hade på en USB-sticka. Men frågan kvarstår: Har fler haft samma problem med Avast 6? Hittade inget via en googlesökning.

Permalänk

Haha, kan tillägga att jag tänkte söka information om aktivitetsfältet i Windows "Hjälp och support", men fick upp en ruta som talade om att "Hjälp och support" inte fungerade eftersom det saknades en systemfil. För att finna en lösning på problemet tipsade samma ruta mig att söka i "Hjälp och support".

Microsoft...

Nå, när jag väl avinstallerade Avast 6 fungerade "Hjälp och support" igen.

Permalänk
Medlem

Inte här, vart har du hämtat hem avast ifrån, låter som fel ställe, hämta från http://www.avast.com/en-se/free-antivirus-download , har du avast 5 i datorn, kan du uppgradera från programmet via fliken underhåll och uppdatera till senaste uppdatering på version6.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Inte här, vart har du hämtat hem avast ifrån, låter som fel ställe, hämta från http://www.avast.com/en-se/free-antivirus-download , har du avast 5 i datorn, kan du uppgradera från programmet via fliken underhåll och uppdatera till senaste uppdatering på version6.

Jag hämtade den officiella versionen från just den plats du länkar till.

Permalänk
Medlem

Fungerar perfekt för mig. Windows 7 Premium 64bit.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Kanske något annat elakt i datorn, vem vet, gör en snabb scan med malwarebytes sedan uppdatera från underhåll i avast5, uppdatera ochprogram uppdatering, nu bör du ha senaste uppdatering av avast 6.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Kanske något annat elakt i datorn, vem vet, gör en snabb scan med malwarebytes sedan uppdatera från underhåll i avast5, uppdatera ochprogram uppdatering, nu bör du ha senaste uppdatering av avast 6.

Malwarebytes hittande inget. Det var genom uppdateringen i Avast 5 som jag först installerade Avast 6. Problemet uppstod, jag avinstallerade Avast och Windows fungerade normalt igen. Laddade ned Avast 6 och problemen återkom. Avinstallerade och installerade Avast 5 på nytt, och nu funkar det bra igen.

Troligtvis hindrar Avast 6 en viktig systemfil från att läsas när datorn startar, och det är nog det som gav det meddelandet när jag försökte öppna "Hjälp och support" och även orsakade de övriga problemen. Det är den enda rimliga förklaringen jag kan komma på. Har registrerat mig som medlem på Avast forum, så jag skall ta upp problemet där.

Permalänk
Medlem

ok, låter bra, kanske är någon bugg, för mig fungerar det. Jag använder win7 home premium. Kommer säkert en version7 snart, får hoppas på det, så att de lägger in något nytt, inte för att programmet är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Malwarebytes hittande inget. Det var genom uppdateringen i Avast 5 som jag först installerade Avast 6. Problemet uppstod, jag avinstallerade Avast och Windows fungerade normalt igen. Laddade ned Avast 6 och problemen återkom. Avinstallerade och installerade Avast 5 på nytt, och nu funkar det bra igen.

Troligtvis hindrar Avast 6 en viktig systemfil från att läsas när datorn startar, och det är nog det som gav det meddelandet när jag försökte öppna "Hjälp och support" och även orsakade de övriga problemen. Det är den enda rimliga förklaringen jag kan komma på. Har registrerat mig som medlem på Avast forum, så jag skall ta upp problemet där.

Har också fått problem efter att ha uppdaterat till Avast 6. Mitt problem är att windows tror att jag använder ett "fake windows" och googlar man runt så märker man att det finns en koppling mellan avast 6 och dessa problem med windows.

Permalänk

För mig strulade senaste avast 6 på bägge datorerna! Avinstallerade och la in Avira istället. Blev som 2 st nya datorer

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB